قبضه کردن بازار لوازم خانگی توسط مافیای واردات
اخبار لوازم خانگی

قبضه کردن بازار لوازم خانگی توسط مافیای واردات

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بعد از خروج ناگهانی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی ایران در سال 97، شوک بزرگی به ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بعد از خروج ناگهانی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی ایران در سال 97، شوک بزرگی به اقتصاد وارد شد، با این حال تولیدکنندگان داخلی با برنامه ریزی منسجم و اقدامات ضربتی به سرعت با افزایش تولید توانستند خلاء شرکت های خارجی را پر کنند و از این حیث مصرف کنندگان داخلی توانستند کمبود خود را با اجناس ایرانی برطرف کنند؛ البته در کنار این واقعه بسیاری از مهندسان و کارگران ایرانی صاحب شغل شدند و بخش خصوصی در نقش «ضربه گیر» تحریم نقش اساسی ایفا کرد.با این حال با گذشت قریب 3 سال از جان گرفتن دوباره صنعت لوازم خانگی داخلی و با نزدیک شدن به دوران رفع احتمالی تحریم ها، برخی اطلاعات حاکی از آن است که مافیای واردات با صرف هزینه های هنگفت بنا دارد دوباره به بازار ایران این بار به طور رسمی برگردد و در این راه به طور کلی منافع تولیدکنندگان داخلی را از بین ببرند.

برای مثال در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر ترخیص دو سوم محصولات بوش از گمرک شهید رجایی مخابره شده است؛ این اتفاق در حالی رقم خورده است که سال گذشته با وجود تلاشهای فراوان مافیای واردات جلوی ترخیص این محصولات گرفته شد اما مشخص نیست چه مسائلی باعث شده تا در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، بازار لوازم خانگی برای یکه تازی مجدد برندهای خارجی انتخاب شود! لازم به یادآوری است که آمارها نشان می دهد همین حالا هم تقریبا نصف محصولات بازار لوازم خانگی همان محصولات قاچاق برندهای کره ای و آلمانی است اما حالا شیوه جدیدی از طرف این طیف برای تحت تاثیر قرار دادن تولیدکنندگان انتخاب شده است.

راهبرد کوتاه مدت شرکت های خارجی در قبال بازار ایران

420 کانتینر لوازم خانگی بوش

یکی از اصلی ترین راهبردهای غرب در قبال ایران برای فتح بازار داخلی، «تست حساسیت» است. کارکرد این راهبرد یا روش به این شکل است که واردکنندگان ابتدا با برنامه قبلی فضاسازی رسانه ای انجام می دهند تا افکار عمومی آماده برگشت برندهای خارجی شود. در محله بعد نیز با تزریق تدریجی لوازم خانگی به بازار، عملا دولتمردان و تولیدکنندگان را وارد یک جنگ رسانه ای فرسایشی میکنند که دست آخر میتواند این خطر را داشته باشد که نهادهای حاکمیتی مانند وزارت صمت نسبت به این رویه شرکت های خارجی حساسیت کمتری نشان دهند و واردکنندگان آسان تر کار خود را انجام دهند.

برای مثال، در میانه خردادماه امسال بود که نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد برخی کالاها مانند لباسشویی دست کم 30 درصد گرانتر از نمونه خارجی آن است. این مقام صنفی گفته بود: برندهایی که در کشورهای اطراف ما وجود دارند، کالاهایی با قیمت کمتر به فروش می‌رسانند، بنابراین ما هنوز در بخش صادرات موفق نیستیم. در مورد کالاهایی مانند کولر آبی یا یک سری از آبگرمکن‌ها که دیگر کشورها تولید نمی‌کنند و تنها ما تولید داریم، می‌توانیم صادرات کنیم. اما چطور می‌توانیم ماشین لباسشویی که در ایران قیمت تمام شده آن 13 میلیون تومان است، در کشورهای اطراف که یک ماشین لباسشویی برند 7 یا 8 میلیون تومان قیمت دارد، صادر کنیم؟ اصلا امکان ندارد.

ابعاد جدیدی از ماجرای ترخیص کانتینر لوازم خانگی بوش

وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان تفاوت قیمت لوازم خانگی در داخل و خارج از کشور هم گفته بود: با احتساب نمونه‌ای ماشین لباسشویی که با همان ابعاد و وزن در داخل ایران 12 میلیون تومان و خارج از کشور 8 میلیون تومان است، لوازم خانگی حدود 30 درصد در کشور گران‌تر است.

حالا و در شرایطی که تابستان از راه رسیده است و تنها چند روز از اظهارات آن مقام صنفی گذشته است، حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی رسما اعلام کرد که ترخیص کانتینرهای لوازم خانگی بوش از گمرک هم آغاز شده است! بررسی تمامی این موارد در واقع بیانگر آن است که شبکه های مافیایی واردات با طراحی یک پازل دقیق و پیچیده قصد دارند بدون آنکه دانش فنی وارد کشور کنند و یا جریمه بدعهدی خود را در ایام تحریم ظالمانه آمریکا پرداخت کنند،قصد دارند بازار لوازم خانگی ایران را به قبضه خود دربیاورند و قطعا ادامه چنین روندی تکرار سناریوی اقتصاد شرطی خواهد بود که به جز خسارت دستاوردی برای اقتصاد ایران نخواهد داشت.

دستگاه های متولی ورود کنند

به گزارش تسنیم، بر مبنای برآوردها، در صورتیکه مانند دوران قبل از تحریم بازار در اختیار برندهای خارجی قرار گیرد،کاهش شدید تولید و بیکاری هزاران کارگر ایرانی رقم خواهد خورد که ورود مافیای واردات میتواند هشداری برای دولت جدید به حساب بیاید و توقع بر این است که آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب که اکنون بر مسند ریاست قوه قضائیه نشسته است به سرعت جلوی این روند را بگیرد. در پایان تاکید می شود که تکرار سناریوی قدیمی واردکنندگان در قبال بازار ایران،این بار تبعات سنگین تری میتواند به همراه داشته باشد که نابودی کامل انگیزه تولیدکنندگان داخلی و تبعات سنگین امنیتی تنها یک نمونه آن خواهد بود!

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟