علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی
آموزش

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زنگ زدگی ماشین ظرفشویی یکی از مشکلاتی است برخی از کاربران با آن دست و پنجه ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زنگ زدگی ماشین ظرفشویی یکی از مشکلاتی است برخی از کاربران با آن دست و پنجه نرم می کنند و نگران این موضوع هستند. ماشین ظرفشویی وسیله ای است که طرفداران زیادی را جذب کرده و تاثیر زیادی در زندگی افراد خانه دار گذاشته است. این دستگاه همانند لوازم خانگی دیگر ممکن است با مشکل مواجه شود که برای رفع آن باید اطلاعات کافی داشته باشید و در صورت پیچیده بودن مشکل کافیست با نمایندگی خدمات پس از فروش و یا تعمیرکار ماهر تماس بگیرید تا برای رفع آن مراجعه کنند. زنگ زدگی درب ماشین ظرفشویی ، سوراخ شدن کف ماشین ظرفشویی ، زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی ، سوراخ شدن دیگ ماشین ظرفشویی و زنگ زدگی بدنه ماشین ظرفشویی مسائل رایجی هستند که ممکن است برای هر ماشین ظرفشویی پیش بیاید. به همین خاطر بهتر است با علت بروز این مشکلات آشنا شوید تا به آسانی به تعویض سبد ماشین ظرفشویی ، تعمیر سبد ماشین ظرفشویی و رفع زنگ زدگی داخل ماشین ظرفشویی بپردازید و بدانید که چگونه زنگ زدگی را از بین ببریم . همچنین با دانستن علت سوراخ شدن کف ماشین ظرفشویی ، علت سوراخ شدن دیگ ماشین ظرفشویی و علت آب دادن از زیر ماشین ظرفشویی می توانید نسبت به حل آن اقدامات لازم را انجام دهید.

این مطلب در باب علت پوسیدگی سبد ماشین ظرفشویی ، علت زنگ زدن داخل ماشین ظرفشویی ، رفع زنگ زدگی استیل ، زنگ زدگی درب ماشین ظرفشویی ، تعویض سبد ماشین ظرفشویی و انواع سبد ماشین ظرفشویی است. نکته ای که لازم است قبل از خواندن این مطلب بدانید این است که ماشین ظرفشویی بوش، ال جی، سامسونگ و هر ماشین ظرفشویی دیگر در گذر زمان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. همچنین اگر به صورت اصولی از این دستگاه استفاده نشود احتمال دارد در برخی قسمت های آن زنگ زدگی هایی دیده شود. در نتیجه مواردی که ذکر خواهیم کرد به صورت عمومی بوده و به طور کلی برای همه ماشین ظرفشویی ها می تواند مشترک باشد.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

 علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

ساختار  اکثر ماشین ظرفشویی ها به شکلی است که از ورقه استیل برای بدنه و اجزاء داخل استفاده می شود. عده ای تصور می کنند که استیل ضد زنگ بوده اما این تصور کاملا اشتباه است. در واقع بدنه داخلی ماشین ظرفشویی از استیلی ساخته شده که ضد زنگ نیست اما در هنگام ساخت این ورقه ها  با یک لایه محافظتی پوشانده می شوند. این لایه محافظ از بدنه و سبد ماشین ظرفشویی در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می نمایید و می توان گفت علت زنگ زدگی ماشین لباسشویی از بین رفتن این لایه است. برای جلوگیری از زنگ زدگی درب ماشین ظرفشویی و پوسیدگی سبد ماشین ظرفشویی و رفع زنگ زدگی داخل ماشین ظرفشویی لازم است تا با علت و دلایل آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

آب ورودی به دستگاه باعث زنگ زدگی بدنه ماشین ظرفشویی می شود

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

همانطور که می دانید ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی آب مورد نیاز خود را برای شستشو از لوله کشی آب شهری تعمین می کنند و اکثر اوقات هیچ فیلتر تصفیه ای در مسیر آن قرار نمی گیرد. همچنین آب شهری بسته به محل زندگی مقدار املاح و مواد معدنی متفاوتی دارد از این رو املاح موجود در آب ورودی به دستگاه باعث زنگ زدگی بدنه ماشین ظرفشویی می شود. اگر بعد از شستشو ظروف متوجه شدید لکه های قهوه ای و قرمز روی آن ظاهر می شود همچنین بدنه داخلی ماشین ظرفشویی زنگ بزند علت آن وجود آهن در آب است. هنگامی که آب حاوی املاح در چرخه شستشو قرار می گیرد روی بدنه، کف و قسمت های مختلف دستگاه رسوب کرده و باعث زنگ زدگی قسمت داخلی خواهد شد. یکی از دلایل سوراخ شدن کف ماشین ظرفشویی مربوط به این نوع زنگ زدگی است زیرا به مرور زمان این زنگ زدگی باعث خوردگی کف دستگاه شده و  ممکن است آن را سوراخ کند. تنها راه حل این موضوع نصب یک فیلتر تصفیه آب بر سر شیر ورودی آب است.

 

نمک و مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی به کمک فشار بالای آب ظرف را تمیز کرده و می شوید اما ممکن است بعد شستشو ببینید که ظروف کدر شدند و یا خط و خشی روی آنها دیده می شوند. علت آن سختی و آهک آب مصرفی دستگاه بوده که این مشکل به کمک نمک و مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی حل شدنی است. همچنین برخی املاح موجود آب داخل منافذ دستگاه رسوب می کنند و مانع ورود آب به داخل محفظه می شود از این رو به پمپ دستگاه فشار وارد شده و احتمال سوختن آن نیز وود دارد.

بیشتر بخوانید:

نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی

اما با تمام این مزایا اگر چند نکته را رعایت نکنید با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد. زیرا نمک و مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی دشمن بزرگ استیل داخل دستگاه هستند و با یک اشتباه کوچک مشکل بزرگی برای آن پیش می آید. اول از همه باید بدانید که هنگام ریختن نمک داخل محفظه مربوطه حتما از قیف استفاده کنید تا روی بدنه نریزد و حتما باید به میزان لازم در هر بار از آن استفاده نمود زیرا مقدار زیاد آن باعث خوردگی لایه محافظ استیل شده و سبب زنگ زدگی ان خواهد شد.

 

مواد شوینده نامناسب

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

استفاده از مواد شوینده نامناسب یکی دیگر از دلایل عمده زنگ زدگی بدنه و درب ماشین لباسشویی است. در ترکیبات شوینده های تقلبی از مواد استفاده می شوند که استاندارد نیستند و خاصیت خورندگی استیل را دارند در نتیجه باعث پوسیدگی سبد خواهد شد و شما مجبور به خرید سبد ماشین ظرفشویی و یا تعمیر آن خواهید شد. به طور مثال اگر مقدار زیادی کلر در ترکیب مایع شوینده وجود داشته باشد، هنگامی که داخل دستگاه ریخته می شود به مرور زمان لایه محافظتی استیل را از بین می برد و بدنه و درب دستگاه دچار خوردگی خواهد شد.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

از طرف دیگر برخی به اشتباه تصور می کنند که اگر مواد شوینده بیشتری استفاده کنند ظروف بهتر تمیز می شوند اما این اشتباه یکی دیگر از علت های زنگ زدن داخل ماشین ظرفشویی است. تنها راه حل این موضوع خرید مواد شوینده معتبر و استاندارد است. همچنین با توجه به راهنمایی هایی برای ریختن مواد شوینده بر روی بسته بندی و دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی وجود دارد می توانید به میزان کافی از آن استفاده نمایید.

دلایل دیگر

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

علاوه بر موارد ذکر شده دلایل دیگری که باعث خوردگی و آسیب دیدن بدنه داخلی ماشین ظرفشویی می شود نیز وجود دارد. به طور مثال اگر خورده های غذا های باقی مانده روی ظروف داخل محفظه رسوب کند باعث از بین رفتن آن خواهد شد. همچنین اگر جسم تیز و یا سخت داخل دستگاه قرار بگیرد ممکن است در اثر برخورد با استیل یا سبد ماشین ظرفشویی به آن آسیب وارد کند و لایه محافظ آن را از بین ببرد در نتیجه شاهد آسیب و خراشیده شدن آن باشیم.

همچنین می توان گفت یکی از علت های سوراخ شدن دیگ ماشین ظرفشویی یا علت سوراخ شدن کف ماشین ظرفشویی عدم استفاده از قیف هنگام ریختن مایع جلادهنده یا نمک داخل دستگاه است. همانطور که گفته شد اگر نمک و یا مایع جلا دهنده روی صفحات داخلی دستگاه ریخته شود به مرور زمان با آن واکنش شیمیایی می دهد و در نهایت آن را از بین خواهد برد.

علت پوسیدگی سبد ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

در این قسمت از متن به علت پوسیدگی سبد ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت. زنگ زدن و پوسیدگی سبد ماشین لباسشویی یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که کاربران این دستگاه به دلیل عدم رعایت اصول استفاده از ماشین ظرفشویی با آن مواجه می شوند. احتمال زنگ زدگی استیل صفحات ماشین ظرفشویی کمتر از سبد بوده زیرا مواد به طور مستقیم با آب ، مواد شوینده و ظروف در ارتباط است. سبد ماشین ظرفشویی مجیک و دیگر برند ها معمولا فلزی هستند و با یک لایه پلاستیکی از این فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می شود.

همانطور که گفته شد علت زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی به دلیل استفاده نادرست است. معمولا افراد هنگامی که ظروف را داخل ماشین ظرفشویی قرار می دهند دقت زیادی ندارد و این کار را با سرعت بالایی انجام می دهند. همین موضوع باعث می شود تا لبه چاقو، قسمت تیز چنگال و یا لبه برخی از ظروف لایه پلاستیکی را از بین ببرد و قسمت فلزی سبد را در معرض عواملی قرار دهد که باعث خوردگی آن خواهند شد.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

لازم است بدانید که اگر قسمت کوچکی از لایه پلاستیکی پاره شود راه ورود آب، مواد شوینده، مایع جلادهنده و… به سوی فلز سبد باز است. در نتیجه به مرور زمان فلز سبد ماشین ظرفشویی زنگ خواهد زد و باعث باد کردن پلاستیک رویی می شود و برآمده خواهد شد. حال این سوال پیش می آید که چگونه زنگ زدگی را از بین ببریم .

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

جهت جلوگیری از این مسئله کافیست هنگام بارگیری ظروف در ماشین ظرفشویی کمی دقت داشته باشید و این کار را با احتیاط بیشتری انجام دهید. همچنین جهت رفع زنگ زدگی سبد داخل ماشین ظرفشویی بلافاصله بعد از مشاهده آن برای تمیز کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید. برای انجام این کار ابتدا باید به کمک مواد شوینده مخصوص محفظه ماشین ظرفشویی داخل آن را تمیز کنید البته سیتریک اسید نیز می تواند جایگزین این مواد باشد. همچنین بسته به مدل دستگاه می توانید برنامه شستشو مخصوص داخل دستگاه را انتخاب نمایید یا با حالت شستشو معمولی محفظه داخلی را بشویید تا زنگ زدگی های شسته شود. بعد از تمیز کردن نوبت به استفاده از چسب برق مایع، موم مایع و یا اسپری وینیل پلاستیکی می رسد. به کمک موارد گفته شده می توانید قسمت هایی از سبد که زنگ زده است را بپوشانید تا از فلز محافظت کنند.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

لازم است بدانید که گاهی اوقات زنگ زدگی و خوردگی فلز آنقدر شدید است که نرده سبد به کامل بریده می شود، در این شرایط به شما توصیه می کنیم تا فکر تعمیر سبد را از ذهن خود بیرون کنید و به فکر خرید سبد ماشین ظرفشویی باشید. زیرا ممکن است هزینه تعمیر آن بالا باشد یا مقاومت آن همانند قبل نشود و از همه مهم تر اینکه احتمال دارد تعمیرکاری که در این زمینه تخصص کافی داشته باشد را پیدا نکنید. به همین دلیل بهتر است به تعویض سبد ماشین ظرفشویی بپردازید.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

انواع سبد ماشین ظرفشویی شامل سبد قاشق و چنگال، سبد بشقاب، سبد ظروف بزرگ همانند دیس و سبد مخصوص لیوان می شود. برای خرید سبد قاشق چنگال ماشین ظرفشویی می توانید به فروشگاه های لوازم یدکی خانگی مراجعه نمایید زیرا این سبد مدل های ساده ای داشته که برای هر ماشین ظرفشویی قابل استفاده است. حتی می توانید با نمایندگی ماشین ظرفشویی خود تماس بگیرد تا در صورت موجودی سبد مخصوص به دستگاه ها خود را خریداری نمایید.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

همچنین برای خرید سبد ماشین ظرفشویی مجیک ، خرید سبد ماشین ظرفشویی سامسونگ یا خرید سبد ماشین ظرفشویی ال جی نیز می توانید با نمایندگی مربوطه تماس بگیرد و یا به سایت های فروش آنلاین مراجعه نمایید. علاوه بر این می توانید به کمک فروشگاه های آنلاین از قیمت سبد ماشین لباسشویی مطلع شوید به طور مثال می توانید عبارت قیمت سبد ماشین ظرفشویی بوش را جستجو نمایید و قیمت آن را جویا شوید.

زنگ زدگی ظروف در ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از شستشو ظروف در ماشین ظرفشویی آنها زنگ بزنند و لکه های قهوه ای روی آن ظاهر شود مخصوصا کارد، چاقو، قاشق و چنگال که فلزی هستند. حتی ممکن است روی قابلمه ها بعد از تکرار شستشو لکه های بیشتری ایجاد شود. علت این موضوع همان موارد ذکر شده است اما برای رفع و پیشگیری زنگ زدگی ظروف در ماشین ظرفشویی چند کار انجام دهیم.

قبل از قرار دادن ظروف در دستگاه بهتر است تکه های غذا را از روی ظروف پاک کنید تا وارد دستگاه نشود زیرا غذا های اسیدی و شور خاصیت خوردنگی زیادی دارند. همچنین لازم است برای شستشو و استفاده از ماشین ظرفشویی از مواد شوینده مرغوب و استانداری استفاده کنید. بعد تمام شدن شستشو چند ثانیه درب دستگاه را باز بگذارید تا بخار و رطوبت محفظه خارج شود. سپس هر چه سریع تر ظروف فلزی را خشک نمایید تا زنگ نزنند.

زنگ زدگی ماشین ظرفشویی باعث چه مشکلاتی می شود

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

احتمالا به ذهن شما هم خطور کرده باشد که زنگ زدگی ماشین ظرفشویی باعث چه مشکلاتی می شود. در پاسخ باید گفت از آنجایی که قسمت های زنگ زده سخت هستند ممکن است به ظروف آسیب بزنند و روی آنها خش بیندازد. از طرفی برخی زنگ زدگی ها باعث پوسیدگی شده و به راحتی جدا می شوند و در جریان آب دستگاه قرار می گیرند و لکه هایی را روی ظروف به جای می گذارند.

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

بخشی از تکه های زنگ زده وقتی جدا می شوند داخل لوله های خروجی و یا قسمت های مختلف دستگاه رسوب می کنند. این رسوبات باعث کاهش کار مفید ماشین ظرفشویی خواهد شد و حتی ممکن است در عملکرد آن اختلال به وجود آورد. از همه این صحبت ها گذشته، زنگ زدگی داخل ماشین ظرفشویی باعث سوراخ شدن محفظه داخلی می شود.

علاوه بر این زنگ زدگی می تواند به سلامت شما آسیب بزند و یا مجروح کند. دندانه های سبد هنگامی که زنگ می زنند تیز می شوند که می تواند پوست را زخمی کند و همراه با درد و عفونت باشد.

باور غلط

باور غلط از گذشته تا به امروز درباره موضوعات مختلف وجود داشته است. یکی از باور های غلط قدیمی راجع به زنگ زدگی این است که این موضوع باعث بیماری کزاز می شود. کزاز یک بیماری خطرناک بوده که با ورود یک باکتری از طریق زخم این بیماری وارد بدن خواهد شد. این نوع باکتری در خاک یافت شده و هیچ ارتباطی با زنگ زدگی ندازد از این رو هیکس تا به حال با زنگ زدگی دچار بیماری کزاز نشده است. زنگ زدگی در واقع اکسید آهن بوده که از واکنش اکسیژن و آهن به وجود می آید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟