تولید مودم
فناوری

خودکفایی کشور در حوزه تولید مودم

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به رویکرد این ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اشاره به رویکرد این وزارتخانه به تحقق «جهش تولید»، از خودکفایی کشور در حوزه تولید مودم در شرایط کرونایی خبر داد.

این مقام مسئول در وزارت صمت افزود: ما در تولیدات حوزه آی تی، پیشتر واردکننده دستگاه‌های مودم بودیم و در سال ۹۷ بیش از ۶۵ میلیون دلار واردات داشتیم ولی با تلاش تولیدکنندگان این حوزه در کشور خودکفا شده است.

کیوان گردان با اعلام اینکه در سال «جهش تولید»، حمایت از ساخت داخل مد نظر وزارت صمت قرار گرفته است، اظهار کرد: ما این دو مقوله را از ابتدای سال بصورت جدی دنبال کردیم.

وی افزود: جهش تولید در حوزه قانونگذاری و تامین مالی ابزارهای متعددی نیاز دارد و قوانین بسیاری نیز در این مسیر زائد است.

گردان ادامه داد: قانون بهبود فضای کسب‌وکار و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راستای جهش تولید است و این مسیر را پیش می‌برد و وزارت صمت در بدترین شرایط و جنگ اقتصادی قرار دارد ولی برخی اقدامات نیز میسر شده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت افزود: ما در تولیدات حوزه آی تی، پیشتر واردکننده دستگاه‌های مودم بودیم و در سال ۹۷ بیش از ۶۵ میلیون دلار واردات داشتیم ولی با تلاش تولیدکنندگان این حوزه در کشور خودکفا شده است.

گردان همچنین از شدت گرفتن بهره‌گیری از زیر ساخت‌های اینترنتی در دوران کرونا سخن گفت: کشور در ماه‌های اخیر به تجهیزات فضای مجازی نیاز مبرم پیدا کرد و یکی از ابزارهای مهم، مودم‌های خانگی بود.

وی ادامه داد: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی و سختی‌های پیش روی واردات تجهیزات در کنار خروج شرکت‌های دل سپرده به تحریم‌های امریکا، در ۵ ماه نخست سال جاری ۴۰درصد رشد تولید لوازم خانگی را در کشور داشتیم.

گردان وظیفه وزارت صمت را در این عرصه صرفا سیاست گذاری خواند و در عین حال گفت: ارائه این آمار و ارقام نشان از مثبت بودن همه رویکردها در راستای تحقق جهش تولید نیست و این زحمات همگی بر دوش تولیدگران کشور بوده است.

ارمغانِ تولید، امنیت و آرامش است

همچنین مسعود شنتیایی، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اهمیت تولید در قالب شعار سالیان گذشته اظهار کرد: تولید سیستم ایمنی، دفاعی و رفاهی کشورهاست و ملت‌های توانمند در امر تولید، در سایر فعالیت‌ها موفق بوده و احساس آرامش و امنیتِ ناشی از افزایش استقلال و وابستگی به خارج دارند.

وی افزود: امروز کشورهایی صاحب قدرت سیاسی، نظامی و رفاهی هستند که در مسیر تولید گام‌هایی موفق برداشته‌اند و با تولید کالا، نیازهای جامعه خود و جامعه جهانی را تامین کرده‌اند.

شنتیایی همچنین جهش تولید را برآمده از گذشته‌ای دانست که بدلیل کم‌کاری برخی مسئولان، اهداف مورد نظر رهبری در نامگذاری سال‌ها محقق نشد و در اینباره گفت: برای جبران عقب افتادگی‌ها، نیازمند حرکتی جهشی در راستای تولید ملی هستیم.

این عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات در بخشی دیگر از مصاحبه خود با بیان اینکه ارزش افزوده و مقرون به صرفه بودن، نباید به تنهایی ملاک‌های توجیه پذیری تولید کالا در کشور باشد، گفت: برخی محصولات جنبه‌ای خاص و استراتژیک دارند که منجر به محدودسازی کشورمان توسط کشورهای دارنده‌ی این کالاها می‌شود.

شنتیایی با بیان این مطلب، خودکفایی کشور حداقل تا سطح بر طرف سازی نیازهای اولیه را ضروری خواند و افزود: در سطوح علمی و دانشی و کاربردی، امکانات را در کشور تهیه کرده‌ایم.

به گزارش بازار، وی اضافه کرد: هیچ کشوری صفر تا صد تجهیزات الکترونیک و آی سی تی را دارا نیست و امروز بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خارجی در این حوزه، وابستگی‌هایی به قطعات و محصولات های-تک دارند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟