گران شدن لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

گران شدن لوازم خانگی و استقبال مردم از خرید کالاهای دست دوم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روزها وقتی سخن از خرید لوازم خانگی زده می‌شود مقصود لوازم لوکس و تجملی ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روزها وقتی سخن از خرید لوازم خانگی زده می‌شود مقصود لوازم لوکس و تجملی نیست که برخی از خانواده‌ها به دلایل عدیده حاضرند با هر قیمتی آن را خریداری کنند. بلکه وقتی سخن از گران شدن لوازم خانگی زده می‌شود مقصود همان لوازم ضروری است که یک زوج جوان برای شروع یک زندگی مشترک مجبور به خرید آن هستند و جزو نیازهای اصلی زندگی محسوب می‌شود.

وقتی از گران شدن لوازم خانگی سخن می‌گوئیم مقصود همان بخاری گازی است که در سرمای استخوان سوز شب‌های کویر یک خانواده محروم و نیازمند برای حفاظت خود از سرما مجبور هستند ولو با قرض و قسط آن را خریداری کنند و گاه به واسطه افزایش قیمت‌ها به سمت خرید بخاری دست دوم می‌روند.

ناهید بهمنی که به تازگی دختر خود را به خانه بخت فرستاده است اظهارکرد: وقتی فهمیدم که وام ازدواج افزایش یافته است، خرسند شدم که می‌توانم بخشی از جهیزیه دخترم را تأمین کنم.

کابوس خانواده‌ها برای خرید جهیزیه

گران شدن لوازم خانگی

وی بیان‌کرد: اما وقتی به بازار رفتم و از قیمت لوازم خانگی باخبر شدم، فهمیدم که حتی با افزایش وام ازدواج تنها سه قلم جنس جهیزیه دخترم را می‌توانم تهیه کنم.

بهمنی یادآور شد: اینکه زندگی مشترک را باید با سادگی و حدأقل لوازم آغاز کرد سخن درستی است ولی برخی از لوازم چون یخچال، بخاری و اجاق گاز و … جزو ضروریات یک زندگی است و نمی‌توان از آن صرفه نظر کرد.

وی افزود: موضوع تنها گران شدن لوازم خانگی نیست بلکه مسئله عدم ثبات قیمت لوازم خانگی است و اینکه کالاها هر روز با یک قیمت عرضه می‌شود.

یک زوج جوان بیرجندی نیز گفتند: با یک دنیا امید و آرزو زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم اما مشکلات اقتصادی حال حاضر انگیزه و شادی زندگی را از ما گرفته است.

آنها می‌گویند: قبل از تعطیلی فروشگاه‌ها برای خرید وسایل ضروری اولیه زندگی ساعت‌ها ده‌ها مغازه را زیر و رو کردیم تا شاید بتوانیم ارزان‌ترین و مطلوب‌ترین کالا را تهیه کنیم.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم گفت: مسئولین هر روز مصاحبه می‌کنند که جوانان سنت حسنه ازدواج را به جا بیاورید ولی با چه قیمتی به قیمت مقروض شدن خانواده‌ها؟

وی می‌گوید: افراد زیادی را می‌شناسم که به دلیل فقر اقتصادی با وجود داشتن خواستگار به دلیل اینکه قادر به تهیه جهیزیه خود نبوده از ازدواج سر باز می‌زنند.

خسروی با بیان اینکه تهیه جهاز شده یک دغدغه بزرگ و کابوس شب و روز برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان گفت: قدیم‌ها از حس خرید جهیزیه برای فرزندان مان لذت می‌بردیم اما اکنون در این وضعیت اقتصادی بتوانی نیازهای اولیه فرزندانت را برآورده کنی واقعاً هنر کرده‌ای.

فصل سرما و بازار داغ بخاری دست دوم

اعظم احمدی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: با شروع فصل سرما خرید برخی از لوازم خانگی چون بخاری افزایش پیدا می‌کند چرا که این کالا جزو ضروریات فصل سرما محسوب می‌شود.

وی بیان‌کرد: ولی در حال حاضر قیمت بخاری نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است و برخی از خانواده‌های نیازمند توان خرید آن را ندارند.

احمدی گفت: من چندی پیش برای خرید بخاری به بازار مراجعه کردم و قیمت یک بخاری کوچک یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود و بخاری بزرگ‌تر نیز بیش از این قیمت بود که نسبت به سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است.

حسینی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون در بسیاری از گروه‌های فضای مجازی شاهد هستیم که مردم تقاضای وسایل گرمایشی دست دوم را دارند، گفت: متأسفانه وضعیت طوری شده که امسال باید بخاری دست دوم را به قیمت نوی سال قبل بخری.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک بخاری با سیاز متوسط را ۸۵۰ هزار تومان خریداری کرده‌ام، گفت: اکنون سایز کوچک همان بخاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است.

وی می‌گوید: خانواده‌هایی را می‌شناسم که از سرما به خود می‌لرزند اما توان خرید هیچ وسیله گرم‌کننده‌ای را ندارند.

وی عنوان کرد: با توجه به نیاز مردم به وسایل گرم‌کننده برای فصل سرد لازم است مسئولان تدبیری کنند و کمک‌های مومنانه نیز به سمت و سوی این نیاز خانواده‌های محروم و نیازمند سوق داده شود.

مجبوریم به قیمت روز بفروشیم

گران شدن لوازم خانگی

به گزارش مهر؛ سید حسین میرزا جعفری که بیش از ۳۰ سال است در حوزه فروش لوازم خانگی فعالیت می‌کند، در این زمینه  اظهار کرد: بالا و پایین رفتن کالاهای خانگی خارجی مثل بسیاری از اجناس دیگر به قیمت دلار بستگی دارد.

وی بیان‌کرد: وقتی که قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان می‌رسد بی شک لوازم خانگی وارداتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

فروشنده لوازم خانگی در خراسان‌جنوبی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل نیز، ادامه‌داد: وقتی که دستمزد کارگر، قیمت آب و برق و گاز و مالیات و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر افزایش پیدا می‌کند، هزینه تمام شده تولید لوازم خانگی روز افزون می‌شود.

جعفری گفت: برخی از شهروندان این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا فروشندگان جنسی را که خرید قبل داشته‌اند به قیمت روز می‌فروشند که در یک کلام باید گفت کاسب کار برای خرید جنس جدید چاره‌ای جز این کار ندارد.

وی اظهار کرد: وقتی که من یک تلویزیون را پنج میلیون تومان خریده‌ام و الان هفت میلیون تومان شده است چگونه می‌توانم خرید جدید داشته باشم.

فروشنده لوازم خانگی ادامه‌داد: تا چندی پیش من ۲۴ یخچال خریداری کرده و با فروش آن توانستم ۲۲ یخچال بخرم و با فروش ۲۲ یخچال نیز موفق شدم ۲۰ یخچال بخرم و در حال حاضر به علت افزایش قیمت اصلاً نمی‌توانم کامیونی جنس بخرم.

جعفری یادآور شد: مشکل نه از کاسب کار جزء و نه تولیدکننده و نه مردم است بلکه باید ریشه این نابسامانی‌ها را در اقتصاد مریض جست و جو کرد.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت بخاری

وی با اشاره به اینکه قیمت برخی از لوازم خانگی چون بخاری گازی نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، گفت: این شرایط مردم را به سمت خرید جنس دست دوم کشانده است در حالی که همان جنس دست دوم نیز به شدن افزایش قیمت داشته است.

این فروشنده لوازم خانگی در خراسان‌جنوبی یادآور شد: در شرایط تغییر روزانه قیمت لوازم خانگی، حتی فروش قسطی نیز برای کاسب کار امکان پذیر نیست.

انصاری‌فر، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیرجند نیز اظهار کرد: تا قبل از تعطیلی دو هفته‌ای به واسطه محدودیت‌های کرونایی هر روز قیمت لوازم خانگی را چک می‌کردیم چرا که قیمت روزانه تغییر می‌کرد!

گرانی لوازم خانگی ایرانی و خارجی

گران شدن لوازم خانگی

وی بیان کرد: تفاوتی میان لوازم خانگی ایرانی و خارجی وجود ندارد و هر دو جنس افزایش قیمت داشته‌اند که هم برای مردم و هم فروشندگان مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیرجند با اشاره به اینکه گران شدن لوازم خانگی را باید در نوسانات قیمت دلار و طلا و ارز جست‌وجو کرد، یادآور شد: این یک واقعیت است که اگر کاسب کار جنس را با قیمت خرید قبل بفروشد سرمایه‌ای برای خرید جدید نخواهد داشت.

انصاری‌فر گفت: به عنوان مثال من با ۳۰۰ میلیون تعدادی لوازم خانگی خریده‌ام و اگر با همان قیمت خرید قبل بفروشم به هیج وجه نمی‌توانم خرید جدید به اندازه نیاز بازار داشته باشم.

فروش لوازم خانگی بر اساس فاکتور خرید و سود قانونی باشد

موضوع را از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی جویا شدیم که پاسخ سؤالات توسط یدالهی مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان جنوبی اینگونه بیان شد که در مورد لوازم خانگی فروش باید بر اساس فاکتور خرید و سود قانونی آن باشد.

وی یادآور شد: اگر شهروندان تصور می‌کنند که جنسی بیش از فاکتور خرید و سود قانونی به آنان فروخته شده است می‌توانند موضوع را با سامانه ۱۲۴ درمیان بگذارند.

در هر حال به نظر می‌رسد نظارت بر بازار فروش لوازم خانگی باید بیش از این باشد، چرا که تحت هر شرایطی این نوسان قیمت‌ها پذیرفتنی نیست و باید سامانی به این بازار نابسامان فروش لوازم خانگی داد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟