در طرح جامع تجارت
اخبار لوازم خانگی

درخواست پازوکی برای بازنگری در طرح جامع تجارت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتحادیه لوازم خانگی از مجلس درخواست کرد که در طرح شناسه کالا و طرح ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتحادیه لوازم خانگی از مجلس درخواست کرد که در طرح شناسه کالا و طرح جامع تجارت بازنگری کند، چراکه در صورت اجرای صحیح، به هیچ سازمان نظارتی احتیاج پیدا نخواهیم کرد.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره دلایل ناکارآمدی نظام توزیع و خدمات در اقتصاد ایران و با اشاره به لزوم بازنگری در طرح جامع تجارت گفت: نظام توزیع نه تنها در هر کشوری متفاوت است بلکه در داخل یک کشور هم بین لوازم خانگی و لبنیات و غیره فرق می‌کند.

این مقام مسئول، وضعیت توزیع لوازم خانگی در ایران را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: تولیدات و واردات کالاها مراحل قانونی دارند تا در نهایت به دست توزیع کننده خرد برسد، اما این نظام توزیع مشکل دارد.

وی با اشاره به تصویب قانون «طرح شناسه کالا» در سال ۹۲ گفت: هر کالا از زمان تولید باید شناسه دار شود و تولید کننده در سامانه «جامع تجارت کالا» ثبت نام کند اما این طرح باید همان سال ۹۲ اجرایی می‌شد تا امروز با این تغییر نرخ‌ها و گرانی مواجه نبودیم.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی یادآور شد: واردات لوازم خانگی از سال ۹۶ ممنوع شد، اما ما به تولید کننده چه بهایی دادیم که بتواند قانونی کار کند؟! امروز تولید کننده ایرانی مجبور است پلاستیک و مواد شیمیایی و ورق فولادی مورد نیازش را از بورس و با قیمت آزاد بخرد.

پازوکی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کالای لوازم خانگی در ایران تولید داخل و فقط ۳۰ درصد مربوط به خارج است مطرح کرد: چرا ما طی سه سال اخیر باید شاهد اختلاف قیمت نجومی در یخچال فریزر ایرانی و ماشین لباسشویی باشیم؟!

وی از مجلس یازدهم درخواست کرد که در طرح «شناسه کالا» و طرح «جامع تجارت» بازنگری کند، چراکه اگر این دو طرح به درستی اجرایی شوند به هیچ سازمان نظارتی احتیاج پیدا نخواهیم کرد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در رابطه با اینکه گفته می‌شود بخش خصوصی شفاف نیست، گفت: هر کاسب لوازم خانگی مجوزدار در اداره مالیاتی و شهرداری یک پرونده دارد و مالیات و عوارض خود را هم پرداخت می‌کند اما عده‌ای هم هستند که فرار مالیاتی دارند و برای همین هم ما خواستار اجرای این دو طرح هستیم.

وی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور و معاون مالیاتی دولت مبنی بر اینکه ۷ درصد درآمد دولت از مالیات کسبه است مطرح کرد: چرا دولت این ۷ درصد را در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی نبخشید و قول‌هایش را عملی نکرد؟!

پازوکی معتقد است علاوه بر اینکه اصلاح فرآیند توزیع باید به تولیدکننده کمک کند باید رصد قیمت در حوزه تولیدکننده و واردکننده هم انجام و در سامانه لحاظ شود.

در ادامه، مصطفی کاشفی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به انواع نظام توزیع در اقتصادهای دنیا گفت: نظام‌های توزیع در دنیا متناسب با شرایط اقتصادی خاص هر کشور معمولاً بدون محدودیت بوده و مثل ایران نیازی به مدیریت یکپارچه ندارند.

وی با بیان اینکه فرآیند و الگوی نظام توزیع تقریباً در همه کشورها یکسان است، افزود: این فرآیند از رأس زنجیره یعنی تولیدکننده و واردکننده تا مصرف کننده را شامل می‌شود.

پژوهشگر اقتصادی نظام توزیع در ایران را به شدت مشکل دار خواند و افزود: بخش بزرگی از این مسئله به اشکالات قانونی برمی گردد. به عنوان مثال تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به جزئیات کالاها، نحوه جلوگیری از قاچاق، رصد کالاها و گلوگاه‌ها توجهی نکرده و ضمانت اجرایی هم برای بازخواست متخلفان وجود ندارد.

به گزارش رادیو گفت و گو، وی همچنین عدم شفافیت در بخش خصوصی و دولت، قاچاق و فعالیت دلالان را هم در ناکارآمدی نظام توزیع موثر دانست و گفت: در بخش خصوصی که افراد حاضر به اظهار صحیح نمی‌شوند و در بخش دولتی هم سازوکارهای ساماندهی توزیع، غیر شفاف هستند.

کاشفی مطرح کرد: اگر هر تولیدکننده در همه استان‌های کشور یک فروشگاه مستقیم برای فروش داشته باشد قیمت‌ها هم تنظیم خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟