تمیز کردن بخاری
آموزش

نحوه تمیز کردن بخاری گازی و برقی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هنگامی که شبکه گاز رسانی در سراسر کشور گسترش پیدا کرد، بخاری های نفتی و ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هنگامی که شبکه گاز رسانی در سراسر کشور گسترش پیدا کرد، بخاری های نفتی و هیزمی جای خود را به بخار گازی دادند. بخاری گازی نسبت به بخاری هیزمی و نفتی دردسر کمتر دارد و راحت تر می توان از آن استفاده کرد. بطور مثال در گذشته مردم برای تمیز کردن بخاری هیزمی و نفتی وقت زیادی را صرف می کردند زیرا با سوختن نفت و هیزم، دوده های سیاه روی بخاری می نشست که پاک کردن آن ها کار دشواری بود. اما با ورود بخاری های گازی به بازار بسیاری از مردم از تمیز کردن بخاری بی نیاز شدند ولی همچنان بعد از گذشت زمان این دستگاه کثیف می شوند.

بسیار از افراد عادت دارند قبل از شروع فصل سرما و سرویس بخاری خود، آن را تمیز کنند. زیرا ممکن است زمانی که بخاری داخل انباری قرار دارد، گرد و غبار زیادی روی آن بشیند و محیط منزل شما را کثیف کند. تمیز کردن بخاری باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و شما را از خرید بخاری سال ها بی نیاز می سازد. توجه کنید که نحوه تمیز کردن بخاری برقی و گازی کمی متفاوت است اما نگران نباشید زیرا ما در ادامه نحو پاک کردن هر دو مدل دستگاه را توضیح خواهیم داد.

مراحل تمیز کردن بخاری

تمیز کردن بخاری

بخاری جزو لوازمی محسوب می شود که فقط در زمان های خاص می توان از آن استفاده کرد با این حال این دستگاه قسمتی از لوازم خانگی را تشکیل می دهد و بر دکوراسیون منزل تاثیر می گذارد. این موضوع سبب شده تا تمیز بودن بخاری اهمیت زیادی داشته باشد اما اصلا نگران نباشید با رعایت کردن و دانستن چند نکته می توانید این کار را انجام دهید. با ما همراه باشید تا با مراحل تمیز کردن بخاری آشنا شوید.

ما به شما توصیه می کنیم قبل از اینکه مشغول به تمیزکردن بخاری شوید بهتر است تمام وسایل مورد نیاز خود را آماده کنید و تمام این مراحل را قبل از روشن کردن بخاری انجام دهید.

گردگیری منافذ بخاری

تمیز کردن بخاری

قبل از هر کاری، ابتدا کاور بخاری را بردارید و یک پارچه نم دار آماده کنید. از آنجایی که بخاری در قسمتی از خانه بصورت ثابت نصب می شود گرد و غبار زیادی به آن جذب شده و امکان دارد همیشه مقداری خاک و غبار روی آن یافت شود. پس بهتر است از ابتدا به گردگیری منافذ بخاری بپردازید سپس به سراغ پشت بخاری، محل نصب لوله، شیار ها، محل اتصال شیر گاز و در انتها بدنه بخاری بروید. توجه کنید که در هر مرحله از دستمال کثیف استفاده نکنید.

تمیز کردن شیشه بخاری

تمیز کردن بخاری

اگر شیشه بخاری شما کدر شده و یا گرد و غبار گرفته بهتر است قبل از اینکه بخاری را سرویس کنید آن را پاک کنید. از آنجایی که شیشه های بخاری تنها در برابر حرارت و گرما مقاوم هستند، نباید آنها را با قدرت زیادی تمیز کرد زیرا ممکن است بشکند. پس ما توصیه می کنیم برای تمیز کردن شیشه بخاری ابتدا آنها را خارج کرده سپس با یک شیشه پاک کن و دستمال آنها را تمیز کنید. همچنین مراقب باشید تا دستمال سرد و مرطوب به شیشه ها نکشید زیرا احتمال ترک خوردن وجود دارد.

برق انداختن بخاری گازی

تمیز کردن بخاری

برق انداختن بخاری گازی و از بین بردن تمام لکه های بدنه جزو مهم ترین مراحل تمیز کردن بخاری به شمار می آید. اگر این قسمت از بخاری به خوبی تمیز شود، جلوه و نمای بخاری در خانه حفظ خواهد شد علاوه بر این، ظاهر خانه تمیز و مرتب تر دیده می شود.

پاک کردن سوختگی از روی بخاری

هنگامی که بخاری روشن است، برخی از افراد لباس یا دستمال های پارچه ای خود را روی بخاری قرار می دهند تا خشک شود. اما احتمال دارد که اتفاق نا خوشایندی رخ دهد، این اتفاق سوختن لباس در اثر حرارت و گرمای بخاری است. زمانی که این اتفاق رخ می دهد قسمتی از لباس به بدنه بخاری می چسبد و باعث ایجاد لکه روی دستگاه خواهد شد. پاک کردن سوختگی از روی بخاری کار آسانی نیست اما با یک ترفند ساده به راحتی از بین می رود.

تمیز کردن بخاری

سرکه را داخل یک قوطی اسپری بریزید و یک دستمال نم دار تهیه کنید. سرکه را روی لکه پخش کرده و بگذارید چند دقیقه باقی بماند. در انتها با دستمال نم دار روی آن را تمیز کنید. در صورتی که بعد از یکبار پاک کردن همچنان رد لکه باقی مانده است، این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل از بین برود.

سعی کنید از بخاری و یا شوفاژ برای خشک کردن لباس ها، دستمال و وسایل استفاده نکنید زیرا ممکن است لکه ای به وجود آید که هرگز از بین نرود. این موضوع باعث می شود تا جلوه زیبای بخاری شما از بین برود و همیشه ظاهری کثیف داشته باشد.

تمیز کردن مشعل بخاری

تمیز کردن بخاری

مشعل و شمعک یکی از قسمت های مهم و حساس بخاری محسوب می شود. در صورتی که این بخش و راه های ورودی گاز کثیف باشد، اختلالی در عملکرد بخاری به وجود می آید و ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. هر چند وقت یکبار مشعل بخاری را خارج کنید و با کمک جریان قدرتمند باد آن را تمیز کنید. همچنین می توانید با برداشتن کاور شیر کنترل بخاری فیلتر مربوط به آن بررسی و عوض کنید. البته توجه داشته باشید که قبل از تمیز کردن مشعل بخاری، حتما بخاری را خاموش کنید و شیر ورودی گاز را ببندید.

شستشوی بخاری با آب

تمیز کردن بخاری

زمانی که بسیاری از افراد تصمیم به نصب و سرویس بخاری می گیرند. قبل از هر کاری آن را به حیاط، پشت بام و یا حمام می برند. پیچ های دستگاه را باز می کنند و با مواد شوینده و اسکاچ تمام قسمت های آن را می شویند سپس به شستشوی بخاری با آب می پردازند.  تمام اجزای بخاری را در جای ثابت قرار می دهند تا خشک شود.

نکته مهم این است که در بیشتر مواقع بعد از شستشوی بخاری با آب، دستگاه روشن نمی شود. به طور کلی بهتر است که این کار را نکنید. مگر اینکه این زیر نظر یک متخصص و یا سرویس کار ماهر صورت بگیرد.

جمع کردن بخاری بعد از فصل زمستان

تمیز کردن بخاری

پس از اینکه روز های سرد سال به پایان می رسد، بخاری خود را جمع کنید و داخل انباری قرار دهید. برای جمع کردن بخاری بعد از فصل زمستان کافیست دستگاه را خاموش کنید و منتظر باشید تا بخاری خنک شود. سپس آن را با یک نایلون بزرگ بپیچید یا به عبارت دیگر آن را بسته بندی کنید. با این کار گرد و غبار کمتری روی بخاری می نشیند و در نتیجه سال آینده تمیز کردن بخاری راحت تر خواهد شد. مراقب باشید فضای نگهداری بخاری مرطوب نباشد زیرا ممکن است باعث زنگ زدگی آن شود.

تمیز کردن بخاری برقی

تمیز کردن بخاری

تمیز کردن بخاری برقی تفاوت زیادی با بخاری گازی ندارد. تنها کافیست چند نکته ساده را رعایت کنید. اول از همه باید بخاری را از برق بکشید و با یک پارچه نرم بدنه آن را تمیز کنید. اگر پارچه شما نم دار باشد، ممکن است خطر برق گرفتگی را به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم در فصل زمستان هر زمان که به نظافت خانه خود می پردازید، با یک دستمال خشک گرد و غبار بخاری را بگیرید تا همیشه تمیز بماند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟