قاچاق لوازم خانگی در کشور
اخبار لوازم خانگی

ادامه روند قاچاق لوازم خانگی در کشور

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ورود لوازم خانگی خارجی از دو سال پیش ممنوع شده است اما همچنان ورود  لوازم خانگی ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ورود لوازم خانگی خارجی از دو سال پیش ممنوع شده است اما همچنان ورود  لوازم خانگی قاچاق درکشور از طریق راه های مختلف ادامه دارد. قاچاق لوازم خانگی در کشور یکی از مشکلات بزرگ این صنعت است چرا که باعث بروز مشکلات عدیده در بخش تولید شده است.

گرچه ممنوعیت واردات لوازم خانگی به دلیل محدودیت های ارزی صورت گرفت اما در همان زمان ها اعلام شده بود که شرکت های تولیدکننده داخلی توان جبران جای خالی برندهای خارجی را دارند، حال اینکه این ادعا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک شد در جای خود قابل بحث است اما نکته اصلی حضور لوازم خانگی قاچاق در کشور است که به عقیده برخی از کارشناسان کیفیت و همچنین کمبود کالا باعث بروز این پدیده شوم اقتصادی شده است.

محمدحسین اسلامیان نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در تشریح اجرای طرح کد شناسه کالا روی لوازم خانگی اظهار کرد: تعریف کد شناسه برای لوازم خانگی ایرانی اقدام بسیار موثری بود که حدود ۶ ماه قبل ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز آن را اجباری کرد.

وی افزود: این قانون همچنان در کشور رعایت می‌شود و تمامی لوازم خانگی که در بازار‌های کشور فروخته می‌شوند باید دارای کد شناسایی باشند در غیر این صورت فروش محصول غیر قانونی است و فرد خریدار می‌تواند از فروشنده شکایت کند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان کرد: از تاریخی که این قانون از سوی ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز تصویب شد، تمامی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی مکلف به تعریف کد شناسه روی کالاها شدند و خریداران می‌توانند از طریق آن اصل بودن محصول را شناسایی کنند.

اسلامیان ادامه داد: لوازم خانگی ایرانی علاوه بر کد شناسه، کد رهگیری هم دارند که خریدار از طریق این کد می‌تواند شرایط خدمات پس از فروش و مدت زمان آن را استعلام بگیرند.

وی تصریح کرد: خدمات پس از فروش شرکت‌های ایرانی با هم متفاوت دارند و این تفاوت در مدت زمان ارائه خدمات و مواردی که شامل خدمات پس از فروش می‌شود وجود دارد؛ اما در کد‌های رهگیری، هیچ تداخلی بین خدمات پس از فروش شرکت‌ها به وجود نمی‌آید.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به قاچاق لوازم خانگی گفت: اجباری شدن کد شناسه کالا تاثیری بر قاچاق کالا در کشور نداشت چرا که از حدود دو سال گذشته ورود هرگونه لوازم خانگی خارجی به کشور ممنوع شده است، اما تعداد اندکی به صورت کولبری یا روش‌های مشابه وارد کشور می‌شود.

اسلامیان افزود: بنابراین فروش هرگونه لوازم خانگی خارجی در بازار‌های کشور ممنوع است زیرا کالاهای مشابه ایرانی در داخل تولید می‌شوند ضمن اینکه کالا‌های خارجی کد شناسه ندارند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان گفت: در صورتی که واحدی اقدام به فروش کالای بودن شناسه کند، از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، تعزیرات و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با فرد فروشنده برخورد و جواز کسب واحد از فرد گرفته می‌شود./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟