مصرف‌کنندگان بازار لوازم‌خانگی می‌گویند توان خرید و نو کردن لوازم‌ خانگی را مثل قبل ندارند لذا عمدتا به تعمیر همان داشته‌های خانگی رو آورده‌اند که البته در این رابطه نیز کمبودهایی در خصوص لوازم‌ یدکی به‌ ویژه در قطعات یخچال‌های خارجی به چشم می‌خورد.

البته این تمام ماجرا نیست چون از آن سو فروشندگان هم دل خوشی از این افزایش قیمت لوازم‌ خانگی برقی ندارند و ادعا می‌کنند فروش آنها به حداقل ممکن رسیده است و مشتری چندانی برای خرید در بازار نیست.

مهم‌ترین مشکلی که در حال‌ حاضر بیش از عوامل دیگر خودنمایی می‌کند این است که میزان خرید مردم کاهش‌ یافته چرا که با توجه به افزایش هزینه‌ها برای بیمه، حمل‌ونقل، دستمزد و… قیمت لوازم‌ خانگی افزایش‌ یافته است و مورد دیگری که روی افزایش قیمت لوازم‌ خانگی برقی تاثیر دارد وابستگی لوازم‌ خانگی به ارز است زیرا نوسانات ارزی روی قیمت لوازم‌ خانگی تاثیر مستقیم می‌گذارد. این شرایط به نقطه‌ای رسیده است که فعالان بازار لوازم‌ خانگی می‌گویند تقاضا برای خرید لوازم‌ خانگی به نقطه انجماد نزدیک شده است.

البته خروج شرکت‌های خارجی که به عرضه کالاهای قاچاق و فاقد خدمات پس از فروش منجر شده است و همچنین افزایش قیمت محصولات آنها، موجب استقبال مردم از تولیدات داخلی شد. تولیدات داخل کشور با کالاهای خارجی قابل رقابت هستند و بخشی از این استقبال ناشی از کیفیت خوب محصولات است.

تعداد ۱۶۴ شرکت تولیدکننده لوازم‌ خانگی در ایران مشغول فعالیت هستند و بیشتر آنها از نظر کیفیت و استاندارد و تولید توانایی صادرات به کشورهای آسیای میانه را دارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از فروشندگان لوازم‌ خانگی در خصوص دلیل تفاوت قیمت‌ لوازم‌خانگی ایرانی در فروشگاه‌های متفاوت گفت: سود قانونی فروشندگان لوازم‌خانگی ۷ درصد است اما برخی فروشگاه‌ها بر اساس تعهدی که به شرکت‌ها دارند یا برای پرداخت بدهی‌هایشان، سود خود را به ۲ یا ۳ درصد می‌رسانند و این موضوع باعث تفاوت قیمت بین فروشگاه‌ها است.

انتهای پیام/