چند باور های غلط درباره مایکروویو
آموزش

باورهای غلط درباره مایکروویو که باید فراموش کنید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کاربران شبکه های اجتماعی با پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده از گوشی های ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کاربران شبکه های اجتماعی با پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده از گوشی های هوشمند افزایش پیدا کرده است. شبکه های اجتماعی باعث شده تا هر مطلب نادرستی بدون اساس و پایه منتشر شود و بین مردم در قالب حقیقت جا بیفتد. با توجه به مطالعه و آگاهی کم  برخی از مردم، این اطلاعات غلط به سرعت دست به دست می شود و برخی از افراد به راحتی آن را می پذیرند. عده ای سودجو برای خراب کردن ذهنیت اکثر مردم، مطالب بی اساسی را درباره لوازم خانگی یا موضوعات روز جامعه منتشر می کنند تا بتوانند از شرایط سوء استفاده کنند. یکی از اشتباهات مرسوم راجع به لوازم خانگی در شبکه های اجتماعی، پذیرفتن باورهای غلط درباره مایکروویو است.

مقاله و مطالبی زیادی درباره مایکروویو وجود دارد که با دلیل و سند علمی به شما ثابت می کنند که برخی از باورهای غلط درباره مایکروویو کاملا اشتباه است و هیچ پشتوانه ای علمی ندارد. برخی از موضوعات جالب درباره این دستگاه شامل عملکرد ظرف فلزی در مایکروفر، وسایلی که نباید در مایکروویو قرار بگیرند و علت خرابی مایکروویو است که مورد بازدید اکثریت قرار گرفتند.

مایکروویو سرطان زا است

یکی از جالب ترین و عام ترین باورهای غلط درباره مایکروویو سرطان زا بودن این دستگاه است. از آنجایی که این محصول با امواج رادیویی غذا را آماده می کند، عده ای گمان می کنند که این امواج با انرژی کم و طول موج زیاد، بر سلامتی انسان تاثیر می گذارد. بر اساس این گمان ها ما در طول شبانه روز در معرض این امواج رادیویی هستیم. تفاوتی هم بین تاثیرات منفی این امواج در زمانی که استفاده می کنیم و یا زمانی که دستگاه خاموش است، وجود ندارد. به همین خاطر بسیاری از افراد به غلط تصور می کنند، مایکروویو سرطان زا است.

طبق تحقیقات انجمن جامعه سرطان آمریکا، زمانی که از مایکروویو کاملا اصولی و طبق دستور العمل استفاده کنید حتی اگر دستگاه به طور مداوم مورد استفاده قرار بگیرد، هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.

چند باور های غلط درباره مایکروویو

غذا های پخته شده در مایکروویو خطرناک و مضر هستند

بسیاری از افراد معتقدند غذا های پخته شده در مایکروویو خطرناک و مضر هستند. این تصور یکی دیگر از باورهای غلط درباره مایکروویو است که اذهان را تحت تاثیر قرار داده است. این افراد گمان می کنند که مایکروویو غذا را رادیو اکتیو می کند، ترکیبات شیمیایی و مضر ظروف در حین پخت به مواد غذایی انتقال پیدا می کند و غذا غیر قابل خوردن می شود.

همانطور که گفته شد امواجی که مایکروویو برای پختن غذا استفاده می کنند، رادیویی هستند و این امواج جز امواج الکترومغناطیسی بوده و هیچ تداخلی با امواج رادیو اکتیو ندارد. پس به هیچ وجه امکان ندارد که غذای داخل مایکروویو با امواج رادیو اکتیو دچار آلودگی شود و مسمومیت را به همراه داشته باشد.

چند باور های غلط درباره مایکروویو

جهت اطلاعات بیشتر باید بدانید که فرایند پخت با امواج رادیویی به چه صورت است؛ موج رادیویی به داخل بافت غذا نفوذ می کند و این ریز موج ها باعث می شود تا مولکول های آب و برخی از مولکول های نا متقارن غذا ارتعاش پیدا کنند و ارتعاش آنها انرژی لازم برای گرم کردن غذا را تامین کند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت بین مایکروویو و سولاردام چیست؟

هنگامی که دفترچه راهنمای مایکروویو را مطالعه کنید متوجه می شوید که باید از ظروف مخصوص برای گرم کردن غذا در این دستگاه استفاده کنید. جنس این این ظروف باید به گونه ای باشد که در ساخت آن از سرب، فتالات و یا BPA استفاده نشده باشد تا منجر به آلودگی غذا نشود و سالم بماند. اما با این حال بسیاری از مردم گمان می کنند تمام ظروف پلاستیکی برای مایکروویو مناسب نیست و از گرم کردن غذا با این ظرف ها اجتناب می کنند.

مایکروویو باعث از بین رفتن مواد مغذی غذا می شود

چند باور های غلط درباره مایکروویو

مایکروویو باعث از بین رفتن مواد مغذی غذا می شود؛ این جمله جزو باورهای غلط درباره مایکروویو بوده که در شبکه های اجتماعی گسترش پیدا کرده است.

یک مطلب علمی درباره مواد غذایی در برابر حرارت وجود دارد که طبق آن حرارت می تواند باعث شکسته شدن پیوند های بسیار ریز مواد غذایی شود و منبع حرارت در این امر بی تاثیر است. پس می توان نتیجه گرفت که طبخ غذا با اجاق گاز، باربیکیو، آتش، فر یا مایکروویو تفاوتی ندارد زیرا در هر صورت پیوند های مواد غذایی شکسته می شود و مقداری از مواد مغذی از بین می رود.

بر اساس تحقیقات دانشگاه هاروارد، مواد مغذی غذا در مایکروویو نسبت به بقیه محصولات کمتر از بین می رود زیرا فرایند پخت در این دستگاه سریع تر انجام شده و آب کمتری مصرف می شود.

مایکروویو دی ان ای را تغییر می دهد و گیاهان را از بین می برد

اخیرا در یکی از رسانه های اجتماعی ویدیویی منتشر شده و بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است. این ویدیو درباره یکی از باورهای غلط مایکروویو بوده که نتیجه یک آزمایش علمی را نشان می دهد. در این آزمایش مقداری آب که توسط مایکروویو گرم شده است را داخل گلدان می ریزند و این کار طی چند روز تکرار می شود.

در انتهای ویدیو می بینید که این آب به دلیل قرار گرفتن در دستگاه دچار تغییر دی ان ای شده و ساختار آن تغییر کرده است و باعث از بین رفتن گیاه می شود. دلیل اصلی انتشار این ویدیو اطلاع رسانی غلط به مردم است زیرا می خواهند نشان بدهند این امواج مایکروویو تاثیرات منفی بر روی غذا می گذارد که می تواند آسیب جدی به بدن و سلامتی انسان وارد کند.

اول از هر چیزی باید بدانید که آب اصلا دی ان ای ندارد و ساختار همه مواد در اثر حرارت کمی شکسته می شود اما ماهیت آن به هیچ وجه تغییر نمی کند. همانطور که گفته شد ریز موج های مایکروویو تنها باعث جنب و جوش مولکول های غذا و آب موجود در آن می شود و تولید انرژی برای گرم کردن غذا را به همراه دارد که تاثیری در ساختار اصلی مواد به وجود نمی آورد.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟