سامانه جامع گارانتی
اخبار لوازم خانگی

عدم اطلاع‌رسانی از کارکردهای سامانه جامع گارانتی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علی‌ رغم اینکه یک سال از راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی می‌گذرد اما هنوز بسیاری ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علی‌ رغم اینکه یک سال از راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی می‌گذرد اما هنوز بسیاری از مصرف‌کنندگان از کارکردهای آن اطلاع ندارند و سازمان حمایت و صدا و سیما اطلاع‌رسانی مناسبی را انجام نداده‌اند.

رواج کارت‌های تقلبی گارانتی و نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات پس از فروش موجب شد تا وزارت صمت ساماندهی و نظارت هوشمند بر صدور و ارائه خدمات گارانتی کالاهای بادوام و مصرفی همچون موبایل و لوازم‌ خانگی را در دستور کار خود قرار دهد.

بر همین اساس سال گذشته سامانه جامع گارانتی شروع به کار کرد و طبق دستور سازمان حمایت از مصرف‌ کنندگان، ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه جامع گارانتی از ۱۷ تیرماه ۱۳۹۹ برای واردکنندگان و تولید کنندگان اجباری شد. هم اکنون سامانه جامع گارانتی با آدرس https://irangs.ir و کد دستوری #۷۷۷۷*۴* در دسترس عموم مردم برای تشخیص اصالت گارانتی قرار گرفته است.

سید جواد احمدی معاون سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان، پیش از این اعلام کرده بود، امتیازبندی و رتبه‌بندی شرکت‌های گارانتی کننده، مدیریت نصابان درباره کالاهای نصبی و مشاهده مراکز ارائه خدمات و نمایندگی‌های مجاز از ویژگی‌های سامانه گارانتی و خدمات قابل ارائه به مردم است.

با مراجعه به سامانه جامع گارانتی می‌توان از اطلاعات مربوط به کالا، نظیر «مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی کننده، نحوه فعالسازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا» اطلاع یافت.

همچنین، پیش از این حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه با راه‌اندازی و استقرار سامانه جامع گارانتی، فعالیت کارت‌های گارانتی که خدمات نامطلوبی ارائه می‌دهند خاتمه می‌یابد اعلام کرده بود که سامانه جامع گارانتی به عنوان یک سامانه مکمل در کنار سامانه جامع تجارت و شناسه کالا قرار می‌گیرد تا از یک سو ورود اجناس قاچاق به کشور کنترل شود و از سوی دیگر گارانتی حقیقی و غیرتقلبی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

چه کسانی از سامانه جامع گارانتی بهره‌ می‌برند؟

سامانه جامع گارانتی

کاربران این سامانه به دو گروه مصرف‌کنندگان و شرکت‌های گارانتی کننده تقسیم می‌شوند. این شرکت‌ها با ثبت شناسنامه گارانتی محصولاتی که تحت پوشش خود قرار دارند، به نوعی باعث می‌شوند مصرف‌کنندگان از اصالت و اعتبار گارانتی کالای خریداری شده خویش آگاهی پیدا کنند.

مطابق با ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛ کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو (سنگین یا سبک)، ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.

در حال حاضر تلفن همراه و دیگر کالاهای دارای شناسه رهگیری (یخچال فریزر، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو، کولر گازی و اسپلیت، جاروبرقی، تلویزیون) در این سامانه قابل استعلام هستند.

شناسایی گارانتی‌های تقلبی به وسیله کد رهگیری مندرج بر کالا

مردم می‌توانند با مراجعه به صفحه نخست سامانه گارانتی و یا با ورود به کارتابل اختصاصی خویش، با درج شناسه رهگیری مندرج بر روی کالا، از اصالت گارانتی خود اطمینان یابند.

سامانه جامع گارانتی

شناسه رهگیری شناسه‌ای ۱۳ رقمی به منظور منحصربه‌فرد نمودن هر واحد کالاست که به کلیه کالاهای دارای بسته‌بندی با ابعاد مشخص اختصاص می‌یابد. اخذ و نصب شناسه رهگیری بر روی بسته بندی، بدنه کالا و کارت گارانتی آن در گروه لوازم خانگی و برقی تاکنون برای یخچال، یخچال فریزر، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو، کولر گازی و اسپلیت، جاروبرقی، تلویزیون و تلفن همراه و تبلت الزامی شده است. لازم به ذکر است که در گروه تلفن همراه و تبلت، شناسه رهگیری در واقع همان IMEI دستگاه است.

گروه لوازم خانگی و برقی تاکنون برای یخچال، یخچال فریزر، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو، کولر گازی و اسپلیت، جاروبرقی، تلویزیون و تلفن همراه و تبلت الزامی شده است. لازم به ذکر است که در گروه تلفن همراه و تبلت، شناسه رهگیری در واقع همان IMEI دستگاه است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟