علت یخ زدن لوله های یخچال
آموزش

علت یخ زدن لوله های یخچال چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که لوازم خانگی شما دچار مشکل و خرابی می شود روی زندگی شما تاثیر ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که لوازم خانگی شما دچار مشکل و خرابی می شود روی زندگی شما تاثیر مستقیم دارد به طور مثال اگر اجاق گاز شما کار نکند شما نمی توانید غذا درست کنید و یا اگر ماشین لباسشویی شما خراب باشد حجم زیادی از لباس هایتان کثیف باقی می ماند. از آنجایی که یخچال فریزر یکی از وسایل مهم به شمار می آید اگر خراب شود و یا مشکلی برای آن پیش بیاید شما را به دردسر می اندازد. یکی از مسائلی که ممکن است برای یخچال رخ دهد، یخ زدن لوله های داخلی یا پشت یخچال است. همین موضوع باعث شد تا ما در این متن به بررسی علت یخ زدن لوله های یخچال بپردازیم.

علت یخ زدن لوله های یخچال

ما در این متن به بررسی دلیل یخ زدن لوله های پشت یخچال، علت یخ زدن اواپراتور یخچال یا علت برفک زدن پشت یخچال فریزر، علت یخ زدن لوله های داخل یخچال و علت یخ زدن لوله مکش کمپرسور، علت یخ زدن لوله مویی یخچال خواهیم پرداخت.

علت یخ زدن لوله های پشت یخچال

برخی از خانم های خانه دار زمانی که لوله های یخ زده پشت یخچال فریزر را می بینند نگران می شوند و به دنبال علت یخ زدن لوله های پشت یخچال هستند تا بتوانند هر چه سریع تر آن را برطرف کنند. لوله های پشت یخچال اواپراتور نام دارند که وظیفه آنها گرفتن دمای داخل محفظه یخچال یا به عبارت دیگر ایجاد سرما در یخچال است. پس اگر هر مشکلی برای سیستم سرماسازی یخچال پیش بیاید مربوط به این بخش از دستگاه می شود. قبل از اینکه دلیل یخ زدن لوله های پشت یخچال را بررسی کنیم بهتر است با اواپراتور و لوله های پشت یخچال بهتر آشنا شوید.

علت یخ زدن لوله های یخچال

برخی از کاربران درباره علت یخ زدن لوله پشت یخچال امرسان سوال می پرسند و از این موضوع نگران هستند. اگر یخچال شما امرسان، سامسونگ و یا برند های دیگری است و لوله های اواپراتور آن در پشت یخچال یخ زده است با ما در این مقاله همراه باشید.

اواپراتور چیست؟

علت یخ زدن لوله های یخچال

حتما شما هم در پشت یخچال خود لوله های باریک و مارپیچ مانندی را مشاهده کرده باشید اما نمی دانید نام و وظیفه آن چیست؟ لوله های مارپیچ پشت یخچال اواپراتور نام دارد ممکن است بپرسید که اواپراتور چیست؟ اواپراتور  لوله ای در پشت یخچال است در این لوله های گاز جریان داشته و کار سرما سازی یخچال را انجام می دهد. فرایند سرما سازی به این شکل است که یک مایع از طریق لوله مویی وارد اواپراتور می شود و در این بخش به گاز تبدیل می شود. در این فرایند گرما از محیط گرفته شده و دمای محیط مورد نظر کاهش پیدا می کند. سپس گاز موجود در اواپراتور به وسیله یک لوله دیگر وارد موتور یا کمپرسور یخچال خواهد شد.

علت یخ زدن لوله های یخچال

اواپراتور یخچال ها به طور کلی 4 نوع یا مدل دارد که این چهار شامل اواپراتور رادیاتوری و پره دار، اواپراتور لوله ای، اواپراتور قفسه ای و اواپراتور صفحه ای می شود. مدل اواپراتور انتخاب شده به سازنده و مدل یخچال بستگی دارد و نکته مهم تر این است که دلیل یخ زدن لوله های پشت یخچال یا اواپراتور برای هر چهار نوع مشترک بوده و تفاوتی ندارد.

دلیل برفک زدن پشت یخچال و علت یخ زدن اواپراتور یخچال

علت یخ زدن لوله های یخچال

اصلی ترین عامل تشکیل برفک و یخ زدگی برخورد هوای بسیار خنک با هوای گرم و یا مرطوب است. یخ زدگی پشت یخچال یکی از شایع ترین مشکلاتی است که کاربران با آن مواجه می شوند زیرا در طول سیکل و دوره سرماسازی یخچال لوله های اواپراتور سرد هستند و رطوبت هوا با عمل میعان به برفک و یخ تبدیل می شوند و به این لوله های می چسبند. بیشتر یخچال ها به سیکل دیفراست یا سیستم یخ زدایی مجهزشدند این سیستم یخ و برفک های روی لوله های یخچال را آب می کند. بنابراین یکی از دلیل برفک زدن پشت یخچال و علت یخ زدن اواپراتور یخچال مربوط به خراب شدن یکی از اجزاء سیکل دیفراست یا سیستم یخ زدایی است. برای رفع این مشکل بهتر است با یک تعمیر کار ماهر تماس بگیرید تا در این زمینه به شما کمک کند.

یکی دیگر از علت های برفک زدن لوله های پشت یخچال فریزر می توان به نشتی کوچک روی لوله های اواپراتور و لوله مکش کمپرسور اشاره کرد که نشت گاز را به همراه دارد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد اختلاف فشار داخل لوله و محیط اطراف زیاد می شود و از آنجایی که دما پایین است شاهد یخ زدن لوله مسی پشت یخچال خواهید بود.

علت یخ زدن لوله های یخچال

برای رفع برفک های پشت یخچال کافیست دستگاه را از برق بکشید و درب آن را باز بگذارید تا مواد غذایی شما داخل یخچال خراب نشود. برای سرعت بخشیدن به روند ذوب شدن یخ و برفک پشت یخچال می توانید از سشوار کمک بگیرید. دقت داشته باشید که به هیچ وجه از وسایل سفت و نوک تیز برای تراشیدن تکه های یخ استفاده نکنید زیرا باعث سوراخ شدن لوله های پشت یخچال می شود.

علت یخ زدن لوله های یخچال و ارتباط آن با خرابی سیستم دیفراست

علت یخ زدن لوله های یخچال

همانطور که گفته شد سیستم دیفراست وظیفه دارد تا از یخ زدن لوله های پشت یخچال و داخل دستگاه نظیر لوله های اواپراتور و لوله مکش کمپرسور جلوگیری کند و در صورت نیاز برفک لوله های یخچال را آب خواهد کرد. آب حاصل از این فرایند در یک کاسه کنار موتور ریخته شده و در یک لوله جریان پیدا می کند و در نهایت منجر به خنک شدن موتور یا کمپرسور یخچال می شود. در شرایطی که این فرایند به درستی صورت نگیرد موتور یخچال دچار مشکل خواهد شد و  علت یخ زدن موتور یخچال مربوط به این فرایند است.

همچنین لازم است بدانید که یخچال های قدیمی فاقد سیستم دیفراست هستند و برفک و یخ های ایجاد شده روی لوله و محفظه داخلی آن باید به روش سنتی آب کنید. یعنی باید یخچال را از برق بکشید و تمام مواد غذایی خود را از آن خارج کنید و بگذارید تا تمام یخ و برفک ها آب شود.

علت یخ زدن لوله های یخچال

 در برخی از موارد یخ زدن لوله های یخچال به قدری شدید است که مانع عبور گاز از لوله ها می شود و در نهایت محفظه یخچال فریزر خنک نمی کند. علت یخ زدن لوله های یخچال و ارتباط آن با خرابی سیستم دیفراست به این شکل است که گاهی اوقات خرابی  اجزاء سیستم دیفراست باعث یخ زدن لوله های پشت یخچال می شود و در نهایت یخچال به خوبی کار نمی کند. کار نکردن سیستم دیفراست به دلیل خرابی اجزاء آن است که موارد زیر را در بر می گیرد:

خراب شدن هیتر دیفراست

علت یخ زدن لوله های یخچال

هیتر سیستم دیفراست می تواند تمام یخ های تشکیل شده روی لوله های پشت و داخل یخچال فریزر را آب کند و باعث جریان صحیح گاز از لوله ها شود. اما اگر با خراب شدن هیتر دیفراست مواجه شوید یا اختلالی در عملکرد این بخش به وجود آید نه تنها توده ای بزرگ از برفک ها روی لوله ها تجمع پیدا می کند بلکه باعث بروز مشکلات زیادی برای یخچال می شود. می توان گفت علت یخ زدن لوله مکش کمپرسور و لوله های دیگر یخچال خرابی هیتر دیفراست است.

بیشتر بخوانید:

علت برفک زدن یخچال چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

خراب بودن ترموستات

علت یخ زدن لوله های یخچال

ترموستات وظیفه دارد تا دمای لوله های اواپراتور پشت یخچال و لوله های داخل یخچال را تشخیص دهد و در صورت نیاز به هیتر سیستم دیفراست دستور شروع کار را بدهد. همانطور که می دانید دمای یخچال از قبل تنظیم شده است، هنگامی که دمای لوله های پشت یخچال بالا می رود به مراتب دمای یخچال نیز بیشتر می شود و ترموستات به هیتر سیستم دیفراست پیغام می فرستد تا فرایند افزایش دما را آغاز کند. هیتر دیفراست بعد از دریافت پیغام شروع به ذوب کردن یخ و برفک لوله های پشت و داخل یخچال می کند و دمای آن را به اندازه مطلوب می رساند. اما خراب بودن ترموستات دما را تشخیص نمی دهد و در نهایت این فرایند انجام نخواهد شد. می توان نتیجه گرفت که خراب بودن ترموستات یخچال علت یخ زدن لوله کمپرسور یخچال، علت یخ زدن لوله مویی یخچال و دیگر لوله های پشت یخچال به شمار می آید.

معیوب بودن تایمر دیفراست

علت یخ زدن لوله های یخچال

از دیگر دلایل برفک زدن لوله های پشت یخچال و لوله های داخلی دستگاه معیوب بودن تایمر دیفراست است. سیستم دیفراست به کمک تایمر خود کنترل می شود و اگر این قطعه معیوب باشد زمان شروع فرایند کاهش و افزایش دما لوله های یخچال برای سیستم دیفراست قابل شناسایی نخواهد بود و در نتیجه دمای محفظه یخچال و لوله های آن به درستی تنظیم نخواهد شد.

علت یخ زدن لوله های داخل یخچال

علت یخ زدن لوله های یخچال

همانطور که گفته شد زمانی برفک ایجاد می شود که هوای بسیار سرد در جریان باشد و یکباره هوای گرم به آن وارد شود. زمانی که شما درب یخچال را باز می کنید هوای گرم وارد محفظه سرد دستگاه می شود و یخچال برفک می زند. شاید شنیده باشید که نباید درب یخچال را زیاد باز و بسته کرد یکی از دلایل انجام این کار جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر است. گاهی اوقات ممکن است خرابی لاستیک درب یخچال باعث برفک زدن داخل یخچال شود زیرا اگر لاستیک درب یخچال خراب شود یا در برخی نقاط پارگی داشته باشد درب دستگاه به خوبی بسته نمی شود و هوا گرم محیط بیرون به محفظه ورود پیدا می کند و باعث ایجاد برفک خواهد شد. همچنین تنظیم نبودن دمای یخچال از دیگر علت های یخ زدن لوله های داخل یخچال است که نباید از آن ساده عبور کرد زیرا مشکلات بزرگی را برای یخچال ایجاد خواهد کرد.

علت یخ زدن لوله های یخچال

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟