بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
دکوراسیون منزل

بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از اصلی ترین بخش های هر خانه دیوار و سقف هستند که می تواند تاثیر فراوانی ...

نهال وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از اصلی ترین بخش های هر خانه دیوار و سقف هستند که می تواند تاثیر فراوانی در دکوراسیون و زیبایی منزل و یا محل کار شما داشته باشد. عوامل مختلفی مانند رنگ روغنی، کاغذ دیواری، بلکا و … برای زیبا سازی و تزیین دیوار و سقف ها استفاده می شوند که طراحی های بسیار متنوعی دارند و معمولا هر شخص با هر سلیقه ای می تواند لا به لای این همه رنگ و طرح سبک مورد علاقه خود را پیدا کند. در این بخش تلاش شده تا با پاسخ به سوال بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ شما را راهنمایی کنیم

بلکا و کاربرد های آن

بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

در پاسخ به سوال بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟می توان گفت که بلکا نوعی پوشش طبیعی است که مانند کاغذ دیواری برای تزیین دیوار و سقف خانه یا محیط کار استفاده می شود و جنس آن نوعی الیاف است که بر خلاف تصور عموم مردم قابل شست و شو نیز هستند. الیاف طبیعی آن توسط دستگاه خرد شده و بعد از طی مراحلی به بلکا تبدیل می شود. این ماده از لحاظ بهداشتی برای محیط هایی مانند بیمارستان بسیار مناسب بوده و جایگزین بهتری نسبت به کاغذ دیواری و رنگ روغنی است پس در پاسخ به کسانی که بین بلکا و کاغذ دیواری می خواهند یکی را انتخاب کنند باید بگوییم که اگر بهداشت کار برایشان حائز اهمیت است بلکا سفید انتخاب خوبی است اما از لحاظ تنوع طرح و رنگ قطعا کاغذ دیواری متنوع تر و زیبا تر خواهد بود. همانطور که می دانید از دیگر مزایای بلکا می توان به نوعی عایق صوتی بودن آن اشاره کرد که در ساختمان های امروزی بسیار کاربردی خواهد بود هم چنین این ماده عایق حرارتی و برودتی نیز است علاوه بر موارد گفته شده نداشتن بو و عدم نیاز به زیرساز و خاصیت آنتی استاتیک گرد و غبار را جذب نمی کند.

بلکا ابریشمی

بلکا ابریشمی

این محصول توسط تار های ابریشمی تزیین شده و هم چنین این سبک از بلکا از لحاظ عایق بودن و آنتی استاتیک همانند نوع ساده آن است و تنها تفاوت آن از لحاظ ظاهری است.

خوب است بدانید بلکا برای همه ی سطوح مناسب نیست که به طور مثال یکی از معایب بلکا این است که نمی توان روی سطوح آهنی زد و قبل از آن باید سطح مورد نظر را با رنگ روغنی بپوشانید تا از زنگ زدن آن جلو گیری شود. روی سطوح گالوانیزه، شیشه و آلومینیوم بهتر است خمیر بلکا را کمی سفت تر بگیرید و سطوح به هیچ وجه چرب نباشند. سطوحی مانند گچ نرم، گچ سفید وسیمان بهترین انتخاب برای بلکا هستند. چوب و نئوپان باید قبل از بلکا شدن با تترونیوم رزین آغشته و بعد از خشک شدن توسط بلکا پوشیده شود. سطوح گچ و خاک با رفع یک سری نواقص هایشان می تواند گزینه خوبی برای بلکا زدن باشند. کنیتکس آبی و رولکس قبل از بلکا شدن مانند چوب و نئوپان باید با پوشش تترونیوم رزین آغشته شوند.

چگونه خمیر بلکا را آماده کنید؟

بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

در این قسمت قصد داریم با اموزش بلکا به طرز تهیه خمیر آن بپردازیم ابتدا برای هر ۳ متر مربع یک کیلو از پود بلکا مورد نظر را در ظرف مخصوص میریزید سپس به مقدار ۴ لیتر آب به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد آن ترکیب شود ( مقدار آب بستگی به خمیر و سطح مورد نظر دارد) بعد از گذشت بیست الی سی دقیقه دوباره مواد را هم زده و با ماله مخصوص روی دیوار بزنید توجه داشته باشید که ضخامت آن حدود ۲ میلی متر باشد.

ویژگی های دیگر بلکا که سبب شده طرفدار های خودش را داشته باشد قیمت مناسب آن و کم هزینه بودن آن است علاوه بر آن نصب راحت تری نیز دارد.

معایب بلکا

بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

بعد از پاسخ به سوال بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ به معایب آن می پردازیم. همانطور که گفتیم این ماده نوعی پوشش دیواری است که به تازگی وارد عرصه پوشش ها شده و همانطور که ویژگی های مثبت دارد از معایب هایی نیز برخوردار است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

همانطور که گفتیم این ماده قابلیت شست و شو دارد اما ممکن است به سختی لکه ها از روی آن پاک شود هم چنین شست و شوی آن کمی دشوار بوده و توصیه نمی شود. این ماده قابل ترمیم اما کیفیت ترمیم تقریبا ضعیفی دارد از سمت دیگر بلکا می تواند عایق مواردی مانند صوت، حرارت و… باشد اما با ضخامتی که روی سقف و دیوار زده می شود این ویژگی به طرز چشم گیری کاهش می یابد. نکته بعدی برای معایب بلکا حذف آن از سطح مورد نظر است و وقت و هزینه تقریبا زیادی را باید صرف آن کنید تا بتوانید کاغذ دیواری را جایگزین کنید.

چگونه بلکا را از دیوار بکنیم؟

بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

برای کندن بلکا از دیوار باید از اشیا نوک تیز استفاده کنید تا بلکا یا رومالین را از روی دیوار یا سقف جدا کنید هنگام انجام این کار دقت کنید تا به ساختار اصلی آسیب وارد نشود بسیاری از افراد هنگام تمیز کردن بلکا از اشیا نوک تیز استفاده می کنند که این کار بسیار اشتباه است زیرا باعث آسیب رساندن به بافت بلکا می شود. سطوح بلکایی مورد نظر را مرطوب کرده و کمی صبر کنید سپس به کمک کاردک به آرامی آن را جدا کنید این کار کمی زمان گیر اما شدنی است.

نکته آخر در پاسخ به سوال بلکا چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ این است که اگر جزو آن دسته از افراد تنوع طلب هستید از بلکا استفاده نکنید زیرا همانطور که گفته شد نصب راحت اما جدا سازی کمی دشواری دارد و کندن آن از دیوار باید با صبر و حوصله فراوانی انجام شود پس توصیه ما این است که به جای آن از رنگ‌ روغنی و یا کاغذ دیواری استفاده کنید اما اگر قصد نصب دائمی این پوشش را دارید می توانید از کاتالوگ بلکا طرح و رنگ مورد نظرتان را انتخاب کرده و آن را در کمترین زمان و با کمترین هزینه نصب کنید و یک تغییر دکوراسیون اساسی در آن به وجود بیاورید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟