راهنمای خرید بخارپز
اخبار لوازم خانگی

راهنمای خرید بخارپز و انتخاب بهترین مدل آن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پخت غذای سالم در آشپزخانه بدون استفاده از روغن و مواد سرطان زا نیازمند ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پخت غذای سالم در آشپزخانه بدون استفاده از روغن و مواد سرطان زا نیازمند وسلیه ای است تا بتواند مواد غذایی را بدون روغن و با حفظ ارزش غذایی بپزد. با شیوع ویروس کرونا و درک بیشتر افراد از اهمیت سلامتی و تغذیه سالم اکثریت مردم تمایل به خوردن غذاهای سالم تر پیدا کردند و رو به خرید بخارپز آورده اند زیرا این دستگاه قابلیت پخت غذا عاری از مواد سرطان زا و نا سالم را دارد. انواع مختلف و مارک های متفاوتی از بخارپز در بازار عرضه می شود که هر کدام قابلیت خاصی را ارائه می دهد. از آنجایی که بسیاری از افراد اطلاعات کافی درباره این دستگاه ندارند و نمی دانند طرز استفاده از بخارپز به چه گونه است ما این متن را به عنوان راهنمای خرید بخارپز برای شما آماده نمودیم.

آشنایی با راهنمای خرید بخارپز ، شناخت بهترین بخارپز موجود بازار ، طرز تهیه غذا با دستگاه بخارپز ، استفاده از بخارپز های برند های مختلف نظیر طرز استفاده از بخارپز پارس خزر ، روش استفاده ار بخارپز سانی ، طرز استفاده از بخارپز براون ، ویداس و طرز کار بخارپز فلر باعث می شود تا شما با انتخاب بهترین و مناسب ترین بخارپز برای خود همچنین آشنایی با طرز استفاده از بخارپز می توانید بیشترین بهره را از دستگاه ببرید. در واقع با شناخت روش استفاده از دستگاه و آشنایی با تفاوت های آنها می توان متناسب با نیاز ها و انتظارتان از بخارپز یک انتخاب آگاهانه داشته باشید. در همین راستا ما فیلم استفاده از بخارپز را برای شما آماده نمودیم تا با کمک آن به راحتی در این دستگاه غذاهایتان را آماده کنید و لذت نوش جان کردن یک غذای سالم را تجربه نمایید.

انواع بخاپز

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید بخارپز که باید قبل از خرید به آن توجه داشته باشید انواع بخارپز است. سبد بخارپز و بخارپز برقی و بخارپز های صنعتی سه نوع موجود در بازار است که در قیمت های مخلتف به فروش می رسد. سبد های بخارپز نسبت به دو نوع دیگر قیمت ارزان تری دارد که می توان بدون هیچ دردسری امکان بخارپز کردن سبزیجات و یا هر مواد غذایی را در یک ماهیتابه یا قابلمه فراهم می سازد. تنها کافیست مواد غذایی را داخل بریزید، داخل قابلمه کمی آب ریخته و سبد را روی آن قرار دهید. جهت آشنایی بیشتر با سبد بخارپز ما در این متن انواع مختلف آن را از نظر جنس تقسیم بندی نمودیم که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

راهنمای خرید بخارپز

بخارپز های برقی کمی پیشرفته تر و گران تر هستند و قابلیت بخارپزکردن اکثر مواد غذایی را دارد که ما در این متن به طور کامل به قابلیت ها و امکانات آن خواهیم پرداخت. بخارپز های صنعتی نیز در آشپزخانه های رستوران، کترینگ و فست فودی ها مورد استفاده قرار می گیرند که می تواند هم زمان حجم بالایی از غذا را بخارپز نماید.

سبد بخارپز

جنس سبد بخارپز نقش تعیین کننده ای در مقاومت و قابلیت استفاده آن دارد به طور مثال سبد هایی از جنس بامبو و سیلیکون مناسب برای بخارپز کردن مواد غذایی در مایکروفر هستند.

سبد های فلزی ضد زنگ بخارپز از جنس استیل هستند البته لایه زیرین آنها به دلیل ساختار دو لایه ای از جنس آلمینیوم و مس محکم بوده و دوام بالایی دارد. این سبد ها معمولا به گونه ای طراحی شدند که حرارت را به صورت یکنواخت و یک دست پخش می کنند اما رسانایی بالایی برای گرما ندارند. البته برخی از آنها دارای یک لایه آهنربایی هستند که سرعت انتقال حرارت را بالا می برد. سبد های فلزی برای بخارپز کردن غذا بر روی قابلمه و اجاق گاز مناسب هستند هرچند از این نوع بخارپز نمی توان در مایکروفر استفاده کرد.

راهنمای خرید بخارپز

سبد های آلومینیومی یکی دیگر از سبد های بخارپز فلزی هستند که محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. درواقع آلومینیوم به دلیل قیمت و ویژگی هایی همانند مقاومت در برابر خوردگی و سبک بودن یکی از محبوب ترین مواد های اولیه در ساخت لوازم خانگی و آشپزخانه است. سبد های آلومینیومی قابلیت انتقال سریع حرارت را دارند و می تواند مواد غذایی را بسیار سریع آبپز کند.

راهنمای خرید بخارپز

از آنجایی که آلومینیوم یک فلز نرم است و خیلی زود دچار خط و خش خواهد شد و همچنین قدرت واکنش پذیری آن با مواد اسیدی زیاد است ممکن است استفاد از ظروف آلومینیومی بدن را دچار مشکلات پوستی، گوارشی و …. کند. البته قسمت داخلی بیشتر ظروف آلومینیومی با یک لایه نچسب پوشیده شده که مانع چسبیدن مواد غذایی به کف ظرف می شود و از واکنش بین مواد غذایی و آلومینیوم جلوگیری می کند.

راهنمای خرید بخارپز

سبد های پلاستیکی بخارپز یکی از ارزان ترین و در دسترس ترین سبد های بخارپز بوده که فارق از مواد شیمیایی بیماری زا ساخته می شوند. ماده ی بیسفنول‌ای یک ماده ای شیمیایی بوده که ترکیب ظروف پلاستیکی را سفت تر و محکم تر می سازد اما وجود آن در این سبد ها مشکلات زیادی را برای بدن انسان به همراه خواهد داشت. البته تنها برخی از تولیدکنندگان برای افزایش مقاومت ظروف و سبد های پلاستیکی از این ماده شیمیایی استفاده می کنند به همین دلیل ما به شما توصیه می کنیم که هنگام خرید سبد پلاستیکی بخارپز دقت داشته باشید تا ظرف مورد نظر فاقد این ماده باشد.

راهنمای خرید بخارپز

از ویژگی های مثبت سبد های پلاستیکی برای بخارپز کردن غذا می توان به سبک و حمل راحت آن، شستشو آسان و پایین بودن احتمال سوختگی دست هنگام استفاده اشاره کرد همچنین می توانید از این جنس سبد در مایکروویو نیز استفاده کنید.

سبد های سیلیکونی و سبد های پلاستیکی هر دو ظروف مناسبی جهت استفاده در مایکروفر هستند زیرا از موادی همانند ترموپلاستیک ساخته شده اند که علاوه بر منعطف کردن ظروف، بر روی دریافت اشعه های مایکروویو تاثیر مثبت می گذارد. سبد های سیلیکونی در دو نوع سرامیکی و پلی کربناتی تولید می شوند.  در بین آنها نوع سرامیکی محبوبیت بیشتری را دارد و ساختار آنها به شکلی بوده که کف ظرف از سرامیک و درب سبد از جنس سیلیکون است.

بخارپز برقی

راهنمای خرید بخارپز

بخارپز برقی نسبت به سبد های بخارپز امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد. به طور مثال می تواند به صورت همزمان چند مدل غذا را بخارپز کرد و در کمترین زمان آنها را آماده نمود. راهنمای خرید بخارپز به شما کمک خواهد کرد که با قابلیت ها و امکاناتی که یک بخارپز برقی می تواند در اختیارتان قرار دهد آشنا شوید و آگاه باشید که بهترین بخارپز باید چه ویژگی داشته باشد.

امکانات بخارپز برقی 

راهنمای خرید بخارپز

شناخت امکانات بخارپز برقی در واقع یکی از اصلی ترین نکات راهنمای خرید بخارپز است که ما در این بخش به آن خواهیم پرداخت. یکی از بارز ترین و کاربردی ترین امکانات بخارپز، تایمر است که به شما اجازه می دهد به مدت دلخواه و حتی با تاخیر پخت غذا را آغاز کنید. همانطور که می دانید بیشتر بخارپز ها دو یا پند طبقه هستند که امکان بخارپز کردن چند نوع و حجم زیادی از مواد غذایی را فراهم می سازد. البته بخارپر یک طبقه نیز در بازار موجود است که ما پیشنهاد می کنیم مدل های چند طبقه خریداری کنید. همچنین برخی از دستگاه ها همانند بخارپز فلر امکان گرم نگه داشتن غذا را برای چندین ساعت فراهم می کند که این قابلیت باعث می شد تا غذا برای مدتی همچنان گرم و تازه بماند.

راهنمای خرید بخارپز

برخی از بخارپز ها مجهز به یک ظرف مخصوص جهت بخارپز کردن برنج بوده که می تواند در روند سریع آشپزی شما تاثیر بگذارد. هرچند که زمان پخت آن نسبت به طبخ عادی برنج بیشتر است اما تجربه نوش جان کردن یک برنج عالی را به شما می بخشد.

ظرفیت بخارپز

راهنمای خرید بخارپز

ظرفیت بخارپز برقی از روی تعداد طبقات آن سنجیده می شود از آنجایی که بخارپز های سه طبقه رایج تر هستند و معمولا حجم زیادی از خوراکی را در خود جای می دهد محبوبیت زیادی نیز دارد. زیرا شما می توانید هر طبقه را جدا نموده و یا حتی به صورت تکی استفاده نمایید علاوه بر این، در برخی مدل ها نیز می توان به کمک یک پایه ارتفاع ظبقه را نیز افزایش داد. قسمت پایینی هر طبقه از بخارپز حفره های وجود دارد که بخار را از خود عبور داده و به محفظه می رساند و طبقه ی انتهایی مجهز به یک درپوش بوده تا هیچ بخاری از آن خارج نشود. این درپوش را می توانید در هر طبقه استفاده نمایید.

مخزن آب بخارپز برقی

راهنمای خرید بخارپز

مخزن آب بخارپز برقی در زیری ترین قسمت دستگاه واقع شده که شما موظفید قبل از استفاده قبل از استفاده به میزان لازم داخل آن آب بریزید. بیشتر بخارپز های امروزی به گونه ای طراحی شدند که کمترین انرژی را هنگام کار مصرف می کنند از این جهت معمولا مقداری آب داخل مخزن اضافه می ماند. چراغ هشدار جهت حفاظت از دستگاه تمام شدن آب مخزن را اعلام می کند.

مزایا و معایب بخارپز برقی چیست؟

راهنمای خرید بخارپز

بسیاری از لوازم خانگی که در راستای آسان ساختن زندگی و کارهای روزمره طراحی و تولید می شوند که البته امروزه با تولید لوازم خانگی هوشمند این روند بسیار سریع تر طی می شود. این دسته از وسایل معمولا مزایای زیادی را دربر می گیرد به طوری که می توان از معایب آن چشم پوشی کرد. در همین راستا بسیاری از کاربران این سوال برایشان پیش می آید که مزایا و معایب بخارپز برقی چیست؟ یکی از قسمت های مهم راهنمای خرید بخارپز و دیگر لوازم خانگی مقایسه و بررسی مزایا و معایب آنهاست که در ادامه متن به آن خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید بخارپز

تا به اینجای متن با برخی از امکانات و قابلیت های بخارپز برقی آشنا شدید و حالا به طور کلی می دانید که بخارپز پارس خزر ، بخارپز هاردستون ، بخارپز مولینکس و یا هر بخارپز دیگری می تواند چه امکاناتی را در اختیارتان قرار دهد.

راهنمای خرید بخارپز

یکی از مهم ترین مزایا بخارپز برقی صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان است. به کمک بخارپز برقی می توانید با مقدار کمی اّب حجم زیادی از مواد غدایی را بخارپز کنید. همچنین می تواند در کمتر از یک دقیقه بخار تولید کند در صورتی که برای جوشیدن آب در قابلمه های معمولی باید زمان زیادی پای اجاق گاز صبر کنید.

از دیگر مزایا بخارپز برقی بی نیاز بودن به اجاق گاز است. شما برای استفاده از سبد های بخارپز باید آّب را روی یک شعله و  حرارت مستقیم قرار دهید در حالی که بخارپز برقی به کمک نیروی الکتریسسیته می تواند در کمترین زمان آّب را به جوش بیاورد و بخار تولید کند.

راهنمای خرید بخارپز

داخل محفظه بخارپز برقی بخار ها به صورت یکنواخت پخش می شود و دما در طول فعالیت آن همچنان ثابت می ماند این در حالیست که بر روی شعله اجاق گاز ممکن است دما کم و زیاد شود و تمام حجم آب روی شعله به صورت یکدست به جوش نمی آید. در نتیجه ممکن است داخل سبد های بخارپز مواد غذایی به یک انداره پخته نشوند.

با توجه به بررسی هایی که تیم ما در رابطه با مزایا و معایب بخارپز انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تنها عیب بخارپز برقی قیمت آن است. این محصول با وجود ویژگی ها و قابلیت های مفید نسبت به بخارپز های سنتی با قیمت بیشتری به فروش می رسد.

نتیجه گیری

تمام لوازم آشپزخانه و خانه کاربرد منحصر به فرد خود را دارند و هیچ کدام نمی تواند جایگزینی برای دیگری باشد علاوه بر این، هر برندو و هر مدل از این لوازم تفاوت هایی با دیگری دارد به همین خاطر برای انتخاب بهترین و مناسب ترین وسیله برای خود تنها باید بودجه و  معیار های خود را در نظر داشته باشید. اگر بدانید چه انتظاری از بخارپز و یا هر لوازم خانگی دارید به راحتی می توانید دستگاه مورد نظر خود را خریداری نمایید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟