نحوه شارژ گاز کولر گازی
آموزش

نحوه شارژ گاز کولر گازی با گاز R410 + ویدیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر چه هنوز فصل بهار را سپری می کنیم اما امسال روز های گرمی را در اواسط بهار ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر چه هنوز فصل بهار را سپری می کنیم اما امسال روز های گرمی را در اواسط بهار سپری می کنیم یعنی نسبت به سال های گذشته کمی زودتر به استقبال فصل تابستان رفته ایم. این موضوع باعث شده تا همه ما به فکر راه اندازی مجدد کولر گازی و سرویس کردن کولر آبی باشید. از طرفی بسیاری از مردم تصمیم داشتند که در سال جدید کولر خود را تعویض نمایند اما هنوز نمی دانند کولر گازی بهتر است یا آبی. موضوع اصلی این متن نحوه شارژ گاز کولر گازی با گاز R410 است اما لازم به ذکر است که ما در خرید و سرویس کردن کولر گازی و آبی می توانیم به شما کمک کنیم.

ما مطالب ساده و کاربردی را جهت راهنمایی شما در خرید کولر آبی و گازی و همچنین سرویس کردن آن ها تهیه نموده ایم. شما می توانید با مطالعه مطلب مقایسه کولر آبی و کولر گازی متوجه شوید که با توجه به بودجه و معیار هایتان کولر آبی بهتر است یا کولر گازی. همچنین اگر قصد خرید کولر آبی جدید را دارید بهتر است نگاهی به متن راهنمای خرید کولر آبی بیندازید تا با ویژگی های یک کولر آبی مناسب آشنا شوید. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا با نحوه شارژ گاز کولر گازی و مراحل شارژ کولر گازی اسپیلت آشنا شوید.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

کولر گازی جزو آن دسته از وسایل سرمایشی پرطرفدار در ایران است که می توان با رعایت چند نکته بیشترین استفاده را از آن برد. به طور مثال شما می توانید با انتخاب محل نصب مناسب تاثیر زیادی در کارایی کولر گازی بگذارید و همچنین اگر به درستی کولر گازی خود را سرویس کنید بدون بروز هیچ مشکلی می توانید در تمام روز های گرم با خیال راحت کولر گازی خود را روشن کنید. شارژ گاز کولر گازی یکی از مراحل سرویس کولر گازی بوده که اهمیت بسیار زیادی دارد.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

بیشتر بخوانید:

آموزش سرویس کولر آبی با ذکر چند نکته ساده!/قیمت کولر در بازار چه قدر است؟

اسپیلت و کولر گازی ها به طور کلی با انبساط و انقباض گاز گاز موجود در داکت خارجی هوای گرم و یا سرد را ایجاد می کنند که این فرایند به ما می گوید گاز کولر گازی نقش اساسی در عملکرد آن دارد. به همین خاطر شارژ گاز کولر گازی ، نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی ، آشنایی با علائم کمبود گاز کولر گازی و هواگیری کولر گازی بدون وکیوم می تواند بسیار به شما کمک کند.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

یکی از نکات ایمنی که باید رعایت کنید این است که هنگام تخلیه گاز مبرد داخل محفظه تمام نکات ایمنی را رعایت فرمایید و حدالامکان کودکان خردسال را محل دور کنید زیرا تنفس این گاز می تواند به ریه ها آسیب وارد کند و سلامتی شما را به خطر بیندازد. پس قبل از اقدام به انجام هر کاری در این راستا به این نکته توجه داشته باشید.

نحوه شارژ گاز کولر گازی با گاز R410

گاز داخل کولر گازی از نوع فریونی بوده که به مبرد معروف است. گاز مورد استفاده در برخی از کولر گازی ها و کمپرسور یخچال ها R410 نام دارد که کمبود این نوع گاز سیکل و جریان داخل کولر گازی را با اختلال مواجه می کند. این گاز از نظر متخصصان جزو سازگار ترین گاز ها با طبیعت بوده و همچنین استقامت زیادی در برابر دمای بسیار بالا و یا بسیار پایین دارد. این موضوع باعث شده تا نگراه یخ زدن و یا انفجار محفظه گاز در کور گازی نباشیم زیرا معمولا داکت خارجی در بیرون از خانه نسب می شوند. گفته می شود گاز R410  توانایی تحمل دمای زیر 15 درجه را دارد و در بسیاری از مناطق از این نوع گاز برای پر کردن محفظه کولر گازی استفاده می شود.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

البته برای مبرد کولر گازی از گاز های دیگری همانند R22 ، R407 و یا R13 استفاده می شود که تفاوت چندانی ندارد اما معمولا هر کولر گازی از یک نوع گاز مخصوص استفاده می شود و برای تغییر نوع گاز باید شرایطی را برای کولر گازی ایجاد نمود. به طور مثال با تعویض روغن کولر گازی یکی از اقداماتی است که برای جایگرین کردن مبرد جدید باید انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

آموزش سرویس کولر گازی در خانه

محفظه نگهدارنده گاز کولر گازی به طور کامل بسته و بدون هیچ منافذی است اما گاهی اوقات عوامل مختلفی باعث کم شدن گاز کولر گازی می شود به همین خاطر بهتر است قبل از انجام هر کاری اگر متوجه شدید که کولر شما به خوبی وظیفه خود را انجام نمی دهد باید به دنبال علت کم شدن آن باشید.

علائم کمبود گاز کولر گازی

نحوه شارژ گاز کولر گازی

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که علائم کمبود گاز کولر گازی چیست و یا از کجا بفهمیم کولر اسپیلت تمام شده ، موارد که در ادمه ذکر خواهند شد پاسخ سوال شما هستند.

اولین و رایج ترین علائم کمبود گاز کولر گازی خنک نشدن محیط اتاق است که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند اما این مشکل با شارژ شدن گاز کولر رفع خواهد شد. برخی از کولر گازی ها مجهز به سنسور بوده که این سنسور ها وظیفه تشخیص افراد را دارد تا باد بصورت مستقیم به سمت آنها پرتاب شود، گاهی مشاهده شده که کم شدن گاز کولرگازی بر روی عملکرد  این سنسور ها تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه کولر گازی و کولر آبی / کدام بهتر است ؟ + ویدیو و لیست قیمت

از دیگر علائم کم شدن گاز کولرگازی یخ زدن لوله های ورودی به اسپیلت است که یک مشکل جدی به شمار می آید. یخ زدن لوله ها منجر به مسدود شدن راه ورودی و انسداد جریان هوا خواهد شد پس به محض مشاهده این مسئله را با شارژ گاز کولرگازی رفع کنید. البته موارد دیگری مانند مصرف بالا انرژی، صدای زیاد و عیب غریب نیز از نشانه های کم شدن گاز اسپیلت است.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

آموزش گاز زدن کولر گازی و مراحل شارژ کولر گازی اسپیلت

قبل از آنکه درباره آموزش گاز زدن کولر گازی صحبت کنیم بهتر است بدانید که برخی از کولر گازی ها مجهز به سیستم گرمایشی بوده و در روز های زمستانی نیز می تواند محیط خانه شما را گرم کند. این موضوع باعث شده تا بعضی از افراد به شارژ کولرگازی در زمستان بپردازند. پس زمانی که عبارت شارژ کولرگازی در زمستان به گوشتان خورد تعجب نکنید.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

تا به اینجا با علائم کمبود گاز کولر گازی آشنا شدید در این بخش برای اولین گام از روش شارژ گاز کولرگازی به شما نحوه تشخیص کمبود گاز کولرگازی را آموزش می دهیم. برای انجام این کار می توان از ترازو و یا گیج کمک گرفت البته اگر کار با گیج کولر گازی را بلد باشید. به کمک ترازو می توانید وزن حدودی گاز موجود در محفظه را تخمین بزنید.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

گیج مانوفیلد یک فشارسنج بوده که می توان با آن فشار رفت و برگشت کولرگازی و همچنین میزان فشار گاز کولرگازی R410 و یا هر گاز دیگری را بدست آورد. زمانی که دمای محیط اطراف 27 درجه سانتی گراد باشد بهترین زمان برای اندازه گیری فشار گاز کولر گازی است. البته برای کار با این دستگاه باید از یک دما سنج نیز کمک بگیرید و همچنین جهت آسان شدن محاسبات می توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

با روش وزنه شما باید مقدار گاز موجود در محفظه را متناسب با فاصله داکت خارجی و داخلی محاسبه و اندازه گیری کرد. فاله استاندار بین این دو داکت 5 متر است که به ازای این فاصله برای خنک کردن محیط نیم کیلو گرم گاز مبرد لازم است با افزایش هر یک متر فاصله باید 20 گرم گاز اضافه نمود تا کولر گازی به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

بیشتر بخوانید:

بهترین محل نصب کولر گازی کجاست

نکته قابل توجه این است که اگر گاز R410 به دلیل نشتی کم شده باشد باید تمام گاز های موجود در محفظه را خالی نمایید سپس آن را با گاز مایه پر نمایید. البته در ایران بسیاری از تعمیرکاران به این موضوع توجه نمی کنند و بدون خالی شدن گاز موجود در محفظه آن را پر می کنند. این روش باعث صدمه دیدن کمپرسور و فاسد شدن روغن کولر گازی می شود البته مشکلات دیگری را نیز به همراه خواهد داشت.

نحوه شارژ گاز کولر گازی

قبل از اینکه شارژ کردن گاز کولر گازی را آغاز کنید بهتر است به هواگیری کولرگازی بدون وکیوم و یا با وکیوم بپردازید. ما جهت درک بهتر شما از آموزش گاز زدن کولر گازی فیلم شارژ کولر گازی را برای شما تهیه نمودیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟