تاریخچه ماشین لباسشویی
اخبار لوازم خانگی

تاریخچه ماشین لباسشویی و داستان اختراع آن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ماشین لباسشویی بعد از یخچال و اجاق گاز جزو لوازم ضروری در خانه محسوب می شود ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ماشین لباسشویی بعد از یخچال و اجاق گاز جزو لوازم ضروری در خانه محسوب می شود زیرا حجم زیادی از کار های خانه را کاهش می دهد و در وقت شما صرفه جویی می کند. انسان ها در گذشته دور لباس های خود را در رودخانه ها و با دست شستشو می دادند اما با گذشت زمان و اختراع ماشین لباسشویی نوآوری های زیادی در ساخت این دستگاه رخ داد. پیشرفت در تولید ماشین لباسشویی همچنان ادامه دارد و شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که این وسیله چگونه اختراع شده و ایده اصلی آن مربوط به چه زمان می شود؟ با ما همراه باشید تا با تاریخچه ماشین لباسشویی و داستان اختراع آن بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه ماشین لباسشویی و جزئیات آن

در گذشته اکثریت مردم مخصوصا خانم های خانه دار بیشتر وقت روزانه خود را به شستشو لباس ها مشغول بودند. آن ها مجبور بودند لباس های کل اعضای خانواده را با استفاده از آب رودخانه و خاکستر آتش بشویند. این کار باعث می شد تا افراد مدت زمان کمتری در کنار خانواده خود باشند و یا به انجام کار های دیگر خود نرسند. به مرور زمان لوازم خانگی متعددی اختراع شد و در اختیار مردم قرار گرفت. با مطالعه تاریخچه ماشین لباسشویی و جزئیات آن متوجه خواهید شد که اختراع و طراحی اولیه این دستگاه به چه صورت بوده است.

تاریخچه ماشین لباسشویی

اختراع اولین ماشین لباسشویی

تاریخچه ماشین لباسشویی

طرح اولیه ماشین لباسشویی توسط یعقوب کریستین شوفر در سال 1767 میلادی کشیده و در آلمان منتشر شد. اختراع اولین ماشین لباسشویی از این زمان آغاز شد و سال ها ادامه پیدا کرد تا به ماشین لباسشویی های هوشمند امروزی رسیده است. طرح ماشین لباسشویی یعقوب کریستین شوفر به این صورت بود که وقتی کاربران دسته دستگاه را می چرخاندند یک تخته چوبی روی لباس ها حرکت می کند و کثیفی ها را از روی لباس پاک می کند و وارد یک محفظه چوبی در قسمت پایینی می شود. با این حال این دستگاه هرگز به تولید انبوه نرسید.

یکی دیگر از نوآوری ها در زمینه اختراع ماشین لباسشویی، یک دیگ و محفظه محصور است که برای داخل آن شیار هایی درنظر گرفته شده بود تا با حرکت و مالش بر روی لباس ها به تمیزی آن ها کمک کند. کاربر این دستگاه می توانست با چرخش واشر، محفظه را جهت از بین بردن آلودگی لباس ها به حرکت دربیاورد. کاربرد و کارکرد این دستگاه همانند شستشو لباس با دست بود اما بدون اغراق از شستشو با دست تاثیر بیشتری داشت.

https://lkiran.com/?p=57148

اولین ثبت اختراع در ایالات متحده آمریکا با عنوان ماشین لباسشویی توسط ناتانیل بریگز در سال 1797 صورت گرفت اما به دلیل آتش سوزی اداره ثبت اختراعات در سال 1836 هیچ اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. اوایل سال 1904 در روزنامه ها و مجلات مقاله های زیادی درباره ماشین لباسشویی برقی به چشم می خورد و این دستگاه که هنوز اختراع نشده بود مورد بحث قرار گرفته بود. الوا جی فیشر به عنوان مخترع اولین ماشین لباسشویی برقی شناخته می شود. فروش ماشین لباسشویی برقی ایالات متحده در سال 1928 به 913000 دستگاه رسید و مورد استقبال خیلی از شهروندان آمریکایی قرار گرفت.

تاریخچه ماشین لباسشویی

طراحی اولین ماشین لباسشویی ها برقی در طی دهه 1930 بهبود یافت. آن ها به گونه ای بودند که درون یک کابینت قرار می گرفتند و در ساخت آن توجه بیشتری به ایمنی الکتریکی و مکانیکی می شد. با این حال خشک کن های چرخشی قدرتمند خرابکارهای روز معرفی شدند.

لوازم خانگی Bendix، اولین ماشین لباسشویی اتوماتیک خانگی را در سال 1937 معرفی کرد و در همان سال درخواست ثبت اختراع خود را داده بود. از لحاظ ظاهری و جزئیات مکانیکی، این ماشین لباسشویی بی شباهت به ماشین لباسشویی های درب از جلو که امروزه تولید می شوند، نبود.

تاریخچه ماشین لباسشویی

اگر چه دستگاه های قدیمی بسیاری از ویژگی های اساسی ماشین لباسشویی های امروزی را شامل می شود اما تفاوت هایی زیادی نیز دارد. دستگاه فاقد هرگونه سیستم تعلیق درام یا جلوگیری از لرزش و حرکت بود، بنابراین برای جلوگیری از حرکت کردن بدنه دستگاه یا به اصطلاح راه رفتن مجبور بودند روی زمین لنگر بیاندازد و دستگاه را به آن وصل کنند. اجزاء تشکیل دهنده این ماشین لباسشویی ها بسیار گران بود و به حرکت درآمدن دستگاه باعث خرابی و آسیب دیدگی اجزاء آنها می شد. به عنوان مثال، دفترچه راهنمای خدمات لباسشویی خانگی Bendix نشان می دهد که تغییر سرعت ماشین لباسشویی توسط جعبه دنده 2 سرعته انجام شده که با استاندارد های سنگینی انجام می شود. جعبه دنده آن شباهت زیادی به گیربکس اتومبیل داشت اما اندازه آن کوچک تر بود. تایمر ماشین لباسشویی نیز نسبتاً گران بود زیرا تولید موتورهای الکتریکی مینیاتوری هزینه های زیادی داشت.

تاریخچه ماشین لباسشویی

از دهه 80 میلادی به بعد، ماشین لباسشویی ها با فناوری های پیشرفته روز تطابق پیدا کرده بودند و قابلیت انجام کار های مختلفی را داشتند. علاوه بر این به گونه ای ساخته می شدند که سازگاری کامل با محیط زیست داشته باشند و در عین حال بیشترین بازدهی را به خریداران ارائه بدهند. این ویژگی ها باعث شد تا ماشین لباسشویی طرفداران بیشتری پیدا کند و در خانه بیشتر مردم جایگاه خاصی داشته باشد.

ماشین لباسشویی های پیشرفته امروزی

تاریخچه ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی های پیشرفته امروزی از قابلیت هایی همچون صرفه جویی در مصرف آب و برق، سنسور تشخیص میزان لباس و سطح آب داخل دیگ، سنجش دمای آب، برنامه های شستشو متفاوت متناسب با جنس و رنگ لباس ها و… برخوردار هستند. همچنین با ورود شبکه اینترنت به خانه ها، امکان کنترل آن ها از طریق تلفن همراه هوشمند امکان پذیر است. علاوه بر این با بهرگیری از علم می توان لباس ها را بدون نیاز به مواد شوینده شستشو داد.

در ایران ماشین لباسشویی برند های مختلفی همانند ال جی، سامسونگ، پاکشوما، بوش، اسنوا، جی پلاس و….. به فروش می رسد. اگر چه محصولات شرکت سامسونگ، ال جی و بوش نسبت به گذشته کم یاب تر شده اند اما برند های داخلی سعی بر این دارند تا محصولات خود را جایگزین آن ها کنند تا در بازار لوازم خانگی کمبودی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟