راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان
آموزش

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که فصل پاییز و زمستان فرا می رسد اولین دغدغه همه ما گرم نگه داشتن خانه ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که فصل پاییز و زمستان فرا می رسد اولین دغدغه همه ما گرم نگه داشتن خانه است. اما امروزه با بالا رفتن هزینه های مصرفی باید در نظر داشت که در فصل زمستان باید نسبت به دیگر فصل ها کمی بیشتر به مصرف انرژی توجه داشت. در این راستا سوالات مختلفی همانند راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان چیست؟ گرم نگه داشتن خانه در زمستان بدون نیاز به بخاری امکان پذیر است؟

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

همچنین سوالات مهم تری نیز پیش می آید که آن ها را نام خواهیم برد. ما به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد پس اگر به دنبال جواب سوال خود هستید با ما همراه باشید.

  • چه وسایلی از خروج گرمای خانه در زمستان جلوگیری می کند
  • برای جلوگیری از هدر رفتن گرما چه کاری انجام دهیم 
  • روش های مختلف جلوگیری از اتلاف گرما در خانه چیست
  • راه های جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان 
  • چگونه خانه را گرم نگه داریم
  • راه های جلوگیری از اتلاف گرما در منزل
  • چگونه بدون بخاری اتاق را گرم کنیم

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

چگونه بدون بخاری اتاق را گرم کنیم

یکی از پر تکرار ترین سوالات درباره کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان این است که چگونه بدون بخاری اتاق را گرم کنیم . می توانم این نوید را به شما بدهم که راه های زیادی وجود دارد که بدون نیاز به بخاری و وسایل های گرمایشی بتوانید خانه را گرم نگه دارید. جلوگیری از اتلاف انرژی در منزل یکی از روش های گرم مگه داشتن خانه در زمستان است که اگر به روش صحیح انجام شود می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

اتلاف انرژی چیست؟

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

انرژی های اطراف ما چندین صورت مختلف دارد که منظور از انرژی در این متن انرژی گرمایی است. با توجه به اینکه مصرف و صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار حائز اهمیت بوده اتلاف انرژی بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته به طوری که همه افراد وظیفه دارند اقداماتی انجام دهند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. هدر رفتن انرژی شاید مفهومی باشد که برای بسیاری از افراد به درستی مشخص نباشد به همین خاطر در این متن به شما خواهیم گفت اتلاف انرژی چیست؟

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

منظور از اتلاف انرژی در این مطلب اقداماتی است که باعث خروج گرما از منزل و ساختمان می شود. با اطلاع رسانی و فرهگ سازی درست در زمینه صرفه جویی و استفاده درست از انرژی می توان این مشکل را برطف نمود و یا از آن جلوگیری کرد. دقیقا ما در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم برای جلوگیری از هدر رفتن گرما چه کاری انجام دهیم و به راه های جلوگیری از اتلاف گرما در منزل می پردازیم.

برای جلوگیری از هدر رفتن گرما چه کاری انجام دهیم

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

حال که با اتلاف انرژی آشنا شدید حتما این سوال برایتان پیش می آید که برای جلوگیری از هدر رفتن گرما چه کاری انجام دهیم ، روش های مختلف جلوگیری از اتلاف گرما در خانه چیست و چه وسایلی از خروج گرمای خانه در زمستان جلوگیری می کند . در زمستان و پاییز با سرد شدن هوا مصرف گاز و برق به خاطر استفاده از وسایل گرمایشی مختلف افزایش پیدا می کند به همین دلیل باید به دنبال راه کار های گرم نگه داشتن خانه در زمستان بدون نیاز به بخاری و شوفاژ باشیم. همچنین ممکن است الی رقم حضور بخاری و دیگر دستگاه های گرمایشی کف خانه سرد باشد و یا سوز سرد در خانه احساس شود. پس با دقت موارد زیر را مطالعه نمایید و تمامی آن ها را رعایت کنید تا از هدر رفتن گرما در خانه جلوگیری شود و محیط خانه گرم تر بماند.

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

توجه داشته باشید که منظور از بدون نیاز شدن از وسایل گرمایشی و بخاری این نیست که در روز های سرد دستگاه را خاموش کنید بلکه منظور این است که از حداقل ظرفیت وسایل گرمایشی استفاده نمایید در حالی که خانه بیشتر از قبل گرم خواهد شد.

محکم بستن درب ورودی و اتاق ها

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

یکی از راه های جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان محکم بستن درب ورودی و اتاق ها است. برخی از اتاق ها در منزل فاقد وسایل گرمایشی است و هوای سردی دارند به شما توصیه می کنیم همیشه درب این اتاق ها را بسته نگه دارید تا تبادل انرژی باعث سرد شدن محیط خانه نشود.

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

همچنین هوای بیرون ساختمان در فصل های سرما همیشه سرد است، زمانی متوجه اختلاف دما داخل خانه و بیرون ساختمان می شوید که ناگهان درب ورودی باز می شود و یا شما با لباس هایی که در خانه به تن داشتین به بیرون می روید. اگر درب ورودی خانه را باز بگذارید تمامی گرمای داخل خانه رو به بیرون حرکت می کند در نتیجه گرمای منزل رفته رفته کمتر می شود. در واقع به افرادی که می پرسند چگونه خانه را گرم نگه داریم باید گفت با بستن درب ها می توانید منزل خود را گرم نگه دارید.

بستن پنجره ها

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

روش های مختلف جلوگیری از اتلاف گرما در خانه چیست؟ این روش ها کار های خاص و یا پیچیده ای نیست در واقع شما می توانید با بستن پنجره ها خیلی راحت راه ورود سرما را سد کنید. برای محکم بسته شدن درب های پنجره می توانید از درزگیر استفاده نماید ما به شما توصیه می کنیم درزگیر های پلاستیکی و چسبی برای بستن درز پنجره ها تهیه کنید تا زمانی که دیگر نیازی به درزگیر نبود بتوانید راحت آن را جدا کنید.

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

تابش نور خورشید داخل اتاق ها

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

یکی دیگر از روش هایی که می توان از اتلاف گرما در منزل جلوگیری کند تابش نور خورشید داخل اتاق ها است. استفاده از پرده هایی با رنگ روشن می تواند در این موضوع بسیار تاثیر گذار باشد زیرا علاوه بر اینکه از ورود سرما از جلوگیری می کند می تواند مقدار زیادی از نور را از خود عبور دهد و وارد خانه کند.

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

اگر پرده های خانه شما تیره رنگ و یا جنس بسیار ضخیمی دارد بهتر است در ساعات آفتابی روز پرده ها را کنار بزنید تا نور خورشید به طور مستقیم در خانه بتابد.

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

بسته ماندن درب اتاق های سرد

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

حتما برای شما هم پیش آمده است که وارد یکی از اتاق های داخل خانه شوید و احساس سرما کنید. در این اتاق ها معمولا بخاری و یا شوفاژ وجود ندارد یا از طریق درز پنجره ها هوای گرم خارج می شود به همین دلیل شاهد هوای سرد خواهیم بود. یکی از راه های جلوگیری از اتلاف گرما در منزل بسته ماندن درب اتاق های سرد است تا بتوانید در زمستان محوطه حال و پذیرایی را نیز گرم تر نگه دارید.

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

همچنین ممکن است در اتاقی هیچگونه پنجره ای وجود نداشته باشد یا به اصطلاح آفتاب گیر نباشد در این صورت هوای داخل این اتاق بسیار سرد تر از اتاق های دیگر خواهد شد پس بهتر است درب این اتاق های یخ زدا بسته باشد تا اختلالی در هوای گرم مکان های دیگر ایجاد نکند.

عایق بندی سقف

بیشتر ما تصور می کنیم سرما فقط از طریق کف خانه و یا درب و پنجره ها وارد خانه می شود اما در برخی از خانه های ویلایی و یک طبقه ای امکان ورود سرما از سقف نیز وجود دارد به همین دلیل باید به فکر عایق بندی سقف باشید. می توانید برای عایق سازی سقف از سقف های کاذب استفاده نماید. در ساخت خانه در مناطق سر سیر توصیه می شود عایق ضد سرما در دیوار ها را لحاظ کنید تا محیط خانه همیشه گرم باقی بماند.

استفاده از پنجره دو جداره

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

استفاده از پنجره دوجداره و یا سه جداره یکی از رایج ترین راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان است که بسیار تاثیر گذار واقع می شود. اکثر ما شنیده ایم که نصب پنجره دو جداره از ورود هوای سرد و یا هوای گرم محیط جلوگیری می کند حتی می دانیم این نوع پنجره ها عایق صوتی نیز هستند. سوال اصلی که پیش می آید این است که پنجره دو جداره چگونه از هدر رفتن گرما جلوگیری می کند که در ادامه به ان پاسخ خواهیم داد.

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

پنجره های دو جداره در واقع پنجره ای با یک لایه اضافه بوده، در بین دو لایه فاصله بسیار کمی وجود دارد که این فضا با گاز هایی همانند آرگون پر می شود تا از انتقال گرما جلوگیری کند.

چگونه کف خانه را گرم کنیم

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

حتما برای شما هم این سوال پیش می آید که چگونه کف خانه را گرم کنیم و  یا برای جلوگیری از به هدر رفتن گرما از چه موادی باید استفاده کنیم چرا با ما همراه باشید.

اگر خانه شما بر روی پارکینگ قرار گرفته باشد یا به هر دلیلی طبقه زیرین منزل شما خالی باشد هر سال زمستان های سردی را تجربه خواهید کرد سوال اصلی این است که در این شرایط چگونه خانه را گرم نگه داریم. برای گرم کردن خانه کافیست کف خانه را گرم و عایق سازی نماید در همین جهت چندین پیشنهاد کاربردی به شما خواهیم داد.

استفاده از فرش و موکت

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

کف پوش خانه ها به طور معمول از جنس سنگ و یا سرامیک است به همین دلیل هنگامی که هوا سرد می شود سریعا سرما را در خانه حس می کنید در این شرایط سریع ترین و راحت ترین کار استفاده از فرش و موکت است. موکت در مدل های مختلف و رنگ های بسیار جذاب طراحی شده که به راحتی می توانید آن را با دکوراسیون منزل خود تطبیق دهید از طرفی موکت بر کف اتاق به عنوان یک عایق عمل می کند و مانع انتقال گرما به کف اتاق می شود در نتیجه محیط خانه گرم تر خواهد شد.

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

علاوه بر این می توانید از موکت و فرش همزمان استفاده نماید تا تاثیر آن دو چندان شود در غیر این صورت می توانید فرش مورد نظرتان را بر کف خانه پهن نمایید. از آنجایی که فرش بافت ضخیم تری نسبت به موکت ها دارد در نتیجه می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

نصب پارکت و لمینت در کف خانه

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

یکی دیگر از راه های جلوگیری از اتلاف گرما در منزل نصب پارکت و لمینت در کف خانه بوده که طرفداران زیادی دارد زیرا علاوه بر عایق سازی کف اتاق ها، ظاهر بسیار زیبایی دارد. پارکت و لمینت بر خلاف نگ و سرامیک، عایق صوت و حرارت است در نتیجه با جلوه بخشیدن به دکوراسیون منزل کاربرد بسیار زیادی دارد.

عایق بندی کف خانه

راه های کاهش مصرف انرژی در پاییز و زمستان

ساده ترین راه عایق بندی کف خانه استفاده از فرش و یا موکت است اما روش های دیگری نیز برای عایق کردن کف خانه هنگام سرما وجود دارد. شاید عبارت کف کاذب زیاد به گوشتان آشنا نباشد زیرا این روش تنها در برخی از خانه ها قابل اجراست و نمی توان از کف کاذب استفاده نمود. کف کاذب در واقع همانند سقف کاذب است که بر روی زمین نسب می شود و معمولا لوله کشی، سیم های برق و … را از داخل کف کاذب عبور می دهند. گاهی اوقات از فوم برای کف خانه در کف کاذب جهت عایق ساختن بیشتر خانه در برابر سرما استفاده می کنند.

موارد دیگر

از ذیگر کار های ساده ای که می توان در جهت گرم نگه داشتن خانه در زمستان انجام داد پوشیدن لباس های گرم تر و یا بیشتر در جهت گرم نگه داشتن بدن و تنظیم نمودن صحیح دمای رادیاتور و یا پکیج است. همچنین می توانید برای جلوگیری از ورود سرما به داخل منزل تمامی دریچه های کولر را ببندید و در صورت نیاز می توانید آن را بپوشانید.

یکی از مواردی که باید بیش از هر چیزی به آن توجه داشته باشید متناسب بودن تعداد شوفاژ ها و توان بخاری با متراژ خانه بوده که در هنگام خرید نیز باید این موضوع را لحاظ نمایید. سعی کنید همیشه در محیط خانه آشپزی کنید تا گرمای ناشی از پخت غذا در محیط خانه پخش شود و خانه را گرم نگه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟