شرکت های تولید کننده لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

دخالت سازمان‌ها در قیمت گذاری لوازم خانگی تخلف است/ تولید؛ قربانی تنظیم بازار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اواخر خرداد ماه سال جاری بود که خبر قیمت گذاری لوازم خانگی توسط سازمان ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اواخر خرداد ماه سال جاری بود که خبر قیمت گذاری لوازم خانگی توسط سازمان حمایت از زبان رئیس این سازمان منتشر شد. بر اساس این دستورالعمل مرجع قیمت گذاری 4 محصولات پر مصرف سازمان حمایت بود و مشتریان می بایست برای اطلاع از قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ وارد و از آخرین قیمت ها مطلع شوند.

قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴

ورود سازمان حمایت به قیمت گذاری لوازم خانگی و ثبت قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ بر اساس مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار برای کاهش التهاب در این بازار بود. البته که درج قیمت لوازم خانگی در سامانه 124 هم باعث کاهش التهاب بازار لوازم خانگی نشد و تنها مدت زمان کوتاهی گذشت تا تولیدکنندگان از این نوع شرایط قیمت گذاری لوازم خانگی ابراز نارضایتی کنند.

عباس تابش

زمان و فرایند قیمت ثبت شده لوازم خانگی در سامانه 124 برای تولیدکنندگان لوازم خانگی مورد تایید نبود چرا که آنها معتقد بودند زمانی که مدارک هزینه های تولید را برای سازمان حمایت ارسال می کنند و منتظر تایید این سازمان برای قیمت گذاری محصولات خود هستند، مدت زمان زیادی طول می کشد تا مدارکشان مورد تایید قرار گیرد و در همین زمان قیمت مواد اولیه و ارز رشد مجددی را تجربه کرده است. در نتیجه تولیدکنندگان مجبور به عرضه محصولات خود با زیان بودند که ادامه این روند منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می شد.

در همین رابطه بیشتر بخوانید : 

افزایش قیمت تلویزیون، ماشین لباسشویی یخچال و وسایل گازسوز

در این شرایط خریداران هم دچار سردرگمی شده بودند. به عنوان مثال سامانه 124 قیمت لوازم خانگی برای یخچال را منتشر می کرد اما قیمت یخچال فریزر در بازار عدد دیگری بود. در نتیجه زمانی که خریدار قیمت یخچال در سامانه 124 را مشاهده می کرد و به بازار لوازم خانگی محل سکونت خود مراجعه می کرد با تفاوت شدید قیمتی مواجه می شد.

فروشگاه لوازم خانگی ایرانی

در حال حاضر نیز سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار اصرار به قیمت گذاری و نظارت در بازار لوازم خانگی را در دستور کار خود دارند. نظارتی که تا این لحظه هیچ تاثیری نداشته و قیمت ها روز به روز در حال افزایش است. از طرفی فشار زیادی به تولیدکنندگان لوازم خانگی وارد شده است و دولت بدون توجه به زیان تولید این بخش مهم صنعتی، همچنان اصرار به تنظیم بازار آن هم به قیمت از بین رفتن واحدهای تولیدی را دارد.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در همین رابطه به خبرنگار «ال کا ایران» می گوید : تصمیمات خلق الساعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط را برای تولیدکنندگان لوازم خانگی بسیار سخت کرده است.

عباس هاشمی

عباس هاشمی افزود : کارگروه تنظیم بازار مصوبه ای به شماره 15-17-80 مورخ 1397/06/10 داشته که درخصوص قیمت گذاری 25 قلم کالایی بود که ارز 4200 تومانی دریافت کرده بودند. بند (ج) همان مصوبه می گوید که مابقی واحدهای تولیدی و محصولاتشان بر اساس مولفه های تولید و ثبت سود عادلانه اجازه قیمت گذاری محصولات خودرا خواهند داشت.

وی ادامه داد : بر اساس استناد به همان مصوبه ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به قیمت گذاری لوازم خانگی موضوعیت ندارد و قانونی نیست. در حال تنظیم نامه ای با همین موضوع و ارسال برای وزیر محترم صمت هستیم تا  قیمت گذاری لوازم خانگی توسط سازمان حمایت و تنظیم بازار لغو شود.

هاشمی گفت : همچنین مصوبه سران قوا به شماره 118-70 ابلاغیه به تنظیم بازار بود که در آن نظارت بر قیمت گذاری بازارهایی نظیر لوازم خانگی بر عهده این ستاد گذاشته شده بود. نکته حائز اهمیت اینجاست که در آن زمان این مصوبه به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده بود و قطعا فرمایشات ایشان لازم الاجرا بود. از اول سال 99 و با توجه به شرایط خاص کشور، رهبری این مصوبه را نه تمدید و نه ابلاغ کرده است در نتیجه عملا از سال 1399 دخالت سازمان های نظارتی روی بحث قیمت گذاری به نظر بنده تخلف است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد : همانطور که مستحضر هستید مصوبات سران قوا شامل تصمیماتی است که بر اساس شرایط کشور اتخاذ می شود و سالیانه نیاز به تمدید دارد. مصوبه ای که گفته شد به تمدید سران قوا نرسیده اما ستاد تنظیم بازار دست از سر این مصوبه بر نمیدارد و اصرار دارد که این مصوبه را به قیمت نابودی تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه دهد.

تولید و تولیدکننده را فدای تنظیم بازار نکنید

عباس هاشمی با اشاره به وضعیت سخت تولیدکنندگان لوازم خانگی به خبرنگار «ال کا ایران» گفت : به هیچ عنوان تولید کشور را نباید فدای تنظیم بازار کنیم. نمی شود به هر قیمتی تولید کنیم و تولیدکننده مجبور باشد به زور ستاد تنظیم بازار که منشاء آن مصوبه تمدید نشده سران قوا است، محصولات خودرا با زیان تولید و به بازار عرضه کند تا تنظیم بازار صورت گیرد. این اشتباه محلک تولید کشور را نابود خواهد کرد و باید راه درستی برای حل این مشکلات پیدا کنیم.

وی گفت : بنده باز هم می گویم عدم تمدید مصوبه سران قوا در سال 99 برای نظارت قیمت گذاری در بخش صنعت لوازم خانگی به منزله خروج این نهادها از نظارت و قیمت گذاری محصولات لوازم خانگی بوده و ادامه این روند تخلف است. با این حال اگر هم قرار است این نظارت بر خلاف قانون همچنان ادامه داشته باشد، مبنا باید خود اظهاری واحدهای صنعتی باشد و بر اساس مولفه های تولید و مدارکی که ارائه می دهند، امکان قیمت گذاری محصولات خودرا داشته باشند.

هاشمی ادامه داد : در این شرایط قیمت های بر اساس مستنداتی که ارائه می شود، ثبت خواهد شد و اگر شاکی وجود داشت و شکایتی صورت گرفت، سازمان حمایت ورود کرده و به موضوع رسیدگی کند. بررسی مدارک نشان خواهد داد که واحد تولیدی تخلف کرده یا خیر که اگر ثابت شد سودجویی صورت گرفته، به شدت با واحد متخلف برخورد شود.

وی گفت : ما در بازار لوازم خانگی ایران تولید انحصاری نداریم، شرکت ها در حال رقابت هستند و شرایط بازار تعیین کننده وضعیت تولیدکنندگان است. کسی به دنبال افزایش قیمت بی مورد نیست.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان افزود : صنعت لوازم خانگی ایران خواسته زیادی از مدیران دولتی ندارد. ما می گوییم مر قانون در خصوص صنعت لوازم خانگی باید اجرا شود و فراتر از آن باعث خواهد شد تا واحدهای تولیدی زیر بار آن نرود. بررسی مصوبات ستاد کارگروه تنظیم بازار از اول سال 99 نشان از تضاد فراوان این مصوبات دست و پا گیر برا تولیدکنندگان است. این تضادها باعث شده تا تولیدکنندگان سردرگم شوند و ندانند که باید کدام مصوبه را اجرایی کنند. همه‌ی این مصوبات متضاد نشان می دهد که برنامه های ستاد کارگروه تنظیم بازار دچار روزمرگی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟