تمیز کردن فیلتر کولر گازی
آموزش

آموزش تمیز کردن فیلتر کولر گازی با روشی ساده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تمیز کردن فیلتر کولر گازی یکی از کار های مهمیست که هنگام سرویس کردن کولر ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تمیز کردن فیلتر کولر گازی یکی از کار های مهمیست که هنگام سرویس کردن کولر گازی باید انجام دهید. علاوه بر این، فیلتر هوا نقش اساسی را در عملکرد کولر گازی ایفا می کند به همین خاطر مسدود بودن فیلتر کولر گازی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. همه ما زمانی که کولرگازی دچار مشکل می شود به دنبال علت آن هستیم، علت هایی که ممکن است مشکلاتی زیادی را به همراه داشته باشد. درواقع می توان گفت عیب یابی کولر گازی بسیار حائز اهمیت زیرا زمانی می توانید مشکل کولر گازی خود را برطرف کنید که دلیل آن را بدانید. البته نگهداری صحیح از کولرگازی در زمستان و تابستان نسبت به عیب یابی دستگاه اولویت بیشتری دارد به همین خاطر قصد داریم تمیز کردن کولر گازی را به شما آموزش دهیم.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

لازم به ذکر است که مسائلی همانند علت روشن شدن خودکار کولر گازی ، علت رون نشدن کولر گازی ، علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی ، علت صدای کولر گازی ، علت سوختن کمپرسور  کولر گازی ،  علت باد گرم ، علت داغ شدن کمپرسور و …. همگی می تواند به کثیف بودن فیلتر کولر گازی مرتبط باشد.

فیلتر هوای کولرگازی چیست

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

قبل از آنکه به شما نحوه تمیز کردن کولر گازی را شرح دهیم می خواهیم ابتدا شما را با عملکرد و وظیفه فیلتر آشنا کنیم و بگوییم فیلتر هوای کولر گازی چیست تا اهمیت تمیز بودن این قطعه را بهتر درک کنید. کویل کولر گازی برای ایجاد باد خنک در کولر گازی هوای بیرونی را به داخل میدمد. اما از آنجایی که کویل همانند رادیاتور ماشین برای انجام وظیفه خود نیاز به هوای پاک و تصویه شده دارد فیلتر هوای کولر گازی یا همان فیلتر کمپرسور کولر گازی بر روی کویل پنل قرار گرفته است. فیلتر کمپرسور کولر گازی کمک می کند تا هوایی که وارد دستگاه می شود فاقد هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد زیرا با آلودگی هوای ورودی آسیب جدی را به کمپرسور و کویل وارد می کند.

کثیف بودن فیلتر کولر گازی باعث ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه می شود زیرا هنگامی که کولر گازی روشن است کمپرسور یا به اصطلاح موتور کولر گازی به صورت متناوب خاموش و روشن می شود. در صورتی که فیلتر تمیز نباشد تعداد این تناوب افزایش پیدا می کند در نتیجه مصرف انرژی افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، دستگاه نمی تواند دمای فضا را پایین بیاورد و هوای مطلوبی را ارائه دهد.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

با کثیف بودن فیلتر هوا کولر گازی هوا در دستگاه به خوبی جریان پیدا نخواهد کرد و هوای سرد داخل پنل باقی می ماند در نتیجه شبکه ها و لوله های کولر گازی یخ خواهد زد. در واقع می توان گفت فیلتر کثیف نمی گذارد هوای خنک وارد محیط  شود.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

بیشتر بخوانید:

بهترین محل نصب کولر گازی کجاست

علاوه بر این، زمانی که ما تمیز کردن فیلتر هوای کولر گازی را به تعویق می اندازید به مرور زمان دستگاه دچار مشکل خواهد شد و اختلالات آن به دیگر قطعات آسیب وارد می کند و عملکرد صحیح کولر را با مشکل مواجه می سازد. با ظاهر شدن این مشکلات هزینه برق و انرژی شما افزایش پیدا می کند البته اگر به آن رسیدگی نکنید هزینه تعمیر نیز به آن اضافه خواهد شد.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

اگر می خواهید بهترین زمان برای سرویس کولر گازی و یا کولر آبی را بدانید و با نکات و نحوه آن به طور کامل آشنا شوید مطالب مربوط به آن را مطالعه نمایید. ما در این مقاله به آموزش سرویس کولر گازی ال جی ، جنرال و یا هر برند دیگری اشاره نموده ایم.

چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

در این بخش به طور مفصل به شما خواهیم چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم اما قبل از آن بهتر است درباره زمان تمیز کردن فیلتر کمپرسور کولر گازی صحبت کنیم. تمیز کردن فیلتر کولر همانند سرویس کولر باید به صورت دوره ای و چند وقت یکبار انجام شود که این زمان بسته به مدت زمان روشن بودن دستگاه در طول روز تغییر می کند.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

اگر تنها روزی 1 الی 2 ساعت فقط از کولر گازی استفاده می کنید و دستگاه در طول هر فصل بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است قبل از شروع هر فصل مخصوصا فصل تابستان فیلتر را تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

زمان تمیز کردن فیلتر هوا کولر گازی به محیط  زندگی شما نیز وابسته است. به طور مثال کسانی که در جنوب کشور زندگی می کنند کولر گازی آنها به طور میانگین بیش از شش ساعت در طول شبانه  روشن است به همین دلیل بهترین زمان برای تمیز کردن فیلتر کمپرسور سه هفته یک بار است.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

ببشتر بخوانید:

مقایسه کولر گازی و کولر آبی / کدام بهتر است ؟ + ویدیو و لیست قیمت

همچنین لازم است بدانید که اگر از پنل خارجی کولر گازی شما در فضا های باز که بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارد نصب شده باشد باید با فاصله زمانی های کوتاه به تمیز کردن فیلتر بپردازید.

البته برخی از کولر گازی ها مجهز به چراغ مخصوص جهت تشخیص کثیف بودن فیلتر هستند که با روشن شدن چراغ فیلتر کولر گازی متوجه کثیفی آن خواهید شد. البته گاهی اوقات این چراغ زمان تعویض فیلتر کولر گازی را نشان می دهد. اگر در این زمینه تخصص دارید می توانید با خرید فیلتر نانو کولر گازی و یا فیلتر معمولی آن را به راحتی تعویض نمایید. جهت خرید فیلتر کولر گازی سامسونگ ،  خرید فیلتر کولر گازی ال جی و یا هر برند دیگر می توانید به فروشگاه های لوازم جانبی لوازم سرمایشی مراجعه نمایید.

نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

در این بخش با دقت تمام مراحل تمیز کردن فیلتر کولر گازی را دنبال نمایید تا بتوانید به راحتی کثیفی های فیلتر کمپرسور را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید:

علت باد گرم کولر گازی چیست؟ + ویدیو

ابتدا کولر گازی را خاموش نمایید و پس از چند دقیقه یک نردبان و یا چهار پایه آماده کنید و آن را زیر پنل داخلی کولر گازی قرار دهید تا تسلط کافی بر روی پنل داته باشید. حال باید قاب پنل کولر گازی را در آورده  تا به فیلتر دسترسی پیدا کنید. طریقه باز کردن پنل کولر اسپیلت ال جی و یا طریقه باز کردن پنل کولر اسپیلت هایسنس و…. معمولا در دفترچه راهنما ذکر شده است. توجه داشته باشید در این مرحله بسیار دقت داشته باید تا آسیبی به بدنه کولر گازی وارد نشود. البته در ویدیو مربوطه نحوه باز کردن قاب پنل کولر گازی به نمایش گذاشته شده است که می توانید از راهنمایی های آن استفاده نمایید. اگرچه معمولا در سمت چپ یا راست دستگاه ضامن هایی برای باز شدن قاب پنل داخلی وجود دارد که قبل از تکان دادن آن باید آن را باز نمایید.

 

 

به محضر بر داشتن قاب شاهد فیلتر کولر گازی خواهید بود. اگر روی فیلتر پر از گرد و غبار است آن را به آرامی بلند کنید تا خاک روی آن بلند نشود. ما به شما پیشنهاد می کنیم فیلتر را به داخل حمام برده و از مایع شوینده و برس نرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید. بعد از این مرحله باید فیلتر را در مکانی قرار دهید تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

سپس آن را در جایگاه اصلی خود قرار دهید برای این کار اول قسمت های عقبی را جایگزاری کرده و بعد به سراغ قسمت های جلویی بروید.  لازم به ذکر است که فیلتر نانو کولر گازی نیازی به شستشو با مایع ندارد و تنها با آب برس می توان آن را تمیز نمود. همچنین بعد از شستشو فیلتر دستگاه می توانید یک دور آن را با بخار شوی نیز تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

پس از اتمام این مرحله می توانید به کمک محلول سشتشوی کولر گازی و یا اسپری تمیز کننده پنل کولر گازی بدنه دستگاه را نیز تمیز نمایید .

اگر به دنبال آموز گاز گیری کولر گازی یا به اصطلاح پر کردن گاز کولر گازی هستید می توانید مقاله مربوط به آن را در سایت ال کا ایران مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

نحوه شارژ گاز کولر گازی با گاز R410 + ویدیو

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟