اخبار لوازم خانگی

سامانه جامع تجارت به بانک مرکزی متصل است/ رشد 28 درصدی تولید لوازم خانگی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: پیش از این یک تولیدکننده ثبت سفارش‌ها را به صورت ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: پیش از این یک تولیدکننده ثبت سفارش‌ها را به صورت حضوری انجام می‌داد و از ۲۳ دستگاه مجوزدهنده در نقاط مختلف شهر باید مجوز می‌گرفت. الان خوشبختانه از مرحله ثبت سفارش تا انتها از طریق سامانه جامع تجارت صورت می‌گیرد و این سامانه به بانک مرکزی و بانک‌های عامل متصل است.

علیرضا رزم حسینی با حضور در برنامه تلویزیونی در مورد راه اندازی سامانه جامع تجارت اظهار داشت: این سامانه یکی از زیرساخت‌های اقتصادی در تمامی کشورها است منتها در کشورهای پیشرفته زودتر از ما شروع کرده‌اند. این سامانه به شفافیت کمک می‌کند و به عنوان مرکز اطلاعات جهت برنامه ریزی مطرح می‌شود و می‌تواند زمینه‌های فساد را کمتر کند.

وی افزود: پیش از این یک تولیدکننده ثبت سفارش‌ها را به صورت حضوری انجام می‌داد و از ۲۳ دستگاه مجوزدهنده در نقاط مختلف شهر باید مجوز می‌گرفت. الان خوشبختانه از مرحله ثبت سفارش تا انتها از طریق سامانه جامع تجارت صورت می‌گیرد و این سامانه به بانک مرکزی و بانک‌های عامل متصل است.

سامانه جامع تجارت به بانک مرکزی متصل است

وی ادامه داد: با این سامانه بسیاری از زمینه‌های فساد بر طرف می‌شود و چه بسا امضاهای طلایی که در این مسیری طی می‌شد و یک تولیدکننده یا کارآفرین برای این امضاها باید هزینه می‌داد. این موضوع در به ویژه در گمرکات کشور که حداقل ۲۰ میلیارد دلار واردات کشور است مهمتر است. این موضوع را در کد شناسایی کالا به صورت آزمایشی شروع کرده‌ایم یا۵۵۰ هزار انبار در این سامانه ثبت شدند و کالاهای که انبار‌ها می آیند رهگیری می‌کند و می‌تواند موجب تجارت مدرن در کشور شود.

علیرضا رزم حسینی تصریح کرد: یکی از موانع بهبود فضای کسب و کار و بازرگانان، بروکراسی کشور است که با وجود ظرفیت‌های اقتصادی خوب کشور مشکلات ایجاد کرده است باید تلاش کنیم که به سمت دولت الکترونیک برویم. سامانه جامع تجارت نیز یکی از ۲۳ پروژه مهمی است که رئیس جمهور در راستای دولت الکترونیک افتتاح می‌کند. امروز اطلاعات از اینکه چه کالایی با چه ارزی از چه کشوری آمده و از چه مسیری ترخیص شده در دسترس است. بیشتر تمرکز ما در این سامانه مربوط به گمرک و بنادر است که تا بهمن ماه این بخش کامل می‌شود و در ادامه به بقیه بخش‌ها پرداخت خواهد شد سامانه جامع تجارت می‌تواند زمینه‌های یک انقلاب اداری را ایجاد کند.

وی با اشاره به سیستم نظارتی بازار گفت: از همه دستگاه ها مسئولانی در ستاد تنظیم بازار حضور دارند اما باید قبول کنیم که ما در یک جنگ اقتصادی هستیم که تاثیر خود را می‌گذارند سیاست وزارت صمت عرضه و فراوانی کالا است که باعث متعادل شدن کالا می شود. ستاد تنظیم بازار نیز سیاست مقابله با گرانفروشی را در پیش گرفته است. با همکاری ۴۵۰۰ نفر از نیروهای بسیج و سپاه نظارت به صورت میگیرد و تمرکز بیشتری روی انبارها داریم.

وی افزود: من فکر می‌کنم با رفع مشکلات ارزی بعد از این فراوانی کالا خواهیم داشت فولاد از ۱۴ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده و خودرو نیز با ۳۰ درصد کاهش قیمت مواجه شده است. ۲۸ درصد تولید لوازم خانگی در کشور رشد داشته به طوری که در سال گذشته ۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شده و برنامه‌ریزی ما برای سال آینده ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی است.

تولید لوازم خانگی

وزیر صمت با اشاره به تاثیر نقدینگی بر بازارهای مختلف گفت: متاسفانه رشد نقدینگی تاثیر خود را در بازارهای مختلف مانند ارز، مسکن، خودرو….نشان میدهد. ما باید به دنبال حذف دلالی باشیم مثلا در هشت ماه گذشته تولید خودرو 25 درصد افزایش داشته است که امیدواریم با تقویت تولید، دلالی را گام به گام حذف کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه نهاده‌های دامی فساد وجود دارد که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی آن را باید کنترل کنیم. بنده در مورد نهاده‌های دامی دلالی را رد نمی‌کنم و با بتدریج آن را حذف کنیم.

رزم حسینی با اشاره به شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد گفت: این شیوه نامه با  هم اندیشی سه نهاد بخش خصوصی، کمیسیون صنایع مجلس و دولت به جمع بندی رسید و موضوع جدیدی نیست. ما با قیمت‌های دستوری موافق نیستیم بلکه به دنبال شفافیت هستیم.

وی افزود: بورس کالا محل عرضه کالا و شفافیت است و تنها محل کشف قیمت نیست. باید توجه داشت که قیمت فولاد داخلی بیشتر از قیمت جهانی بود و متاسفانه دلالی و مافیا در این بخش نیز حضور دارد و همانطور که گفتم بدنبال حذف دلالی هستیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: بیش از ۱۱ هزار معدن بلاتکلیف در کشور وجود دارد که رها شده‌اند از چند ماه پیش ابلاغ شد؛ کسانی که مجوز اکتشاف گرفتند و فعالیت نکردند سه ماه فرصت دارند تا فعالیت معادن را شروع کند که دو ماه آن گذشته و تا یک ماه دیگر این کار انجام نشود معادن با مزایده در اختیار دیگری قرار می‌گیرد. ما در حوزه اکتشاف فقیر هستیم و کار نکرده‌ایم شاید حدود ۱۰ درصد از ظرفیت‌های معدنی کشور کشف شده باشد. برای آزادسازی پهنه‌هایی که در اختیار دیگر نهادها است باید با وزارت کشاورزی هماهنگی‌هایی انجام شود هرچه بیشتر در این حوزه برنامه‌ریزی شود شغل پایدار بیشتری نیز ایجاد می‌شود.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی گفت: ۱۰ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور به دلایل مختلف تعطیل هستند برنامه داریم تا پایان سال ۲ هزار واحد صنعتی را در این شهرک‌ها فعال کنیم.

رزم حسینی افزود: تا خرداد ماه در حوزه خودرو ۵۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت شرایط برای جهش تولید به وجود آمده است. ما در حوزه های صنعت و معدن رشد را پیشرو خواهیم داشت. هرچند کاهش پیدا کرده اما شاهد افزایش خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: کالاهای اساسی مانند مواد اولیه کارخانجات می‌توانند با ارز متقاضی وارد کشور شوند کالاهای ضروری نیز از طریق واردات در مقابل صادرات و ارز نیمایی وارد می‌شوند.

نظر شما چیست؟