علت زرد سوختن شعله اجاق گاز
آموزش

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز چه می تواند باشد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به صورت ناگهانی نگاهی به اجاق گاز ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به صورت ناگهانی نگاهی به اجاق گاز بیندازید و متوجه زرد شدن شعله اجاق گاز شوید. ما در این متن به علت سبز سوختن شعله اجاق گاز ، علت زرد سوختن شعله اجاق گاز با بخور سرد ، علت زرد سوختن شمعک بخاری و رنگ نارنجی شعله اجاق گاز خواهیم پرداخت. درواقع در این متن متوجه خواهید شد که چرا رنگ شعله آبی است و هر رنگ از شعله اجاق گاز و یا بخاری به چه معناست و در چه شرایطی خطر ما را تهدید می کند.

علت برق دار شدن بدنه اجاق گاز ، علت سبز سوختن شعله اجاق گاز ، علت دود زدن اجاق گاز ، علت زرد شدن شعله اجاق گاز ، علت کم شدن شعله اجاق گاز ، علت عمل نکردن ترموکوپل اجاق گاز و علت نارنجی سوختن شعله اجاق جزو مشکلات رایج و اساسی برای اجاق گاز به شمار می آید که در صورت بروز چنین مشکلاتی هر چه سریع تر نسبت به رفع آن اقدام نمایید زیرا هر اتفاق کوچکی که برای این وسیله رخ بدهد خطرناک بوده و ممکن است اعضای خانه را با خطر مرگ و گاز گرفتگی رو به رو کند.

چرا رنگ شعله آبی است؟

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

اجاق گاز به دلیل سر و کار داشتن با گاز شهری باید مشکلات آن را جدی تر گرفت زیرا یکی از پرخطر ترین لوازم خانگی بوده که ممکن است با یک مشکل کوچک جان اعضای خانه به خطر بیفتد. هر چند که موضوع اصلی این متن درباره علت زرد سوختن شعله اجاق گاز است اما قبل از آنکه بدانید علت سبز سوختن شعله اجاق گاز و یا چرا شعله اجاق گاز نارنجی می سوزد بهتر است به پاسخ سوال چرا رنگ شعله آبی است بپردازیم.

زمانی که آتش اکسیژن کافی را دریافت می کند و هیچ مشکلی برای سوختن آن وجود ندارد به رنگ آبی است اما با تغییر رنگ آن باید کمی نگران شد زیرا زرد، قرمز و یا نارنجی شدن شعله اجاق گاز خبر از وجود یک مشکل می دهد. سوختن کامل یعنی سوخت مورد نظر کاملا با اکسیژن واکنش بدهد و انرژی و گاز دی اکسید کربن منتشر شود اما در سوختن ناقص گاز به جای گاز دی اکسید کربن، گاز مونو اکسید کربن انتشار پیدا می کند که بسیار کشنده و خطرناک است.

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز بازه ای گسترده و فنی است اما ما در این متن به 5 مورد از مهم ترین و پرتکرار ترین آنها اشاره خواهیم کرد. در پاسخ به سوال چرا رنگ شعله آبی است باید گفت زمانی که شرایط مناسب برای سوختن گاز فراهم باشد رنگ آن آبی است.

مثلث آتش متشکل از سوخت، گرما و اکسیژن است در صورتی که هر یک از این موارد کم باشد سوخت ناقص داریم و یا آتشی شعله ور نمی شود. با کم شدن اکسیژن محیط یا به اصلاح نبودن هوا در اطراف اجاق گاز از رنگ آبی شعله کم شده و به رنگ زرد افزوده می شود. برای رفع این موضوع ساده ترین راه باز کردن پنجره در آشپزخانه است اما گاهی اوقات با این روش مشکل حل نمی شود. اما این موضوع نباید باعث شود تا شما از تهویه هوای خانه و آشپزخانه غافل شوید پس همیشه هنگام استفاده از اجاق گاز هود آشپزخانه را روشن نموده و پنجره را نیز باز بگذارید.

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

 در این شرایط بهتر است صفحه مخلوط کن اجاق گاز را بررسی کنید تا هوا و گاز به خوبی مخلوط شوند. علاوه بر این، تمام اتصالات لوله گاز و اجاق را چک نمایید. خفه بودن دریچه هوا اجاق گاز از دیگر دلایلی است که باعث نرسیدن اکسیژن کافی به اجاق است یعنی با مسدود بودن دریچه هوا احتراق به طور کامل صورت نمی گیرد. بهتر است این مسیر خروجی را بررسی کرده و آن را تمیز نمایید و حتی اگر مسدود شده است هر چه سریع تر آن را باز کنید.

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

روی صفحه اجاق گاز منافذی قرار گرفته که آتش اجاق گاز از آن محل شعله ور می شود. این منافذ نه تنها محل خروج شعله است بله یک مسیر ورودی برای هوا نیز به شمار می آید به همین دلیل گرفتگی و انسداد آن بر روی عملکرد اجاق گاز تاثیر می گذارد. این سوراخ ها معمولا با گرد و غبار و یا خرده های مواد غذایی مسدود می شود که به کمک مواد شوینده مخصوص و دستمال مرطوب می توانید آنها را باز نمایید و چربی های انباشته شده سر مشعل را از بین ببرید.

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

بسیاری از افراد درباره علت زرد شدن شعله گاز با بخور سرد سوال پرسیده بودند که ما در اینجا به این سوال پاسخ می دهیم. از آنجایی که آب های در دسترس ما انسان ها خالص نبوده و با مقداری عناصر و مواد معدنی همراه است زمانی که از این آب برای بخور استفاده می کنیم در واقع ذرات آن در هوا پخش می شود در نتیجه عناصر موجود در آب در محیط آشپزخانه و خانه منتشر شده با شعله های اجاق گاز تماس پیدا خواهد کرد و واکنش می دهد. نتیجه واکنش این عناصر همانند سدیم، گوگرد، کلسیم و….. تغییر رنگ آتش است به همین دلیل با روشن شدن دستگاه بخور رنگ شعله تغییر پیدا می کند.

چرا شعله اجاق گاز نارنجی می سوزد

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

تا به اینجای متن با علت زرد شدن شعله گاز با بخور سرد و علت زرد سوختن شعله اجاق گاز آشنا شدید و حالا به شما خواهیم گفت چرا شعله اجاق گاز نارنجی می سوزد. عده ای به اشتباه گمان می کنند که رنگ نارنجی اجاق گاز به دلیل کمبود اکسیژن و یا سوختن ناقص است اما در واقع علت رنگ نارنجی شعله اجاق گاز کثیف بودن مشعل اجاق و تجمع چربی های مواد غذایی در این قسمت است که باعث تغییر رنگ شعله از آبی به نارنجی می شود. این مشکل به راحتی رفع می شود و جای نگرانی نیست و خطری شما را تهدید نمی کند.

تغییر رنگ شعله اجاق گاز

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

گاهی اوقات ممکن است شعله های اجاق گاز علاوه بر نارنجی و زرد به رنگ های دیگر همانند قرمز و یا سبز تغییر پیدا کند. زمانی که شما شاهد شعله های قرمز رنگ بر روی اجاق گاز خود هستند یعنی در گاز ورودی خانه شما ناخالصی هایی وجود دارد. البته اگر گاز شما قدیمی است و یا در فاصله های زمانی طولانی گاز خود را تمیز می کنید ممکن است این ناخالصی به دلیل ورود تکه و خرده های غذا به داخل منافذ اجاق گاز باشد و هیچ ارتباطی با گاز شهری نداشته باشد. جهت اطمینان خاطر می توانید در هنگام وقوع این مشکل با یک تعمیر کار متخصص تماس حاصل نمایید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

علت زرد سوختن شعله اجاق گاز

در علم شیمی با قرار دادن نمک های مسی روی آتش، شعله به رنگ سبز تغییر می کرد حال در اجاق گاز خانه ی شما اگر شعله سبز رنگ دیده می شود علت آن وجود یون مس است. علت سبز سوختن شعله اجاق گاز آلوده شدن مسیر گاز با یون های مس بوده و یا باقی ماند کمی مواد شوینده همانند کلر بر روی مشعل است.

علت زرد سوختن شمعک بخاری

ما در یک متن به صورت جداگانه علت زرد سوختن شمعک بخاری، علت زرد سوختن شعله شومینه گازی را شرح داده ایم که شما می توانید با مراجعه به لینک زیر این مطلب را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

زرد سوختن شعله بخاری گازی به چه علت است؟

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟