سرد شدن لوله بخاری
آموزش

دلیل سرد شدن لوله بخاری چه می تواند باشد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بخاری یکی از قدیمی ترین وسایل گرمایشی منزل بوده که امروزه با ظاهری زیبا و ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بخاری یکی از قدیمی ترین وسایل گرمایشی منزل بوده که امروزه با ظاهری زیبا و مدرن تر در خانه ها به چشم می خورد. اگر چه سیستم های گرمایشی همانند پکیج و شوفاژ نیز به راحتی یافت می شود اما بیشتر افراد ترجیح می دهند که از بخاری استفاده کنند. کاربران و کسانی که از بخاری برای گرم کردن خانه خود استفاده می کنند شاید متوجه سرد شدن لوله بخاری خود شده باشند قبل از هر چیزی باید بدانید که سرد شدن لوله بخاری اصلا نشانه خوبی ندارد و در بیشتر مواقع ممکن است ایمنی شما را به خطر بیندازد.

زمانی که در روز های سرد سال از بخاری استفاده می کنید حتما گرم یا سرد بودن لوله بخاری را بررسی نمایید. در صورت سرد بودن قبل از انجام هر کاری درب و پنجره های خانه را باز کنید تا مشکلی برای شما و اعضای خانواده تان پیش نیاید. هر چه سریع تر علت آن را جویا شوید تا بتوانید مشکل را رفع کنید و نسبت تعمیر آن اقدام نمایید. شاید از خودتان بپرسید که علت سرد شدن لوله بخاری چه می تواند باشد جواب این سوال شما پیش ماست پس با ما در این متن همراه باشید تا عواملی که باعث سرد شدن لوله بخاری می شود را بشناسید.

علت سرد شدن لوله بخاری

سرد شدن لوله بخاری

لوله بخاری وظیفه خروج هوای داغ که بعد از احتراق گاز تولید می شود را بر عهده دارد و همچنین ورود هوای تازه جهت سوختن بهتر به وسیله این لوله انجام می شود به همین دلیل لوله بخاری باید گرم باشد و سرد شدن آن نشان دهنده وجود یک مشکل در دستگاه است. سرد بودن لوله های بخاری دلایل مختلفی دارد اما عمده آن مربوط به نصب اشتباه دستگاه و دودکش آن و یا مصدود شدن لوله خواهد بود. قابل توجه برخی از افراد نسبت به سرد شدن لوله های بخاری بی احتیاط و بی توجه هستند، این اتفاق ممکن است باعث ورود گاز مونواکسید کربن به داخل خانه شود و مرگ خاموش را به همراه داشته باشد. پس علت سرد شدن لوله بخاری را با دقت تمام بررسی کنید تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.

سرد شدن لوله بخاری

یکی از علل سردن بودن لوله بخاری مربوط به هوا سر بیرون از خانه و نصب غلط لوله است. در فصل زمستان روز های سردی را سپری می کنیم و در این روز ها نیاز ما به بخاری بیش از روز های دیگر خواهد بود. اما در صورتی که لوله بخاری درست نصب نشده باشد نه تنها بدنه آن سرد می شود بله ممکن است باعث سرد شدن هوای خانه شود. اگر این اتفاق رخ دهد احتمال ورود گاز های داغ که بعد از سوختن تولید می شود به فضای خانه وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

نحوه تمیز کردن بخاری گازی و برقی

رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری در باد

سرد شدن لوله بخاری

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما جریان باد یکی از دلایل سردی لوله های بخاری به شمار می آید. شرایط آب و هوایی تاثیر مستقیمی بر سرد بودن لوله ها دارد ولی این تاثیر زمانی امکان پذیر خواهد بود که لوله به درستی نصب نشده باشد. البته راهی برای رفع مشکل سرد شدن لوله بخاری در باد وجود دارد که در ادامه آن را خواهیم گفت.

اگر دودکش شما اصولی قرار نگرفته باشد گاز های سمی راه خروجی ندارند و دوباره به سمت پایین هدایت می شوند. زمانی که باد با سرعت بالایی می وزد اختلاف فشار ایجاد خواهد شود و گاز های سمی بخاری همانند گاز مونواکسید نمی توانند راه خروجی پیدا کنند. قبل از هر چیزی بهتر است ایرادات و مشکلات نصب لوله و دودکش را رفع کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که دودکش باید حدود 60 سانتی متر از سطح فاصله داشته باشد. سپس با قرار دادن کلاهک H در انتهای مسیر دودکش می توانید از بروز مشکل سرد شدن لوله های بخاری در باد جلوگیری نمایید.

سرد شدن لوله بخاری

نکاتی که باید درباره نصب لوله بخاری بدانید

تا اینجا با عمومی ترین و رایج ترین دلایل سردی لوله بخاری آشنا شدید و دیدید که بیشترین خطرات بخاری مربوط به نصب غلط است. به همین خاطر تصمیم گرفیم در این بخش به نکاتی که باید درباره نصب لوله بخاری بدانید بطور خلاصه و مفید بپردازیم.

یکی از رایج ترین اشتباهات هنگام نصب لوله بخاری نصب لوله به صورت افقی است. گاهی دیده می شود که نصب افقی لوله باعث سرد شدن لوله می شود به همین دلیل توصیه می کنیم از نصب لوله بخاری به صورت افقی خودداری کنید. بهتر است که لوله را به صورت عمودی نصب کنید و طول لوله را حداکثر سه متر در نظر داشته باشید. علاوه بر این لوله بخاری و زانوی آن ترجیحا باید کوتاه و مستقیم باشد تا در مسیر خروج گاز اختلال ایجاد نشود. توجه داشته باشید که حتما راه تهویه هوا در اتاق و فضایی که بخاری را در آن نصب می کنید وجود داشته باشد یا از سنسور های حساس به گاز های سمی استفاده نمایید.

سرد شدن لوله بخاری

اگر گاز های سمی و کشنده در یک فضای بسته تجمع پیدا کنند تنگی نفس و مشکلت تنفسی را به همراه دارد و در نهایت ممکن است باعث مرگ افراد شوند. به همین خاطر بهتر است بعد از نصب تمام قسمت های لوله و دودکش بخاری را بررسی کنید و حتما همه قسمت های حساس دودکش را با عایق بپوشانید. در صورتی که تجربه و یا اطلاعات کافی برای نصب آن و بررسی های لازم بخاری ندارید حتما از یک فرد ماهر کمک بخواهید تا در نصب دستگاه به شما کمک کند.

اصلی ترین دلیل سرد شدن لوله ها

سرد شدن لوله بخاری

همانطور که گفته شد لوله بخاری هوای آزاد و اکسیژن را به شعله دستگاه می رساند تا عمل سوختن به طور کامل انجام شود. خارج نشدن محصولات احتراق گاز و تامین نشدن اکسیژن به مقدار کافی اصلی ترین دلیل سرد شدن لوله ها است. بعد از نصب مجدد و روشن کردن بخاری اگر همچنان لوله دستگاه به هر دلیلی داغ نشد بهتر است که بخاری را مجددا خاموش کنید و اجازه دهید تا بخاری شما توسط یک تکنسین ماهر و متخصص مورد بررسی قرار بگیرد علت آن را جویا شود.

یکی دیگر از کار هایی که نباید انجام دهید قرار دادن لوله بخاری داخل آب است زیرا این کار نه تنها مفید نیست بلکه جان بسیاری از افراد را تاکنون گرفته است. عده ای به غلط تصور می کنند آب می تواند گاز های سمی را جذب کند اما هنگامی که شما لوله را در آب می گذارید گاز های داغ نمی توانند از لوله خارج شوند در نهایت اتفاقات خطرناکی رخ می دهد.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟