ممنوعیت بازگشت ال جی و سامسونگ
اخبار لوازم خانگی

ورود محموله جدید لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ به گمرک ایران

به گزارش  پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تشریح سیاست‌های کره جنوبی جهت رشد صنعت ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش  پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تشریح سیاست‌های کره جنوبی جهت رشد صنعت لوازم خانگی، از ورود محموله جدید لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ به گمرک ایران خبر داد.

حمیدرضا غزنوی در مورد سیاست‌هایی که کره جنوبی برای رشد صنعت لوازم خانگی خود اعمال کرد، اظهار داشت: ممنوعیت واردات لوازم خانگی یکی از سیاست‌های اصلی کره‌ جنوبی بود و در عین حال، توزیع کالا در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه نیز به شدت تحت کنترل بود تا هیچ کالای خارجی در این فروشگاه‌ها عرضه نشود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این نوع محدودیت‌ها همچنان اعمال می‌شود، به طوری که حتی امکان وارد کردن یک دستگاه دوربین عکاسی آکبند از فرودگاه‌های کٌره به این کشور وجود ندارد و حتی اگر فردی بگوید که من عکاس هستم، می‌گویند دوربینت باید مصرف شده باشد و حق ورود دوربین نو غیر کره‌ای را ندارید.

غزنوی با بیان اینکه دولت کره‌ جنوبی توجه زیادی به موضوع برندسازی داشته است، گفت: با این کار دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در کره‌جنوبی سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند.

 لوازم خانگی کٌره‌ای بیرون ازکشورش ارزان‌تر از داخل کٌره است

میزان تولید در صنعت لوازم خانگی 

به گفته وی، تکمیل زنجیره ارزش تولید لوازم خانگی و حمایت دولت از این موضوع نیز یکی از دلایل رشد صنعت لوازم خانگی در کره‌ جنوبی است و در واقع بیشتر امکانات این کشور به پیشران‌های اقتصادی و صنایع استراتژی معطوف شده است.

وی تصریح کرد: تخفیف در مالیات‌ها و دریافت سود بانکی پایین‌تر از صنعت لوازم خانگی از جمله سیاست‌های دولت کره‌ جنوبی در مواجهه با صنعت لوازم خانگی بوده و در عین حال، هزینه تحقیق و توسعه شرکت‌ها و قالب‌سازی آنها نیز از طریق جوایز صادراتی تأمین شده است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی توضیح داد: در کٌره، جوایز صادراتی 20 درصدی بابت صادرات لوازم خانگی پرداخت می‌شود و همین موضوع باعث شده تا قیمت لوازم خانگی در خارج از این کشور پایین‌تر از قیمت‌های داخلی آن باشد، به طوری که برخی کره‌ای‌ها وقتی به ایران می‌آیند از اینجا موبایل کره‌ای می‌خرند و می‌گویند، قیمت در اینجا پایین‌تر از کشورمان است. در واقع هزینه تولیدکنندگان با جوایز صادراتی در خارج از کره کمتر است.

ورود محصولات کٌره‌ای به گمرک با وجود ممنوعیت ثبت سفارش

وی با تأکید بر اهمیت ایجاد زنجیره ارزش در تولید لوازم خانگی در کشورهای سازنده این وسایل گفت: در حال حاضر این موضوع در ایران رها شده و فقط ممنوعیت واردات را داریم. با این حال یک سوم بازار لوازم خانگی دست خارجی‌ها است، چرا که واردات از طریق ملوانی و ته‌لنجی، کانون تعاونی و مرزنشینان به صورت رسمی صورت می‌گیرد و در عین حال، قاچاق نیز وجود دارد.

غزنوی در ادامه از وجود لوازم خانگی ساخته شده شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ در گمرک ایران خبر داد و گفت:‌ این محصولات شامل لوازم خانگی مختلف از جمله یخچال و ماشین‌ لباسشویی می‌شود، به تازگی وارد گمرک شده در حالی که ثبت سفارش و واردات ممنوع بوده است.

وی همچنین با اشاره به انتصاب سفیر جدید کره‌ جنوبی در ایران، گفت: این فرد 15 سال معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کره‌ جنوبی بوده و به این ترتیب قوی‌‌ترین فرد اقتصادی از سوی کٌره در ایران منصوب شده است.

چرا کمپرسور یخچال وارد می‌شود؟

رونق بازار لوازم خانگی دست دوم

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه در مورد بالا بودن قیمت لوازم خانگی داخلی و راکد بودن بازار نیز توضیح داد: در حال حاضر بخشی از قطعات مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی داخلی‌سازی شده اما همچنان در مورد تأمین برخی قطعات مانند کمپرسور یخچال چاره‌ای جز واردات نداریم، چرا که تولید این قطعات در تیراژ کم صرفه اقتصادی ندارد.

وی تأکید کرد: یکی از شرکت‌های ایرانی در شیراز قبلا در زمینه تولید کمپرسور فعال بود که حالا ورشکست شده و ظاهراً احیای آن به صرفه نیست، چرا که به تکنولوژی مناسبی برای تولید دسترسی ندارد وگرنه به محض داخلی‌سازی این قطعه، تولیدکنندگان لوازم خانگی قطعاً برای تأمین آن از داخل کشور اقدام خواهند کرد.

غزنوی با بیان اینکه طی سه تا چهار سال اخیر با رشد نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و قطعات لوازم خانگی افزایش داشته است، گفت: با این حال، قیمت ارز 7 برابر شده ولی قیمت لوازم خانگی 4 برابر رشد داشته است و به اندازه رشد نرخ ارز، گران نشده است.

به گزارش فارس، وی افزود:‌در حال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی مواد اولیه مورد نیاز خود از جمله مواد پتروشیمی و فولاد را با قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند که سهم بزرگی در قیمت تمام‌شده تولید دارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • فاطمه | 11 مهر 1400 در 10:52 ق.ظ

    سلام خانم رحیمی
    ممنون بابت مطلب مفیدتان. آیا آماری مبنی بر میزان واردات لوازم خانگی طی چند سال اخیر و امسال دارید؟ در زمینه تولیدات داخلی مشابه چطور؟ همچنین آمار هست نشون بده چقدر از واردات و چه میزان از تولیدات داخلی فروش رفته؟