تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی
آموزش

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، طی روز های اخیر در ساعات مختلف شاهد قطعی برق در بسیاری از شهر ها بودیم. این ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، طی روز های اخیر در ساعات مختلف شاهد قطعی برق در بسیاری از شهر ها بودیم. این اتفاق اگر چه بر روی زندگی روزمره و کار های روزانه تاثیر می گذارد ممکن است باعث بروز خسارت به لوازم برقی شود. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت ساخت سبک زندگی امروزی بسیار مدرن تر و قابل قیاس با زندگی در گذشته نیست. این تغییر و تحول باعث شد تا استفاده از لوازم خانگی بدون برق و الکتریسیته میسر نباشد و قطعی برق در سطح شهر اختلالاتی را به وجود خواهد آورد. تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی بسیار مهم است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

در همین راستا در این متن به علت نوسان برق در منزل ، علت ضعیف شدن برق خانه ، علت قطع و وصل شدن برق خانه ، علت قطع برق ، جلوگیری از سوختن وسایل برق در اثر قطعی برق ، حل مشکل نوسان برق در خانه و جلوگیری از نوسان برق خواهیم پرداخت.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

شمار زیادی از لوازم خانگی به وسیله برق کار می کنند و در پی قطع و وصل شدن برق به صورت مکرر احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد و از آنجایی که ممکن است این آسیب جبران ناپذیر باشد و شما برای همیشه دستگاه مورد نظر را از دست بدهید بهتر است با ما همراه باشید تا به حل مشکل نوسان برق در منزل و جلوگیری از نوسان برق در لوازم خانگی بپردازیم.

از آنجایی که هزینه خرید و تعمیر لوازم خانگی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و عده ای از افراد توان تعویض لوازم خانگی ضروری خود را ندارند، نگهداری از این وسایل و مراقبت دربرابر خطر های احتمالی می تواند بسیار مهم باشد و کاربران را از صرف هزینه های زیاد منع کند.

البته با نزدیک شدن به فصل گرما و بالا رفتن مصرف وسایل برقی نظیر کولر  احتمال قطعی برق در کلان شهر ها افزایش پیدا می کند. هفته گذشته و همچنین در این هفته جدول زمانبندی قطعی برق در تهران ، اصفهان، تبریز، اراک، مشهد و رومیه منتشر شد. بر اساس این جدول قطعی برق البرز و قطعی برق در دیگر شهر های بزرگ کشور به صورت احتمالی مشخص شده و مردم می توانند با توجه به جدول زمانبندی قطع برق، برنامه ریزی و کار های روزانه خود را به گونه ای هماهنگ کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

سامانه خسارت وسایل برقی

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

همانطور که گفته شد یکی از مشکلات بزرگی که ممکن است هنگام نوسان برق منزل و یا قطعی برق به وجود آید سوختن لوازم برقی است. زمانی که به فصل گرما نزدیک می شویم مصرف برق افزایش پیدا خواهد کرد و امکان قطعی برق به هر دلیلی وجود دارد در همین راستا خسارت های وارده به لوازم خانگی افزایش پیدا خواهد کرد و مطالبه خسارت از اداره برق نیز به همراه آن خواهد بود. جهت پیگیری خسارت ها و رسیدگی به مطالبه خسارت از اداره برق سامانه ای از طرف اداره در نظر گرفته شده که کاربران می توانند از این طریق ثبت نام کنند سپس بعد از روشن شدن علت خسارت وارده به لوازم خانگی  به ادامه روند دریافت خسارت ناشی از سوختن وسایل برقی بپردازند.

شهروندان می توانند با ورود به سامانه ثبت و اعلام خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی با نشانی bime.tavanir.org.ir  اقدامات لازم را برای دریافت خسارت سوختن وسایل برقی را انجام دهند.

علت نوسان برق در منزل و علت قطع برق

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

نوسانات برق در منزل گاهی به صورت آنی قابل مشاهده است به طور مثال سوختن وسایل برقی، آتش گرفتن لوازم خانگی و یا سو سو زدن لامپ ها از نشانه های نوسان برق در منزل است. اما برخی اوقات نشانه ها را نمی توان مشاهد کرد اما به مرور زمان به دستگاه آسیب وارد می کند ولی با چند روش به جلوگیری از نوسان برق پرداخت.

همانطور که می دانید در وسایل برقی و سیم کشی های خانه الکتریسیته جریان دارد تا ما بتوانید از این جریان در جهت روشن نمودن برق، یخچال، تلویزیون و …… استفاده نماییم. این جریان چند مولفه ثابت و استاندارد دارد که در سراسر کشور ثابت است به طور مثال سطح ولتاژ استاندارد در ایران به عبارت دیگر ولتاژ استاندارد برق خانگی 220 ولت بوده که با نوسان 50 هرتز مقداری استاندارد محسوب می شود. این مقدار همیشه باید ثابت باشد اما گاهی اوقات برخی موانع باعث افت و یا زیاد شدن این جریان می شود که می تواند به لوازم خانگی آسیب بزند. به عبارت دیگر  زمانی که جریان الکتریسیته  در مدار الکتریکی افزایش و یا کاهش پیدا می کند شاهد نوسان برق هستیم.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

بعضی اوقات به دنبال علت ضعیف شدن برق خانه و همچنین علت قطع و وصل شدن برق خانه هستیم،  این مشکلات همگی ناشی از نوسان برق است. رایج ترین علت های نوسان برق در منزل رطوبت گرفت سیم های برق به دلیل باران، مشکل داشتن سیستم سیم کشی خانه و نحوه انتقال برق، رعد و برق زدن، استفاده از دستگاه هایی با مصرف برق بسیار بالا همانند دستگاه جوش کاری و ماینر، خراب بودن سیم ها و یا دستگاه های انتقال برق است.

حال سوالی که پیش می آید این است که تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی و همچنین نوسانات در منزل چیست؟ زمانی که جریان برق به اصطلاح افت پیدا می کند لوازم خانگی همانند یخچال و یا تلویزیون نمی توانند به مقدار کافی برق مورد نظر را دریافت کنند در حالی که جریان داخل سیم ها تمایل به افزایش دارد این امر باعث می شود تا برخی از قطعات حیاتی دستگاه آسیب ببینند.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

از طرفی قطع برق و یا افت بیش از حد جریان مقاومت سیم ها را کاهش می دهد و احتمال اتصال کوتاه را افزایش می دهد. وقتی که آمپر کم و شدت جریان زیاد شود دمای قطعات لوازم خانگی بالا می رود و ممکن است که ذوب شوند.

همچنین اگر جریان برق افزایش یابد دستگاه باید کار بیشتری انجام دهد در این شرایط نیز لوازم خانگی دچار آسیب خواهند شد به عنوان مثال عایق سیم ها از بین می روند و خطر آتش سوزی و برق گرفتگی  را به همراه دارد.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

البته بسیاری از لوازم خانگی های امروزی به گونه ای طراحی شدند که قادر به کنترل افزایش و کاهش جریان برق هستند. البته لازم است بدانید میزان حساسیت لوازم خانگی به نوسان برق یکسان نیست و دستگاه های کنترل کننده های اختصاصی لوازم خانگی تنهای محدوده مشخصی از نوسانات را کنترل می نمایند پس نمی توان به آنها اکتفا کرد.

تمامی وسایل خانه همانند یخچال فریزر، تلویزیون و کامپیوتر دارای سیم پیچ و یا موتور هستند که این قطعات به راحتی تحت تاثیر ولتاژ برق قرار می گیرند پس حل مشکل نوسان برق بیشتر هر چیزی باعث حفظ این دسته از وسایل می شود.

نوسان برق در تلویزیون باعث می شود تا پنل بسوزد و یا برد دستگاه آسیب ببیند. تعمیر برد الکتریکی و یا تعویض پتل تلویزیون هزینه بسیار بالایی دارد به طوری که بسیاری از تعمیر کاران پیشنهاد می کنند به جای تعمیر به فکر خرید یک تلویزیون جدید باشید.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

 

نوسان برق در یخچال فریزر نیز باعث تخریب و از بین رفتن عایق ها در سیم پیچ های دستگاه می شود زیرا این عایق ها می توانند تنها ولتاژ استاندارد را تحمل کنند در غیر این صورت آسیب می بینند و ممکن است جرقه بزند و آتش بگیرد. یخچال هایی که از موتور  AC برخوردارند جهت حفظ دما قطعات به طور مداوم خاموش و روشن می شود اما هنگامی که جریان به صورت ناگهانی قطع و یا کاهش پیدا کند موتور زمان استارت زدن با مشکل مواجه خواهد شد و آسیب می بیند. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما این آسیب در یخچال های ساید بای ساید به مراتب جدی تر است زیرا موتور این دستگاه نسبت به یخچال های معمولی بیشتر کار می کند.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

برخی از لوازم خانگی همانند اجاق گاز، کولر ، ماشین ظرفشویی و …. زمانی که خاموش هستند برق در آنها جریان نخواهد داشت در نتیجه نوسان برق بر روی آنها تاثیری نخواهد داشت. اما وسیله ای همانند تلویزیون حتی اگر خاموش باشد نیز برق داخل آن در جریان است مگر آنکه به برق وصل نباشد.

همانطور که متوجه شدید از اثر قطعی برق بر لوازم خانگی نمی توان چشم پوشی کرد و باید به جلوگیری از نوسان برق پرداخت تا آسیب وارده به لوازم خانگی به حداقل برسد. روش هایی که ذکر خواهیم کرد برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی بوده و در راستای محافظت از لوازم خانگی شما در این ایام که شاهد قطعی برق هستیم است.

محافظت از لوازم خانگی در برابر قطعی برق

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

موضوع این بخش محافظت از لوازم خانگی در برابر قطعی برق بوده که با ارائه چند راه حل می توان دیگر نگران قطعی برق خانه نباشید. پس با ما همراه باشید تا با روش جلوگیری از سوختن وسایل برقی آشنا شوید.

تهیه دستگاه استابلایزر یا به اصطلاح تثبیت کننده ساده ترین کار در جهت جلوگیری از سوختن وسایل برقی و نوسان برق است. این دستگاه وسایله ای است که هر لحظه ولتاژ برق ورودی را اندازه گیری کرده و در صورت مشاهده افت و یا افزایش جریان سریعا ولتاژ و جریان قابل قبولی را به دستگاه مورد نظر منتقل می کند تا نوسان برق تاثیری بر لوازم خانگی شما نگذارد. استابلایزر که به نام های دیگر همانند ترانس اتوماتیک و یا ترانس افزاینده برق می شناسند یکی از بهترین محافظ برق لوازم خانگی به شمار می آید. تفاوت آن با باقی محافظت های برق موجود در بازار در دقت بالا در اندازه گیری ولتاژ است. تفاوت آن با محافظ های معمولی این است که استابلایزر به محض قطع و یا افت جریان، ولتاژ را کنترل می نمایند و حداقل جریان ممکن را به دستگاه می رساند و البته در صورت قطع شدن برق جریان را به آرامی کاهش می دهد و به طور ناگهانی دستگاه را خاموش نمی کند. اگر به دنبال محافظ برق تلویزیون سامسونگ، محافظ ولتاژ یخچال و دستگاه جلوگیری از نوسان برق هستید استابلایزر بهترین محافظ برق خانگی است.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

یکی دیگر از وسایل های نوسان گیر برق خانگی جعبه فیوز است. جعبه فیوز از نوسان برق کل ساختمان جلوگیری می کند. به کمک این دستگاه علاوه بر لوازم خانگی، از تمامی وسایل برقی اعم از لامپ ها، زنگ درب و حتی درب های ریموت دار پارکینگ محافظت می شود.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از قطعی برق با خود بگویید کاش فرصت داشتید تا وسایل برقی را از پریز جدا می کردید تا آسیب نبینند. برای رفع این مشکل یک دستگاه با عنوان UPS در بازار عرضه می شود که بعد از رفتن برق به به کمک یک باتری کمکی چندین دقیقه جریان برق را به وسیله باتری حفظ می کند تا فرصت داشته باشید وسایل را خاموش و از برق بکشید.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

در این متن با تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی به طور کامل آشنا شدید اگر نظر و یا پرسشی در مورد این موضوع دارید با ما درماین بگذارید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟