تاریخچه جاروبرقی
اخبار لوازم خانگی

تاریخچه جاروبرقی و اولین جاروبرقی دنیا + ویدیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، جاروبرقی یکی از لوازم خانگی مهم و حیاتی به شمار می آید زیرا نقش مهمی را در ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، جاروبرقی یکی از لوازم خانگی مهم و حیاتی به شمار می آید زیرا نقش مهمی را در نظافت منزل ایفا می کند. تمیز کردن کف خانه تنها به کمک جاروبرقی امکان پذیر است اما تا به حال شده برایتان این سوال پی آمده که تاریخچه جاروبرقی مربوط به کدام بازه زمانی است و یا اولین جاروبرقی دنیا به دست چه کسی اختراع شد؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خود با ما همراه باشید.

جاروبرقی چیست ؟

تاریخچه جاروبرقی

قبل از پرداختن به تاریخچه و مخترع جاروبرقی بهتر است ابتدا با این دستگاه بیشتر آشنا شوید و بدانید که جاروبرقی چیست . جاروبرقی یک دستگاه برقی است که با ایجاد یک خلاء مکشی ایجاد می کند تا گرد غبار را جذب کند. این خلاء به وسیله یک پمپ ایجاد می شود که البته ساختار جاروبرقی به گونه ای است که پمپ و دیگر اجزای جاروبرقی با یکدیگر در تعاملند تا جاروبرقی وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

نگهداری از جاروبرقی با چند نکته ساده و نحوه صحیح استفاده از جاروبرقی

انواع جارو

تاریخچه جاروبرقی

جاروبرقی نیز همانند دیگر لوازم خانگی از چندین قرن پیش به شکل و مدل های ساده تری در خانه ها وجود داشته و با گذر زمان و پیشرفت علم تحت تاثیر فناوری قرار گرفته است. به همین دلیل امروز شاهد انواع جارو هستیم که شامل جارو دستی، جارو نپتون، جاروبرقی، جارو برقی سطلی و جارو رباتیک یا همان جارو هوشمند می شوند.

اولین جاروبرقی خانگی در کدام کشور اختراع شد

تاریخچه جاروبرقی

اولین سوالی که درباره تاریخچه جاروبرقی پیش می آید این است که اولین جاروبرقی خانگی در کدام کشور اختراع شد؟ اولین جاروبرقی دنیا در آمریکا به ثبت رسیده که در ادامه روند اختراع این دستگاه را شرح خواهیم داد.

بعد از انقلاب صنعتی در جهان  جارو نیز دستخوش تغییر شد و مدل های برقی این وسیله اختراع شدند. اولین بار در تاریخ  1860 جاروبرقی  دستی که متشکل از یک دمنده یا کوپلینگ و برس چرخان بود در آمریکا توسط دنیل هس اهل ایالت وست یونیون به ثبت رسید. جاروبرقی دنیل هس به کمک چرخش کوپلینگ  مکش را ایجاد می کرد و گرد غبار را می ربود. جاروبرقی دنیل هس در آن سال ها به رفتگر فرش شهرت یافته بود.

تاریخچه جاروبرقی

این دستگاه دارای دو محفظه پر از آب بود تا بعد از جذب گرد و غبار از پخش شدن آن ها در فضای خانه جلوگیری کند. درواقع آب از داخل این محفظه روی برس های جاروبرقی دنیل هس اسپری می شد سپس شروع به حرکت می کرد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به پرفروش ترین جاروبرقی های بازار ایران

نه سال بعد از اختراع این دستگاه در تاریخ 8 ژوئن شخصی در شیکاگو به نام مک فی جاروبرقی جدید تری را اختراع نمود که پایه اولیه جاروبرقی های امروزی است.  تا آن زمان جاروبرقی دنیل هس مدرن ترین و بهترین دستگاه برای تمیز کردن فرش به شمار می رفت. جاروبرقی مک فی یک جاروبرقی کاملا مکانیکی بود زیرا در ساختار آن یک موتور الکتریکی قرار داشت که انرژی آن از طریق چرخ دنده تهیه می شد.

برخی از مورخان این جاروبرقی را به عنوان اولین جاروبرقی جهان می شناسند و مک فی را به عنوان مخترع جاروبرقی معرفی می نمایند. لازم به ذکر است که یک نسخه از این جاروبرقی هم اکنون در موزه ایالات متحده آمریکا نگهداری می شود و باقی جاروبرقی ها در اتش سوزی شیکاگو کاملا از بین رفتند.

بیشتر بخوانید:

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی چیست؟

سال ها بعد در انگلستان فردی به وسیله موتور بنزینی یک جاروبرقی مکشی  و یا دمنده ساخت که با نصب چرخ برای حرکت دادن آن به سبد خرید تشبیه شده بود. در سال 1901 این جاروبرقی جای جاروبرقی مک فی را گرفت و در بین مردم باب شد. این وسیله در بیرون از خانه روشن می شد و به کمک یک شلنگ رابط داخل خانه را نیز تمیز می کردند. سال ها از این دستگاه برای تمیز کردن سطح شهر لندن استفاده شد اما به دلیل سر و صدای زیاد و ایجاد گرد و غبار بیش از حد در بیرون خانه بعد از چند سال دیگر مردم از آن استفاده نمی کردند.

تاریخچه جاروبرقی

 جمیز مووری یک  سرایدار آمریکایی در ایالت اوهایو بود که حساسیت شدیدی به گرد و غبار هایی که از جاروبرقی خارج می شد داشت. این حساسیت باعث شد تا مووری جاروبرقی کامل تری را طراحی نماید که گرد و غبار منتشر نمی کرد اما برای اجرای طرح خود نیاز به پول داشت اما به دلیل شغلی که داشت درآمد زیادی برای ثبت اختراع خود نداشت.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید جاروبرقی و نکاتی که نمی دانید!

جیمز مووری در این شرایط جز پیدا کردن شخصی برای سرمایه گذاری چاره ای نداشت. وی با جستجو فراوان شخصی به نام هوور را پیدا نمود که این فرد یک تاجر مشهور در بریتانیا بود. هوور ابتدا راضی به همکاری و سرمایه گذاری برای طرح و ایده مووری نبود اما با تلاش های مووری تنها  مایل به خریداری این ایده و حق اختراع آن شد. در سال 1908 اولین جاروبرقی برند هوور ثبت شد و تا به امروز نیز این برند به فعالیت خود ادامه داده است و توانسته به یکی از برند های معروف لواز خانگی در جهان تبدیل شود.

تاریخچه جاروبرقی

اولین جاروبرقی که ظاهری مدرن تر و شباهت زیاد به جاروبرقی ها امروزی داشت، جاروبرقی الکترولوکس در تاریخ 1927 بود. البته بعد از جنگ جهانی دوم تغییر و تحولاتی در صنعت لوازم خانگی به وجود آمد که جاروبرقی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

تاریخچه جاروبرقی

بعد از این تاریخ جاروبرقی ها روز به روز کوچک تر شدند و شکل ظاهری آنها مدرن تر شد. جاروبرقی های قابل حمل و همچنین جاروبرقی های مرکزی جزو جاروبرقی های مدرن آن زمان بود که کم کم جای خود را به جاروبرقی های امروزی دادند. نتیجه گیری از ساخت جاروبرقی باعث ساخت جاروبرقی های هوشمند امروزی شده که بدون صدا و نیاز به نیروی انسانی کار خود را انجام می دهند. با ظهور جاروبرقی های رباتیک و هوشمند پیش بینی می شود که جاروبرقی که معمولی امروزی در آینده نزدیک در خانه هایمان جایی نخواهند داشت.

تاریخچه جاروبرقی

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین جارو شارژی های بازار ایران کدامند؟

تولید جاروبرقی در ایران

تاریخچه جاروبرقی

تاریخچه جاروبرقی در ایران گواه می دهد گه اولین جاروبرقی در ایران جاروبرقی الکترولوکس بوده  اما تولید جاروبرقی در ایران از سال 1357 تحت لیسانس الکترولوکس سوئد آغاز شد. در اوایل این فعالیت ایران روز به روز شاهد افزایش تولید و تقاضای مشتریان جاروبرقی بود اما با شروع جنگ تحمیلی به دلیل شرایط سخت کشور میزان تولید کاهش یافت. در سال 1367 دومین خط تولید جاروبرقی تحت لیسانس کمپانی AEG  در کشور راه اندازی شد که بعد از آن در سال 1371 شرکت های دیگر شروع به تولید و ساخت جاروبرقی در کشور کردند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟