طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی
آموزش

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی به چه علت است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، افرادی که در زمان های گذشته می زیستند برای شستن ظروف و انجام کارهای ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، افرادی که در زمان های گذشته می زیستند برای شستن ظروف و انجام کارهای آشپزخانه از کمترین امکانات برخوردار بودند و امور خانه داری را به سختی انجام می دادند. اما با زندگی پیشرفته و ماشینی امروز کارها به آسانی پیش می رود و امکانات زیادی در دسترس مردم قرار دارد. یکی از لوازم آشپزخانه که در زندگی تاثیر بسزایی گذاشته و کارها را صد برابر آسان تر کرده، ماشین ظرفشویی است. این دستگاه همان قدر که کارها را راحت تر می کند به همان اندازه مشکلات و دردسر هایی را به همراه دارد. یکی از این مشکلات طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی است.

اکثر خانم ها و آقایانی که به آشپزی و کارهای خانه علاقه دارند، از شستن ظرف های کثیف و چرب بیزارند. بهترین لوازم خانگی موجود در آشپزخانه برای این افراد ماشین ظرفشویی است. البته باید در نظر داشت که اگر بیش از توان دستگاه از آن استفاده نمایید منجر به خرابی ماشین ظرفشویی می شود. یکی از این مسائلی که امروزه بیشتر با آن مواجه می شویم، طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی است. علاوه بر این، سر و صدا ماشین ظرفشویی، نشت آب، عدم آبگیری و یا تخلیه آب جز مشکلاتی هستند که احتمال پیش آمدن آن برای هر ماشین ظرفشویی ممکن است.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

بسیار از کاربران شاهد طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی و به پایان نرسیدن چرخه شستشو دستگاه خود هستند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی به چه علت است؟ و یا چرا در حین شستشو تایمر ماشین ظرفشویی می ایستد؟ در صورتی که می خواهید پاسخ سوال خود را بدانید با ما همراه باشید تا به بررسی علت طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی بپردازیم.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

مدت زمان استاندارد شستشو ماشین ظرفشویی چقدر است؟

بعضی اوقات چرخه شستشو زمان زیادی را می گیرد، به طوری که هر سیکل حدودا 4 ساعت طول می کشد و باید برای شستن ظروف ساعت های منتظر بمانید که این موضوع به هیچ وجه عادی نیست. طرز کار ماشین ظرفشویی های جدید به گونه ای است که نسبت به نسخه های قدیمی به زمان بیشتری برای شستشو احتیاج دارند. لازم است بدانید برخی برنامه های شستشو در بهترین ماشین ظرفشویی ها هم حدودا 2 الی 3 ساعت زمان می برد.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

 

زمانی که می خواهید درباره ماشین ظرفشویی خود بیشتر بدانید، به دفترچه راهنما آن مراجعه کنید. اکثر دفترچه های راهنما در دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه می شوند که نکات دقیق و کاملی را به همراه دارند، همانند دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی اسنوا که تمام ویژگی های محصول خود را ذکر کرده است. به وسیله دفترچه راهنما می توان با اصطلاحات و برنامه های شستشو ماشین ظرفشویی آشنا شوید و زمان مورد نیاز هر برنامه را بدانید.

اگر کار شستشوی ظروف ماشین ظرفشویی بیشتر از زمان نرمال برنامه طول کشید، به نکات و دلایل طولانی شدن شستشو ماشین لباسشویی در ادامه همین متن  توجه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

اصطلاحات ماشین ظرفشویی که باید بدانید

مشکل احتمالی چه می تواند باشد؟

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

گرفتگی در سیستم گردش آب:

سیستم گردش آب وظیفه دارد آب مورد نیاز دستگاه را وارد و در انتهای کار همان آب را تخلیه کند. حال اگر گرفتگی در این سیستم وجود داشته باشد بر زمان ورود و تخلیه آب تاثیر می گذارد و باعث طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی می شود. اگر تخلیه در حالت عادی در  20 دقیقه پایانی شستشو انجام شود، با وجود این گرفتگی، فرایند تخلیه طولانی می شود و تایمر دستگاه روی دقیقه 20 می ایستد تا تخلیه به طور کامل انجام شود. جهت اطمینان از عدم گرفتگی در سیستم گردش آب موارد زیر را بررسی و کنترل نمایید:

فیلتر ها

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

اغلب مواقع راه حلی برای جلوگیری از بروز مشکلات وجود دارد اما گرفتگی فیلتر از آن دسته مسائلی است که نمی توان روشی برای جلوگیری از آن پیدا کرد. به عبارت دیگر گرفتگی فیلتر در هر شرایطی ممکن است اتفاق بیفتد. پس همیشه فیلتر ها را بررسی کرده و آن ها را تمیز کنید تا آب بتواند به راحتی از آن عبور کند. کار فیلتر به این صورت است که مانع ورود غذا و آشغال به دستگاه می شود. پس اگر فیلتر دچار مشکل جدی شد، تنها به تمیز کردن آن اکتفا نکنید و حتما از یک متخصص مشورت بگیرید.

شلنگ تخلیه

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

وجود گرفتگی در شلنگ تخلیه و پیچ خوردن آن مانع تخلیه کامل آب می شود. شلنگ تخلیه را از دستگاه جدا کرده و گرفتگی و مشکل آن را کنترل کنید. در صورت آسیب یا پارگی شلنگ، باید آن را تعویض کنید.

دریچه هوا

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

وظیفه دریچه هوا در ماشین ظرفشویی جلوگیری از ورود آب کثیف به داخل دستگاه است. این بخش در همه ماشین ظرفشویی ها وجود ندارد و تنها در برخی مدل های ماشین ظرفشویی های ال جی و بوش یافت می شود. دریچه هوا در نزدیکی سینک و شیر آب ماشین ظرفشویی قرار گرفته است.  با این تفاسیر برای بررسی و رفع عیب این قسمت نیاز به اطلاعات تخصصی است. پس در زمان وجود مشکل با یک تعمیر کار ماهر لوازم خانگی تماس بگیرید.

 

وجود رسوبات معدنی:

بعد از بررسی دستگاه اگر با گرفتگی یا تجمع تکه های غذا مواجه نشدید، احتمال دارد طولانی شدن شستشو ماشین لباسشویی به دلیل جمع شدن رسوبات معدنی در دستگاه باشد. این رسوبات به شکل لکه و رگه های قهوه ای، نارنجی و یا سفید در اطراف قطعاتی همچون فیلتر، آبپاش دستگاه و یا حتی اطراف المنت گرمایی ظاهر می شوند. برای رفع این مسئله به راهکار های زیر توجه کنید.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

داخل ماشین ظرفشویی را کاملاً بشویید

هنگامی که رسوبات به تازگی در قسمتی تجمع پیدا می کنند هنوز سفت و سخت نیستند و به راحتی جدا می شوند. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی و از بین بردن رسوبات داخل آن کافیست در یک ظرف سرکه سفید ریخته و آن را در بخش میانی قفسه پایین قرار دهید. سپس یک برنامه شستشو با قدرت انتخاب نموده و کلید استارت را فشار دهید یا می توانید با شوینده مخصوص محفظه ماشین ظرفشویی رسوبات را از بین ببرید. این روش ها برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی نیز استفاده می شوند.

در صورتی که رسوبات بسیار سخت باشند و با چرخه شستشو مشکل حل نشود، باید به کمک یک صابون جرمگیر و اسفنج داخل محفظه را تمیز کنید.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

 مشکل سنسور شستشو:

دلیل دیگری نیز برای طولانی شدن چرخه شستشو وجود دارد و آن اختلال در کار سنسور شستشو است. برخی از ماشین ظرفشویی ها به یک سنسور شستشوی خودکار مجهز شده اند. اگر تکه های غذا و یا رسوباتی روی آن قرار بگیرد باعث بیشتر شدن زمان شستشو می شود. جهت حل این مشکل، ماشین ظرفشویی خالی را روشن کرده و با  انتخاب یک برنامه دلخواه، شستشو را آغاز کنید.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

گرم نشدن آب برای شستشو:

برای شستشو ظروف داخل ماشین ظرفشویی به آب گرم احتیاج داریم. آب سرد وارد دستگاه می شود و به وسیله المنت های گرمایی، شروع به افزایش دما می کند. اگر المنت ضعیف شود و یا رسوب به خود بگیرد، قدرت عملکرد آن به مراتب ضعیف تر شده و در نتیجه مدت زمان بیشتری برای شستشو نیاز است.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

راه حل این مشکل، چیزی جز سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی نیست. در این سرویس دوره ای افراد متخصص به بررسی و کنترل قطعات ماشین ظرفشویی می پردازند. این کار باعث نگهداری بهتر دستگاه، المنت، آبپاش ها و پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی می شود.

ماشین ظرفشویی های پیشرفته دارای سنسور تشخیص درجه حرارت هستند، به وسیله این حسگر، تا زمانی که آب به دمای مورد نظر نرسد، شستشو آغاز نمی شود.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

فشارکم آب ورودی به دستگاه:

فشار آبی که وارد دستگاه می شود بر طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی تاثیر می گذارد. به این صورت که اگر فشار آب کم تر از مقداری باشد که کارخانه برای آن در نظر گرفته است، ماشین ظرفشویی به درستی کار نمی کند. همچنین باعث خرابی شیر آب می شود. برای اطلاع از حداقل فشار آب ورودی، دفترچه راهنما ماشین ظرفشویی خود را مطالعه کنید.

خرابی عایق ماشین ظرفشویی:

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

در اطراف بدنه و سینک ماشین ظرفشویی عایقی وجود دارد که از خروج گرما داخل محفظه جلوگیری می کند. همچنین وظیفه دارد تا لرزش و صدا ماشین ظرفشویی را کاهش دهد.  جنس عایق ماشین ظرفشویی معمولا از نمد، فوم و یا فایبرگلاس است.

اگر برای این عایق جنس مناسبی در نظر گرفته شود، به راحتی می تواند وظیفه خود را انجام دهد. چنان چه این عایق دچار مشکل و خرابی شود، زمان شستشو ماشین ظرفشویی افزایش پیدا می کند.

مشکلات دیگر:

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

بعضی مدل های ماشین لباسشویی فاقد المنت برای گرم کردن آب ورودی هستند. از این رو برای تامین آب گرم مورد نیاز دستگاه، درهنگام نصب، آن را به آب گرمکن متصل می کنند. این امر بر طولانی شدن شستشو ماشین لباسشویی بسیار تاثیر می گذارد زیرا اگر دما آب گرمکن پایین باشد زمان زیادی برای افزایش آن لازم است. این موضوع باعث می شود تا برنامه شستشو دیر از زمان تنظیم شده به پایان برسد.

طولانی شدن شستشو ماشین ظرفشویی

شاید برای شما هم پیش آمده است که شیر فلکه آب با جایگاه ماشین ظرفشویی فاصله زیادی داشته و طول لوله متصل به آنها طویل تر از حالت استاندارد باشد. در چنین شرایطی زمان رسیدن آب به داخل دستگاه بیشتر می شود. اگر این فاصله کوتاه تر باشد، آب ماشین ظرفشویی زودتر تامین می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟