آموزش

تمیز کردن رسوب کتری و سماور با ذکر چند روش ساده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور راه های زیادی وجود دارد که در این بخش قصد ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور راه های زیادی وجود دارد که در این بخش قصد داریم تا تمامی روش های موجود مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تمایل یکی از آن ها را انتخاب کنید. استفاده مکرر از کتری و سماور می تواند منجر به ایجاد رسوبات آهکی ضخیم شود و در نهایت آب جوش را بد رنگ یا بد بو کند.

نحوه تمیز کردن رسوب کتری و سماور

نحوه تمیز کردن رسوب کتری و سماور

نوشیدن و قهوه در میان ایرانیان بسیار رایج است و به همین دلیل در طول شبانه روز بار ها از وسایلی نظیر کتری، سماور و یا قوری استفاده می شود که البته همین کارکرد بالای آن ها منجر شده تا پدیده ای رسوب کتری و سماور به وجود بیاید.فرقی نمی کند که از کتری و یا سماور برای تهیه انواع چای یا دمنوش بهره ببرید زیرا با گذشت زمان املاح موجود در آب به رسوب تبدیل می شوند و مشکلاتی مانند بوی ناخوشایند و کدر شدن رنگ آب را به همراه دارند و به همین دلیل می توان گفت که اطلاع از نحوه تمیز کردن کتری و سماور برای تمامی افراد واجب است.

همان طور که گفته شد برای از بین بردن جرم ضخیم کتری و یا سماور راهکار های زیادی وجود دارد و می توان گفت که نحوه تمیز کردن کتری و سماور با استفاده از مواد طبیعی و شیمایی انجام می شود و پیشنهاد ما به شما بهره بردن از مواد طبیعی مانندجوش شیرین، آبلیمو و … بوده زیرا علاوه بر به صرفه تر بودن برای سلامتی افراد مشکلی به وجود نمی آید.

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو یکی از روش های رایج و ارزان است که برای سماور نیز کاربرد دارد و حتی می توان با چند تکه لیمو این کار را انجام داد. تنها کافی است که آبلیمو و یا لیمو را در داخل آب کتری و سماور ریخته و بعد از گذشت حدود 10 دقیقه آن را خارج کنید.

رسوب زدایی سماور با نوشابه

رسوب زدایی سماور با نوشابه

رسوب زدایی سماور با نوشابه برای از بین بردن جرم ضخیم کتری و یا سماور کاربرد داشته و در واقع یکی از روش های مطمئن است. تمامی افراد از نوشابه به عنوان یک نوشیدنی مضر یاد می کنند اما علیرغم این حقیقت برای تمیز کاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای رسوب زدایی سماور با نوشابه باید مقداری از آن را داخل سماور و یا کتری بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیاد و بعد از خنک شدن و حداقل گذشت یک ساعت به خوبی آن را بشویید. جالب است بدانید که از این روش می توان برای چای ساز و یا پاك كردن رسوب كتري برقي استفاده کرد.

نحوه تمیز کردن رسوب کتری با صدف

نحوه تمیز کردن رسوب کتری و سماور

 نحوه تمیز کردن رسوب کتری با صدف شاید برای برخی از افراد عجیب باشد اما باید گفت که این راهکار در اکثر موارد کاربردی است. در این روش باید فلس صدف و یا به عبارت دیگر گوش ماهی را در داخل کتری و یا سماور قرار دارد و سپس آهک موجود جذب این مواد می شود. البته برخی از افراد به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب در داخل کتری نو از این راهکار کمک می گیرند.

از بین بردن رسوب کتری با جوهر لیمو

از بین بردن رسوب کتری با جوهر لیمو

همان طور که گفته شد، تمیز کردن رسوب کتری و سماور به کمک روش های زیادی انجام می شود و از بین بردن رسوب کتری با جوهر لیمو یکی از این راهکارهای راحت و سریع است. برای این کار باید دو تا سه قاشق غذاخوری جوهر لیمو را در آب حل کنید و سپس به مدت نیم ساعت اجازه دهید در داخل کتری و یا سماور بجوشد و سپس بعد از گذشت زمانی و خنک شدن رسوبات نرم شده را تمیز کنید.

از بین بردن رسوب کتری با جوش شیرین

از بین بردن رسوب کتری با جوش شیرین

 

برای از بین بردن رسوب کتری با جوش شیرین باید دو واحد آب را با یک واحد جوش شیرین مخلوط کنید و سپس اجاره دهید در داخل کتری و یا سماور باقی بماند و بعد از چندین بار تکرار کتری را بشویید.

رفع رسوب کتری و سماور با سیب زمینی

رفع رسوب کتری و سماور با سیب زمینی بدین گونه است که ابتدا یک یا دو سیب زمینی را رنده کرده و در داخل آب سماور و یا کتری بریزید و بعد از گذشت نیم ساعت و پس از این که آب بجوش آمد یک تکه زاج سفید کوبیده شده را ریخته و اجازه دهید نیم ساعت دیگر بجوشد.

پاك كردن جرم كتري با سركه

پاك كردن جرم كتري با سركه

سرکه برای تمیز کردن اکثر وسایل و فضاها مورد استفاده قرار می گیرد و یک ماده همه کاره برای تمیز کاری تلقی می شود که پاك كردن جرم كتري با سركه تنها گوشه ای از کاربردی های این ماده جادویی است.

پاك كردن جرم كتري با سركه بسیار ساده بود و باید تنها مقداری سرکه را در داخل کتری، سماور و یا حتی چای ساز ریخته و اجازه دهید به جوش بیاد و سپس خالی کنید. نکته جالب توجه این است که برای از بین بردن بوی نامطبوع سرکه باید چند بار آب را در داخل کتری جوش آورده و در نهایت به خوبی شستشو دهید.

روش های دیگر برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور

تمیز کردن رسوب کتری و سماور

در این بخش تلاش شده تا به بررسی روش های دیگر برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور پرداخته شود که از جمله می توان به قرار دادن کتری در فریزر، داغ کردن کتری و یا استفاده از رسوب گیر کتری اشاره کرد.

در روش قرار دادن کتری در فریزر که البته برای کتری های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد باید کتری را نصف روز در داخل فریزر یخچال گذاشته و سپس بعد از شستن، آب را در داخل آن به جوش آورید اگرچه این راهکار برای از بین بردن جرم ضخیم کتری و یا سماور توصیه نمی شود.

داغ کردن یکی از روش ها برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور است که در ابتدا باید کتری را داغ کرده و سپس آب یخ در داخل آن بریزید و توجه داشته باشید که داغ شدن بیش از حد می تواند به کتری آسیب بزند. برخی از افراد تمایل دارند که به جای استفاده از مواد طبیعی از رسوب گیر کتری بهره ببرند که البته توصیه ما به شما کمک گرفتن از راهکارهای ساده و سالم است.

بیشتر بخوانید:

بهترین کتری برقی های بازار ایران

رسوب گیر کتری در انواع مختلف در بازار موجود است که به راحتی می توانید آن ها را خریداری کنید و برای کندن گچ کتری و همچنین سماور، چای ساز یا پاك كردن رسوب كتري برقي استفاده کنید البته بهتر است که پیش از خرید مواد شیمایی به سراغ راهکاری سالم تر بروید.

تمیز کردن رسوب کتری و سماور

برخی از افراد برای کندن کچ کتری و یا از بین بردن رسوب کتری از وسایل تیز کمک می گیرند که البته این روش کاملا اشتباه بوده و می تواند کتری و یا سماور شما را خراب کند.برخی از مخاطبان در خصوص روش باز كردن شير سماور سوالاتی مطرح کرده اند که در پاسخ به این افراد می توان گفت از روش های ذکر شده در بالا کمک بگیرند و تنها کافی است شیر سماور را چند بار باز و بسته کنند.

روش باز كردن شير سماور در بالا ذکر شده و در صورتی که راهکارهای پیشنهادی موثر نبود بهتر است که به سراغ تعمیر کار بروید و از کمک یک متخصص بهره ببرید.

راهکارهایی برای جلوگیری از رسوب کتری

راهکارهایی برای جلوگیری از رسوب کتری و سماور

رسوب کتری با گذشت زمان و به دلیل وجود املاح آب اتفاق می افتد که البته با معرفی راهکارهایی برای جلوگیری از رسوب کتری می توان تا حدودی این رویداد را به تعویق انداخت اگرچه برخی از پزشکان بر این باورند که این رسوبات مفید هستند و برخی دیگر از ضررهای این رسوبات سخن می گویند که البته این موضوع در این بخش مورد بحث نیست.

استفاده از گوش ماهی یکی از راهکارها جلوگیری از رسوب کتری است که در بالا به آن اشاره شد و از موارد دیگری که نباید از آن غافل شد، خشک کردن کتری و یا سمار با یک حوله نرم و عدم ساییدن و استفاده از مواد شیمایی است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟