علت کم شدن مکش جاروبرقی
آموزش

علت کم شدن مکش جاروبرقی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نظافت منزل یکی از مهم ترین کارهای خانه بوده که بخش اعظم آن برعهده ی ...

زهرا سیاحی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نظافت منزل یکی از مهم ترین کارهای خانه بوده که بخش اعظم آن برعهده ی جاروبرقی است. در برخی مواقع کاربران هنگام جارو کشیدن خانه متوجه می شوند که جاروبرقی با قدرت مکش بالا کار نمی کند. اولین سوالی که برای کاربران پیش می آید این است که علت کم شدن مکش جاروبرقی چیست؟ آیا تعمیر جاروبرقی الزامیست؟ در ادامه این بخش به سوالاتی متداولی از این قبیل مشکلات جاروبرقی پرداخته شده است.

علت کم شدن مکش جاروبرقی چیست و چطور آن را رفع کنیم؟

همانطور که می دانید تمیز کردن سطح زمین، داخل ماشین و غیره بر عهده جاروبرقی است. استفاده از این دستگاه به کاربران کمک می کند تا در کمترین زمان به تمیز کردن جاهای کثیف و گرد و خاکی بپردازند. جاروبرقی نیز همانند بیشتر لوازم خانگی برقی ممکن است به مشکل بر بخورد در آن صورت کاربران باید به فکر تعمیر جاروبرقی خود بوده تا در تمیز کردن خانه و کاشانه خود نهایت سرعت عمل را داشته باشند.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

علت کاهش قدرت مکش جاروبرقی یا علت نداشتن مکش جاروبرقی دلایل مختلفی دارد که ما در این مطلب مهم ترین و ساده ترین آن ها را برای شما بازگو می کنیم.

بیشتر بخوانید:

جاروبرقی بهتر است یا جارو شارژی ؟

پر بودن کیسه ی جاروبرقی

اگر می خواهید علت کاهش قدرت مکش جارو برقی یا علت نداشتن مکش جاروبرقی را بدانید، اولین علت می تواند پر بودن کیسه جاروبرقی باشد. اگر دیر به دیر به کیسه جاروبرقی تان سری می زنید ممکن است با این مشکل روبرو شوید. زیرا هنگام تمیز کردن خانه و عدم چک کردن کیسه ی جاروبرقی، این قسمت از جاروبرقی پر شده و دیگر گنجایش تمیز کردن نقاط کثیف را ندارد.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

پس همیشه هنگام روبرو شدن با علت نداشتن مکش جاروبرقی قبل از دست زدن به هر اقدامی ابتدا از خالی بودن کیسه جاروبرقی اطمینان حاصل کنید سپس دست به تمیز کردن نقاط کثیف و پر از گرد و خاک شوید. بدانید که این اتفاق می تواند علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی هم باشد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید جاروبرقی و نکاتی که نمی دانید!

گرفتگی و کثیف شدن فیلتر جاروبرقی

گرفتگی و کثیف شدن فیلتر جاروبرقی توسط گرد و خاک یکی دیگر از علت کاهش قدرت مکش جاروبرقی است. اکثر جاروبرقی های امروزی از دو فیلتر بهره می برند که یکی وظیفه ی محافظت از موتور در برابر ذرات گرد و خاک را بر عهده دارد و دیگری جهت خروجی جاروبرقی استفاده می شود. قطعا شما هم دوست دارید از افزایش قدرت مکش جاروبرقی لذت ببرید و خانه ای تمیز تر داشته باشید. پس لازم است علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی را بدانید.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

برخی مواقع بیش از حد کثیف شدن فیلتر می تواند از دلیل کم شدن مکش جاروبرقی یا علت نداشتن مکش جاروبرقی باشد. هنگام روبرو شدن با این موضوع می توانید فیلترها را شسته و مجددا از آن ها استفاده کنید یا در صورت لزوم می توانید فیلترهای قبلی را جایگزین فیلترهای جدید کنید.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

برای افزایش قدرت مکش جاروبرقی نیز می توانید نگاهی به موارد ذیل انداخته و به تعمیر جاروبرقی و موارد ذکر شده بپردازید.

  • عدم تنظیم درست قدرت مکش جاروبرقی
  • گرفتگی و وجود مانع در لوله خرطومی
  • گرفتگی و مسدود شدن سری جاروبرقی
  • نشتی هوا از اتصالات
  • پر بودن کیسه‌ی جاروبرقی
  • ضعیف شدن موتور جاروبرقی
  • گرفتگی و کثیف شدن فیلتر جاروبرقی توسط گرد و خاک
  • از بین رفتن لاستیک موتور جاروبرقی
  • شکستگی بدنه جاروبرقی
بیشتر بخوانید:

علت صدای زیاد جاروبرقی هنگام کارکردن چیست؟

علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی

علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به علت کاهش قدرت مکش جاروبرقی نیز ختم شود. ضعیف شدن موتور جاروبرقی شامل موارد کلکتور ضعیف، زغال خراب، خرابی یاتاقان، نیم سوز بودن موتور و غیره می شود. کاربران برای افزایش قدرت موتور جاروبرقی باید به تعمیر جاروبرقی خود بپردازند و در صورت لزوم نیز می توانند موتور جاروبرقی خود را تعویض کنند.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

در موارد فوق از علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی گفته شد. اکنون شما می دانید که ضعیف شدن موتور جاروبرقی به چه علت است و می توانید با توجه به مشکلات موجود این دسته از قطعات جاروبرقی را تعمیر کرده یا تعویض کنید تا افزایش قدرت مکش جاروبرقی یا افزایش قدرت موتور جاروبرقی خود را تضمین کنید.

بیشتر بخوانید:

نکاتی از تمیز کردن جاروبرقی که نمی دانید!

علت داغ شدن موتور جاروبرقی

همانطور که می دانید موتور جاروبرقی یکی از اساسی ترین قطعات جاروبرقی است که خرابی یا درستی آن بر روی درجه تمیز کردن آن نیز تاثیر مستقیم می گذارد. برخی مواقع کاربران هنگام جاروکشیدن با داغ شدن موتور جاروبرقی روبرو می شوند و به دنبال علت داغ شدن موتور جاروبرقی هستند. ضعیف شدن موتور جاروبرقی دلایل مختلفی دارد و نیز می تواند رابطه مستقیمی با علت داغ شدن موتور جاروبرقی داشته باشد.

اینکه چرا جاروبرقی داغ شده است یا علت داغ شدن موتور جاروبرقی به دلایل مختلفی مربوط می شود که در ادامه به بازگو کردن آن دسته از مشکلات که موجب ضعیف شدن موتور جاروبرقی می شود، پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین جارو شارژی های بازار ایران کدامند؟
  • خرابی ترموستات
  • نیم سوز شدن موتور
  • خرابی برد الکترونیکی جاروبرقی
  • عمل نکردن کلید گریز از مرکز
  • زیاد بودن بار موتور
  • خراب بودن فن موتور
  • پر بودن کیسه زباله
  • کثیف بودن فیلتر جاروبرقی
  • مسدود بودن لوله

علت کم شدن مکش جاروبرقی

جاروبرقی از قطعات الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده که موتور آن می تواند به راحتی داغ شود. اگر موتور جاروبرقی داغ شد یا بوی سوختی از آن بلند شد به تعمیر جاروبرقی خود بپردازید. حتما از تمیز بودن فیلترها مطمئن شوید و کیسه جاروبرقی را در اولین فرصت خالی کنید. گرفتگی در اتصالات جاروبرقی موجب می شود تا به موتور جاروبرقی فشار وارد شود. سعی کنید نه تنها از جاروبرقی و قطعات آن بلکه از تمامی لوازم خانگی برقی خود مراقبت کنید و در صورت مواجه شدن با مشکلات به تعمیر آن ها بپردازید تا مجبور به تعویض آن قطعه نشوید.

بیشتر بخوانید:

احتمال آلودگی جارو برقی به کرونا وجود دارد

علت روشن شدن چراغ قرمز جاروبرقی

علت روشن شدن چراغ قرمز جاروبرقی در واقع یک نوع اخطار است که می خواهد به کاربر بگوید که برای دستگاه جاروبرقی شما مشکلی پیش آمده است و علت روشن شدن چراغ قرمز جاروبرقی به پر بودن کیسه زباله و کثیف بودن فیلتر بر می گردد. 

علت کم شدن مکش جاروبرقی

کاربران برای رفع علت روشن شدن چراغ قرمز جاروبرقی باید برخی از موارد را رعایت کرده و از روشن شدن آن جلوگیری کنند ما در ادامه این بخش به معرفی نکاتی جهت رفع این مشکل و علت کاهش قدرت مکش جاروبرقی و یا حتی علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی پرداخته ایم.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

نکاتی جهت علت روشن شدن چراغ قرمز جارو برقی، علت ضعیف شدن موتور جاروبرقی و علت کاهش قدرت مکش جاروبرقی:

  • جلوگیری از مسدود شدن لوله جاروبرقی توسط نخ، پارچه، مو و غیره
  • جلوگیری از خشک کردن فیلترهای جاروبرقی در خشک کن ماشین لباسشویی یا مایکروویو
  • عدم استفاده از جاروبرقی بدون محفظه زباله یا فیلتر
  • عدم قرار دادن فیلتر های خیس در جایگاه مخصوص
  • تمیز کردن و خالی کردن مداوم کیسه جاروبرقی
  • عدم استفاده از جاروبرقی در فضاهایی که اجسام بزرگ و تیز و سخت وجود دارد
بیشتر بخوانید:

نگاهی به پرفروش ترین جاروبرقی های بازار ایران

علت کم شدن مکش جاروبرقی

علت خاک دادن جاروبرقی

همانطور که می دانید و واضح است از علت خاک دادن جاروبرقی می توان به پر بودن کیسه جاروبرقی اشاره کرد. زمانی که کیسه جاروبرقی شما پر باشد دیگر جاروبرقی فضایی برای مکش گرد  خاک و کثیفی های روی زمین ندارد و در نهایت باعث خاک گرفتن موتور جاروبرقی می شود.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

از دیگر علت خاک دادن جاروبرقی نیز می توان لوله خرطومی و دسته ی آن نیز اشاره کرد. زمانی که دسته و لوله مسدود باشد مو جب می شود که گرد و خاک از جاروبرقی بیرون بریزد. البته به این نکته توجه کنید که خاک گرفتن موتور جاروبرقی یا علت خاک دادن جاروبرقی زمانی نیز رخ می دهد که کیسه یا فیلتر خراب شده باشند و جاروبرقی در حالت وکیوم باشد نمی تواند گرد و خاک و آشغال های محیط را به داخل جاروبرقی بکشد و در نهایت موجب بیرون ریختن گرد و خاک و علت کم شدن مکش جاروبرقی می شود.

بیشتر بخوانید:

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی چیست؟

علت کم و زیاد شدن صدای جاروبرقی

صدای جاروبرقی همیشه هنگام جارو کشیدن منزل برای اعضای خانه و خانواده آزار دهنده بوده و افراد وقتی قصد تمیز کردن خانه را دارند زمانی را انتخاب می کنند که کسی در خانه نباشد و مزاحمتی برای افراد خانواده ایجاد نشود. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث علت کم و زیاد شدن صدای جاروبرقی یا علت تغییر صدای موتور جاروبرقی می شود.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

در بعضی از روزها ممکن است شما اشتباهی متوجه صدای زیاد جاروبرقی شوید و صدای جاروبرقی حالت عادی خود را داشته باشد ولی برای مطمئن شدن از صدای جاروبرقی می توانید غاز یک دسی بل سنج استفاده کنید. توجه داشته باشید که یک جاروبرقی در اندازه متوسط باید میزان صدایی برابر با 80 دسی بل (صدایی شبیه به مخلوط کن) داشته باشد. اگر با اندازه گیری صدای جاروبرقی متوجه شدید که از حالت عادی خود خارج شده باید به دنبال علت هایی مانند علت کم و زیاد شدن صدای جاروبرقی و علت تغییر صدای موتور جاروبرقی باشید.

بیشتر بخوانید:

ارزان ترین جارو برقی های بازار ایران

علت کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی

دلایل مختلفی جهت علت کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود. در برخی موارد ممکن است کیسه زباله جاروبرقی پر شده باشد و باعث می شود دور موتور کم یا زیاد شود و در نهایت نتواند به خوبی آشغال های روی سطوح را جمع کند. پس برای حل این مشکل ساده قبل از پر شدن کامل کیسه حتما آن را تخلیه کنید.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

از دیگر علت کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی می توان گرفتگی یا سوراخ شدن لوله های رابط جاروبرقی را نام برد. اگر با این مشکل روبرو شدید فقط کافیست پارچه یا پلاستیکی که در آن گیر کرده را در بیاورید یا در صورت لزوم لوله را با آب بشویید تا از رفع گرفتگی آن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین جاروبرقی های رباتیک 2020

علت تغییر صدای موتور جاروبرقی

علت تغییر صدای موتور جاروبرقی دلایل مختلفی دارد که افراد باید ابتدا به پیدا کردن علت ها بپردازند. برای پیدا کردن علت کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی اول نازل، لوله مکش، فیلتر خروجی، لوله تلسکوپی و دسته جاروبرقی را بررسی کنید.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

ابتدا سر دسته ی جاروبرقی را از قسمت بدنه دستگاه جدا کرده و آن را چک کنید که صدای موتور تغییری کرده یا نه؟ بعد از این کار تمامی قسمت های جاروبرقی را از یکدیگر جدا کنید و تا زمانی که علت تغییر صدای موتور جاروبرقی تغییر پیدا کند آن ها را امتحان کنید. زیرا در نهایت یکی از قسمت های جاروبرقی ممکن است به مشکل برخورده باشد.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

همانطور که از علائم تمام شدن زغال جاروبرقی و جرقه زدن آن گفته شد برای اینکه از جرقه زدن موتور جاروبرقی جلوگیری شود بهتر است آن ها را پس از کوتاه شدن حتما تعویض کنید. معمولا زغال ها بر اساس کارکرد جاروبرقی خراب می شوند و به مرور زمان و با هر بار جرقه زدن کوتاه تر می شوند.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که باید از نگهداری لوازم خانگی بدانید!/بخش دوم

جاروبرقی چند سال عمر می کند

جاروبرقی ها نیز همانند یک موجود زنده هستند و حتی با تعویض فیلترها، تعمیر و نگهداری سایر قسمت های دستگاه، باز هم موتور جاروبرقی به مشکل بر می خورد و شروع به فرسوده شدن می کند.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

سعی کنید جاروبرقی ها را بعد از گذشت 5 سال استفاده برای سرویس و نگهداری بهتر به یک تعمیرگاه تخصصی ببرید و از سالم بودن دستگاه تان اطمینان حاصل کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟