دستگاه تصفیه هوا جی ‌پلاس
اخبار لوازم خانگی

راهنمای خرید بهترین دستگاه تصفیه هوا جی ‌پلاس

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آلودگی هوا مخصوصاً در روزهای سرد سال یکی از معضل‌های اساسی کلان‌شهرهای ایران است. ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آلودگی هوا مخصوصاً در روزهای سرد سال یکی از معضل‌های اساسی کلان‌شهرهای ایران است. ازآنجاکه فعلاً راهکاری برای سالم‌سازی هوا در سطح شهرها وجود ندارد، بهتر است حداقل در خانه یا محل کار، هوای پاک و تصفیه‌شده تنفس کنیم. چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ با استفاده از دستگاه تصفیه هوا جی ‌پلاس

بهترین دستگاه تصفیه هوا، مدلی است که علاوه بر قیمت مناسب، بهترین فیلترها را برای جذب آلاینده‌ها داشته باشد. همچنین، تعداد دفعات تعویض هوا در ساعت (ACH)، نرخ تحویل هوای پاک (CADR) و حتی میزان صدایی که دستگاه تصفیه هوا خانگی تولید می‌کند نیز از معیارهای تعیین عملکرد دستگاه تصفیه هوا هستند. برای اینکه دستگاه تصفیه هوا جی‌پلاس مناسب خریداری کنید بهتر است پیش از خرید حتماً به مواردی که در ادامه در خصوص دستگاه تصفیه هوا جی ‌پلاس نوشته‌ایم توجه داشته باشید.

به فیلترهای دستگاه تصفیه هوا توجه کنید

 دستگاه تصفیه هوا جی ‌پلاس

بخش اصلی دستگاه تصفیه هوا فیلترهای آن است. ازآنجاکه هوا مملو از آلاینده‌های مختلف مانند گردوغبار، ویروس‌ها، باکتری‌‌ها و میکروب‌‌هاست، لازم است با کمک یک سیستم فیلتراسیون چندمرحله‌ای، تمامی این آلاینده‌ها حذف شوند. به همین خاطر، در اغلب دستگاه‌های تصفیه هوا فیلترهای هپا و کربن اکتیو تعبیه می‌شود. اما در برخی از محصولات، همچون دستگاه تصفیه هوا جی ‌پلاس از فیلترهای تکمیلی دیگری هم برای پاک‌سازی کامل هوا استفاده می‌شود. همین تفاوت انواع و عملکرد فیلترها باعث ایجاد تنوع در انواع قیمت دستگاه تصفیه هوا شده است.

حالا نقش این فیلترها چیست و هر کدام چه کاری انجام می‌دهند؟ در زیر توضیح داده‌ایم:

  • فیلتر اولیه (پیش‌فیلتر) دستگاه تصفیه هوا: این فیلترها وظیفه جذب ذرات بسیار بزرگ همچون پرز و مو را بر عهده دارند. این فیلتر باعث افزایش طول عمر فیلترهای هپا و کربن‌اکتیو در مراحل بعدی می‌شود. پیش‌فیلتر قابل شست‌وشو است. حواستان باشد که در کشور ما که آلودگی هوا بالاست، دستگاه تصفیه هوا باید حتماً فیلتر اولیه داشته باشد. به این خاطر که آلاینده‌های غیرگازی موجود در هوای آلوده به‌راحتی از مجاری تنفسی انسان عبور می‌کنند و باعث آسیب دیدن ریه و ایجاد ناراحتی‌های قلبی می‌شوند.
  • فیلتر کربن فعال (Activated Carbon): نقش کربن فعال، حذف بو و به دام انداختن ذرات شیمیایی معلق در هوا است. کربن‌اکتیو به خاطر منافذ بسیار ریز، دارای خاصیت جذب و میکروب‌زدایی بسیار بالاست. این فیلتر به افراد مبتلا به آسم و آلرژی بسیار کمک می‌کند زیرا ذرات شیمیایی موجود در هوا را به دام می‌اندازد.
  • فیلتر هپا (HEPA ): این فیلتر مانع از عبور ذرات بزرگ‌تر و با قطر 0.3 میکرون می‌شود. یعنی این ذرات هنگام عبور از فیلتر در لابه‌لای الیاف آن گیر می‌کنند و به آن می‌چسبند، درنتیجه نمی‌توانند از فیلتر خارج شوند. برای افزایش کارایی و طول عمر فیلتر هپا، آن را به‌صورت آکاردئونی تا می‌کنند. به‌این‌ترتیب حجم زیادی از فیلتر در یک بخش کوچک فشرده شود. فیلتر هپا، قلب دستگاه تصفیه هوا به شمار می‌رود زیرا تا 99.97 درصد آلاینده‌های هوا را از بین می‌برد.
  • فیلتر یون‌ساز: این فیلتر با تولید یون و رهاسازی آن در هوا به ذرات معلق موجود در هوا بار الکتریکی می‌دهد تا به یکدیگر و یا به سطوح مجاور بچسبند و از هوا جدا شوند. البته طی این فرایند، ممکن است اکسیژن به اُزُن تبدیل شود. افزایش میزان ازن در هوا می‌تواند سبب بروز سرفه، سوزش گلو و درد قفسه سینه بشود.

مزیت فیلتر کردن هوا چیست؟ اینکه احتمال ایجاد انواع آلرژی و بیماری‌های پوستی و تنفسی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. در ضمن، اعضای خانواده اکسیژن بیشتری تنفس می‌کنند و در نتیجه، سلامت عمومی بدن و کارکرد اندام‌های مختلف آن‌ها بهبود پیدا می‌کند.

نکته: در مورد دوره‌ی تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا باید توجه داشته باشید که هر چه هوای داخلی خانه شما آلوده‌تر باشد، فلیتر سریع‌تر اشباع می‌شود و درنتیجه به تعویض سریع‌تری هم نیاز دارد.

به حجم هوادهی دستگاه تصفیه هوا توجه کنید

دستگاه تصفیه هوا جی پلاس

یک دستگاه تصفیه هوای کوچک که فن ضعیفی دارد نمی‌تواند به‌درستی هوای خانه را تصفیه کند. بهترین دستگاه تصفیه هوا مدلی است که فن قدرتمند با مصرف بهینه برق داشته باشد. در ضمن، کم‌صدا هم باشد.

مقدار فضایی که یک دستگاه تصفیه هوا در یک ساعت می‌تواند پاک‌سازی کند، در دستگاه‌های مختلف متفاوت و بین 30 تا 100 مترمربع است. به‌طور مثال، دستگاه تصفیه هوا جی‌پلاس مدل GAP-J670I با حجم هوای خروجی 400 متر مکعب‌برساعتی برای فضایی با مساحت 60 مترمربع مناسب است. یا مثلاً مدل GAP-J450I با حجم هوای خروجی 300 متر مکعب‌برساعتی برای فضایی با مساحت 40 مترمربع مناسب است.

توجه داشته باشید که اعدادی که روی مدل‌های مختلف دستگاه تصفیه هوا نوشته می‌شود برای ارتفاع سقف بین 2.5 تا 3 متر است. یعنی اگر ارتفاع سقف خانه شما بیشتر از ۳ متر است باید دستگاه قوی‌تری را انتخاب کنید.

به قیمت دستگاه تصفیه هوا و خدمات پس از فروش آن توجه کنید

در حال حاضر مدل‌های متنوعی از انواع دستگاه تصفیه هوا در بازار ایران به فروش می‌رسد که ازنظر کیفیت و قیمت باهم تفاوت‌های بسیاری دارند. به‌طور مثال، محصولات برند ایرانی جی‌پلاس ازنظر قیمت بهتر از مدل‌های خارجی هستند.

قیمت دستگاه تصفیه هوا به‌طورکلی بر اساس امکانات آن‌ها تعیین می‌شود. مثلاً دستگاه‌هایی که فیلترهای خاصی همانند فیلتر الکترواستاتیک یا فیلتر آب و رطوبت زن‌دارند، دارای قیمت بالاتری هم هستند. یا امکاناتی همانند نمایشگر میزان آلودگی هوا هم می‌تواند روی قیمت دستگاه تصفیه هوا تأثیر بگذارد. مدل‌هایی که این نمایشگر را دارند، دود سیگار یا دود حاصل از پخت‌وپز یا آلودگی‌های دیگر را نمایش می‌دهند. در این نمایشگرها از رنگ‌های سفید یا آبی برای نمایش هوای پاکیزه استفاده می‌شود.

بنابراین، برای خرید بهترین دستگاه تصفیه هوا خانگی باید علاوه ‌بر فیلترها و حجم هوادهی آن به قیمت دستگاه تصفیه هوا هم توجه کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟