مشخصات و قیمت پر فروش ترین لوازم خانگی های سال 99
اخبار لوازم خانگی

متعارف بودن قیمت لوازم خانگی داخلی به رغم افزایش جهانی نهاده‌های تولید

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کیوان گردان با اشاره به متعارف بودن قیمت لوازم خانگی داخلی گفت: هرچند نهاده های ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کیوان گردان با اشاره به متعارف بودن قیمت لوازم خانگی داخلی گفت: هرچند نهاده های تولید بر اساس قیمت‌ها و شاخص‌های جهانی با افزایش قیمت مواجه بودند، اما افزایش قیمت جدی در محصولات داخلی لوازم خانگی نداشتیم.

وی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب، افزود: صنعت لوازم خانگی در تنگنای تحریم و فشارهای بین المللی به بلوغ و خودباوری ملی رسید که این خودباوری با استفاده از توان نیروهای علمی، متخصصان داخلی و حمایت های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شد.

افزایش 2 برابری تولید لوازم خانگی در سال گذشته

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۱۳۹۷ حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات خارجی بوده است، تصریح کرد: اما در این حوزه سال گذشته به بلوغ و خودکفایی رسیدیم و 15.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته تولید شد که نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۷ افزایش دو برابری داشته است.

صرفه جویی ارزی بیش از 4 میلیارد دلاری در حوزه لوازم خانگی

مدیرکل صنایع برق ، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه با داخلی‌سازی انواع لوازم خانگی میلیاردها دلار ارز صرفه‌جویی شد، ادامه داد: اگر داخلی‌سازی انجام نمی‌شد بیش از ۴ میلیارد دلار ارز برای تامین آن تعداد لوازم خانگی مورد نیاز کشور باید هزینه می‌شد که این میزان ارز از کشور خارج نشد و صرفه جویی شد.

کاهش ارزبری 30 درصدی در تأمین اجزاء و قطعات تولید

گردان با بیان اینکه برای تأمین اجزاء و قطعات حوزه تولید لوازم خانگی دو سال پیش بیش از دو میلیارد دلار هزینه ارزی می‌شد، ادامه داد: با تحقق خودکفایی و افزایش ۷۰ درصدی عمق ساخت داخل، این رقم به 1.4 میلیارد دلار رسید و به لحاظ ارزبری ۳۰ درصد کاهش ارزبری در تامین قطعات و اجزاء تولید داشتیم.

هدف‌گذاری صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی در سال 1400

وی با بیان اینکه امسال برنامه صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی را داریم، گفت: ۱۴۰ میلیون دلار سال گذشته صادرات داشته‌ایم، بازار کشورهای اطراف بازار مستعدی است و سال آینده برنامه های جدی تری برای صادرات خواهیم داشت.

صادرات 140 میلیون دلاری لوازم خانگی در سال گذشته

تولید انواع لوازم خانگی

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه صادرات در سال ۱۳۹۷ حدود 10 میلیون دلار بوده است، اضافه کرد: صادرات 140 میلیون دلاری لوازم خانگی در سال گذشته نشان داد کشوری که خود واردکننده لوازم خانگی بوده است، امروز به یک صادرکننده مهم در منطقه تبدیل شده است.

فعالیت بیش از ۲۰۰ شرکت قطعه‌ساز داخلی لوازم خانگی

گردان با بیان اینکه ظرفیت بازار واردات لوازم خانگی کشورهای همسایه ۳۷ میلیارد دلار است، اضافه کرد: این بازار هم برای صادرات قطعات لوازم خانگی و هم خود لوازم خانگی بسیار حائز اهمیت است، بیش از ۲۰۰ شرکت قطعه‌ساز داخلی درحوزه لوازم خانگی فعالیت می‌کنند که این شرکتها در قالب انجمنی پویا و صنایع پایین دستی ذیل آن شکل گرفته‌اند.

تدوین سند توسعه صنعت لوازم خانگی برای اولین بار در کشور

صنایع لوازم خانگی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای اولین بار سند توسعه صنعت لوازم خانگی تدوین شده است، یادآوری کرد: این سند نقشه راه است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد حمایتی در این سند، تولیدکنندگان را به حرکت به سمت تنوع، کیفیت و تکنولوژی محصول تشویق کرده است.
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه موضوع تحقیق و توسعه نیز به خوبی دنبال می‌شود، گفت: شرکت‌های داریم که در واحد R&D آن‌ها بیش از ۳۰۰ نخبه در حال تحقیق و توسعه هستند و صنعت لوازم خانگی از این لحاظ پویاست .
گردان همچنین اضافه کرد: خطوط تولید بسیار خوبی نصب شده است که به زودی وارد مدار می‌شوند، همچنین بخش مهمی از ظرفیت‌های تولید در آستانه شکوفایی است.

گام‌های مهمی برای تأمین مواد اولیه از طریق بورس کالا

وی با بیان اینکه رمز بقای بنگاه‌ها در این صنعت، تولید کالای بروز و با کیفیت است، افزود: شرکت های داخلی خوبی در حوزه تولید لوازم خانگی داریم، وزارت صنعت، معدن و تجارت کار ریل گذاری و سیاستگذاری را در این حوزه انجام می‌دهد و در تأمین مواد اولیه از جمله ورق‌های فولادی و مواد پتروشیمی از طریق بورس کالا گام‌های مهمی برداشته شد.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت تصریح کرد: کالاهای لوازم خانگی تولید داخل به سبب نوآوری ها و اقدامات انجام شده در این حوزه، قابل رقابت در سطح بین‌المللی است.

قیمت‌گذاری لوازم خانگی دستوری نیست

گردان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمت‌گذاری در این بخش دستوری نیست، افزود: سازمان حمایت بر اساس فرمت خاصی آنالیز قیمت را برای درج در سامانه ۱۲۴ انجام می دهد تا هم مردم با قیمت ها آشنا شوند و هم بازرسان سازمان‌های صمت استان‌ها با قیمت های غیر متعارف در بازار برخورد نمایند.

وی با اشاره به متعارف بودن قیمت لوازم خانگی داخلی گفت: هرچند نهاده های تولید بر اساس قیمت‌ها و شاخص‌های جهانی با افزایش قیمت مواجه بودند، اما افزایش قیمت جدی در محصولات داخلی لوازم خانگی نداشتیم.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج برندهای خارجی از کشور، نیز بیان کرد: سرمایه‌گذاری برندهای خارجی توسط بخش خصوصی داخلی انجام می‌شد و این برندها فقط همکاری مشترک داشتند، اکنون برندهای ایرانی توسط همان شرکت های داخلی درست شده است.

گردان همچنین با اشاره به ممنوعیت ورود کالاهای لوازم خانگی خارجی، گفت: خیلی از کشورهای توسعه یافته صنعتی از جمله کره جنوبی در ابتدای راه اندازی صنایع برای جلوگیری از واردات و حمایت از ساخت داخلشان، سیاست‌های محکمی داشتند، یکی از کارهای مهمی نیز که باید اتفاق بیفتد این است که شرکت‌های داخلی بزرگتر، قوی‌تر و توانمندتر شوند تا برای رقابت در بازارهای جهانی آماده تر باشند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟