اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی چه بود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از اواخر قرن گذشته تا به امروز نقش زنان در جامعه پر رنگ تر از هر زمان دیگر در ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، از اواخر قرن گذشته تا به امروز نقش زنان در جامعه پر رنگ تر از هر زمان دیگر در دنیا شده است. زنان در تمامی جوامع برای پیدا کردن جایگاه خود خارج از خانه تلاش های بسیاری کردند تا بتوانند پا به پای مردان در شهر، کشور و دنیا حضور داشته باشند. هر چند که تنها ده درصد از اختراعات توسط زنان ثبت شده است اما این اختراعات در تمامی ابعاد زندگی تاثیر داشته و صنعت لوازم خانگی از آن مستثنا نبوده است. اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی دست کمی از اختراع دیگر نداشته و در زندگی روزمره زندگی امروز ما بسیار کاربرد دارد.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

در بین اختراعات مهم تاریخ لیست اختراعات زنان نیز می درخشد. هر چند وقتی که به مخترعان مهم جهان فکر می کنیم نام هایی همانند گراهامبل، ادیسون و یا برادران رایت از ذهن ما عبور می کنند. ما رد این متن به شما خواهیم گفت که اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی چه بوده و چه تاثیری در زندگی امروزی ما گذاشته اند.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

همه ما می دانیم که برق را کی اختراع کرد و یا در کتاب های خوانده ایم که تلفن در چه سالی اختراع شد و مخترع آن کیست اما اطلاعات کمی درباره درباره اختراعات قدیمی زنان داریم. چه کسی ماشین ظرفشویی، برف پاک کن شیشه جلو اتومبیل، آب گرمکن برقی را اختراع کرده است؟ زنان در طول تاریخ توانستند 50 تا از اختراعات مهم جهان را خلق کردند و امروزه نیز در لیست اختراعات زنان نسبت به گذشته موارد بیشتری افزوده می شود. در 5 مه 1809 اولین مخترع زن به نام مری کیز  بود که حق ثبت اختراع در ایالات متحده را دریافت کرد.

مخترع ماشین ظرفشویی

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

ماشین ظرفشویی اختراعی است که ما را از شستن ظروف چرب و کثیف بی نیاز می کند. این دستگاه ظاهرا در عصری مدرن و توسط شخصی که دغدغه شستن ظروف را داشته طراحی و به ثبت رسیده اما این تصور کاملا اشتباه است. در واقع مخترع ماشین ظرفشویی جوزفین کاکرن بود که در سال 1886   توانست اختراع ماشین ظرفشویی را به نام خود ثبت کند. هر چند گفته می شود که در سال 1865 میلادی ماشینی در غالب ماشین ظرفشویی به وسیله  ال ای الکساندر طراحی شد اما طرح پایه این دستگاه همان ماشین ظرفشویی جوزفین است.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

ایده اولیه ساخت یکی از اختراعات مهم تاریخ یعنی ماشین ظرفشویی زمانی به ذهن جوزفین رسید که متوجه شد خدمتکاران او هنگام شستشو ظروف گران قیمت و با ارزش وی با دست به آنها آسیب می رسانند و آن ها لب پر می شوند. ماشین ظرفشویی جوزفین یک دیگ بخار مسی به همراه یک چرخ تسمه دار بوده که از یک قفسه سیمی نیز برخوردار شده بود تا ظروف داخل آن قرار بگیرد.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

هر چند که او زندگی مرفه ای داشت اما بعد از اینکه همسر جوزفین در سال 1883 فوت کرد بدهی های زیادی را بر جای گذاشت. این اتفاق تلخ در زندگی جوزفین تاثیر بسزایی در آینده و زندگی ما گذاشت زیرا او بجای فروش اجناس قیمتی خود شروع به تولید ماشین ظرفشویی نمود تا بتواند با پول فروش آن بدهی های همسر خود را پرداخت کند.  او توانست شرکت خود را تاسیس کند و ماشین ظرفشویی خود را به هتل ها و رستوران ها بفروشد. بعد از این سال ها ماشین ظرفشویی در لیست اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی دست دوم به همراه لیست قیمت

مخترع یخچال الکتریکی

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

یکی دیگر از اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی یخچال الکتریکی است که یکی از مهم ترین اختراعات مهم تاریخ به شمار می آید. در آغاز قرن بیستم  در سال 1914 فلورانس پارپارت یخچال الکتریکی مدرن را اختراع کرد. پارپارت همچنین توانست در سال 1900 حق ثبت اختراع برای ماشین نظافت خیابان را دریافت نماید که البته در عوض دریافت ثبت این اختراع مجبور به مذاکره شد تا توانست این دستگاه را به شهرهای سراسر ایالات متحده بفروشد. این مورد یکی از سختی های راه زنان در ثبت اختراع ها بوده که با تلاش های زنان قوی در گذشته امروز با این مشکل مواجه نیستیم.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

به غیر از سوابق سر شماری و دو مورد اختراع در لیست اختراعات آمریکا دیگر اطلاعاتی از فلورانس پارپارت در دسترس نیست. در سال 1914  پارپارت حق ثبت اختراع دوم یخچال مدرن را بدست آورد و باعث شد که جعبه ها یخ برای افرادی که به برق دسترسی دارند منسوخ شود.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

بسیاری بر این باورند که همسر پارپارت در زمینه برق و مدارهای الکتریکی مهارت بالایی داشته و در طراحی نمونه اولیه یخچال الکتریکی به او کمک کرده است. پارپارت که پیش از این اختراعات یک کارآفرین باتجربه شناخته می شد در بازاریابی و فروش یخچال های خود بسیار موفق بود. او در چندین نمایشگاه تجاری شرکت کرد، کمپین های تبلیغاتی خود را توسعه داد و در کنار همسرش یخچال های الکتریکی را تولید کرد. پارپارت یک زن کارآفرین واقعی و مخترع با استعداد بود.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

بیشتر بخوانید:

علت صدای موتور یخچال چیست؟

مخترع آب گرم کن برقی

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

تصور کنید در طول زمستان و حتی صبح های سرد  شما مجبورید با آب سرد منجمد و بدون هیچ گونه گرمایی یا آب گرم حمام کنید، واقعا نمی توان این موضوع را به راحتی پذیرفت. خوشبختانه این مشکل بزرگ توسط یک زن بزرگ و برجسته به نام آیدا فوربس حل شد. از زمانی که او آبگرمکن برقی را در سال 1917 اختراع کرد حمام رفتن آسان و لذت بخش تر از گذشته شد. او به مردم این فرصت را داد تا برای اولین بار بدون گاز و سایر منابع منبع حرارتی آب را به راحتی گرم کنند.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

اگر امروز دوش آب گرم گرفتید ، باید از آیدا فوربس تشکر کنید. فوربس ظاهراً از حمام سرد خسته شده بود بنابراین در سال 1917 ، او اولین آبگرمکن برقی آب گرم را اختراع کرد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل خرید آبگرمکن و نکاتی که باید بدانید

مخترع میز اتو

سارا بون مخترع میز اتو، یک خیاط آمریکایی آفریقایی تبار در قرن نوزدهم بود که در جهت بهبود صفحه اتوی خود حق ثبت اختراع میز اتو را دریافت کرد.

این مخترع آمریکایی آفریقایی تبار که با اختراع میز اتو مدرن نام خود را بر سر زبان ها انداخت. وی در درخواست ثبت اختراع خود نوشت كه هدف از اختراع وی تولید یك وسیله ارزان قیمت، ساده، راحت و بسیار موثر به ویژه سازگار برای استفاده در اتو كردن آستین و بدنه لباس خانم ها است. با تصویب اختراع آن در سال 1892، بون یکی از اولین زنان آفریقایی آمریکایی بود که حق ثبت اختراع دریافت کرد.

تا آن زمان خیاط ها در وهله اول لباس های خود را روی یک تخته چوبی که روی دو صندلی قرار گرفته بود اتو می کردند روشی که برای دامن پهن مناسب بود اما برای خطوط نزدیک به هم لباس ها و آستین ها مناسب نبود. راه حل بون ایجاد تخته باریک و منحنی بود که بتواند به آستین بریزد و اجازه دهد لباس بدون چروک شدن اتو شود.

بون با نشان دادن مهارت های نوشتاری که فقط چند سال قبل از آن به دست آورده بود در سال 1891 درخواست ثبت اختراع برای صفحه اتو جدید و بهبود یافته خود را داد. زنان در آن زمان مخصوصا آفریقایی ها برای بدست آوردن این تمایز رسمی برای مخترعین با موانع زیادی مواجه می شدند اما او توانست با تمام سختی ها اختراع خود را ثبت کند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت اتو پرسی با اتو بخار/اتو پرسی بخریم یا اتو بخار؟

مخترع سیستم گرمایش مرکزی

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

آلیس اچ پارکر در اوایل قرن بیستم یکی ازمخترع های آمریکایی بود که بیشتر به خاطر ثبت اختراع سیستم گرمایش مرکزی که از گاز طبیعی استفاده می کند مشهور است. اختراع وی نقشی اساسی در توسعه سیستم های گرمایشی داشت که امروزه در خانه های خود از آن استفاده می کنیم. این اختراع در لیست اختراعات آمریکا بسیار خوش می درخشد زیرا امروزه شوفاژ و سیستم های گرمایشی مرکزی یکی از مهم ترین لوازم خانگی مخصوصا در مناطق سرد به شمار می آید.

درباره زندگی و سرگذشت پارکر اطلاعات کمی در دست است که این موضوع  به احتمال زیاد به این دلیل که زنان  به ویژه زنان رنگین پوست در آن زمان برای آنها ارزش زیادی قائل نمی شدند. وی در سال 1895 در موریستاون ، نیوجرسی متولد شد و بعداً در کلاس ها در دانشگاه هووارد در واشنگتن شرکت کرد که برای دریافت تحصیلات عالیه به عنوان یک زن سیاه پوست در آن زمان یک موفقیت بزرگ بود.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

ایده پارکر برای یک سیستم گرمایش در طی زمستان های نیوجرسی که شومینه ها به طور موثر کل خانه را گرم نمی کردند بسیار کاربردی بود. بیشتر صاحبان خانه در صد سال پیش برای گرم کردن خانه های خود از چوب یا زغال سنگ انبار شده استفاده می کردند. اختراع پارکر از این جهت منحصر به فرد بود که از گاز طبیعی استفاده می کرد که باعث صرفه جویی در وقت و بی نیاز شدن از خرد کردن چوب و افزایش تدابیر ایمنی بدون آتش سوزی در طول شب شد. حق ثبت اختراع Parker در 23 دسامبر 1919 صادر نشده است ولی این طرح به طور منحصر به فرد شامل یک سیستم مشعل چندگانه است که به طور جداگانه کنترل می شود. اگرچه به دلیل نگرانی در زمینه تنظیم جریان حرارت طراحی دقیق وی هرگز اجرا نشد  اما سیستم وی پیش تولید مهمی در سیستم گرمایش مدرن و همچنین ترموستات ها بود.

اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی

میراث پارکر با جوایز سالانه زنان رهبران آلیس پارکر در نوآوری از طریق اتاق بازرگانی نیوجرسی ماندگار شده است. این جایزه از زنان نوآور در نیوجرسی  ایالت محل زندگی پارکر قدردانی می کند.

در این متن با چند تا از مهم ترین و ارزشمند ترین اختراعات زنان در صنعت لوازم خانگی آشنا شدید اگر چه مردان نیز در این صنعت نقش پر رنگی داشتند اما ثبت اختراع زنان در آن سال ها کار بسیار دشواری بوده که تلاش زنان را با ارزش تر کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟