صنعت مبلمان
اخبار لوازم خانگی

بیش از ۳۰ درصد شرکت‌های فعال در صنعت مبلمان زمین گیر شدند

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با بیان اینکه بیش از ۳۰ ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد شرکت‌های فعال در صنعت مبلمان طی شش ماه گذشته زمین گیر شدند، گفت: بیشتر واحد‌ های تولیدی باقیمانده هم تنها با حدود ۳۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند.

علی رسول زاده با اشاره به گستردگی صنعت مبلمان افزود: این صنعت بیش از 9 درصد تولید و 9 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است، اما به اندازه تأثیرگذاری اش در اشتغال دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: اکنون به عنوان کشوری در صنعت ”ام دی اف“ و چوب در منطقه یعنی پس از ترکیه، بزرگترین تأمین کننده منطقه هستیم به شرطی که وزارتخانه و سازمان‌های ما از صادرات حمایت کنند.

رسول زاده با بیان این که کمبود چوب داریم، گفت: برای تأمین مواد اولیه خود به حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز داریم.

او افزود: اگر اجازه دهند مواد اولیه صنعت مبلمان به مدت شش ماه به درستی تأمین شود پس از آن نیازی به حمایت ارزی نداریم.

رسول زاده با بیان اینکه 20 هفته است که هیچ ارزی دریافت نکردیم، اضافه کرد: میلیارد‌ها دلار کالا و سرمایه این کشور در گمرکات در حال از بین رفتن است و دولت برای نگهداری آن‌ها هزینه می‌کند، اما اجازه نمی‌دهد صنعتگر، مواد اولیه خود را به کارخانه خود انتقال دهد.

رئیس اداره صنایع سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه واحد‌های تولیدی از وظایف این وزارتخانه است، گفت: ارزش افزوده صنعت مبلمان بسیار بالاست.

صنعت مبلمان

ابراهیم عزیزی هریس با اشاره به اینکه تلاش کردیم نیاز ‌های این صنعت را در زمینه واردات مواد اولیه تأمین کنیم، افزود: به واسطه مسائل ارزی، سیاست‌های بانک مرکزی و محدودیت‌هایی که وجود دارد، دست اندرکاران صنعت مبلمان برای تهیه مواد اولیه و تخصیص و تأمین ارز مورد نیازشان دچار تنگنا‌هایی هستند.

وی ادامه داد: هر چهارشنبه فهرستی را تهیه می‌کنیم و در اختیار رابط وزارت صنعت و بانک مرکزی قرار می‌دهیم تا پیگیر این امور شوند.

عزیزی گفت: در زمینه حمایت از بدنه تولید کشور کم کاری نکردیم و پیگیر ترخیص کالا‌ها و مواد اولیه از گمرک هستیم.

او افزود: پارسال حدود 68 تا 70 میلیون دلار صادرات در صنعت مبلمان داشتیم، اما در پنج ماه امسال به علت شرایط کرونایی و مشکلات ارزی و بسته شدن گمرکات، حدود 8 تا 9 میلیون دلار صادرات در این صنعت داشتیم و عمده صادرات مبلمان ما به بازار عراق و افغانستان است.

شناسایی 900 هزار هکتار اراضی قابل کشت درختان سریع الرشد

مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور گفت: 900 هزار هکتار اراضی قابل کشت درختان سریع الرشد، شناسایی شده و آماده سرمایه گذاری است.

کامران پورمقدم با اشاره به اینکه کشورمان جزو کشور‌های کم پوشش جنگل محسوب می‌شود، افزود: کمتر از 10 درصد سطح کشورمان را جنگل تشکیل می‌دهد بنابراین اهمیت سطح پوشش جنگلی به ویژه جنگل‌های شمال کشور، بسیار بالاست.

وی ادامه داد: بهره برداری چوبی از جنگل‌های طبیعی ممنوع شده است، اما در بخش زراعت چوب و کاشت درختان سریع الرشد با همکاری موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، مطالعاتی را انجام دادیم و عرصه‌های با ظرفیت کشت و توسعه گونه‌های سریع الرشد شناسایی شده است.

صنعت مبلمان

پورمقدم افزود: تلاش می‌کنیم این عرصه‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد تا طرح کشت این نوع درختان را اجرایی کنیم.

او گفت: زراعت چوب و درختان حاصل از محصولات باغی از منابع چوب است و نیاز کشور از این 2 منبع و چوب‌های بدون پوست وارداتی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها متولی منابع طبیعی و وظیفه اصلی او مدیریت منابع طبیعی است و وظیفه‌ای برای تامین چوب ندارد.

مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حدود 6 میلیون متر مکعب درخت در موضوع زراعت چوب داریم، افزود: حداقل 20 هزار هکتار در استان گیلان صنوبر کاری شده است که اکنون دستور برداشت داریم.

پورمقدم اضافه کرد: صنوبر با توجه به موضوع مصرف از 2 تا 10 سال قابلیت بهره برداری دارد.

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران هم در ادامه گفت: سابقا وارد کننده مبلمان تا سقف 500 میلیون دلار بودیم، اما اکنون 70 تا 80 میلیون دلار صادر می‌کنیم یعنی موفقیت بزرگی کسب کرده ایم و اگر اجازه بدهند تولید کنیم به راحتی به صادرات یک میلیارد دلار در سال می‌رسیم.

رسول زاده افزود: ارز بانک مرکزی را نمی‌خواهیم فقط اجازه دهند کالا‌های وارد شده و باقیمانده در گمرک را به داخل کشور بیاوریم و به کالا‌های با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم، در این صورت کافی است 30 درصد آن را صادر و ارز مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

او با بیان اینکه در تولید ”ام دی اف“ خام مزیتی نداریم، گفت: در منطقه خشک قرار گرفته ایم و جنگل‌های ما محدود است.

رسول زاده با اشاره به اینکه جنگل‌های کشور از 18 میلیون هکتار در سال 1336 به 12 میلیون هکتار رسیده است، ادامه داد:برای هر متر مکعب ام دی اف، یک و 4 دهم متر مکعب باید چوب با قطر بیش از 10 سانتی متر استفاده شود.

او با اشاره به اینکه بر اساس آمار وزارت صمت، در سال به حدود 2 میلیون و 300 هزار متر مکعب ”ام دی اف“ خام برای صنعت چوبمان نیاز داریم، اضافه کرد: برای تولید این میزان ”ام دی اف“ خام به 3 و نیم میلیون متر مکعب چوب خام نیاز است.

رسول زاده ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس قانون، تنفس 10 ساله برای جنگل‌های کشور در نظر گرفته شده است و سازمان حفظ نباتات ورود چوب با پوست را ممنوع کرده است این پرسش مطرح می‌شود که این میزان چوب خام از کجا تامین می‌شود؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تامین پارچه، چرم، شیشه، یراق آلات، فوم و اسفنج مصرفی صنایع مبلمان هم مشکل داریم، افزود: از دو هفته پیش تا کنون، صنایع پتروشیمی به کارخانه داران، مواد مورد نیاز برای تولید فوم را نمی‌دهند و قیمت این محصول در این مدت، سه برابر شده است.

رئیس اداره صنایع سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: واردات ”ام دی اف“ خام آزاد، اما صادرات آن ممنوع است، چون نیاز داخلی باید تامین شود.
آقای عزیزی افزود: صنعت مبلمان به صنایع دیگر هم وابسته است از جمله به پارچه و یراق آلات نیاز دارد.

وی اضافه کرد: تولیدات پارچه داخل کشور پاسخگوی نیاز صنعت مبلمان است، اما سلیقه و ترجیح مصرف کننده هم اثرگذار است و برخی از مصرف کنندگان پارچه‌های خارجی را ترجیح می‌دهند.

صنعت مبلمان

عزیزی با اشاره به اینکه محصولات باید بر اساس سلیقه مشتری تولید شود، افزود: مشارکت صنایع مبلمان در نمایشگاههای خارجی کم است، آن‌ها در این نمایشگاه‌ها می‌توانند با طرح‌ها و ایده‌های جدید آشنا شوند.

او ادامه داد: اگر از مشکلات ارزی عبور کنیم و زراعت چوب را هم جدی بگیریم آینده صنعت مبلمان با توجه به ظرفیت و ارزش افزوده اش، بهتر خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: صنعت مبلمان از گردش مالی بسیار بالایی برخوردار است و پس از صنعت خودرو، یکی از صنایع بسیار ارزشمند است، اما متاسفانه مسئولان، جایگاه واقعی این صنعت را نشناخته اند.

عسکری با بیان اینکه برای تامین مواد اولیه این صنعت برنامه ریزی نشده است، ادامه داد: اگر برنامه ریزی مدون و درستی در این راستا انجام شده بود، اتفاقات خوبی می‌افتاد.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید چوب ظرفیت و قابلیت و آب و خاک خوب داریم، اضافه کرد: در استان خوزستان طرح‌هایی برای کاشت و بهره برداری از چوب در حال انجام است، اما کافی نیست و باید سطح بیشتری را زیر کشت درختان قرار دهیم.

عسکری با تاکید بر اینکه قابلیت کشت درختان سریع الرشد در کشورمان وجود دارد، گفت: از سال 78, پانصد و پنجاه هزار هکتار از اراضی استان خوزستان به دستور مقام معظم رهبری از اعتبارات صندوق توسعه ملی احیا شد که اگر 10 هزار هکتار را به درختان سریع الرشد اختصاص می‌دادند به راحتی می‌توانستند نیاز کشور را به چوب تامین کنند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: مسئولان آن زمان باید در این زمینه پاسخگو باشند که چرا برنامه ریزی مناسب را انجام ندادند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟