کوچک و بزرگ شدن لباس ها
آموزش

علت کوچک و بزرگ شدن لباس ها چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کوچک و بزرگ شدن لباس ها یکی از دغدغه های افراد بعد از شستن لباس ها است. اصولا ...

زهرا سیاحی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کوچک و بزرگ شدن لباس ها یکی از دغدغه های افراد بعد از شستن لباس ها است. اصولا تبدیل لباس بزرگ به کوچک یا بلعکس از مشکلات افراد بعد از شستن لباس ها به شمار می رود و در بعضی موارد آن ها با کوچک و بزرگ شدن لباس بچه گانه نیز روبرو می شوند.

چرا با کوچک و بزرگ شدن لباس ها روبرو می شویم؟

گاهی اوقات شما هنگام شستشوی لباس هایتان در جنس های مختلف با گشاد یا تنگ شدن آن ها روبرو می شوید و این موضوع برای بسیاری از افراد ناراحت کننده است زیرا این روزها پوشش از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تمامی افراد یک خانواده اعم از بزرگ و کوچک به پوشش خود توجه می کنند و وقتی لباسی که برایشان بسیار ارزش داشته را از دست می دهند یا به عبارتی با تنگی و گشادی یا تغییر رنگ آن روبرو می شوند.

کوچک و بزرگ شدن لباس ها

شاید بگویید کوچک شدن لباس بچه گانه یا لباس عروس غیر ممکن است، اما همانطور که گفته شده جنس پارچه واکنش های متفاوتی را هنگام شستشو نشان می دهند پس همیشه سعی کنید قبل از شستشو حتما لیبل لباس را بخوانید یا از فروشنده دستورالعمل های لازم را زمان شستن لباس ها بپرسید تا با گشادی و تنگ شدن لباس هایی همچون لباس عروس یا لباس بچه گانه روبرو نشوید.

بیشتر بخوانید:

آموزش شستن کفش در ماشین لباسشویی

کوچک و بزرگ لباس ها

در برخی از موارد ممکن است کاربران هنگام شستن لباس هایشان تمامی قواعد و دستورالعمل های مربوط به شستشو را رعایت کنند ولی با لباس های آب رفته یا گشاد شده مواجه شوند. همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که جنس پارچه، بافت و نحوه تولید لباس تعیین کننده آن هستند که لباس ها پس از شستشو چه شکلی پیدا می ‌کنند.

کوچک و بزرگ شدن

هر جنس پارچه و البسه واکنش ‌های متفاوتی نسبت به شستشو دارند. الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه و بامبو بیشتر از الیاف دست ‌ساز مانند پلی‌استر، آکریلیک و نایلون کش می ‌آیند. همچنین پارچه ‌هایی که حالت کششی خود را از دست داده ‌اند، بیشتر از لباس‌ های تنگ، کش می ‌آیند. گاهی اوقات لباس‌ هایی که حالت کشسانی خود را از دست داده ‌اند در معرض آب، گرما و فشرده شدن تنگ یا کوچک می ‌شوند.

بیشتر بخوانید:

چگونه بوی دود لباس و فرش از بین می رود؟

برای جلوگیری از این مشکل کاربران موظف به یادگیری برخی از تکنیک ها هستند تا دیگر با گشاد یا تنگ شدن یا به عبارتی آب رفتن لباس هایشان مواجه نشوند. در ادامه این بخش به بازگو کردن بعضی از تکنیک های کاربردی پرداخته شده است.

کوچک و بزرگ شدن لباس ها

پیش از اینکه لباسی را بخرید یا آن را بشویید ابتدا لیبل آن را خوب بخوانید. برای اینکه تشخیص دهید لباسی از جنس الیاف طبیعی است کلمه preshrunk را در لیبل آن پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:

علت نشت آب از ماشین لباسشویی چیست؟

البته گفتنی است که کارخانه های تولید لباس ارزانی هستند که برای صرفه جویی در استفاده از پارچه، در بعضی از قسمت های لباس به جای استفاده از پارچه از کش استفاده می کنند و همین موضوع باعث کش آمدن آن قسمت ها می شود. همچنین در برخی از موارد کارخانه ها قبل از دوختن لباس ها آن ها را می شویند که در این صورت کمتر احتمال آب رفتن آن ها وجود دارد.

کوچک و بزرگ شدن لباس ها

زمانی که گفته می شود قبل از خرید یا شستن لباس ها حتما لیبل آن ها را بخوانید، به این دلیل است که لباس ‌هایی با جنس‌ های مختلف مانند پشم یا کتان، به روش ‌های متفاوت کوچک می ‌شوند. بنابراین پیش از شستن آن ها باید جنس لباس را بدانید.

برای مثال، جنس لباس پشمی بسیار حساس بوده و ممکن است در خشک کن آسیب ببیند. در حالی که جنس کتان مقاوم ‌تر بوده و می‌ تواند دمای بالای خشک کن را تحمل کند. همچنین جنس ابریشم معمولا پس از شستن 8 تا 10 درصد کوچک می ‌شود.

بیشتر بخوانید:

چگونگی دسته بندی لباس ها برای شستشو با ماشین لباسشویی

کوچک کردن سرشانه لباس

اگر سرشانه لباس هایتان بر اثر شستشو آب رفته یا به عبارتی دیگر کش آمده و به دنبال راه حلی برای کوچک کردن سرشانه لباس هایتان هستید. بهتر است بگوییم برای تبدیل لباس بزرگ به کوچک یا بلعکس به انجام یک سری کار باید بپردازیم که در ادامه برای شما آن ها را بازگو می کنیم.

کوچک و بزرگ شدن لباس ها

برای کوچک کردن سرشانه لباس یا خود آن می توانید آن ها را درون یک ظرف روی حرارت قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد. تحت هیچ شرایطی از نرم کننده هنگام قرار دادن لباس بر روی حرارت استفاده نکنید. اگر کوچک کردن لباس با شستن حل نشد می توانید آن را به یک خیاط بسپارید تا به اندازه دلخواه شما برساند.

بیشتر بخوانید:

اصطلاحات ماشین لباسشویی و برنامه های شستشو

چگونه لباس کوتاه را بلند کنیم؟

بسیاری از افراد زمانی که قصد خرید لباسی را دارند و به لباس مورد نظر خود می رسند، هنگام خرید به بسیاری از موارد توجه نمی کنند و ممکن است پس از خرید لباس با کوتاهی آن مواجه شوند که دیگر فایده ای ندارد و این سوال برایشان پیش می آید که چگونه لباس کوتاه را بلند کنیم؟

کوچک و بزرگ شدن لباس ها

برای پاسخ دادن به سوال چگونه لباس کوتاه را بلند کنیم؟ باید گفت که بستگی دارد لباستان چه نوع لباسی باشد. برای مثال اگر دامن باشد برای بلند کردن آن باید یک تکه پارچه همرنگ پارچه دامن اضافه کنید. یا اگر جزو پارچه های پشمی یا ابریشمی است، جای نگرانی ندارد و به مرور زمان این نوع پارچه ها خود به خود کش می آیند و می توان گفت بلند می شوند.

بیشتر بخوانید:

رگال لباس در اتاق خواب چه کاربردی دارد؟

چگونه لباس آب رفته را ترمیم کنیم؟

همانطور که می دانید برخی از پارچه ها هنگام شسته شدن آب می روند یا کش می آیند که کاربران هنگام مواجه شدن با این مسئله این سوال برایشان پیش می آید که چگونه لباس آب رفته را ترمیم کنیم؟ آیا لباس های آب رفته قابلیت ترمیم شدن را دارند؟

کوچک و بزرگ شدن لباس ها

برای پاسخ به سوال چگونه لباس آب رفته را ترمیم کنیم؟ باید گفت که افراد برای جلوگیری از آب رفتن لباس کتان یا هر نوع جنس پارچه البسه خود باید یک سری نکات را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید:

راهنمای علائم شستشوی لباس را جدی بگیرید

برای مثال لباس هایشان را هنگام خشک شدن آویزان نکنند. مخصوصا ژاکت ها را از رخت آویز، آویزان نکنید زیرا این نوع پارچه ها به دلیل وزن و جنس الیاف، به سرعت شل می‌ شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟