اخبار لوازم خانگی

توسعه تولیدات داخلی، رمز بازگشت به اوج صنعت الکترونیک است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شرکت پارس الکتریک را مرحوم محمدتقی برخوردار اوایل دهه ۴۰ شمسی تاسیس کرد؛ پس از چند ...

زهرا سیاحی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شرکت پارس الکتریک را مرحوم محمدتقی برخوردار اوایل دهه ۴۰ شمسی تاسیس کرد؛ پس از چند سال فعالیت پارس الکتریک به شرکت سهامی عام تبدیل شد تا وارد بازار سرمایه شود. بعد از انقلاب سهامداران عمده این شرکت به‌تناوب نهادهای دولتی جابه‌جا شدند و اکنون هلدینگ صنایع عمومی از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. سرمایه ثبت‌شده این شرکت ۳۰ میلیارد تومان است و از گذشته محصولاتی در حوزه لوازم صوتی و تصویری مانند تلویزیون، مانیتور، رادیو، رادیوپخش و … تولید می‌کرده که در حال در حوزه تصویر و مانیتور تولیدات را ارائه می‌کند. توسعه تولیدات داخلی، رمز بازگشت به اوج صنعت الکترونیک است.

شرکت پارس الکتریک ۱۰۵ نیروی انسانی متخصص دارد و خطوط تولید این شرکت در شهرک صنعتی البرز استان قزوین به‌ صورت فعال و جاده مخصوص تهران به‌ صورت غیرفعال قرار دارد. دو خط تولید این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان قرار دارد که به‌ زودی وارد فاز تولید محصولات دانش‌بنیان خواهد شد. فعالیت این شرکت در بازار سرمایه متناسب با رونق و رکودهایی که در تولید لوازم الکتریکی در سال‌های مختلف اتفاق افتاده دارای فرازوفرود بوده، اما در پی تلاش‌هایی که در سال‌ های گذشته صورت گرفته ارزش هر سهم آن با افزایش همراه بوده که بخشی از این رشد مربوط به کلیت بازار و بخش بزرگ‌تر مربوط به شروع مجدد تولید در این شرکت است.

احسان وحیدی‌فرد مدیرعامل شرکت پارس الکتریک با اشاره به بازار صنایع الکترونیک ایران و حضور رقیبان قدرتمند آسیای شرقی دراین بازار تاکید کرد: پیش از تحریم‌ ها سهم بازار در اختیار شرکت‌های خارجی بود و رقابت با این برندها در شرایطی که رقبا یکه‌تاز این عرصه بودند، سخت بود؛ اما بعد از خروج این برندها از بازار و با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود سهم شرکت از بازار مصرف‌کنندگان داخلی افزایش یافته است. برند پارس الکتریک برندی قدیمی است و مردم با این برند آشنا هستند بنابراین به دست آوردن سهم بازار با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در هیات مدیره و ساختار سازمانی شرکت پارس الکتریک چندان سخت نیست.

وی خاطر‌نشان می‌کند: برنامه‌ریزی برای مذاکره مستمر با طرف‌های تامین‌کننده کالا در خارج از کشور می‌تواند رشد فوق‌العاده‌ای برای شرکت رقم بزند و با توجه به اینکه اکنون کشش بازار پاسخگوی این برنامه‌ریزی است، نگرانی بابت فروش محصولات به بازار مطالبه‌گر وجود ندارد. پارس الکتریک در حوزه تولید محصولات کیفی برندی معتبر است و با برنامه‌ریزی‌هایی که توسط مدیران صورت گرفته این شرکت در تلاش است تولیدات خود را با معیار کیفیت تقویت و با تاکید بر همین موضوع جنس قابل قبولی را همچنان به بازار عرضه کند. قطعا در نبود رقبای سرسخت خارجی این برنامه‌ها به‌پیش خواهند رفت. این در حالی است که تلویزیون محصولی دانش‌محور است که نمی‌توان در تولید آن از فناوری‌های قدیمی استفاده کرد و لازمه این صنعت به‌روزرسانی فناوری تولید و استفاده از آخرین دستاوردها و تکنولوژی جهان است. بر این اساس لازم است با الگوگیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا محصولات بسیار باکیفیتی تولید کرد. وحیدی‌فرد می‌گوید: سال گذشته یک نوع محصول ال‌ای‌دی هوشمند وارد بازار کردیم که با استقبال خوبی روبه‌رو شد و اتفاقا در دوره کرونا بسیار مفید و کارآمد بود. استفاده از امکانات اینترنت، برنامه‌های کاربردی نصب‌شده روی سیستم، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و … از همه نظر برای مصرف‌کننده مفید بود. از نظر کیفیت پنل‌های تصویر در بازار قابل‌رقابت هستند و در اینچ‌های مختلف نیز این محصولات تولیدشده و به بازار عرضه‌شده است. به گفته مدیرعامل پارس الکتریک، تولید باید دارای سودی معقول باشد تا تولیدکننده بتواند برنامه‌های توسعه‌ای خود را با توجه به مدیریت قیمت‌ها و بازار پیش ببرد. تولید همراه با زیان یا سود سربه‌سر برای سهامداران توجیهی ندارد به همین دلیل در کنار تولید کیفی محصول برای کسب رضایت مصرف‌کننده لازم است سودی معقول برای توسعه تولید و رضایت سهامداران در نظر گرفته شود.

فضای مجازی؛ کانال ارتباط با مشتری

وی می‌افزاید: دراین‌بین موضوع ارتباط با مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است. هر تولیدکننده‌ای تلاش دارد تا ایرادات تولید خود را به‌طور منطقی شناسایی کند و بازخوردهای لازم را از این موضوع دریافت کند؛ بنابراین فضای بازخورد از محصول بسیار مهم است و هر تولیدکننده‌ای نیازمند استفاده از آن است. این شرکت مجموعه‌ای گسترده به‌عنوان خدمات پس از فروش در کشور ایجاد کرده است که خدمات موردنیاز به مشتریان را ارائه می‌کنند. نمایندگی‌هایی هم که عملیات نصب، خدمات و تعمیر را بر عهده ‌دارند تقریبا در تمام نقاط کشور به‌صورت مویرگی وجود دارند.

مشکلات تامین مواد اولیه

مدیرعامل پارس‌الکتریک می‌گوید: در بحث تامین مواد اولیه تولید، آنچه اکنون بیشتر مشکلات را در حوزه صنایع صوت و تصویر شامل شده به مشکلات داخل کشور برمی‌گردد. به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات انتقال ارز یا معضلات ورود قطعات به کشور نگرانی‌هایی همیشه برای تولید وجود دارد، اما باید گفت مشکل بزرگ‌تر در بین دستگاه‌ها و نهادهای متولی امر در داخل اعم از گمرک، بانک مرکزی، وزارت صمت و … است که هماهنگی‌های لازم را باهم ندارند.
وی با ابراز تاسف از اینکه در این صنعت خود تحریمی بیش از تحریم‌ها اثر منفی داشته است و عبور از تحریم‌ها هزینه‌های زیادی به همراه دارد که تولیدکننده آن را می‌پردازد، خاطرنشان می‌کند: اینکه به‌محض ورود ماده اولیه به کشور مشکلات جدیدی در داخل به‌واسطه عدم هماهنگی و یکپارچگی سطح ارائه خدمات عمومی و نظارت دولتی همچون «عدم ترخیص به هنگام کالا در گمرک» یا «عدم تخصیص ارز مناسب در بانک مرکزی» ایجاد شود، قابل‌قبول نیست. پیشنهاد تولیدکنندگان این است که متولیان امر به‌جای مچ‌گیری دست صنایع را بگیرند تا بتوانیم از این پیچ خطرناک در تاریخ اقتصادی ایران عبور کنیم. ما خواستار توجه به آرای بخش خصوصی و بازتعریف منطقی روابط بین اجزای حاکمیتی هستیم و در غیر این صورت نمی‌توان انتظار رونق و جهش تولید را داشت. به عقیده وی مجموعه سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولتی مرتبط نیازمند ارتباط کافی برای رفع مشکلات هستند و اگر این تعاملات ساده اتفاق نیفتد تامین نیاز مردم با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شود. امروزه تلویزیون از ملزومات اصلی زندگی ایرانیان است که تامین آن بر عهده تولیدکننده بخش خصوصی است.

وی در پایان تاکید کرد: با حمایت های بی بدیل هیات مدیره شرکت پارس الکتریک، آقایان محمد جلیلیان و سعید اله بداشتی و همچنین با تکیه بر دانش متخصصان حوزه الکترونیک کشور به دنبال تولید محصولات منطبق بر نیاز مصرف کنندگان ایرانی هستیم تا بدون نیاز به خارج شدن ارز از کشور بتوانیم تولید مستمر داشته باشیم. قطعا سطح دانش مهندسان خوب ایرانی برای تولید محصولات رده میانی بازار می‌تواند راه گشای ما در برون رفت از بحران‌های دوره تحریم باشد. یقین داریم توسعه تولیدات داخلی، رمز بازگشت به اوج صنعت الکترونیک است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟