قاچاق ۳ هزار کانتینر ظروف کریستال
اخبار لوازم خانگی

پرونده قاچاق ۳ هزار کانتینر ظروف کریستال به کجا رسید ؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دیده بان شفافیت و عدالت درباره پرونده قاچاق ۳ هزار کانتینر ظروف کریستال توضیحاتی ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دیده بان شفافیت و عدالت درباره پرونده قاچاق ۳ هزار کانتینر ظروف کریستال توضیحاتی ارائه داد.

 بحث مبارزه جدی با فساد یکی از جمله بحث‌های مهمی است که رهبری بار دیگر در مراسم تنفیذ رئیس جمهور جدید به آن تکیه داشته اند. ایشان فرمودند: «اگر ما به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم در کنار مردم باشیم، باید بی‌امان با فساد و مفسد مبارزه کنیم … لکن اصل قضیّه اینجا است، [یعنی] بسترهای فساد [و] زمینه‌های فساد در قوّه‌ی مجریّه تشکیل می‌شود؛ اینجا باید با فساد مبارزه کرد. این فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی‌دلیل، سوءاستفاده از ارز ترجیحی، فعّالیت های ناسالم سوداگرانه، قاچاق و امثال اینها آن فسادهایی است که باید به معنای واقعی کلمه با آن مواجه شد و برای آن برنامه داشت».

این بیانات به نوبه خود موجب می‌گردد تا وظیفه دولت جدید در امر مبارزه با فساد بیش از پیش سنگین‌تر شده و رئیس جمهور محترم با دقت بیشتری به انتخاب وزاری خود اهتمام ورزد.

همان طور که می‌دانیم یکی از اقدامات مهمی که می‌تواند تا حد زیادی از مفاسد اقتصادی و از جمله قاچاق کالا در کشور جلوگیری کند، پاکسازی بدنه گمرک از مدیران فاسد است. متأسفانه در سال‌های اخیر تخلفات گسترده‌ای در زمینه قاچاق کالا در گمرکات کشور صورت گرفته که هم در حجم و هم در تعداد کالاهای قاچاق شده کم سابقه بوده است.

بنابراین لازم است تا نسبت به این مهم توجهات بیشتری صورت گیرد و با انتخاب افراد سالم، ضد فساد، متخصص و شجاع و برخورد جدی با افراد ناسالم و یا حذف آنان از بدنه مدیریتی، امکان اصلاح رویه‌ها و ساختارهای فسادزا فراهم شود.

دیده بان شفافیت و عدالت قصد دارد تا با هدف یادآوری عمده تخلفات صورت گرفته در گمرکات کشور، در سال‌های گذشته، و همچنین به منظور دادن آگاهی به خوانندگان از سرانجام پرونده‌های تشکیل شده، به صورت سلسله وار به برخی از مهمترین آنها اشاره کند.

 قاچاق ۳ هزار کانتینر ظروف کریستال

 قاچاق ۳ هزار کانتینر ظروف کریستال

در ماه‌های پایانی سال ۹۴ اتفاق مهمی در گمرک افتاد که در تاریخ گمرک ایران بی سابقه است و از آن می‌توان به عنوان بزرگترین فساد از بدو پیدایش گمرک ایران اشاره کرد. بر اساس مدارک به دست آمده توسط کارگروه گمرک دیده بان شفافیت و عدالت، گمرک شهید رجایی برای اولین بار اقدام به ترخیص ۳۰۰۰ کانتینر کالای قاچاق ظروف کریستال نمود که در زمان خود بسیار جنجال برانگیز شد. پس از آن رئیس کل وقت گمرک ایران در یک برنامه زنده تلویزیونی با تکذیب این اتفاق مدعی شد به دلیل استقرار سامانه جامع گمرکی در کشور امکان قاچاق حتی یک کانتینر کالا نیز غیرممکن و محال است.

پس از ادعای رئیس کل وقت گمرک ایران مبنی بر کذب بودن اتفاق پیش آمده، دیده بان شفافیت و عدالت اسناد و مدارک این قاچاق بزرگ را در اختیار معاون اول رئیس جمهور، رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور و همچنین نایب رئیس وقت کمیسیون اصل نود مجلس قرار داد و به دنبال آن به دستور مسئولین امر، مسئول پیگیری و بررسی ابعاد مختلف این پرونده شد. این در حالیست که با ارائه مدارک دیده بان مقامات گمرک سکوت اختیار کرده و هیچ گونه اظهارنظری درباره آن نکردند.

در ادامه بررسی‌های کارگروه گمرک دیده بان شفافیت و عدالت، یکی از بانیان این فساد بزرگ به نام س. ج به اتهام قاچاق ۱۱۲۸ کانتینر ظروف کریستال به جریمه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان توسط مراجع قضائی محکوم شد. همچنین فرد دیگری به نام ه. الف نیز به اتهام قاچاق بیش از ۱۵۰۰ کانتینر ظروف کریستال به مراجع قضائی و سازمان بازرسی معرفی گردید.

یک سال بعد (در سال ۹۵) گروه دیگری از تجار متخلف تحت نام برادران ط. ح به همین اتهام دستگیر شدند که با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیارد تومانی آزاد شدند. گفتنی است علی رغم گذشت ۶ سال از اتهام آنان هنوز پرونده آنان به نتیجه نرسیده است و در حال رسیدگی می‌باشد.

باید به این حجم تخلفات، تخلفات برخی مدیران و کارشناسان گمرک را نیز اضافه نمود که سالهاست پرونده آنان تحت همین اتهام در دیوان محاسبات کشور، دادسرا و یا هیئت‌های مستشاری در حال رسیدگی بوده و تاکنون منتج به نتیجه نهایی نشده است.

اخیراً پرونده تخلفات تعداد محدودی از مدیران و کارشناسان گمرک پس از سال‌ها تأخیر به هیئت‌های تخلفات گمرک ارجاع و منتج به صدور رأی محکومیت‌های اداری شده که مورد اعتراض مسئولان عالیه گمرک قرار گرفته تا در هیئت‌های تجدید نظر مورد بازنگری و تخفیف مجازات گردند./مهر

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟