واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش
اخبار لوازم خانگی

واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش نیازمند شفاف سازی است/ ارسال نامه به وزارت صمت، بانک مرکزی و قوه قضائیه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اواخر آبان ماه سال جاری خبری مبنی بر واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش توسط ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اواخر آبان ماه سال جاری خبری مبنی بر واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش توسط رسانه های داخلی منتشر شد که در شرایط ممنوعیت واردات لوازم خانگی و همچنین مشکلات ارزی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی کشور، موجب ناراحتی تولیدکنندگان و اظهار نظرهای مختلف در این باره شد. ابهامات از نحوه اختصاص ارز و چگونگی ترخیص کالایی که واردات آن ممنوع است همچنان مورد پرسش افکار عمومی و تولیدکنندگان داخلی است که هنوز پاسخ شفافی به آن داده نشده است.

در همین رابطه بخوانید:

دریافت مجوز برای ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش علیرغم ممنوعیت واردات

آنطور که مشخص است ترخیص این کالاها با رای دیوان عدالت اداری صورت گرفته و بر همین اساس بوده که واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش بلامانع شده است.

همه چیز در مورد واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش

در شرایطی که واردات لوازم خانگی از اردیبهشت ماه سال 1397 ممنوع است، 27 آبان ماه سال جاری مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی گمرک خبر از ترخیص و واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش از گمرک شهید رجایی خبر داد. وی در خصوص چگونگی امکان واردات میلیون ها دلار لوازم خانگی «بوش» گفت : « 420 کانتینر لوازم خانگی بوش از گمرک شهید رجایی در مرحله ترخیص قرار گرفته است. ترخیص این کالاها با رای دیوان عدالت اداری با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای واردکننده قائل شده است، امکانپدیر شده و کالاها نیز ثبت سفارش و تایید منشا ارز شده اند.»

مهرداد جمال ارونقی

ابهام اصلی در خصوص چگونگی ترخیص این کالاها مربوط به ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار است چراکه پیش تر حدود 70 میلیون یورو از کالاهای گروه چهار پیش از ممنوعیت و محدودیت های ارزی وارد گمرکات کشور شده بودند اما پس از ممنوعیت امکان ترخیص آنها وجود نداشت.

بهمن ماه سال گذشته با مصوبه هیئت وزیران شرایطی برای اظهار این 70 میلیون یورو کالا ابلاغ  و در خرداد ماه نیز این مصوبه تمدید شد که با اتمام مهلت های تعیین شده تنها بخش کمی از کالاها اظهار شدند. حال این ابهام به وجود آمده که چطور در این مورد خاص این امکان به وجود آمده است؟

ترخیص و توقف در فاصله یک روز

در شرایطی که تنها یک روز از خبر واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش می گذشت، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد: «ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی برند بوش که در زمان ممنوعیت وارد شده بود، به دلیل ایرادات وارده متوقف شده و گمرک ایران اجازه ترخیص این کالاها را نداده است.»

گمرک شهید رجایی

در شرایطی که پیش تر این مقام مسئول گفته بود که این کالاها ثبت سفارش و تایید منشا ارز شده و در مرحله ترخیش از گمرک شهید رجایی قرار دارد در گفتگو با خبرگزاری های کشور اعلام کرد که «واردات این کالاها به دلایلی از جمله تبعات ناشی از ترخیص آن و ضربه به تولید داخل و از سویی ممنوعیت واردات کالاهای گروه 4 متوقف شده و مقرر شده که گمرک ایران مجددا در رابطه با موضوع کانتینر لوازم خانگی برند بوش استعلام کند؛ به گونه ای که موضوع به بخش حقوقی گمرک ایران ارجاع شده و حوزه حقوقی گمرک از دیوان عدالت اداری استعلام خواهد کرد که با توجه به تبعات موجود و همچنین پایان زمان مصوبه مربوط به ترخیص کالاهای گروه (۴) نظر خود را در رابطه با واردات این کالا اعلام کند که آیا در نهایت باید ترخیص انجام شود یا به خارج از کشور مرجوع شود؟»

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران» ابهامات دیگری نیز در این پرونده وجود دارد که باید به صورت شفاف و منطقی به آن پرداخت. اول اینکه ارزش اظهار شده این کانتیرها 10 میلیون یورو اظهار شده که باید مجددا مورد بررسی قرار گیرد. از طرفی بر اساس مصوبه ای که در زمان مهلت اظهار کالاهای مانده در گمرک تعیین شده بود، سود بازرگانی ترخیص این کالاها می بایست تا دو برار حساب شود که بر اساس خبرهای منتشر شده، صاحبان این 420 کانتینر لوازم خانگی تنها یک برابر را پرداخت کرده اند. مورد نهایی ارز مورد استفاده در این واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش است. در برخی از منابع حرف از ارز 4200 تومانی و در برخی منابع دیگر حرف از ارز نیمایی است.

موضع انجمن صنایع لوازم خانگی؛ حمایت از تولیدکننده در اولویت باشد

در همین رابطه عباس هاشمی؛ دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار «ال کا ایران» عنوان کرد : نامه ای را به وزیر محترم صمت، بانک مرکزی و همچنین معاون قضایی دادستانی کل ارسال خواهیم کرد و طی آن خواستار شفاف سازی کامل این موضوع خواهیم شد.

عباس هاشمی

وی افزود : به واقع موضع انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به عنوان حامی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور کاملا روشن است چرا که ما می خواهیم به دور از هرگونه هیجان و جو زدگی این اتفاق به صورت شفاف مورد بررسی قرار گرفته و افکار عمومی نیز از آن مطلع شوند. اظهارنظرهای متفاوت در این مورد باعث می شود تا افکار عمومی سمت و سوی درستی نداشته باشد از همین رو طی این نامه از مراجع محترم مرتبط با این موضوع خواسته ایم تا به تنویر افکار عمومی بپردازند.

هاشمی ادامه داد : انجمن صنایع لوازم خانگی معتقد است که باید بدون برخورد احساسی، و در فضای کاملا منطقی این موضوع بررسی شود چرا که هدف اصلی ما ایجاد آرامش در بازار لوازم خانگی ایران است.

وی گفت : آنطور که ما مطلع شدیم ثبت سفارش 420 کانتینر لوازم خانگی بوش مربوط به قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی بوده است. بخشی از فرایند واردات این محصولات پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی صورت گرفته و در ادامه با بسته شدن درهای واردات لوازم خانگی به کشور، 420 کانتیر لوازم خانگی بوش در گمرک ماند تا تعیین تکلیف شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود : در برخی منابع گفته شده که برای واردات این کالاها ارز 4200 تومانی اختصاص داده شده اما در همان روزهای اول محدودیت های ارزی، ارز 4200 تومانی فقط برای آن 25 قلم کالایی بود که مورد نیاز کشور محسوب می‌شد و لوازم خانگی شامل آن نبود. به همین دلیل است که انجمن صنایع لوازم خانگی طی این نامه از وزارت صمت و بانک مرکزی خواستار شده تا با شفاف سازی کامل به عنوان متولیان اختصاص ارز به شایعات و آشفتگی بیشتر بازار پایان دهند. آنطور که بنده اطلاع دارم ارز 4200 تومانی در کار نبوده و از ارز نیمایی استفاده شده اما این که تا چه اندازه این خبر درست است نیازمند شفاف سازی خواهد بود.

وی ادامه داد : ما مخالف واردات کالای نهایی هستیم اما جو ایجاد شده باعث بروز اظهارنظرهای احساسی می شود. در شرایط فعلی واردات لوازم خانگی هیچ معنایی ندارد چرا که ظرفیت تولید به اندازه کافی در کشور وجود داشته و آمارهای نیز نشان از افزایش تولید در شرایط تحریم دارند.

هاشمی گفت : ما از طرف تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور این خواسته را داریم تا به پرسش به حق تولیدکنندگان، جواب قانونی و منطقی بدهند. در شرایطی که تولیدکنندگان لوازم خانگی مشکلات زیادی در تامین ارز و مواد اولیه دارند، چگونه 420 کانتینر لوازم خانگی بوش وارد کشور شده است؟

عباس هاشمی

وی افزود : بنده معتقدم باید با بررسی قانونی و بدون برخورد احساسی، این بدعت گذاشته نشود که در آینده نیز به هر دلیلی واردات لوازم خانگی به صورت کامل انجام گیرد چرا که تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور ظرفیت های بسیار خوبی برای تامین نیاز بازار دارند و باید حمایت شوند.

عباش هاشمی تاکید کرد : در تمامی کشورهای توسعه یافته حمایت از بخش تولید یک امر واجب بود و ما نیز باید با تمام توان از تولیدکنندگان مان حمایت کنیم. در شرایطی که تولید لوازم خانگی ایرانی در حال جان گرفتن است و آمارها نیز بیانگر افزایش تولید و کیفیت تولید است، نباید هرچه رشته کرده بودیم را پنبه کنیم.

وی گفت : نباید به راحتی و آن هم در شرایطی که تولیدکنندگان نیازمند ارز برای واردات مواد اولیه تولید هستند، ارز ارزان قیمت را در اختیار واردات لوازم خانگی قرار دهیم. با اختصاص یک چهارم ارز اختصاصی برای واردات لوازم خانگی بوش، مشکلات عظیمی از بخش تولید لوازم خانگی ایرانی بر طرف می شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود : در این پرونده رای دیوان عدالت وجود دارد، ما هم نمی خواهیم حقی از کسی ضایع شود چرا که به تمام تجار در همه ی زمینه‌ها احترام می گذاریم اما باید مشخص شود که بر چه اساسی ترخیص این کالاها صورت گرفته است.

عباس هاشمی گفت : حرف انجمن صنایع لوازم خانگی ایران که تمام قد پشت تولیدکنندگان لوازم خانگی ایستاده، تنها یک کلمه است، حمایت صد در صدی از تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور. در شرایط تحریم باید اولویت اصلی بانک مرکزی و وزارت صمت در اختصاص ارز به تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی باشد و نباید این میزان از ارز را به راحتی در جیب شرکت های خارجی بریزیم.

وزارت صمت : ثبت سفارش قبل از ممنوعیت بوده است

در حالی که انگشت انتقادات به سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت رفته و افکار عمومی خواستار توضیح شفاف این وزارتخانه هستند، وزارت صمت در این باره گفته که ثبت سفارش و واردات 420 کانتیر لوازم خانگی بوش پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور بوده است.

در همین رابطه سعید عباسپور؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفته است: «ثبت سفارش لوازم خانگی بوش مربوط به سال 1396 و قبل از ممنوعیت واردات بوده و تمدید ثبت سفارش صاحب کالا نیز بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حسب شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری و صدور آرای قضایی (بدوی و قطعی) از سوی دیوان ناظر بر لزوم به واردات کالای ثبت سفارش شده صورت گرفته است.

وی افزود: «ارز مورد نیاز جهت واردات این کالاها قبل از ممنوعیت و زمانی بوده که سیستم ارز نیمایی ایجاد نشده بود؛ بنابراین مقرر شده بخشی از ارز مورد نیاز این محموله از طریق ارز متقاضی و بخش دیگر از طریق سیتم بانکی که همان ارز آزاد است تامین شود. در دادنامه مربوطه نیز عنوان “بدون انتقال ارز” نوشته شده است.»

البته که ماجرا به همینجا ختم نشده و اظهارنظرهای متعدد فضا را ملتهب تر کرده است. پس از این اظهار نظر مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، وزارت صمت طی نامه ای به سعید عباسپور؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات گفت : « احتراما به دستور مقام عالی وزارت ایضا اقرارنامه صادره مورخ 10 دی ماه سال 98 و دادنامه های 740 صادره ازسوی دیوان عدالت اداری درخصوص پرونده شرکت «ک ک» ترخیص کالاهای این شرکت از گمرکات صورت گرفته است.»

 در بخشی از حکم دیوان عدالت اداری آمده است:

براساس رای دیوان اولا ًضوابط مربوط به واردات و صادرات کالا به موجب قانون صادرات و واردات و نیز آیین نامه اجرایی در ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون مذکور آمده است که چنانچه سود بازرگانی کالاها در جهت افزایش تغییر یابد و نیز کالایی که ممنوعیت واردات تحصیل می نمایند یا شرط ورود آنها در جهت محدودیت تغییر پیدا می نماید. در صورت انطباق با شرایطی که ذکر شده است و نیز با رعایت مقررات قانونی طبق ضوابط قبل ممنوعیت، قابل ترخیص می باشند یعنی حقوق گمرکی و سود بازرگانی آنها افزایش نمی یابد و مشمول ممنوعیت ورود نمی شوند.

در همین رابطه بخوانید:

واکنش وزارت صنعت به دلایل ترخیص محموله لوازم خانگی برند آلمانی

برهمین اساس اقدام وزارت صنعت معدن و تجارت در عدم اقدام کامل و عملی در جهت ثبت نهایی و تمدید مجوز ثبت سفارش کالاهای شاکی که منطبق با مقررات فوق الاشاره ثبت سفارش و درحال حمل می باشد و عدم موافقت با ترخیص آن تخطی و تخلف از مقررات بوده است.

بر اساس اسناد ارسالی وزارت صمت، دیوان عدالت اداری با شکایت صاحب کالا در خصوص تمدید ثبت سفارش و تاکید بر حقوق مکتسبه، اقدام به صدور رای بدوی در اوایل سال 1398 کرده است.

ادامه تناقضات در پرونده واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش

پس از این همه هیاهو بر روی پرونده واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش صبح امروز خبر رسیده که این کانتینرها به ضبط قطعی دولت درخواهد آمد. این موضوع در شرایطی از سوی مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی گمرک مطرح شده که طی دو روز گذشته بارها و بارها اظهار نظرهای ضد و نقیضی در خصوص این پرونده بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفته است.

در شرایطی که سعید عباسپور؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت خبر از ثبت سفارش این کالاها در سال 96 و پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی داده بود، صبح امروز معاون فنی گمرک خبر داد که « با توجه به ممنوعه بودن واردات گروه کالایی با اعمال مقررات متروکه، کانتینر‌های لوازم خانگی بوش به ضبط قطعی دولت درخواهد آمد. کانتینر‌های لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت وارد شده و مجوز گرفته، با صدور رای دیوان عدالت اداری امکان واردات پیدا کرده بودند، اما گمرک از ترخیص محموله‌ها جلوگیری و موضوع را تحت بررسی قرار داده است.»

به گزارش خبرنگار ال کا ایران، اظهار نظرهای ضد و نقیض از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین درخواست بخش تولید کشور در خصوص شفاف سازی کامل این پرونده نشان می دهد که موضوع تریخص این کالاها به همین جا ختم نخواهد شد. این پرونده نیاز به شفاف سازی کامل دارد و به نظر می رسد التهاب رسانه ای به وجود آمده در این مورد آن هم در شرایطی که تولیدکننده داخلی نیازمند ارز ارزان برای تولید است، کمکی به حل این ماجرا نخواهد کرد.

از سویی رای دیوان عدالت اداری اجرای لازم الاجراست چرا که نقض آن استقلال این دیوان را زیر سوال می برد و صلاحیت تصمیمگیری آن را دچار ابهام می کند، از طرفی درخواست بررسی مجدد رای دیوان عدالت اداری شده است!!! یک طرف ماجرا معاون فنی گمرک خبر از توقف ترخیص این کالاها را می دهد، در طرف دیگر ماجرا وزارت صمت با استناد به رای دیوان عدالت اداری و مستندات موجود عدم خروج این کالاها را تخلف می داند. تمامی این اخبار یک پیام مهم مخابره می کند و آن هم ناهماهنگی بخش های مختلف در این پرونده که در نهایت یک سوال مشخص دارد : در شرایط ممنوعیت واردات لوازم خانگی و محدودیت های ارزی و همچنین نیاز بخش تولید لوازم خانگی به ارز برای تامین مواد اولیه و تولید در سال «جهش تولید» ترخیص این کالاها و اختصاص ارز به آن چه اولویتی دارد؟

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟