تاریخچه مایکروویو
اخبار لوازم خانگی

از اختراع و تاریخچه مایکروویو چه می دانید؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه فناوری های جدید دریچه ای نو از زندگی را به روی انسان باز کرده به طوری ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه فناوری های جدید دریچه ای نو از زندگی را به روی انسان باز کرده به طوری که تمام کار های روزمره همه ما تحت تاثیر این پیشرفت قرار گرفته است. این فناوری ها به انسان کمک می کند تا کوچک ترین نیاز ها و حتی بزرگ ترین کار ها و خواسته های آنها برآورده شود. در گذشته نه چندان دور برخی از وسایل و ابزار های پیشرفته وجود نداشت اما حالا با حضور وسایل و گجت های مدرن زندگی به سختی گذشته نیست، بلکه صد برابر راحت تر شده است و تصور زندگی بدون این وسایل امکان پذیر نیست. یکی از حوزه های بسیار کاربردی و حائز اهمیت در زندگی، لوازم خانگی و آشپزخانه است که شامل اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و… می شود. وجود این دستگاه ها در خانه باعث شده وقت و انرژی بیشتری صرفه جویی شود. در این بین مایکروویو یکی از اختراعات مهم و تاثیر گذار بوده که همه اعضای خانواده می توانند از امکانات آن بهرمند شوند و به راحتی از آن استفاده کنند. جهت آشنایی بیشتر در این متن نگاهی به تاریخچه مایکروویو می اندازیم.

مایکروویو چیست ؟

قبل از آنکه با داستان اختراع و تاریخچه مایکروویو آشنا شوید بهتر است بدانید که مایکروویو چیست ؟ مایکروویو دستگاهی است که به کمک امواج الکترومغناطیسی مولکول های آب موجود در مواد غذایی را به جنبش در می آورد. طی این جنب و جوش انرژی تولید شده و در نهایت گرما به صورت یکنواخت در کوتاه ترین زمان ممکن برای غذا تامین می شود.

 

در مورد تاریخچه مایکروویو

تاریخچه مایکروویو

در مورد تاریخچه مایکروویو باید بدانید که طی جریان جنگ جهانی دوم در سال 1945 یکی از مهندسین شرکت ریتون که از بزرگ ترین شرکت های فعال در صنایع دفاعی به شمار می رفت، به نام پرسی اسپنسر که بر روی ساخت سیستم های رادار تشخیص هواپیما های جنگی دولت نازی مشغول بود. او زمانی که در آزمایشگاه در حال کار روی این پروژه بود توانست مگنترون را اختراع کند. ماگنتون یک لامپ الکترونی است که قابلیت تولید امواج مایکروویو را دارد.

بعد از مدت ها او به صورت اتفاقی متوجه اثر این پرتو بر روی مواد غذایی شد و به این صورت ایده اصلی ساخت مایکروویو در ذهن او شکل گرفت. پرسی فهمید که پرتو های مایکروویو منتشر شده، آب نباتی که در جیبش بوده را کاملا آب کرده است. او بر ای اثبات این موضوع یک مگنترون را داخل یک جعبه فلزی قرار داد تا امواج نتوانند از هیچ راهی فرار کنند. در انتها غذا را داخل جعبه گذاشت، هنگامی که غذا داخل جعبه گذاشته شد دمای آن به شدت افزایش پیدا کرد. در ادامه، این اختراع یا همان اولین مایکروویو در 8 اکتبر سال 1945 به وسیله شرکت ریتون ثبت شد. بعد از گذشت پنج سال بالاخره توانست گواهی ثبت اختراع از اداره ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا را دریافت کند.

تاریخچه مایکروویو

اندازه و حجم اولین مایکروویو به بزرگی یخچال فریزر های امروزی بود اما حالا در اندازه های بسیار کوچک تر در آشپزخانه ها یافت می شود. این دستگاه دارای ارتفاع 1.8 متر و وزنی حدود 340 کیلوگرم بود. نخستین نسخه آزمایشی مایکروویو که توسط شرکت ساخته شده بود، در یکی از رستوران های شهر بوستون واقع در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفت. به مرور زمان تغییراتی روی این دستگاه اعمال شد و سرانجام در تاریخ 1954 میلادی این دستاه با نام Radarange 1161 روانه بازار شد اما این دستگاه به دلیل حجم بزرگی که داشت مورد استقبال افراد خانه دار قرار نگرفت اما در رستوران و کافه ها بسیار استفاده می شد.

بیشتر بخوانید:

بهترین مایکروویو های ارزان قیمت بازار

تاریخچه مایکروویو در زمینه توسعه و رشد در فروش به سال 1960 میلادی باز می گردد که در همان سال کاهش قیمت مایکروویو نیز اتفاق افتاد. شرکت پاناسونیک در سال 1966 توانست اولین مایکروویو خانگی را تولید و به مرحله عرضه برساند. این محصول علاوه بر رستوران ها در هتل ها نیز مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از گذشت سال ها و اعمال تغییرات چشمگیر بر روی این دستگاه، بالاخره در سال 1970 حجم و وزن مایکروویو ها به یک اندازه معقول رسید و قیمت آن کاهش یافت. به همین خاطر بیشتر اقشار جامعه می توانستند این وسیله را برای آشپزخانه خود خریداری و در کنار اجاق گاز از مایکروویو برای پخت غذا استفاده کنند.

خالی از لطف نیست اگر بدانید در اوایل دهه هفتاد میلادی فروش مایکروویو به 40 هزار دستگاه رسیده بود و طی این روند تا سال 1975 میزان فروش مایکروویو از مرز یک میلیون دستگاه گذشت.

تاریخچه مایکروویو

مخترع مایکروویو، پرسی اسپنسر تا 76 سالگی در شرکت ریتون مشغول به کار بود و با تلاش های بی وقفه خود توانست موفق به کسب 150 گواهی ثبت اختراع از اداره های ثبت معتبر آمریکا شود. از سال 1999 میلادی تا کنون نام وی در کنار اسامی افرادی همانند توماس ادیسون، جورج واشنگتن و برادران رایت در سالن مشاهیر ملی مخترعین آمریکا دیده شد.

آیا امواج مایکروویو مضر است؟

تا اینجا متن با مخترع و تاریخچه مایکروویو آشنا شدید. در ادامه به برخی از نکات و سوالاتی که درباره مایکروویو وجود دارد می پردازیم. یکی از سوالاتی که همیشه ذهن کاربران مایکروویو را درگیر کرده اینکه آیا امواج مایکروویو مضر است؟ در پاسخ به این افراد باید گفت که اگر دستگاه شما از ایمنی کامل برخوردار باشد و از یک برند معتبر همانند سامسونگ، ال جی و… خریداری کرده باشید، هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد. شما می توانید با مطالعه مطلب باور های غلط درباره ماکروویو اطلاعات بیشتری درباره این دستگاه کسب کنید.

تاریخچه مایکروویو

 

تفاوت مایکروفر و مایکروویو

اساسی ترین تفاوت مایکروفر و مایکروویو به نحو پخت مواد غذایی مربوط می شود. اگر بخواهیم به صورت مختصر و مفید توضیح دهیم باید بگوییم که مایکروفر با گاز و یا المنت گرمایی غذا را گرم می کند اما مایکروویو به کمک امواج و پرتو های الکترومغناطیسی به پخت و طبخ غذا می پردازند.

طرز کار با مایکروویو چگونه است؟

شاید برای کسانی که تا به حال از این دستگاه استفاده نکرده اند این سوال پیش بیاید که طرز کار با مایکروویو چگونه است؟ همانطور که می دانید، مایکروویو به عنوان یکی از نوآوری های بشر برای سهولت در انجام کار های خانه است. پس خیالتان راحت باشد کار کردن با مایکروویو به هیچ وجه سخت نیست تنها کافیست با مطالعه دفترچه راهنما دستگاه و برنامه های پخت مایکروویو آشنا شوید. بعد از آن به آسانی می توانید تمام مواد غذایی خود را در آن گرم کنید و یا بپزید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟