امیرمحمد پرهام فر
اخبار لوازم خانگی

آیین نامه ساماندهی فعالیت کولبرها در بازارچه‌های مرزی در انتظار تایید یک نهاد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از مدت ها قبل موضوع اجرایی شدن آیین نامه ساماندهی فعالیت کولبرها در ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از مدت ها قبل موضوع اجرایی شدن آیین نامه ساماندهی فعالیت کولبرها در بازارچه های مرزی به گوش می رسید که بر اساس آن در اواخر شهریور ماه سال جاری، بابک دین پرست؛ دبیر شورای توسعه وامنیت پایدار شرق و غرب کشور، درحاشیه نشست حل و فصل نهائی آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های موقت مرزی – موسوم به کولبری گفته بود : « آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های موقت مرزی موسوم به کولبری در سه استان مرزی آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان اجرایی می شود. این مصوبه هیات وزیران با توجه به اعلام آمادگی گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی اجرایی خواهد شد و از این پس هیچ مانع و قصوری در خصوص عدم اجرای آن پذیرفته نیست.»

اما بر اساس آخرین بررسی های «خبرنگار ال کا ایران» این طرح تا به امروز آنطور که گفته شده به اجرا نرسیده است و هنوز وضعیت کولبرها و نحوه فعالیت آن ها در بازارچه های مرزی و تبادل کالاهای ته لنجی مشخص نیست.

در همین رابطه امیر محمد پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز به خبرنگار «ال کا ایران» گفت : آیین نامه ساماندهی ته لنجی ها و فعالیت کولبرها در بازارچه های مرزی در دولت به تصویب رسیده است و تمامی دستگاه های مرتبط با این آیین نامه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده عملیاتی کردن آن هستند. در خصوص زمان اجرایی شدن آن فقط در انتظار تایید یکی از دستگاه ها هستیم.

وی با اشاره به وضعیت طرح شناسه کالا نیز ادامه داد : به زودی و در اوایل ماه آبان جلسه ای در همین خصوص برگزار خواهد شد تا موضوعات با جزئیات بیشتری بررسی شوند. موضوع تبصره 14 ماده 18 لوازم خانگی ابلاغ شده است و ضوابط اجرایی شبکه توزیع از جمله خرید، فروش، حمل و نگهداری لوازم خانگی با 8 گروه کالایی پر مصرف عملیاتی می شود که در فاز بعدی سایر لوازم خانگی ها نیز مشمول این طرح خواهند شد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با اشاره به این که امکان شناسایی اصالت کالا وجود دارد، عنوان کرد: شناسه لوازم خانگی تولید داخل نیز با شماره سریال درج شده بر روی کالا تشخیص داده می شود. همانطور که می دانید در این زمینه سامانه استعلام اصالت کالا فعال بوده و خریداران می توانند از طریق سامانه #۷۷۷۷*۴* شناسه کالا را استعلام و اطمینان حاصل کنند که محصول خریداری شده قانونی است.

پرهام فر در پاسخ به سوال خبرنگار «ال کا ایران» در خصوص ترخیص کالاهای مانده در گمرک عنوان کرد: بخش لوازم خانگی شامل مصوبه اخیر نمی شود و یک مجوز برای کالاهای رسوبی صادر شده است که با توجه به تاریخ ثبت سفارش و قبض انبار ترخیص می شوند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص بیشترین مبادی ورود کالای قاچاق به کشور گفت: ورود کالای قاچاق در حال حاضر مهمترین چالش بازار لوازم خانگی  است که عمدتا از مرز های جنوبی و از طریق شوتی ها انجام شده و البته بخشی از این کالاهای قاچاق از مرزهای غربی توسط کولبرها وارد کشور می شود.

به گزارش خبرنگار ال کا ایران، بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط نیروی انتظامی درباره کشفیات قاچاق لوازم خانگی، کشفیات قاچاق لوازم خانگی در سال 97، 6 هزار و 733 میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 1398، رشد 6.7 درصدی را تجربه کرده و به عدد 7 هزار و 186 میلیارد ریال رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟