علت پرش تصویر تلویزیون
آموزش

علت پرش تصویر تلویزیون چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون یکی از ضروری ترین لوازم خانگی به شمار می آید و جزو معدود وسایل در ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تلویزیون یکی از ضروری ترین لوازم خانگی به شمار می آید و جزو معدود وسایل در خانه است که جنبه سرگرمی دارد. ممکن است شما هم برای پر کردن اوقات فراغت و زمان های آزاد خود به تماشای تلویزیون بپردازید و فیلم و سریال های مورد علاقه خود را تماشا کنید. هنگام استفاده از تلویزیون شاید شاهد لرزش تصویر و یا پرش آن به یک جهت باشید که این اتفاق بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است. پرش تصویر ممکن است برای هر مدل تلویزیونی رخ دهد و به مدل و یا برند مشخصی مختص نمی شود هر چند که این مشکل رایج نبوده و به ندرت کاربران با آن مواجه می شوند. جهت پی بردن با علت پرش تصویر تلویزیون با ما همراه باشید.

همانطور که گفته شد احتمال لرزش و پرش تصویر تلویزیون درهر دستگاهی وجود دارد که این اتفاق نشان دهنده یک مشکل و نقص فنی در تلویزیون شما است. اگر یک بار با این مشکل رو به رو شده اید جای نگرانی نیست اما اگر این اتفاق به صورت مداوم تکرار شود حتما باید دستگاه را بررسی کنید و به دنبال علت پرش تصویر تلویزیون باشید.

علت پرش تصویر تلویزیون

علت پرش تصویر تلویزیون

توجه داشته باشید دلایلی که به شما خواهیم گفت برای همه برند های تلویزیون عمومیت دارد و مختص به یک برند خاص نیست. همچنین لازم به ذکر است که اگر پس از بررسی متوجه نقص فنی، مشکل نرم افزاری و یا سخت افزاری در تلویزیون خود شدید هرگز به تنهایی و شخصا نسبت به تعمیر آن اقدام نکنید. تعمیر لوازم خانگی نیاز به تخصص و مهارت دارد پس اگر در این زمینه دانش کافی ندارید بهتر است تعمیر تلویزیون خود را به دست یک تعمیرکار بسپارید تا  بار دیگر علت پرش تصویر تلویزیون شما را بررسی کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام کند.

علت پرش تصویر تلویزیون

جهت اطمینان خاطر از تنظیمات تلویزیون یک بار آن را ریست کنید تا به تنظیمات اولیه بازگردد. با این کار مطمئن خواهید شد که علت پرش تصاویر تلویزیون از خود دستگاه است یا خیر. با این کار در صورتی که تنظیمات اشتباه دستگاه باعث پرش تصویر شده باشد، درست خواهد شد. همچنین می توانید با خاموش کردن و از پریز کشیدن دستگاه به مدت 5 دقیقه تنظیمات سخت افزاری دستگاه را تصحیح کنید. در بیشتر مواقع با انجام این دو کار مشکل پخش تصاویر برطرف می شوند اما اگر هچنان تکرار می شدند جای نگران نیست چون ما در ادامه به روش های دیگر اشاره خواهیم کرد.

گاهی وقت ها پرش تصویر تلویزیون زمانی اتفاق میفتد که شما از فرستنده های دیجیتال و یا دی وی دی بلوری استفاده می کنید، در این شرایط ممکن است تلویزیون شما نیاز به تنظیمات دقیق تری داشته باشد. برای انجام این کار وارد بخش تنظیمات منوی تلویزیون شده و قسمت picture tuning را با دستگاه دیجیتالی که از آن استفاده می کنید تطبیق دهید.

علت پرش تصویر تلویزیون

پورت ها و خروجی های پشت تلویزیون را بررسی کنید تا به درستی و کامل متصل شده باشند در غیر این صورت تلویزیون سیگنال ضعیفی دریافت می کند و باعث پرش تصویر تلویزیون می شود. جهت اطمینان کابل ها را در بیاورید و دوباره جایگزاری کنید.

علت پرش تصویر تلویزیون

خرابی کابل های HDMI و یا هر کابل ارتباطی دیگر یکی دیگر از علت های پرش تصویر تلویزیون است. کابل های دیگری را نیز امتحان کرده و بررسی نمایید که آیا همچنان دچار مشکل است یا خیر. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تنها تصویر یک کانال می پرد مشکل از تلویزیون شما نخواهد بود و علت پرش کانال تلویزیون از فرستنده ها است.

تصویر تلویزیون با معیاری به نام Image Flicker سنجیده و اندازه گیری می شود. Image Flicker میزان تغییرات شدت روشنایی بوده که فرکانس های متفاوتی دارد. تشخیص این تغییرات به وسیله چشم تنها به مقدار فرکان آن بستگی دارد. بر اساس برخی آزمایشات تقریبا تا فرکانس 80 هرتز به صورت بصری قابل تشخیص است. البته گفته می شود که فرکانس هایی که با چشم قابل شناسایی هستند ممکن است باعث اذیت شدن و ایجاد سردرد برای ناظر شود.

علت پرش تصویر تلویزیون

این امکان بر پخش تصاویر بازی های ویدیویی و برنامه های ورزشی بسیار تاثیر گذار است. الگو های روشنایی Image Flicker جهت نمایش تصاویر در صفحه نمایشگر محاسباتی را انجام می دهند و نور زمینه تصاویر را کم و یا زیاد می کند. این اتفاق در نوار های عمودی دیده می شود و چنانچه این روند به خوبی پیش نرود پرش تصویر تلویزیون اتفاق خواهد افتاد. اما دلایلی مختلفی باعث بروز این مشکل می شود که شامل موارد زیر می شود.

خراب شدن پنل تلویزیونعلت پرش تصویر تلویزیون

خراب شدن پنل تلویزیون تاثیر گذارترین علت پرش تصویر تلویزیون به شمار می آید. پنل مهم و اصلی ترین قطعه تلویزیون است. اگر هر مشکلی برای پنل تلویزیون رخ دهد در پخش تصاویر اختلال ایجاد خواهد شد به طور مثال ممکن است تصویر تلویزیون به طور کامل از بین می رود.  همچنین لازم است بدانید که هزینه تعویض این قطعه بسیار بالا است و در بیشتر مواقع صرفه اقتصادی ندارد.

ضعیف شدن لامپ های تویزیون

علت پرش تصویر تلویزیون

لامپ ها نقش مهمی در تولید رنگ و روشنایی تصاویر تلویزیون دارد و اگر آنها خراب شوند تصاویر محو و یا قطع و وصل می شود. زمانی که شما بیش از حد استاندارد از تلویزیون استفاده می کنید امکان ضعیف شدن لامپ های تلویزیون نیز وجود دارد زیرا هنگامی که تلویزیون زمان زیادی روشن باشد قطعات آن گرم خواهد شد و افزایش دما خرابی و یا سوختن قطعات را به همراه دارد. همین موضوع یکی از علت های پرش تصویر تلویزیون به شمار می آید.

خرابی پاور و منبع تغذیه

علت پرش تصویر تلویزیون

خرابی پاور و منبع تغذیه علت پرش تصویر تلویزیون است. وظیفه اصلی این قسمت تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز تلویزیون بوده که در صورت خرابی می تواند اجزای مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد. البته خرابی پاور و منبع تغذیه می تواند مشکلاتی دیگری همانند روشن نشدن تلویزیون و یا خلموش و روشن شدن ناگهانی دستگاه را به همراه داشته باشد.

خرابی مین برد تلویزیون

مین برد تلویزیون وظیفه برقراری ارتباط بین تمام اجزاء را برعهده دارد و از قطعات زیادی تشکیل شده است. خرابی مین برد تلویزیون یکی از دلایل پرش تصویر از صفحه نمایش تلویزیون به شمار می آید. ارتباط صفحه نمایش با مین برد به صورت مستقیم و بدون واسطه بوده به همین خاطر در صورتی که یک قطعه از مین برد دچار مشکل شود پخش تصویر در نمایشگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر یکی از اجزائ آن معیوب شود قابل تعویض است اما در صورتی که سوخته و یا نیمه سوخته شود باید مین برد را به طور کامل عوض کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟