علت جمع شدن آب در یخچال
آموزش

علت جمع شدن آب در یخچال چه می تواند باشد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برخی از لوازم آشپزخانه در طول شبانه روز چندین مرتبه مورد استفاده قرار می ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برخی از لوازم آشپزخانه در طول شبانه روز چندین مرتبه مورد استفاده قرار می گیرند و نقش مهمی را ایفا می کنند. یخچال یکی از این لوازم بوده به همین خاطر در لیست لوازم خانگی ضروری قرار گرفته است. همانطور که گفته شد این دستگاه بسیار نقش مهمی در خانه دارد به همین خاطر اگر مشکلی برای آن پیش بیاید قطعا عملکرد آن دچار اختلال خواهد شد و نمی توان کار های روزمره همانند پخت غذا و نگهداری از مواد غذایی را به خوبی پیش برد. پس باید به نشانه ها توجه داشت و به یخچال رسیدگی کرد. به طور مثال ممکن است با باز کردن درب یخچال متوجه تجمع آب در قسمت پایینی شوید در این شرایط اولین سوالی که برای شما پیش می آید این است که علت جمع شدن آب در یخچال چیست. حتی ممکن است شاهد نشتی آب از یخچال سامسونگ خود باشید.

اگر به دنبال علت آب دادن داخل یخچال ، نشتی آب در یخچال سامسونگ، علت جمع شدن آب در کف یخچال سامسونگ ، علت عرق کردن داخل یخچال بوش ، علت رطوبت داخل یخچال و علت جمع شدن آب در یخچال هستنید با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال خود برسید.

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین یخچال فریزر های ایرانی کدامند؟ + لیست قیمت

علت جمع شدن آب در یخچال های معمولی

علت جمع شدن آب در یخچال

یخچال های مدرن تر و پیشرفته از سیستمی برخوردار اند که بر عملکرد و فرایند خنک کردن یخچال تسلط بیشتری دارد این در حالیست که یخچال های معمولی و قدیمی از آنها بهره مند نیستند. از این جهت علت تجمع آب داخل یخچال معمولی و یخچال های امروزی متفاوت است ولی جای نگران نیست ما در این متن هم به علت جمع شدن آب در یخچال های معمولی و هم یخچال های جدید خواهیم پرداخت.

علت جمع شدن آب در یخچال

یخچال های معمولی همانند یخچال فریزر های بالا پایین دارای یک صفحه خنک کننده هستند که رطوبت داخل محیط یخچال را به خود جذب می کند. رطوبت جذب شده توسط این صفحه طی یک فرایند به شبنم و یا برفک تبدیل می شوند. حتما اصطلاح استراحت کردن موتور یخچال به گوشتان خورده است، اکثر یخچال ها به گونه ای طراحی شدند که بعد از گذشت چند ساعت موتور استراحت می کند. زمانی که کمپرسور یا موتور یخچال در حالت استراحت قرار می گیرد صفحه خنک کننده در این زمان روع به آب کردن برفک های جمع شده در این مدت می کند. بعد از این فرایند، برفک های آب شده به قسمت پایینی یخچال سرازیر خواهد شد و به سمت سینی تخلیه آب یخچال و شیلنگ تخلیه آب یخچال هدایت می کند.

علت جمع شدن آب در یخچال

آب از طریق سوراخ تخلیه آب یخچال وارد شیلنگ تخلیه آب یخچال شده سپس از این راه وارد سینی تخلیه آب یخچال بالای موتور می شود، در نهایت به کمک گرما و حرارت کمپرسور این آب تبخیر خواهد شد. حال اگر سوراخ تخلیه آب یخچال اسنوا ، سوراخ تخلیه آب یخچال سامسونگ و یا هر برند دیگری گرفتگی داشته باشد آب در جامیوه ای یخچال سامسونگ و یا اسنوا تجمع پیدا می کند. همچنین در صورتی که شلنگ تخلیه آب یخچال پیچ خورده باشد و یا هر گونه گرفتگی داشته باشد مانع مسیر تخلیه آب یخچال خواهد داشت سبب جمع شدن آب در کف یخچال می شود.

بیشتر بخوانید:

اشتباهات متداول در خرید یخچال که باید از آنها اجتناب کنید

علت جمع شدن آب در یخچال

شاید برای ما هم این سوال پیش بیاید که سوراخ تخلیه آب یخچال اسنوا کجاست یا سوراخ تخلیه آب یخچال امرسان کجا قرار گرفته است. این سوراخ در قسمت پایین دیواره پشتی یخچال فریزر محفظه ای تحت عنوان سوراخ تخلیه قرار گرفته است. همانطور که گفته شد مسدود شدن سوراخ تخلیه و لنگ تخلیه یخچال باعث مشکلات زیادی همانند علت جمع شدن آب در کف یخچال سامسونگ ، علت یخ زدن جا میوه ای یخچال و علت آب دادن داخل یخچال است.

 

علت جمع شدن آب در یخچال های جدید

علت جمع شدن آب در یخچال

از علت های جمع شدن آب در یخچال های جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • نشت آب از مواد غذایی داخل یخچال
  • یخ زدن اواپراتور یا تبخیر کننده علت آب نشدن برفک یخچال
  •  مسدود بودن شلنگ و سوراخ تخلیه آب یخچال
  • خرابی لاستیک درب یخچال علت عرق کردن داخل یخچال
  • خراب شدن آب سرد کن و یخ ساز علت بخار داخل یخچال و تجمع آب

گاهی اوقات علت جمع شدن آب در یخچال بسیار ساده تر از چیزیست که فکرش را بکنید. به طور مثال اگر شما درب یک بطری را باز بگذارید و یا در اثر سرد و گرم شدن یک لیوان در یخچال بشکند باعث تجمع آب در یخچال می شود. پس نشت آب از مواد غذایی داخل یخچال باعث تجمع آب در جا میوه ای و یا قفسه های یخچال است. در این شرایط باید فکر تعمیر و رفع مکلات جدی را کنار بگذارید و به محتویات داخل یخچال را نگاه بیندازید.

علت جمع شدن آب در یخچال

تبخیر کننده و یا اواپراتور قطعه ای  در یخچال است که وظیفه آب کردن برفک و آب های داخل سینی تخلیه آب یخچال را بر عهده دارد. بخار تولید شده توسط تبخیر کننده به کارکرد موتور یخچال کمک بسزایی می کند. در صورتی که موتور دستگاه مشغول به کار باشد اما تبخیر کننده کننده کار نکند این قطعه دچار یخ زدگی خواهد شد. پس  یخ زدن اواپراتور و یا تبخیر کننده علت آب نشدن برفک یخچال است که منجر به تجمع آب در یخچال می شود.

ببشتر بخوانید:

علت برفک زدن یخچال چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

علت جمع شدن آب در یخچال

همانطور که گفته شد مسدود بودن شلنگ و سوراخ تخلیه آب یخچال یکی از علت های جمع شدن آب در یخچال های جدید و معمولی  به شمار می آید. مسدود بودن آن ممکن است هنگام نصب یخچال فریزر پیش بیاید البته در یخچال های بدون برفک که جزو یخچال های جدید به شمار می آید احتمال یخ زدن لوله تخلیه وجود دارد که سبب گرفتگی مسیر تخلیه آب یخچال می شود. علت یخ زدگی شیلنگ تخلیه آب یخچال خرابی المنت، برد الکتریکی سنسور دیفراست و یا ترموفیوز است.

علت جمع شدن آب در یخچال

یکی از مشکلاتی که بسیار از کاربران به دنبال علت آن هستند علت رطوبت داخل یخچال، علت عرق زدن داخل یخچال و علت شبنم زدن یخچال است. خرابی لاستیک درب یخچال یکی از علت عرق کردن داخل یخچال به شمار می آید. زمانی که لاستیک درب یخچال ما خراب می شود اولین مشکلی که در این شرایط پیش می آید باز ماندن درب و ورود هوای گرم به محفظه یخچال فریزر می شود. از طرفی وقتی یک غذای داغ را داخل یخچال قرار می دهید اختلاف دما محیط و غذا باعث ایجاد بخار خواهد شد. رطوبت ایجاد شده باعث شبنم زدن محفظه یخچال ده و سپس یعد از مدت کوتاه این شبنم ها به سمت پایین دستگاه حرکت می کنند و در کف یخچال جمع می شوند.

علت جمع شدن آب در یخچال

رفع رطوبت داخل یخچال و تجمع آب در کف آن

علت جمع شدن آب در یخچال

اولین قدم برای رفع رطوبت داخل یخچال و تجمع آب در کف آن شناسایی علت است. با بررسی ها لازم می تواند علت را جویا شوید و نسبت به حل آن اقدامات لازم را انجام دهید البته برای رفع آن و تعمیر یخچال می توانید از یک تعمر کار ماهر و متخصص کمک بگیرید تا مشکل شما سریع تر حل شود. از آنجایی که تجمع آب در یخچال منجر به ایجاد بوی بد و نا مطبوع در محفظه شود باید هر چه سریع تر آن را رفع نمایید زیرا این بو بسیار آزار دهنده است. همچنین با زیاد شدن رطوبت داخل یخچال احتمال خراب شدن مواد غذایی و پوسیدگی دیواره های یخچال افزایش پیدا می کند.

حل مشکل مسدود شدن شلنگ تخلیه آب یخچال

علت جمع شدن آب در یخچال

گرفتگی شلنگ و سوراخ تخلیه یخچال دلیل عمده تجمع آب در یخچال بود که برای حل مشکل مسدود شدن لنگ تخلیه آب یخچال باید ابتدا کشو پایینی یخچال را خارج نمایید و مسیر خروجی را بیاید که معمولا نودان آن کاملا واضح و مشخص است. اگر این قسمت یخ زده باشد به کمک شسوار و یا آب گرم برفک آن را از بین ببرید. همچنین در صورت انسداد با جرم و رسوب با محلول آب و جوش شیرین می توانید مسیر را باز نماید و یا از یک سیم بسیار ضخیم برای این کار استفاده کنید.

رفع خرابی پلاستیک درب یخچال

علت جمع شدن آب در یخچال

خرابی پلاستیک درب یخچال آسیب زیادی را به یخچال وارد می کند پس رسیدگی به این مشکل اهمیت زیادی دارد. جهت رفع خرابی پلاستیک درب یخچال باید ابتدا ببینید که تمام لاستیک به درب چشبیده است یا خیر اگر بخشی از آن جدا شده باشد می توانید به کمک چسب های مخصوص آن را بچسبانید تا مشکل بر طرف شود.

اما در صورتی مشکل از خود پلاستیک باشد بهتر است کل پلاستیک را جدا کنید و در آب گرم قرار دهید تا انعطاف پذیر شود. جهت نرم کردن پلاستیک می توانید از وازلین نیز کمک بگیرید. سپس دوباره لاستیک را نصب نمایید. اگر لاستیک درب یخچال ما قابل تعمیر نیست بهتر از یک لاستیک نو خریداری کنید و نصب نمایید.

علاوه بر این باید به نحوه نصب یخچال نیز توجه داته باشید زیرا یخچال باید در یک محیط صاف و کاملا تراز نصف شود و اگر به این نکات توجه نداشته باشیم عملکرد دستگاه دچار اختلال خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟