دلایل رکود در بازار لوازم خانگی چیست ؟
اخبار لوازم خانگی

دلایل رکود در بازار لوازم خانگی چیست ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازار لوازم خانگی شدیدتر از گذشته در رکود فرو رفته و قدرت خرید مردم کاهش ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازار لوازم خانگی شدیدتر از گذشته در رکود فرو رفته و قدرت خرید مردم کاهش قابل توجهی داشته است. بی ثباتی ارزی و در پی آن رشد چشمگیر لوازم خانگی یکی از دلایل رکود در بازار لوازم خانگی تلقی می شود و اکثر مردم تمایل به تعمیر دارند تا خرید لوازم خانگی.

بررسی دلایل رکود در بازار لوازم خانگی

دلایل رکود در بازار لوازم خانگی چیست ؟

دلایل زیادی برای رکود در بازار لوازم خانگی از سوی مسئولان و فعالین این حوزه مطرح شده که در این بخش به بررسی هر کدام از آن های می پردازیم اما شاید بتوان گفت افزایش قیمت لوازم خانگی ناشی از رشد نرخ ارز مهمترین علت کاهش قدرت خرید مردم و خلوتی بازار است.

اکبر پازوکی؛ رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی پیش از این در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: مواد اولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی به قیمت گران عرضه و به دست تولید‌کننده می‌رسد و با توجه به افزایش قیمت بی‌ رویه و کاهش قدرت خرید مردم بازار لوازم خانگی در رکود کامل به سر می‌ برد.

یک عضو اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی نیز با اشاره به رکود حاکم بر بازار  هشدار داد که در صورت ادامه این روند واحد های صنفی مجبور به تعطیلی و یا تغییر شغل هستند.

تعادل بازار لوازم خانگی

مشاهدات حاکی از آن است که برخی از دلایل رکود در بازار لوازم خانگی موقتی بوده که از جمله می توان به انتظار مردم برای نتایج انتخابات ریاست جمهوری، کاهش خرید لوازم خانگی در ماه های محرم و صفر و … اشاره کرد اما برخی دیگر نظیر شیوع بیماری کرونا، تعطیلی تالارهای عروسی و رشد نرخ ارز و در پی آن افزایش قیمت لوازم خانگی تاثیر قابل توجهی بر روی این بخش داشته است.

بررسی های بازار نشان می دهد که بی ثباتی نرخ ارز و شیوع بیماری کرونا دو عامل اصلی برای رکورد بازار لوازم خانگی تلقی می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی

دلایل رکود در بازار لوازم خانگی چیست ؟

به طور کلی می توان گفت وقتی که قیمت ارز افزایش پیدا می کند طبیعی است که به تبع آن قیمت اجناس هم زیاد شود و با توجه به این که درامد تغییری نمی کند در نتیجه تقاضا برای خرید لوازم خانگی کاهش یافته و رکود اتفاق می دهد اما شاید برای برخی از افراد ای سوال پیش بیاید که تاثیر افزایش نرخ ارز بر لوازم خانگی ایرانی و تولید کننده های کشورمان چیست؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که برخی از قطعات لوازم خانگی وارد می شوند و از طرفی دیگر افزایش قیمت برخی از مواد اولیه مورد نیاز لوازم خانگی از جمله پتروشیمی و فولاد به یک معضل اساسی برای تولیدکنندگان این بخش تبدیل شده است.

عباس هاشمی؛ دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این خصوص گفت: : حتی اگر کاهش نرخ ارز ادامه یابد و قیمت جهانی مواد اولیه محصولات پتروشیمی و فولاد نیز کاهش یابد با توجه به افزایش ۳۹ درصدی دستمزد و تابعیت بازار از عرضه و تقاضا نمی‌توان تاثیر چشمگیری بر قیمت نهایی لوازم خانگی داشته باشد.

عباس هاشمی

با توجه به تغییرات قیمت دلار از سال 97 تا به امروز می توان نتیجه گرفت که عدم ثبات ارزش پول ملی باعث شده که مشتری نداند که قیمت ها در آینده افزایش یا کاهش می یابد و در نتیجه تقاضا برای خرید لوازم خانگی کاهش یافته است اگرچه طی ماه های گذشته نرخ دلار تقریبا ثابت بوده است اما با توجه گرانی های نرخ دلار و لوازم خانگی نمی توان انتظار بالایی برای رونق این بازار داشت.

پیشنهادات زیادی برای خروج بازار لوازم خانگی از کسادی مطرح شده که با بررسی ها آن ها می توان گفت که حمایت دولت از تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران و ارائه تسهیلات ویژه به مشتریان برای خرید لوازم خانگی تا حدودی می تواند مشکلات این بازار را حل کند.

کرونا چگونه به کسادی بازار لوازم خانگی کمک می‌ کند؟

 

همه گیری کرونا در ایران برای نخستین بار در 30 بهمن سال 1398 به صورت رسمی تایید شد و در مدت زمان کوتاهی توانست به یک دغدغه اصلی برای اکثر صنایع ایران و جهان از صنعت لوازم خانگی تبدیل شود و به عبارت دیگر  می توان گفت که کرونا یکی از دلایل اصلی رکود در بازار لوازم خانگی به شمار می رود.

تعطیلی فروشگاه ها و مراکز خرید لوازم خانگی در پی این بیماری منجر شد تا رکود در بازار لوازم خانگی ایران شدیدتر شود و فروشندگان متحمل ضررهای سنگینی شوند. علاوه بر این، تعطیلی تالارهای عروسی و توقف مراسم ازدواج یکی از مواردی است که به شدت بر روی تقاضای لوازم خانگی تاثیر داشت زیرا لوازم خانگی جزو لاینفک جهیزیه محسوب می‌ شود و در واقع این بازار یکی از مخاطبان اصلی خود را از دست داده است البته با آغاز روند واکسیناسیون در کشور می توان انتظار داشت که این بازار بهبود یابد.

سخن پایانی

لوازم خانگی از جمله محصولاتی است که همواره در سبد خرید خانواده ها حضور دارد و یکی از اجزای اصلی جهیزیه تلقی می شود اما به شدت تحت تاثیر بازارهای ارز، طلا و سکه قرار دارد و نوسان قیمت در این بازار ها می تواند بر روی بازار لوازم خانگی تاثیر مستقیم داشته باشد. از طرفی دیگر شیوع بیماری کرونا طی سال های گذشته به رکود در بازار لوازم خانگی دامن زده است.

پیش بینی درستی از آینده بازار لوازم خانگی وجود ندارد اما اگر دولت مواد اولیه مانند فولاد و محصولات پتروشیمی را با قیمت کمتری به تولیدکنندگان دهد و تسهیلات ویژه برای خرید لوازم خانگی در نظر بگیرد با توجه به آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور می توان انتظار چشم انداز بهتری را برای این بازار داشت. اگرچه در آستانه ورود به ماه های محرم و صفر قرار داریم و کاهش تقاضای خرید لوازم خانگی در این ماه ها طبیعی و موقتی است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟