زیبایی محیط خانه با پله های دکوراتیو
دکوراسیون منزل

زیبایی محیط خانه با پله های دکوراتیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از گذشته تا به امروز یکی از عناصر اصلی در خانه های بزرگ، ویلا و … پله های ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از گذشته تا به امروز یکی از عناصر اصلی در خانه های بزرگ، ویلا و … پله های دکوراتیو بوده و تا الان نیز جز مهم ترین نکات در دکوراسیون خانه محسوب می شود. در واقع فرقی ندارد که شما از چه سبکی برای دکوراسیون خانه خود استفاده می کنید در هر صورت  این پله ها زیبایی محیط خانه شما را چند برابر بیشتر کرده و فضایی بهتر را در محیط خانه رقم می زند.

انواع پله های دکوراتیو

انواع پله های دکوراتیو

پله های دکوراتیو دارای سبک های متفاوتی هستند که با توجه به سلیقه سازنده خانه و فضای موجود انتخاب می شوند که در ادامه انواع آن را برای شما توضیح خواهیم داد. معمولا در معماری یک ساختمان دسترسی های یک طبقه به طبقه دیگر‌ بسیار مهم بوده و به همین دلیل پله یکی از بخش های اصلی در معماری خانه ها محسوب می شود زیرا در همه محیط ها فضای ایجاد آسانسور وجود ندارد و در خیلی از زمان ها صرفه اقتصادی نیز نداشته پس در واقع از پله دکوراتیو برای این  که بین دو طبقه در ساختمان ها به شکلی زیبا ارتباط بر قرار شود استفاده می شود. پله های دکوراتیو با فرم و متریال های مختلفی ساخته شده و دسترسی به آن ها تقریبا در هر زمان از ساخت خانه قابل اجرا خواهد بود. همانطور که گفته شد پله ها انواع مختلفی دارند که در ادامه چند مدل از آن ها را برای شما توضیح می دهیم.

پله مدرن

انواع پله های دکوراتیو

به پله هایی که در آن ها از خطوط استفاده شده و انحنایی ندارد مدرن گفته می شود که معمولا در خانه یا ویلا های لوکس و مدرن استفاده می شود و قیمت آن نسبت به سبک های دیگر پله های دکوراتیو ارزان تر است هم چنین برای ساخت این پله ها نیاز به فضای کمتری بوده و شرایط رفت و آمد روی این سبک از پله ها بسیار راحت تر است. پله های مدرن شرایط خاص تری برای طراحی دارند و به همین دلیل جذابیت بیشتری در خانه ها ایجاد می کنند و معمولا با سلیقه هر فردی به خوبی هماهنگ می شوند.

پله های مدرن را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

پله های دکوراتیو

پله دو محور ورقی، پله زیر محور، پله مدرن کنسولی، پله مدرن دو محور باکس که در ادامه تفاوت این سبک ها را به شما خواهیم گفت.

پله دو محور ورقی

یکی از پر طرفدار ترین سبک پله های مدرن دو محور ورقی است این پله ها به صورت مارپیچ با ضخامت ۱۰ میلی متر که با توجه به اندازه پله کم و زیاد می شود ساخته شده و کف این سبک از آن ها از جنس پروفیل یا ورق خم خورده است. برای تزئین این پله می توان از کف های مختلف سنگی و یا شیشه ای استفاده کرد و هم چنین از نرده ها رو کف پله یا شاسی می توان سوار کرد.

پله زیر محور

این سبک ترکیبی از پله های گرد و مدرن است. با توجه به نوع ساخت این پله یکی از مزایای آن اجرای راحت نرده و کف پله است هم چنین یکی از سبک‌ هایی است که طرفدار های خود را دارد و در تم خانه های اسپرت و مدرن نیز بیشتر استفاده می شود.

پله مدرن کنسولی

معمولا دارای محور کناری است که اصلی ترین اسکلت را تشکیل می دهد و با کف پله متوسط دسته بندی می شود.

پله مدرن دو محور باکس

یکی از زیبا ترین و پر طرفدار ترین سبک پله های مدرن، دو محور باکس است که به صورت پیچی و مدرن طراحی می شود و معمولا برای خانه های بسیار بزرگ یا سالن های تاتر و … انتخاب شده زیرا به فضای تقریبا بزرگی‌ نیاز دارد.

انواع نرده برای پله های مدرن

در سبک‌ مدرن استفاده از نرده های شیشه ای، چوبی، فلزی، بکسلی توصیه می‌ گردد. معمولا نرده های چوبی و شیشه ای در زیبایی سازه نقش فراوانی داشته اما از طرفی طرفدار های نرده های فلزی نیز به علت پایین تر بودن قیمت آن‌ ها زیاد است. اما یکی از جدید ترین سبک نرده های بکسلی است که به صورت سیم های منظم یا در هم قرار گرفته و معمولا در قسمت هایی که نیاز به امنیت بیشتری دارند استفاده می شود. یکی از دلایل نام گذاری بکسلی می تواند پوشش دهی محیط اجرایی باشد.

پله های اسپیرال

پله های اسپیرال

یکی از سبک‌ هایی که از گذشته مورد توجه معماران و طراحان بوده سبک‌ اسپیرال است این سبک را در خانه های دوبلکس و یا مراکز تجاری و تفریحی می توان استفاده کرد. امروزه اکثر معمار ها از این سبک برای خانه ها استفاده می کنند که بسیار فضای خانه را لوکس و مدرن می کند. پله اسپیرال انواع مختلفی مانند چوبی، گرد و… دارد که با توجه به سلیقه طراح انتخاب می شوند. هنگام ساخت این پله جنس های مختلفی وجود دارد که بهترین آن از استیل ضد زنگ است زیرا دوام بیشتری دارد و از لحاظ ظاهری در دراز مدت بهتر عمل می کنند.

امروزه سبک های زیادی برای پله ها مانند پله فضایی، پله گرد آهنی، پله گرد دو طبقه و… وارد معماری ایران شده و طراحان داخلی بسیاری از این سبک ها ایده هایی جذاب را پرورش می دهند.

تفاوت پله گرد و مارپیچ

پله گرد

معمولا پله هایی که دارای پیچ دایره ای باشند را پله گرد می گویند حال اگر این چرخش تا ۳۶۰ درجه ایجاد شود به آن پله مارپیچ گفته می شود. به طور کلی سبک‌ های مارپیچ زیبایی خاصی را به فضای خانه القا می کنند به همین دلیل همیشه در عمارت های بزرگ و یا قصر های قدیمی از این سبک پله استفاده می شود. علاوه بر زیبایی نکته بعدی در امنیت بیشتر این پله ها است که طرفدار های آن را بیشتر کرده و تقریبا در محیط هایی که خیلی بزرگ نیستند هم قابل اجرا خواهد بود.

یکی از نکاتی که در زیبایی پله نقش مهمی دارد نازک کاری است که باید با توجه به سبک‌ کلی ساختمان طراحی شود. همانطور که گفته شد بخش هایی که نازک کاری را در بر می‌ گیرد به بخش کاور کف پله، نرده و رنگ پله است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟