حسین تنهایی
اخبار لوازم خانگی

بزرگترین چالش‌های صنعت لوازم خانگی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک مقام مسئول در شرکت گلدیران بزرگترین چالش‌های صنعت لوازم خانگی را تامین و تخصیص ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک مقام مسئول در شرکت گلدیران بزرگترین چالش‌های صنعت لوازم خانگی را تامین و تخصیص ارز، تامین مواد اولیه و نبود انجمن قطعه سازان عنوان کرد.

حسین تنهایی قائم مقام و نایب رییس هیات مدیره گلدیران  نبود شرکت‌های فعال در قطعه سازی را چالش‌های صنعت لوازم خانگی دانست و بیان کرد: وزارت صمت باید برنامه‌ریزی کند تا بتوانیم با تمرکز بر شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی و حمایت از انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی، قطعات مورد نیاز را به‎راحتی از داخل تامین کنیم و شاهد قطع وابستگی به خارج و جلوگیری ازخروج ارز، از کشور باشیم. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید؛

 با توجه به شرایط حال حاضر کشور، تورم موجود و تحریم‌های اعمال شده چه تاثیری بر فعالیت صنعت لوازم خانگی گذاشته است؟

در ارتباط با صنعت لوازم خانگی می‌توان گفت که تحریم‌ها مصداق بارز آیه قرآن «ان مع العسر یسرا» است. اگر برنامه‌ریزی استراتژیک و همت مدیران شرکت‌ها و به طور کلی کشور، بالا باشد؛ تمام سختی‌ها و تهدیدها منجر به فرصت می‌شود. به نظر من تحریم‌ها در عین سختی‌ای که داشته برای ما موفقیت آمیز هم بوده است.

از حدود هشت سال پیش برنامه داشتیم تا عمق تولید را تقویت کنیم و با توجه به اینکه واردات آزاد بود و شرایط بسیار بهتر از امروز بود، فضایی برای رقابت وجود نداشت. اما از زمانی که تحریم‌ها جدی‌تر و بیشتر شد نه تنها کار متوقف نشد بلکه گسترش هم پیدا کرد و توانستیم برند داخلی گلدیران، جی‌پلاس را ثبت و تولید کنیم که باعث افتخار برای مجموعه و کشور شد و به مراتب باعث موفقیت آینده کشور مخصوصاً در صنعت لوازم خانگی شده است.

علی رغم افزایش نرخ دلار و فشارهای اقتصادی، قیمت لوازم خانگی نسبت به محصولات دیگر بسیار کم‌تر افزایش یافته است و این در راستای ایجاد آرامش برای مردم عزیزمان بوده است.

شرکت گلدیران، چه سهمی در آرام کردن جو پرتشنج کنونی داشته است؟

ماشین لباسشویی های جی پلاس

گلدیران، حدود 28 سال با برند ال‌جی کار می‌کرد. در طول این سال‌ها، از مهندسان این شرکت بسیار آموختیم و باعث شد تا پایه تولید قوی داشته باشیم. اما زمانیکه بحث تحریم‌ها پیش آمد و فهمیدیم که دیگر نمی‌توانیم کالا از خارج وارد کنیم؛ طی جلساتی برنامه‌ریزی کردیم تا با همان پرسنل متخصص و آموزش دیده خودمان بتوانیم محصولات خود را با کیفیت بسیار نزدیک به محصولات ال‌جی تولید و در بازار عرضه کنیم. همچنین سعی کردیم که تنوع محصول را در شرکت افزایش دهیم که این یکی دیگر از موفقیت‌های گلدیران بوده است.

ایجاد آرامش در بازار، بزرگترین جهاد است و ما سعی کردیم در جامعه آرامش ایجاد کنیم  تا مردم احساس نکنند که حتماً باید برند خارجی بخرند. اگر شرکت‌های ایرانی بتوانند محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کنند؛ آرامش به بازار برمی‌گردد و دیگر نگرانی وجود ندارد. ما هیچوقت ادعا نمی‌کنیم که کیفیت محصولات گلدیران صددرصد با نمونه خارجی آن برابری دارد اما از نظر کیفیت بسیار به آن نزدیک است؛ از نظر قیمتی نیز بسیار ارزانتر از نمونه خارجی است و این افتخاری برای ماست که خدمات پس از فروش همانند سابق و با کیفیت بالا را به مردم ارائه کنیم.

گلدیران چقدر برای فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات تولید داخل تلاش کرده است؟

 تعهد داخلی شرکت گلدیران در هیات مدیره که به مدیران ارشد و خط تولید (لجستیک، خدمات، تولید، فروش،دفتر مرکزی) منتقل شده، منجر به رضایت مشتری شده است و رضایت مشتری با محصول با کیفیت به‌دست می‌آید. در مورد کیفیت با وسواس عمل کردیم و در اعمال استانداردها کوتاهی نکردیم. این وظیفه انسانی ما است که محصول خوب به دست مردم برسانیم. اگر مجموعه‌های تولیدی کشور مخصوصاً صنف لوازم خانگی این دیدگاه را جهت ایجاد آرامش در جامعه داشته باشند، این رویکرد باعث ماندگاری نام برندهای داخلی می‌شود. در این شرایط نبایستی فقط به سود خودمان فکر کنیم، بلکه باید به فکر خدمت‌رسانی بیشتر به مردم باشیم.

 چالش‌های صنعت لوازم خانگی

 بعد از کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش از دیگر ملاک‌های اصلی ماندگاری محصولات داخلی در ذهن مردم است تا مطمئن باشند که سرویس‌های لازم انجام می‌شود. گلدیران نزدیک دوسال است جی‌پلاس را در داخل کشور و در اروپا ثبت کرده است و برنامه شرکت این است که بتوانیم بعد از تامین نیاز داخل، محصولات را به اروپا نیز صادر کنیم. اگر ما محصول با کیفیت ارایه کنیم باعث می‌شود برند ایرانی، باعث افتخار ملی و صنعت لوازم خانگی شود.

ما باور داریم که برند ایرانی باید در دنیا شناخته شود چرا که مهندسان ما از نظر امکانات فنی در کشور از سطح کیفی قابل توجهی برخوردارند؛ لذا باید اول ذهنیت استفاده از برند ایرانی ایجاد کنیم و بعد از آن استفاده از تولید داخل را فرهنگ‌سازی کنیم.

آیا حضور دو شرکت مطرح کره‌ای در بازار لوازم خانگی موجب عقب‌ماندگی تولیدکنندگان شده است؟

همانطور که در جریان هستید؛ این برندها به خاطر تحریم‌ها عملاً دیگر در کشور فعال نیستند؛ اما باید از همین برندهای مورد نظر تقدیر کرد چراکه پایه تولید لوازم خانگی را در ایران بنا کردند. خوشبختانه شرکت ما از 15 سال پیش ماشین آلات  و دانش فنی را از خارج تامین ‌کرده است. به واسطه تحریم‌ها، انتقال دانش فنی از سوی مهندسان شرکت‌ ال‌جی اتفاق افتاده و اگر دو شرکت‌ خارجی، دیگر در ایران حضور ندارند، مجموعه‌های داخلی با توجه به دانش قبلی به فعالیت خود ادامه داده‌اند؛ برای مثال ما در گلدیران، در گذشته، مدیران ایرانی را برای آموزش به کشور کره می‌فرستادیم و یا مهندسان کره‌ای در ایران حضور می‌یافتند و به مهندسان ما تکنولوژی جدید را آموزش می‌دادند؛ در حال حاضر نیز با همان نیروهای متخصص داخلی، به کار خود ادامه داده‌ایم و پرقدرت ‌تر از گذشته از تولید تا عرضه محصولاتمان را زیرنظر گرفته‌ایم. حتی اگر مهندسان برندهای خارجی برای انتقال دانش و تکنولوژی حضور پیدا نکنند؛ مشکلی پیش نخواهد آمد چرا که ما با شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌های زیربنایی خوبی را برنامه‎ریزی کرده‌ایم تا عمق تولید داخل را تقویت کنیم.

برنامه‌های توسعه محصول و عرضه محصولات جدید شرکت به بازار را توضیح دهید.

همانطور که در ابتدا اشاره کردم، نه تنها تولید را افزایش داده‌ایم بلکه تنوع محصول را هم در برنامه داشتیم. در گذشته فقط یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تولید می‌شده است که در حال حاضر در کنار این محصولات، محصولات جدید دیگری را مانند All-in-one که جدیدترین محصول شرکت است و یک سری تلویزیون‌های صنعتی که برای مدارس و شرکت‌های تبلیغاتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد را در دست تولید داریم. برای موبایل جدید دیگری هم در حال برنامه‌ریزی تولید هستیم. به عبارت دیگر ما در حال افزایش تنوع محصول نیز هستیم. برای این پروسه نیاز به نیروی آموزش دیده داریم. هدف هیات مدیره شرکت، حفظ نیروی آموزش دیده و قدیمی است. در حال حاضر دو هزار نفر به صورت مستقیم و 12 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در بحث خدمات، لجستیک و فروشگاه‌ها فعالیت دارند.

برند ملی یا برند ایرانی به عنوان پیشوند “جی‌پلاس” همواره مورد استفاده قرار گرفته است. آیا صفرتاصد تولیدات در کارخانه‌های جی‌پلاس انجام می‌شود؟

تلویزیون‌ 32 اینچ جی‌پلاس

به هیچ وجه اینگونه نیست. این موضوع اصلا در هیچ کجای دنیا منطقی نیست. به طور مثال فقط پنج شرکت در دنیا وجود دارند که ماژول یا همان لامپ تصویر تلویزیون را تولید می‌کنند. حتی شرکت سونی هم ازین پنج شرکت، ماژول را خریداری می‌کند. لذا هیچ برندی نمی‌تواند ادعا کند که صفر تا صد محصولات را خودش تولید می‌کند. مهم این است تا جاییکه منطقی است قطعات و تجهیزات از داخل تامین شود تا هم قیمت تمام شده به صرفه باشد هم نیاز به خارج و قطعات خارجی را به حداقل برسانیم.

برای مثال یکی از مشکلات اصلی صنعت لوازم خانگی در کشور، عدم وجود کمپرسور قوی است. اگر شرکتی وجود داشت تا کمپرسورهای متنوع باکیفیت عالی تولید می‌کرد و وزارت صمت با برنامه‌ریزی‌های خوب از شرکت‌هایی که می‌توانند قطعات داخلی را تامین کنند، حمایت کند، ما به جد می‌توانیم موفقیت‌هایی خوبی را در تولید محصولات بدست بیاوریم.

آیا طراحی محصولات گلدیران در داخل کشور انجام می‌شود؟

شرکت‌های دانش بنیان و ایده پردازان خلاق زیادی در تمام حوزه‌های تولیدی در کشور داریم. تلاش کردیم با دانشگاه‌های صنعتی کشور از جمله شریف و امیرکبیر برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم و ایده‌های جدیدی از شرکت‌های دانش بنیان چه در زمینه قطعات و چه طراحی محصولات بگیریم. خداروشکر در این زمینه ارتباط خوب و موثری برقرار شده است تا بتوانیم تمام قطعات محصول تولید شده را در داخل بومی‎‌سازی کنیم تا نیازمان به خارج از کشور را به حداقل برسانیم.

قاچاق لوازم خانگی چه تاثیری بر این صنعت دارد؟

در بحث قاچاق لوازم خانگی مردم باید یک سری نکات را مدنظر داشته باشند. اول اینکه محصول قاچاقی که می‌خرند، باید از اصل بودن آن چقدر مطمئن باشند. مورد دوم این است که محصولات قاچاق به هیچ عنوان گارانتی و خدمات پس از فروش نداشته و در صورت خراب شدن باید هزینه چند برابر قیمت خرید را صرف تعمیر آن کنند.

 در این زمینه با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه جلسات زیادی برگزار کردیم و از آنها درخواست کردیم که حتی المقدور مانع قاچاق کالا به کشور شوند. از تولید کنندگان داخلی هم خواهش می‌کنیم که کیفیت را فدای قیمت یا سود نکنند. قطعا اگر محصولات داخلی با کیفیت و قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب در بازار عرضه شوند؛ مردم دیگر نیازی به خرید کالای قاچاق و یا برندهای خارجی پیدا نمی‌کنند.

عمده‌ترین مشکل صنعت لوازم خانگی را بیان کنید و چه انتظاری از مسولان برای حل این چالش‌ها دارید؟

بزرگ‎ترین چالشی که صنایع، مخصوصا لوازم خانگی با آن مواجه هستند موضوع تامین و تخصیص ارز است. هیچ شرکتی نمی‌تواند تمام قطعات را در داخل تولید کند. حتی اگر بخواهند 10 درصد قطعات را وارد کنند و ارز تخصیص داده شده، پیدا نکنند ناچاراً خط تولید از کار می‌ایستد. تقاضای ما این است که برای شرکت‌های بزرگی که در بخش لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از قدمت بالایی برخوردار هستند، روند تامین و تخصیص ارز تسریع شود.

 بحث بعدی تامین مواد اولیه است. ما در حال قطع وابستگی به خارج از کشور هستیم. بنابراین نیاز به تامین قطعات داخلی داریم و شرکت‌هایی که مواد اولیه ما را (از جمله فولاد و پتروشیمی) تامین می‌کنند؛ باید بطور کامل حمایت شوند تا کالاهای مورد نیاز ما، به موقع و با قیمت مناسب تامین گردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بحث دیگر موضوع قطعه‌سازی متمرکز در داخل کشور است. هیچ‌یک از شرکت‌های لوازم خانگی خارجی، تمام محصولات خود را در داخل کارخانه تولید نمی‌کنند. در یک شهرک صنعتی هر یک قطعه خاص را تولید می‌کنند و همه این قطعات جمع و به کارخانه‌های لوازم خانگی ارسال می‌شود؛ تا محصول نهایی تولید شود. اگر در داخل شرکت‌هایی فعال بودند که قطعاتی را که ما از خارج وارد می‌کنیم را با کیفیت بالا تولید می‌کردند، دیگر نیازی به واردات نداشتیم. لذا وزارت صمت باید برنامه‌ریزی کند تا بتوانیم با تمرکز بر شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی و حمایت از انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی، قطعات مورد نیاز را به‎راحتی از داخل تامین کنیم و شاهد قطع وابستگی به خارج و جلوگیری ازخروج ارز، از کشور باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟