آموزش

روش درست چیدمان مواد غذایی در آشپزخانه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نظم و ترتیب در خانه و آشپزخانه بر هر چیزی اولویت دارد زیرا باعث می شود تا با ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نظم و ترتیب در خانه و آشپزخانه بر هر چیزی اولویت دارد زیرا باعث می شود تا با آرامش بیشتری به کارهای منزل پرداخت. هر وسیله در خانه باید در جایگاه ویژه خود قرار بگیرد تا هرج و مرج به وجود نیاید و مراقبت از آن راحت تر باشد. به همین خاطر چیدمان داخل کابینت آشپزخانه بسیار اهمیت دارد و این سوال برای اکثر افراد پیش می آید که چگونه ظروف را در کابینت بچینیم؟ این قاعده تنها برای چیدمان وسایل آشپزخانه و لوازم خانگی نیست بلکه شامل مواد غذایی نیز می شود. به همین دلیل جهت آشنایی شما با روش درست چیدمان مواد غذایی این متن را آماده کرده ایم.

مواد غذایی نیز مانند باقی وسایل آشپزخانه باید در جای صحیح قرار بگیرند تا بتوان از آن ها بهتر نگهداری کرد. شاید برخی از ما درباره روش چیدمان مواد غذایی و مرتب کردن داخل کابینت کمی بلاتکلیف شده باشیم و راه صحیح آن را ندانیم. با ما همراه باشید تا با روش درست آن آشنا شوید.

 

چیدمان مواد غذایی

عسل

عسل جزو مواد غذایی  فاسد نشدنی است اما برای اینکه چیدمان مواد غذایی رعایت شود، آن را در کابینت نگهداری کنید، تنها کافیست درب ظرف آن را محکم ببندید. نگهداری عسل در یخچال باعث سفت شدن آن شده و مصرف آن سخت می شود.

چیدمان مواد غذایی

نان

اگر می خواهید نان را برای مدتی نگهداری کنید به شما پیشنهاد می کنیم که هرگز آن را در معرض هوا آزاد قرار ندهید زیرا به سرعت خشک می شود. جریان هوا در یخچال باعث بیات شدن نان می شود پس یخچال گزینه مناسبی نیست. کیسه های نایلونی به نگهداری نان کمک نمی کند، مگر آنکه بخواهید آن را در فریزر بگذارید. البته می توانید از کیسه های پارچه ای برای نگهداری نان استفاده کنید اما برای اینکه چیدمان مواد غذایی به درستی انجام شود، آن داخل فریزر قرار دهید. اگر نان در اثر جریان هوا خشک شود، کافیست آن را نمناک کنید و داخل مایکروفر بگذارید تا دوباره گرم و تازه شود.

 

 

 

چیدمان مواد غذایی

روغن

روغن  و چربی ها ترکیباتی فاسد شدنی اند. رطوبت، مجاورت با هوا، حرارت و نور بر فاسد شدن روغن تاثیر می گذارند. بنابراین روغن ها باید در محیط تاریک و بدون نور، خشک و خنک نگهداری شود. بهترین مکان برای قراردادن روغن، کابینت است.

چیدمان مواد غذایی

گوشت

نگهداری گوشت کار دشواری نیست زیرا تنها راه آن منجمد کردن است. برای اینکه هر بار مجبور نباشید حجم زیادی از گوشت را از انجماد درآورید، آن را تقسیم بندی کنید و در کیسه های زیپ دار کوچک قرار دهید تا در هر بار به راحتی مقدار مورد نیاز خود را از انجماد خارج کنید. با این تفاسیر بهترین مکان برای نگهداری از گوشت، فریزر است.

چیدمان مواد غذایی

سیب زمینی

همانطور که گفته شد چیدمان مواد غذایی نیز باید به روش صحیح انجام شود اما تعداد کمی از افراد آن را رعایت می کنند. یکی از اشتباهات رایجی که در چیدمان مواد غذایی شاهد آن هستیم قرار دادن سیب زمینی در یخچال است. سیب زمینی برای اینکه تازه بماند و تغییر رنگ ندهد به محیط تاریک و بدون نور و رطوبت احتیاج دارد. بهتر است آن را داخل کابینت و یا جعبه های چوبی و حصیری بگذارید.

چیدمان مواد غذایی

جعبه های چوبی و حصیری زیبایی در بازار موجود است که می توانید در زمان چیدمان داخل کابینت آشپزخانه از آن ها استفاده نمایید. همچنین بهتر است یکی از کابینت ها را به مواد غذایی همچون سیب زمینی که به محیط تاریک احتیاج دارند، اختصاص دهید.

یکی از موضوعات جالبی که وجود دارد این است که اگر یک سیب را بین سیب زمینی ها قرار دهید، باعث می شود تا سیب زمینی ها سبز نشود. علت این موضوع  انتشار گاز اتیلن توسط سیب است که باعث تازه ماندن سیب زمینی می شود. علاوه بر این سیب زمینی و پیاز را هرگز نباید در کنار هم قرار دارد، حتی سیب زمینی را نباید نزدیک سبزیجات و میوه های دیگر نگهداری کرد زیرا روند فاسد شدن را با سرعت بیشتری طی می کند.ِ

چیدمان مواد غذایی

سبزیجات ریشه ای

چیدمان مواد غذایی

سبزیجات ریشه ای شامل هویج، ترب، چغندر، زنجبیل و…. می شود. برای نگهداری این دسته از سبزیجات کافیست دم آن را ببرید، در روزنامه بپیچید تا نم و رطوبت آن گرفته شود، سپس آن را داخل یخچال نگهدارید. با این روش سبزیجات ریشه ای 1 تا 3 هفته تازه باقی می مانند. اگر می خواهید چیدمان مواد غذایی خود را کمی تخصصی تر انجام دهید، به ادامه توضیحات توجه کنید.

داخل یک کارتن شن مرطوب ریخته، هویج و سایر سبزیجات را داخل آن بچینید. هر از گاهی شن را با اسپری آب کمی مرطوب کنید. می توانید زمانی که مشغول به چیدمان کابینت آشپزخانه هستید، این جعبه را در همان کابینتی قرار دهید که سبد سیب زمینی ها را گذاشته اید.

چیدمان مواد غذایی

سیب

زمانی که چیدمان مواد غذایی را انجام می دهید، جای دادن میوه ها کاری نسبتا آسان است زیرا کشوی مخصوص میوه ها در یخچال فضای مناسبی برای نگهداری از آنها است. سیب در محیط خنک و کمی مرطوب برای مدت طولانی باقی می ماند. شرایط کشوهای مخصوص یخچال به شرایط ایده آل نگهداری سیب بسیار نزدیک است و به راحتی می توان سیب ها را در آنجا قرار داد، تنها کاری که باید انجام شود این است که اگر روی سیبی لکه های تیره ای به وجود آمد، آن را از بقیه جدا کنید زیرا بر فاسد شدن سایر سیب ها تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال

چیدمان مواد غذایی

تخم مرغ

معمولا تخم مرغ ها در یخچال نگهداری می شوند که این امر جزو روش های نادرست چیدمان منزل نیست. زمانی که دمای یخچال ثابت باشد و تغییری در آن به وجود نیاید، خطری برای فاسد شدن تخم مرغ ها نیست. اما می توان تخم مرغ ها را در دمای ثابت اتاق نیز نگهداری کرد. بر خلاف تصور اکثر مردم، دمای قسمت میانی یخچال ثبات بیشتری نسبت به قسمت بالایی آن دارد و برای نگهداری تخم مرغ مناسب تر است.

 

لبنیات

چیدمان مواد غذایی

همانطور که می دانید با باز شدن درب بسته بندی محصولات لبنی ماندگاری آن ها کم می شود علاوه بر این، نور مستقیم باعث فاسد شدن آن شده و برای نگهداری بهتر، آن را در سرد ترین نقطه یخچال قرار دهید.

پنیر و کره در بین لبنیات ها با سرعت کمتری فاسد می شوند و به سرمای زیاد نیاز ندارد. بنابراین می توانید آن ها را در جاهای گرم تر یخچال قرار دهید. بعد از چیدمان مواد غذایی بهتر است تا حد ممکن از تغییر مکان آن ها خودداری کنید زیرا باعث خراب شدن آن ها می شود.

 

غلات و حبوبات

چیدمان مواد غذایی

غلات و حبوبات باید در ظرف های در بسته نگهداری شود تا مانع ورود آلودگی باشد و این ظروف باید در محیط خشک و خنک همانند کابینت قرار بگیرند. زمان مرتب کردن داخل کابینت ها به این نکته توجه داشته باشید که درب ظروف غلات و حبوبات ها باز نباشد و آلودگی وارد آنها نشود.

 

ادویه

چیدمان مواد غذایی

دانه های بسیار ریز ادویه باعث جذب بیشتر رطوبت محیط می شود. رطوبت، دمای بسیار بالا یا بسیار پایین، نور مستقیم آفتاب بو و طعم ادویه را عوض می کنند و باعث می شود تا کیفیت ادویه کاهش پیدا کند. پس در هنگام چیدمان مواد غذایی، ادویه ها را روی یکی از کانتر های آشپزخانه و یا داخل کابینت بگذارید. یکی از ایده هایی که چیدمان داخل کابینت آشپزخانه را زیبا تر می کند، استفاده از ظروف یکدست و هماهنگ در چیدمان ادویه داخل کابینت است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟