توسعه صادرات لوازم خانگی و نیارکی
اخبار لوازم خانگی

راه نجات کشور در توسعه صادرات لوازم خانگی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران صبح امروز با حضور آقای صادقی ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران صبح امروز با حضور آقای صادقی نیارکی؛ معاون امور صنایع وزارت صمت و همچنین دبیرکل و هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برگزار شد که در جریان این بازدید توضیحاتی در خصوص استراتژی های وزارت صنعت برای توسعه صادرات لوازم خانگی نیز ارائه شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت در پاسخ به خبرنگاران ال کا ایران در رابطه با برنامه های وزارت صنعت برای صادرات لوازم خانگی عنوان کرد: راه نجات کشور توسعه صادرات لوازم خانگی است.کشور از سال 1398 با ارز صادراتی اداره می شود و همکاران ما در سازمان توسعه تجارت به دنبال رفع موانع صادراتی هستند که خوشبختانه آمار صادرات طی ماه های مهر و آبان ماه رشد کرده و پیش بینی می شود که این روند طی ماه های آینده ادامه پیدا کند اگرچه در حال حاضر تمرکز ما در بحش لوازم خانگی بر روی تامین نیاز داخل است.

معاون امور صنایع وزارت صمت در جریان برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد: ما در وزارت صنعت در ابتدا به دنبال تامین نیاز داخلی کشور و سپس صادرات لوازم خانگی هستیم که خوشبختانه در سال جاری این هدف محقق شده و 12 میلیون عدد لوازم خانگی کوچک و بزرگ هدف گذاری شده اند در حالی که در سال گذشته این عدد حدود 9 میلیون بوده است و بعد از این به دنبال تحقق تعمیق ساخت داخلی هستیم که اکنون در مجموع ساخت داخل کشور حدود 70 درصد است که با توجه به تحریم ها اتفاق خوبی است.

صادقی نیارکی با اشاره به برگزاری نمایشگاه در شرایط کرونایی توضیح داد: نمایشگاه لوازم خانگی باید با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار شود که در این خصوص هماهنگی لازم با ستاد کرونا انجام شده است و تمامی شرکت ها و تولید کنندگان مقید بودند تا با رعایت پروتکل ها بتوانند رویکرد های نوین و محصولات جدید خود را عرضه کنند

معاون امور صنایع وزارت صمت در خصوص قیمت لوازم خانگی در بازار عنوان کرد: وزارت صمت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شرایط را برای تولید کننده با یک ثبات نسبی فراهم کند. در حال حاضر نرخ ارز مهمترین عامل تلقی می شود زیرا حدود 30 درصد از قطعات مورد نیاز از خارج از کشور تامین می شود که در واقع با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید:

بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی تهران آغاز به کار کرد

وی افزود: قیمت کالا ها به طور مستقیم و غیر مستقیم با نرخ ارز مرتبط است که در نهایت ثبات نرخ ارز می تواند منجر به تثبیت قیمت ها در بازار شود اگرچه اقداماتی در این راستا صورت گرفته و نخستین مرحله آن که عرضه اختصاصی ورق فولادی است از شنبه گذشته اجرایی شد. از این پس تولید کنندگان مشمول رقابت نمی شوند و به طور اختصاصی می توانند ورق مورد نیاز خود را تامین کنند. از طرفی دیگر اقداماتی در بخش پتروشیمی انجام شده که در تلاش هستیم تا با تقویت بخش عرضه به ویژه در حوزه ABS و طی مذاکراتی صورت گرفته با انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی و همچنین تولید کنندگان ABS قرار است تا موانع برداشته شود و در واقع افزایش قیمت ناشی از رقابت و یا بالاتر از قیمت های جهانی برای تامین کنندگان و تولید کنندگان لوازم خانگی اتفاق نیافتد.

صادقی نیارکی توضیحاتی در خصوص برنامه های وزارت صنعت برای افزایش قدرت خرید مردم  ارائه داد و گفت: در حال حاضر رکود خاصی در بازار لوازم خانگی مشاهده نمی شود اما برنامه هایی تدوین شده که تسهیلاتی به تولید کنندگان لوازم خانگی در صورت ایجاد و ادامه دار شدن رکود ارائه شود.

صادرات لوازم خانگی

وی در پاسخ به خبرنگاران ال کا ایران در رابطه با برنامه های وزارت صنعت برای صادرات لوازم خانگی عنوان کرد: راه نجات کشور صادرات است.کشور از سال 1398 با ارز صادراتی اداره می شود و همکاران ما در سازمان توسعه تجارت به دنبال رفع موانع صادراتی هستند که خوشبختانه آمار صادرات طی ماه های مهر و آبان ماه رشد کرده و پیش بینی می شود که این روند طی ماه های آینده ادامه پیدا کند اگرچه در حال حاضر تمرکز ما در بحش لوازم خانگی بر روی تامین نیاز داخل است.

معاون امور صنایع وزارت صمت در توضیح پایین بودن میزان صاردات با توجه به ظرفیت های بالا در کشور و مغفول ماندن آموزش تولید کنندگان برای صادرات عنوان کرد: ایراد وارد شده به این بخش کاملا درست است و همان طور که اشاره شد راه نجات کشور در توسعه صادرات است اما برای تحقق این هدف در ابتدا باید سبد کالا وجود داشته است و صرفا با فروش یک کالا نمی توان در بازار هدف موفق ظاهر شود و باید مجموعه ای از کالا را ارائه داد. به همین منظور، استراتژی وزارت صنعت در حال حاضر معرفی مجموعه ای از برندهای پیشتاز است که سایر تولید کنندگان کوچک و متوسط در ذیل این برندها به سبد کالا تبدیل شوند. در حال حاضر تمرکز ما بر افزایش عمق ساخت داخل، کاهش وابستگی، افزایش تاب آوری، تکمیل سبد محصول و تامین نیاز داخل است اما حتما صنعت لوازم خانگی باید به سمت صادرات حرکت کند و در واقع باید توانایی تامین ارز خود را داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟