لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی
آموزش

لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی پس از شستشو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که مهمانی بزرگی تدارک دیده اید شستشن ظرف ها یکی از معضلات شما خواهد ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که مهمانی بزرگی تدارک دیده اید شستشن ظرف ها یکی از معضلات شما خواهد شد. اگر آشپزخانه کوچکی دارید و یا امکان شستن ظروف در سینک برای شما وجود ندارد بهتر است از ماشین ظرفشویی استفاده کنید. استفاده از این دستگاه مشکلاتی را به همراه دارد اما با این حال حجم زیادی از کارهایتان را کم خواهد کرد. قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی بهتر است بدانید که بعضی از ظروف و لوازم آشپزخانه را نمی توانید در دستگاه قرار دهید زیرا مشکلاتی همانند تغییر رنگ و یا لک شدن را به همراه دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی است که در ادامه به علت آن خواهیم پرداخت.

بسیاری از ظروف همانند قابلمه، سرویس قاشق و چنگال و تابه از جنس آلومینیومی هستند به همین خاطر پس از شستشو در ماشین ظرفشویی لکه هایی روی بدنه آنها ظاهر می شود. قبل از هر چیزی به شما پیشنهاد می کنیم که از شستشو این دسته از ظروف در ماشین ظرفشویی اجتناب کنید تا جلوی بروز این مشکل را بگیرید. با این حال با ما همراه باشید تا دقیق تر به علت لکه شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی بپردازیم.

لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی

لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی

هنگامی که قابلمه های آلومینیوم آنودایز یا ضخیم شده ساخته می شوند یک روکش خاکستری روی آن قرار می گیرد که این روکش در محیط ماشین ظرفشویی آسیب پذیر است. عده ای تصور می کنند ظروف آلومینیومی که طرح چدن هستند در برابر محیط این دستگاه مقاوم تر هستند اما این تصور اشتباه بوده و ظروف آلومینیومی طرح چدن آسیب پذیر هستند. حال احتمال دارد این سوال برایتان پیش بیاید که آیا ظروف آلومینیومی را می توان داخل ماشین ظرفشویی قرار دارد؟ باید بدانید که به طور کلی نمی توان به این سوال پاسخ داد زیرا بعضی از ظروف آلومینیومی را طبق دستورالعمل می توان در ماشین ظرفشویی شستشو داد در غیر این صورت منجر به تغییر رنگ و لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی می شود.

تغییر رنگ ظروف آلومینیومی

لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی

تغییر رنگ ظروف آلومینیومی طی شستشو در ماشین ظرفشویی در عملکرد آن تاثیری نمی گذارد اما ظاهر زیبا ظروف را می گیرد و جلوه ای ناخوشایند به آن می بخشد. به همین دلیل بسیاری از افراد که به ظاهر اهمیت می دهند، سعی بر این دارند که برای ظاهر ظروف اتفاقی نیفتد. با این که روی ظروف آلومینیومی به مرور زمان لکه های زیادی ایجاد می شود اما شستشو آن ها با ماشین ظرفشویی بر این امر سرعت می بخشد.

تغییر رنگ این ظروف در دفعات اول شستشو مشهود نیست به این دلیل که فرایند تغییر رنگ و خوردگی فلزات به زمان و فرصت زیادی احتیاج دارد. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد پس از چند بار شستن ظروف خود و تغییر نکردن ظاهر آن به اشتباه گمان کنند که ظروف آنها هرگز لک نخواهد شد و در برابر محیط دستگاه مقاوم است.

تاثیر گرما و مواد شوینده بر لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی

لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی

در این قسمت به بررسی تاثیر گرما و مواد شوینده بر لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی می پردازیم . همانطور که می دانید هر چقدر دمای آب بالاتر باشد لکه و کثیفی های باقی مانده بر ظروف راحت و سریع تر از بین می روند. از طرفی مواد شوینده با قدرت پاکنندگی و خورندگی که دارد، تاثیر بسزایی در شستشو می گذارد. هنگامی که آب گرم ماشین ظرفشویی که اغلب 60 درجه است با مواد شویند ترکیب می شود، اگر چه کثیفی ها را تمیز می کند اما به مرور زمان لکه های را روی ظروف آلومینیومی باقی می گذارد که به سختی از بین می روند.

تمیز کردن ظروف آلومینیومی

لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی

شاید برای آن دسته از افرادی که ظروف آلومینیومیشان در ماشین ظرفشویی لک می شود این سوال پیش بیاید که ظروف آلومینیومی را چگونه بشوییم؟ شما می توانید در سینک ظرفشویی آشپزخانه خود با خیال راحت و بدون نگرانی برای از بین رفتن ظاهر قابلمه و یا قاشق و چنگال به تمیز کردن ظروف آلومینیومی خود بپردازید.

جهت این کار تنها به مواد شوینده ملایم نیاز دارید علاوه بر این می توانید از مواد طبیعی اسیدی همانند آب لیمو برای شستشو و از بین بردن لکه ها کمک بگیرید. توجه داشته باشد که هرگز از سیم و اسکاچ های سخت و فلزی برای شستشو استفاده نکنید زیرا لایه ها و سطح ظروف را از بین خواهد برد.

گاهی اوقات ممکن است تکه های سوخته غذا باعث لکه های سخت بر روی قابلمه و یا تابه های آلومینیومی شود که پاک کردن آنها کار ساده ای نباشد. به همین خاطر می توانید از یک قاشق چوبی یا پلاستیکی و یا اسکاچ محکم کمک بگیرید تا لکه راحت تر از بین برود. ابتدا با استفاده از قاشق تکه روغن و یا غذای سوخته را از ظرف جدا نموده سپس به کمک مواد شوینده و آب گرم آن را بشویید. می توانید قبل از شستشو، ظرف مورد نظر را با آب داغ پر کنید و بگذارید حدود یک ساعت بماند، در این شرایط لکه و جای سوختگی راحت تر از بین خواهد رفت.

علت مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

لک شدن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی

تا اینحا با علت لک شدن ظروف آلومینیومی آشنا شدید. حال به طور مختصر به علت مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی می پردازیم. مات شدن ظروف در ماشین ظرفشویی علل مختلفی دارد اما ما به مهم ترین و اصلی ترین آن اشاره خواهیم کرد. یکی از این علل، استفاده نکردن از مواد شوینده مرغوب و استاندارد بوده که در این شرایط توصیه می کنیم مواد شوینده خود را تعویض کنید. دومین علت فیلتر دستگاه است، سعی کنید هر چند وقت یکبار آن را تمیز کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. برای تعویض فیلتر ماشین ظرفشویی بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

شستن قابلمه در ماشین ظرفشویی

شستن قابلمه در ماشین ظرفشویی کار دشواری نیست اما باید به چند نکته قبل از انجام این کار دقت کنید. اول از همه توجه داشته باشید که آیا قابلمه را می توانید در ماشین ظرفشویی قرار بدهید یا خیر. جنس بعضی از قابلمه ها به گونه ای بوده که نمی توان آن را داخل دستگاه گذاشت به همین دلیل باید دستور العمل و شرایط شستشو آن را بررسی کنید. نکته بعدی اندازه قابلمه بوده که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند. عده ای از مردم زمانی که می خواهند قابلمه خود را داخل ماشین ظرفشویی بگذارند به اندازه و سایز آن توجه نمی کنند. اگر قابلمه بیش از اندازه بزرگ باشد و داخل دستگاه قرار بگیرد منجر به خرابی دستگاه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟