گران‌فروشی لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

گرانی لوازم خانگی سبب شده تا مشتری نایاب شود/خودنمایی لوازم خانگی خارجی در پشت ویترین مغازه‌ها

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روز‌ها گرانی لوازم خانگی سبب شده تا مشتری نایاب شود و بازار در رکودی ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روز‌ها گرانی لوازم خانگی سبب شده تا مشتری نایاب شود و بازار در رکودی بی‌سابقه به کما برود در این بین لوازم خانگی خارجی بیش از برند‌های داخلی در پشت ویترین مغازه‌ها در حال خود نمایی است.

نبود قیمت مشخص، عدم فاکتور خرید، بی توجهی به نظارت مناسب در کنار بازار گران لوازم خانگی دست به دست هم داده‌اند تا بازار لوازم خانگی را بی رمق‌تر از هر زمان دیگری کنند.

چرا که بازار لوازم خانگی در طول سال‌های اخیر به قدری رشد یافته که قدرت خرید را از مردم ربوده است اما در طول هفته‌های اخیر باز هم گرانی این کالا‌ها نقل مجالس مردم شده و این در حالی است که افزایش تورم و کاهش توان خرید نیز مشتری و خریدار را نیز ناراضی کرده است.

با این وجود قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی راه خود را می‌روند و بازار را به دست گرفته‌اند در کنار این‌ها برند‌های خارجی زینت بخش ویترین مغازه‌ها شده‌اند و برخی برندها نیز گاهی به قدری گران شده‌‌اند که فقط مشتریان خاص خود را می‌طلبند و مردم تنها تماشاگر آن هستند.

با این حال گرانی لوازم خانگی تا حدی بر قدرت خرید و زندگی مردم تاثیر گذاشته که مسئولان نیز به آن واکنش نشان داده‌اند چرا که اخیراً اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه 90 درصد کالا‌های موجود خارجی در واحد‌های صنفی قاچاق هستند گفت: متاسفانه از چهار سال گذشته که تصمیم گرفتند ورود لوازم خانگی خارجی را به کشور ممنوع کنند بازار لوازم خانگی ایران را نسنجیدند که آیا تولید داخل کفاف جامعه را می‌دهد؟ یا خیر.

همینطور این مسئول با انتقاد از عدم شناخت مسئول از صنف لوازم خانگی گفته بود: یک جدایی بین اصناف و آقایان دولتی وجود دارد، مخصوصاً در صنف لوازم خانگی، البته برای این صنف پشت در‌های بسته تصمیم گیری می‌شود و لوازم خانگی در کشور نقشه راه ندارد.

از سوی دیگر مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس چندی پیش در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به اینکه در سال 97 تولید داخلی 30 درصد و واردات کالا‌های خارجی 70 درصد بود، افزود: در حال حاضر این ارقام جابه‌جا شده به طوری که 70 درصد تولید کالا‌ها در داخل کشور انجام می‌شود.

وی گفت: ما با اینکه توانسته‌ایم تولید داخلی را به 70 درصد برسانیم اما در بازار‌های داخلی بیش از 80 درصد کالا‌های کوچک لوازم خانگی، خارجی و وارداتی است که با قاچاق وارد کشور شده است بنابراین ما هنوز نتوانسته‌ایم کالا‌های کوچک را به تولید حداکثر برسانیم.

این مسئول با بیان اینکه گاهاً کیفیت پایین کالا‌های تولیدی سبب می‌شود تا بازار پسندی پایین‌تری داشته باشد و نتواند با کالا‌های خارجی رقابت کند عنوان کرد: تکنولوژی ما در تولید کالا‌ها هنوز به تکنولوژی کشور‌های پیشرفته نرسیده که همین امر نیز دلیلی بر کاهش کیفیت کالا‌ها شده است.

در این زمینه محمد احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و اداری استان زنجان نیز با اشاره به اینکه قیمت لوازم خانگی در طول سه سال گذشته تا چندین برابر افزایش یافته و همچنان در حال افزایش است، اظهار داشت: این در حالی است که در سال جاری قیمت قیمت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی همچنان در حال رکود است افزود: افزایش قیمت لوازم خانگی سبب شده تا قدرت خرید مردم نیز پایین‌تر بیاید و مردم به اجبار تنها لوازم ضروری خانگی خود را تهیه نمایند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و اداری استان زنجان با بیان اینکه اغلب لوازم خانگی موجود در سطح بازار استان وارداتی و نوع خارجی است و مردم در صورت قدرت خرید اقبال بیش‌تری برای خرید آن دارند، عنوان کرد: قیمت کالا‌های داخلی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید بالاتر رفته است و قیمت‌ها هنوز به حد تعادل نرسیده و در حال نوسان است.

به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: یکی از دلایل دیگری که سبب شده تا لوازم خانگی با قیمت بالاتری به فروش برسد افزایش اجاره بهای مغازه‌هایی است که در حال ارایه خدمات در این زمینه هستند.

با تمام این تفاسیر باید ببینیم برنامه دولت سیزدهم برای احیای بازار لوازم خانگی در کشور‌ چیست  و مسئولان اقتصادی دولت چه برنامه‌ریزی برای احیای آن دارند؛ آن چیز که مسلم است بی‌تدبیری مسئولان اقتصادی دولت سابق سبب شده که صنف لوازم خانگی در کشور به کما برود و رکودی عجیب این صنف را فرا بگیرد و اگر در دولت فعلی این صنف ترمیم نشود شاید با ورشکستگی بسیاری از افراد در این صنف مواجه شویم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟