دکوراسیون منزل

چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی با چند روش ساده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قدمت هنر ایران زبان زد عام وخاص بوده و هنر معماری و طراحی داخلی در ایران از ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قدمت هنر ایران زبان زد عام وخاص بوده و هنر معماری و طراحی داخلی در ایران از گذشته تا به امروز پیشرفت عظیمی داشته است. طی این پیشرفت، سبک های متنوعی برای چیدمان و دکوراسیون منزل وارد این عرصه شده اما اصالت آن همچنان حفظ شده است. اما در بین تمام سبک ها، چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی همانند گذشته می درخشد.

سبک های سنتی یادآور گذشته و تاریخ هر منطقه است که حس و حال نوستالژیکی را انتقال می دهد. چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی آرامش و سفر به گذشته را به همراه دارد. المان ها و رنگ ها در سبک سنتی ایرانی به گونه ای است که می توان از تلفیق این سبک و چیدمان مدرن به راحتی در دکوراسیون منزل استفاده کرد. به کمک این ویژگی می توانید آرامش و زیبایی را برای خانه خود به ارمغان بیاوردید.

در ادامه این متن به شما نشان خواهیم داد که چطور با چند روش ساده چیدمان منزل خود را به سبک سنتی ایرانی انجام دهید تا خانه تان رنگ و بویی آشنا به خود بگیرد.

چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

رنگ ها در سبک سنتی ایرانی

رنگ غالب در سبک ایرانی قرمز است که بیانگر جنبش و پویایی است، چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی باعث می شود تا خانه بی روح نماند. رنگ قرمز در دکوراسیون خانه همیشه حس سرزنده بودن را به افراد انتقال می دهد. سبک سنتی ایرانی معتقد است در چیدمان منزل ایرانی که در منطقه سردسیر قرار دارد از رنگ های گرم و در خانه های مناطق گرمسیر از رنگ سرد استفاده شود، اگر به اتاق های سنتی قدیمی دقت نمایید متوجه این موضوع می شوید.

چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

شما می توانید با در نظر گرفتن علایق خود در ساخت خانه به سبک سنتی از رنگ قرمز، سبز یشمی، فیروزه ای، کرم، سفید و قهوه ای بهره ببرید.

 

تاثیر نور در دکوراسیون خانه ایرانی

نورپردازی خانه یکی از فاکتور های مهم در دکوراسیون منزل سنتی و مدرن به حساب می آید. در ساخت خانه به سبک سنتی و قدیمی از پنجره های بزرگ و نور گیر استفاده می شد تا نور بیشتری وارد فضای خانه شود. برای ترکیب کردن رنگ و نورپردازی خانه های سنتی پنجره هایی با شیشه رنگی مورد استفاده قرار می گیرد. با عبور نور خورشید از شیشه های قرمز، آبی و سبز فضای خانه رنگین تر می شود.

تامین نور خانه در شب به وسیله لوستر و یا چراغ های دیواری انجام می شود، برای نورپردازی خانه در شب می توانید از چراغ ها و لوسترهای سبک سنتی استفاده نمایید تا چیدمان منزلتان به سبک سنتی ایرانی باشد.

بیشتر بخوانید:

دکوراسیون به سبک بوهو را بیشتر بشناسید

 

پارچه ها ایرانی در چیدمان سنتی منزل

 

پارچه جزو المان های مهم در چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی بوده و در ساخت خانه به سبک سنتی بسیار تاثیرگذار است. رومیزی، ترمه و یا دیوارکوب های پارچه ای با طرح های ایرانی و بته جغه می تواند جلوه و نمای خاص ایرانی را نمایش دهند. این پارچه ها معمولا دست دوز هستند و از الیاف طبیعی تولید می شوند.

چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

ظروف مسی و سفالی به سبک ایرانی

 

غالبا در دکوراسیون منزل به سبک مدرن از ظروف شیشه ای و سرامیکی استفاده می شود اما در سبک سنتی ایرانی ظروف مسی و سفالی جایگاه ویژه ای دارند. امروزه در کنار ظروف دیگر با هر سبکی، حداقل از یک ظرف و یا قابلمه مسی استفاده می شود زیرا اکثر ایرانی ها معتقد اند بعضی از غذا ها در ظروف مسی خوشمزه تر و لذیذ تر هستند. با این کار نا خودآگاه بخشی از سنت ایرانی وارد منزلمان می شود.

ظروف سفالی در رنگ سورمه ای و فیروزه ای بهترین انتخاب برای سرویس غذا خوری است که می توانید در هنگام خرید وسایل سنتی منزل آن را تهیه کنید.

 

دکوراسیون منزل سنتی با فرش ایرانی

فرش ایرانی از با اصالت ترین المان ها در دکوراسیون خانه های ایرانی محسوب می شود. فرش ایرانی به هر فضایی رنگ و بوی سنت ایران را می بخشد؛ حتی اگر چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی نباشد، وجود این فرش، دکوراسیون خانه به سمت سنتی می برد.

ویژگی بارز فرش ایرانی زمینه قرمز رنگ و نقش و نگار آن است. فرش دستباف ایرانی معمولا با الیاف و رنگ طبیعی تهیه می شود و ارزش بسیاری دارد.

 

مبلمان در چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

مبلمان قلب اتاق نشیمن و پذیرایی هستند. پس اگر می خواهید چیدمان منزلتان تکمیل باشد در فضای پذیرایی از مبل استفاده کنید. مبلمان سنتی از چوب های منبت کاری ساخته می شود که اغلب اوقات این چوب ها رنگ تیره ای دارند. تخت سنتی که در رستوران های سنتی هم دیده می شود نیز می توانند در اتاق نشیمن و یا حیاط خانه جلوه زیبایی داشته باشد. برای تزئین تخت های سنتی در خانه می توان از قالیچه های سنتی و یا پشتی استفاده کرد.

ما شما پیشنهاد می کنیم علاوه بر مبل های سنتی، در گوشه ای از اتاق نشیمن از پشتی های قرمز رنگ با طرح های خاص ایرانی استفاده کنید.

چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

کاشی در آشپزخانه به سبک سنتی ایرانی

چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

کاشی کاری از هنر های دیرینه ایران است که در اکثر بنا های تاریخی و قدیمی ایرانی دیده می شود. همچنین شما می توانید از کاشی های سنتی با رنگ زمینه فیروزه ای و طرح های ایرانی در آشپزخانه استفاده کنید.

در سبک مدرن برای جلوه بیشتر آشپزخانه، فضای بین کابینت ها را با  کاشی های مختلف تزئین می کنند اما شما می توانید با کاشی های سنتی، سبک آشپزخانه خود را تغییر دهید.

جزئیات در چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

چیدمان منزل به سبک سنتی ایرانی

جزئیات در چیدمان منزل به خانه روح می بخشد. از آن جا که سبک سنتی ایرانی، سبکی غنی است، دارای وسایل و دکوراتیو های مختلفی است که با استفاده از آن ها دکوراسیون منزل خود را می توانید زیبا تر کنید. بطور مثال استفاده از سماور و قوری به جای کتری برقی، سمار های ذغالی قدیمی به عنوان دکور در گوشه از خانه قرار دهید، بشقاب های دیواری با نقش های سنتی نصب کنید، گلیم و قالیچه های کوچک را روی دیوار آویزان کنید و همچنین می توانید در چیدمان سنتی منزل عروس از صندوقچه های قدیمی بهره ببرید.

 

 

نظر شما چیست؟