اجاق گاز شیشه ای بهتر است یا اجاق گاز استیل ؟
اخبار لوازم خانگی

اجاق گاز شیشه ای بهتر است یا اجاق گاز استیل ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آشپزخانه بدون اجاق گاز معنایی ندارد.یکی از مهمترین وسایل در هر آشپزخانه ...

سحر داوودی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آشپزخانه بدون اجاق گاز معنایی ندارد.یکی از مهمترین وسایل در هر آشپزخانه اجاق گاز است که امروزه با تنوع بالایی روانه بازار می شود و به وجود آمدن سوالاتی مانند اجاق گاز شیشه ای بهتر است یا اجاق گاز استیل ؟ در هنگام خرید طبیعی است.

پیش از پاسخ به سوال اجاق گاز شیشه ای بهتر است یا اجاق گاز استیل ؟ در این بخش قصد داریم تا نگای به تاریخچه این وسیله ضروری بیندازیم. در زمانهای گذشته در مطبخ یا همان آشپزخانه فعلی برای تهیه ی غذا از چراغ گردسوز استفاده می شد و توسط یه سه پایه ی آهنی شکل که روی گرد سوز قرار میگرفت غذا می پختند. پس از گذشت زمانی اندک پریموس، والور ها و اجاق نفتی به بازار آمدند و امروزه  شاهد عرضه نسخه های پیشرفته و  اجاق های مدرن وشیک هستیم.

چراغ پریموس

چراغ پریموس

اولین چراغ خوراک پزی که با نفت فشرده شده کار می کرد چراغ پریموس بود که در سال ۱۸۹۲ توسط فرانس ویلهلم لیندکویست در استکهلم سوئد ساخته شد. برای روشن شدن باید بعد از ریختن نفت با تلمبه ی کوچکی نفت را به مخزن رساند تا چراغ روشن شود.

والور

والوراجاق

این چراغ برای پخت و پز و گرم کردن خانه استفاده می شد.چراغ والور ساخت انگلیس بود و در دهه ی 20 وارد دنیای گرمایشی ایران شد.

اجاق نفتی

اجاق نفتی

نوع دیگری از اجاق هایی که برای پخت و پز در گذشته استفاده می کردند چراغ نفتی بود که سه شعله ی قابل تنظیم داشت و دریچه ای برای ریختن نفت در مخزن زیرین آن قرار داشت.

بعد از گذر در زمان های قدیم به حال باز میگردیم و به این موضوع می پردازیم که اجاق شیشه ای بهتر است یا اجاق استیل ؟

برای پاسخ دادن به این پرسش می توان گفت که امروزه به دلیل کمبود جا در آشپزخانه در بیشتر منازل از اجاق گاز رومیزی استفاده می شود که این اجاق ها بخاطر تنوع بالا و زیبایی منحصر به فردشان طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند،برای درک بهتر مطلب به تفاوت ها و ویژگی های اجاق استیل و شیشه ای می پردازیم:

اجاق گازهای شیشه ای

اجاق گازهای شیشه ای

اجاق گازهای رومیزی شیشه ای که تماما از صفحه ای کاملا شیشه ای درست شده اند دارای ظاهری لوکس و زیبا هستند که دکوراسیون آشپزخانه شما را بسیار جذاب می کند اگرانتخاب شما اجاق های شیشه ای است باید توجه کنید که حتما ضمانت و گارانتی بعد از فروش داشته باشد.در اینصورت هر چه قدر هم تمام شعله ها روشن باشد و تعداد قابلمه طبق تعداد شعله ها باشد اجاق شما آسیب نمی بیند.

این اجاق ها دارای شیشه ی سکوریت ضد ضربه و مقاوم به حرارت ساخته شده است اما گرد و خاک، روغن و حتی لکه های مواد غذایی را زود نشان می دهند. نکته ی مهم در تمیز کردن این اجاق ها این است که با یک دستمال خیس نیز می توان به راحتی ان را به حالت اول بازگرداند و  برای این کار زمان بسیار کمی صرف می شود.

اجاق گاز شیشه ای بهتر است یا اجاق گاز استیل ؟

یکی از مهمترین مسائلی که ذهن خریدار را هنگام انتخاب درگیر می کند آسیب پذیری ناحیه ی لبه اجاق گاز های شیشه ای است که با اینکه شیشه ها اکثرا سکوریت شده هستند و تحمل وزن زیاد قابلمه ها را دارند با یک ضربه به لبه ی اجاق گاز شیشه ای می شکنند و به قطعات زیادی تقسیم می شود که به اصطلاح پودر شدن شیشه می گویند. به همین دلیل توصیه می کنیم از مدل اجاق گازهایی انتخاب کنید که لبه تراشیده شده داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

اجاق گاز مبله بخریم یااجاق گاز صفحه ای ؟

اجاق گازهای رومیزی استیل

اجاق گاز استیل

اجاق گازهای رو میزی استیل که از دوام و ماندگاری بالایی نسبت به سایر مدل ها برخوردارند واستفاده از آن در بین خانواده های ایرانی بیشتر رواج شده است و معمولا به خانواده ها پرجمعیت پیشنهاد می شود.ازمهمترین ویژگی های اجاق گاز تمام استیل می توان به معلوم نبودن لکه روی آنها اشاره کرد و اگر از استیل مرغوب و ضدخوردگی ساخته شود از مقاومت و دوام بالایی نیز بهره مند هستند.

گاز رومیزی استیل نسبت به گاز شیشه ای گرد وخاک و لکه مواد غذایی را خیلی دیر نشان می دهد ولی در عین حال تمیز کردن آن بسیار زمان بر و سخت است واینکه نیازی به تمیز کردن هر روزه اجاق گاز رومیزی استیل نیست.

اجاق گاز شیشه ای بهتر است یا اجاق گاز استیل ؟

و در آخر با توجه به سوالی که مطرح کردیم؛که اجاق گاز شیشه ای بهتر است یا جاق گاز استیل؟ می توان نتیجه گرفت که اجاق گازهای رومیزی شیشه ای بسیار لوکس و زیبا هستند و به راحتی تمیز می شوند و البته که نسبت به گاز های استیل گران تر می باشند پس اگر زیبایی دکوراسیون آشپزخانه برایتان مهم بوده و زمان زیادی برای صرف تمیز کردن اجاق ندارید این اجاق گاز برای شما گزینه ای مناسب است.

ولی اگر شما خانواده ی پر جمعیت دارید و دوام و مقاومت و عمر اجاق برای تان مهم است و نمی خواهید هزینه ی زیادی برای اجاق گازرومیزی انجام دهید بهتر است اجاق گاز رومیزی استیل را انتخاب کنید که البته باید سختی های ان را هم به جان بخرید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟