نشت آب از ماشین لباسشویی
آموزش

علت نشت آب از ماشین لباسشویی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امکان بروز مشکل برای ماشین لباسشویی همانند سایر محصولات خانگی و برقی وجود ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امکان بروز مشکل برای ماشین لباسشویی همانند سایر محصولات خانگی و برقی وجود دارد. این مشکلات به دلایل مختلفی ظاهر می شوند.  استفاده نادرست و یا فرسوده شدن ماشین لباسشویی ریشه اصلی اکثر خرابی های این دستگاه است. نشت آب از ماشین لباسشویی یکی از مشکلات جدی محسوب می شود که بسیاری از افراد با آن مواجه شده اند. همچنین جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش، نیامدن آب داخل ماشین لباسشویی و تخلیه شدن آب ماشین لباسشویی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی هستند.

دانستن دلایل نشت آب از ماشین لباسشویی می تواند کمک بزرگی برای کاربران باشد زیرا تا حدودی جلو نشت آب از ماشین لباسشویی را بگیرند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برخی کاربران تصور می کنند علت نشت آب از ماشین لباسشویی ال جی و سامسونگ با باقی دستگاه ها متفاوت است اما این مسئله ممکن است برای هر ماشین لباسشویی پیش بیاید و جز مواردی که ذکر خواهد شد، دلایل دیگری ندارد.

اگر به تازگی متوجه شدید که در اطراف پایه ماشین لباسشویی مقداری آب جمع شده است اصلا نگران نباشید زیرا در  بیشتر مواقع با چند کار ساده و کم هزینه می توانید مشکل ماشین لباسشویی خود را حل کنید. تنها کافیست دلیل نشت آب از ماشین لباسشویی را بیابید.

نشت آب از ماشین لباسشویی

در صورت وجود مقداری آب روی زمین، ابتدا مطمئن شوید که این آب سهوا ریخته شده است یا خیر. زمین را با یک حوله به طور کامل خشک کرده، سپس اطمینان حاصل کنید که زیر ماشین لباسشویی کاملا خشک است. راه دیگری برای اطمینان از نشت آب ماشین لباسشویی این است که اول دستگاه را روشن نموده و یک برنامه شستشو به دلخواه انتخاب کنید.

سپس با دقت به بخش پشتی ماشین لباسشویی نگاه کنید. همچنین اطراف درب و محفظه جا پودری را بررسی نمایید. اگر بلافاصله متوجه نشتی نشدید و پس از مدتی دوباره آبریزی ماشین لباسشویی شروع شد، آن گاه می توانید به دنبال راه های رفع نشت آب از ماشین لباسشویی باشید.

رفع نشتی های کوچک معمولا با تعویض اورینگ ها، سفت کردن شلنگ ها و عوض کردن صافی شلنگ امکان پذیر است. برای شناخت بهتر قطعات و دلایلی که باعت آبریزی و نشت از ماشین لباسشویی می شوند حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

نشت آب از ماشین لباسشویی

 

بیشتر بخوانید:

اصطلاحات ماشین لباسشویی و برنامه های شستشو 

شلنگ تخلیه دستگاه

نشت آب از ماشین لباسشویی

در ابتدا باید از اتصال درست شلنگ ها مطمئن شد. سپس آسیب و یا پارگی بدنه شلنگ را بررسی کرد. هنگامی که نشتی آب در زمان چرخش لگن رخ می دهد، مشکل از شلنگ تخلیه است. امکان دارد شلنگ تخلیه توسط یک جسم خارجی مسدود شده باشد. پس از بررسی آن، جسم را از داخل شیلنگ خارج کنید.

بدنه شلنگ تخلیه نباید هیچگونه ترک و یا سوراخ داشته و خروجی آن باید محکم متصل شده باشد. اگر با چنین مشکلاتی رو به رو شدید، باید نسبت به سفت کردن شلنگ ها و یا تعویض واشر و اورینگ ها اقدام کنید. در صورت سالم نبودن بدنه شلنگ، آن را عوض کنید تا از نشت آب از ماشین لباسشویی جلوگیری شود.

قسمت خروجی تخلیه ماشین لباسشویی که شلنگ به آن متصل می شود، توسط  کارخانه مسدود شده است. پس در صورتی که ماشین لباسشویی خود را به تازگی خریداری کرده اید و دستگاه شما مشکل تخلیه و یا آبریزی دارد، باید نحوه نصب را بررسی کرده زیرا علت آن می تواند خطا و اشتباهی در نصب باشد.

 

محفظه جا پودری لباسشویی

نشت آب از ماشین لباسشویی

یکی از علت نشت آب از ماشین لباسشویی وجود مشکل در محفظه جا پودری است. برخی از افراد برای تمیز تر شدن لباس ها از مواد سفیدکننده و یا مواد شوینده بسیار قوی در ماشین لباسشویی استفاده می کنند تا در شستشو تاثیر بیشتری داشته باشد. اما این امر با گذشت زمان باعث بروز مشکلاتی برای ماشین لباسشویی می شود و یکی از این مشکلات نشت آب است.

این مواد شوینده یک مواد شیمیایی خورنده هستند و با استفاده مداوم  باعث خوردگی، ترک خوردن و حتی شکسته شدن قسمت های پلاستیکی جا پودری می شود. این شکستگی ها نیز منجر به نشت آب از ماشین لباسشویی خواهد شد. پس برای جلوگیری از آبریزی ماشین لباسشویی باید از مواد شوینده مناسب استفاده کرد.

نشت آب از ماشین لباسشویی

مشکل دیگری که ممکن است در محفظه جا پودری رخ دهد، مسدود شدن آن است. ممکن است این مشکل به دلیل پیچ خوردگی و یا انسداد قطعه جنت زیر جا پودری توسط جرم یا خرده آشغال ها و یا تجمع پودرهای اضافی شستشو باشد.

جنت زیر جا پودری قطعه ای پلاستیکی است که مواد شوینده و پودر را وارد لگن ماشین لباسشویی می کند. برای دسترسی به این قطعه کافیست پنل لباسشویی را باز کنید. مسدود شدن محفظه جا پودری از مشکلات شایع است که باعث نشت آب از ماشین لباسشویی می شود.

البته نصب نادرست، تراز نبودن پایه زیر ماشین لباسشویی و فشار نامناسب آب ورودی به جا پودری می تواند علت نشت آب از جا پودری ماشین لباسشویی باشد.

 

شلنگ ورودی آب ماشین لباسشویی

نشت آب از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی ها دارای دو شلنگ ورودی آب هستند که به دو شیر آب سرد و گرم متصل است. در زمان نشتی آب از دستگاه باید این مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت نیاز تعویض شود.  شلنگ های ورودی آب باید با دقت در محل خروجی خود قرار بگیرند و البته نباید بسیار محکم بسته شوند. هر زمان که این شلنگ ها باز و مجددا نصب شوند، باید از واشر لاستیکی جدید استفاده کرده تا از آبریزی ماشین لباسشویی جلوگیری شود. توصیه می کنیم تا از شلنگ هایی با روکش فلزی و یا پلیمری استفاده نمایید زیرا دوام بیشتری نسبت به شلنگ های پلاستیکی دارند.

 دریچه شیر ورودی آب دستگاه

علت نشت آب از ماشین لباسشویی می تواند به دریچه شیر ورودی آب دستگاه مرتبط باشد. زیرا امکان زنگ زدگی دریچه و انسداد دریچه توسط مواد معدنی وجود دارد. تمام این موارد باعت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی می شود.

 

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

نشت آب از ماشین لباسشویی

بیشتر افراد تصور می کنند با استفاده بیشتر از مواد شوینده، لباس ها بهتر و راحت تر شستشو داده می شوند. این تصور برای شستشو با ماشین لباسشویی کاملا اشتباه است زیرا ماشین لباسشویی با قدرت و توان خود لباس ها را می شوید و مواد شویند تنها بر قسمتی از شستشو تاثیر می گذارد. در صورتی که در هنگام شستشو از مقدار بیشتری نرم کننده استفاده کنید با نشت آب از لباسشویی مواجه خواهید شد. زمانی که از آب گرم و غیر سخت برای شستشو استفاده می کنید باید نرم کننده کمتری مصرف شود.  اگر در هنگام شستشو از آب سرد و سخت تر بهره ببرید به نرم کننده بیشتری احتیاج دارید.

زمانی که از مواد شوینده بیش از اندازه استفاده کنید، مقدار کف زیاد شده و در لگن ماشین لباسشویی پراکنده می شود و امکان دارد از محفظه لباسشویی به بیرون بریزد.

 

بیشتر بخوانید:

چگونگی دسته بندی لباس ها برای شستشو با ماشین لباسشویی

لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

نشت آب از ماشین لباسشویی

خروج و نشت آب از درب ماشین لباسشویی امری رایج محسوب می شود که علت آن خرابی لاستیک دور درب است. دلیل خرابی لاستیک دور درب جمع شدن مواد زائد در حین شستشو است که طی چند سال این مواد زائد به حدی رسیده است که درب به طور کامل بسته نمی شود. اگر به چنین مشکلی برخورد کردید هر چه سریع تر برای تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی اقدام کنید.

با گذشت زمان لاستیک دور درب فرسوده، سوراخ و یا پاره می شود و در حین کار آب از درب به بیرون می ریزد. اگر با این مشکل مواجه شده اید باید لاستیک دور درب را تعویض کنید.

پمپ تخلیه

نشت آب از مشین لباسشویی

روی پولی پمپ تخلیه یک قطعه پلاستیکی وجود دارد که در اثر فرسودگی باعث آبریزی ماشین لباسشویی می شود. خرابی پمپ  سبب بر تخلیه شدن ماشین لباسشویی و نشت آب می شود. در صورت بروز این مشکلات باید نسبت به تعویض و تعمیر اقدام نمایید.

 

دیگ ماشین لباسشویی

زمانی که پایه زیر ماشین لباسشویی تراز نباشد، ماشین لباسشویی در هنگام چرخش حرکات اضافی پیدا می کند. اگر این حرکات زیاد شود سبب سوراخ یا شکاف فرسایشی در ماشین لباسشویی و نشت آب از آن می شود. جهت حل این مشکل باید با یک تعمیرکار ماهر تماس بگیرید تا ماشین لباسشویی را تعمیر کند. هنگام نصب ماشین لباسشویی به تراز بودن دستگاه دقت کنید تا جلوی ضرر و خسارت گرفته شود.

نشت آب از ماشین لباسشویی

بلبرینگ و کاسه نمد ماشین لباسشویی

اگر برای راحتی کار خود حجم زیادی از لباس ها را به طور متداول داخل لباسشویی قرار دهید، دستگاه شما حتما دچار مشکل می شود.  نشتی آب ماشین لباسشویی از قسمت بلبرینگ و کاسه نمد می تواند به دلیل شستشو حجم زیاد لباس در هر سری، تراز نبودن دستگاه یا خراب بودن بلبرینگ باشد. این خرابی کاملا تخصصی بوده و باید توسط تعمیرکار مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد.

استفاده نادرست از لوازم خانگی همیشه خسارت های زیان باری را به جای می گذارد. ماشین لباسشویی نیز از این قاعده مستثنا نیست. پس برای اینکه لباسشویی دچار مشکل نشود باید به روش درست از آن استفاده کنید.

نشت آب از ماشین لباسشویی

خرابی سوئیچ فشار و هیدرواستات

یکی دیگر از علت های نشت آب از ماشین لباسشویی خرابی سوئیچ فشار و لوله هیدرواستات است. سوئیچ کنترل سطح آب و یا سوئیچ فشار به طور معمولا پشت کنترل پنل ماشین لباسشویی قرار دارد و دارای یک محفظه پلاستیکی، یک لوله و سیم کشی جداگانه است.

وظیفه این بخش کنترل سطح و میزان آب در دیگ است. با پر شدن آب به اندازه کافی در دیگ و تنظیم فشار هوا داخل دیگ، سوئیچ باز شده و شیر آب قطع می شود تا از ورود آب به داخل دیگ جلوگیری کند. هر گونه خرابی در این قسمت باعث پرشدن دیگ و بسته نشدن شیر آب است که در نتیجه سبب نشتی و آبریزی ماشین لباسشویی می شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟