صادرات لوازم خانگی ، از رویا تا واقعیت/چه موانعی سر راه صادرات قرار دارند؟
اخبار لوازم خانگی

موانع بر سر راه صادرات لوازم خانگی چیست؟/صادرات لوازم خانگی ، از رویا تا واقعیت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سید رضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید بسیاری بر روی صادرات ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سید رضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید بسیاری بر روی صادرات لوازم خانگی دارد و طی نشست خود با تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرد تا سال 1404 دو برابر میزان واردات فعلی این صنعت، صادرات خواهیم داشت اما به نظر می رسد که موانع سر راه صادرات لوازم خانگی این برنامه را از واقعیت دور کند.

حرکت به سمت صادرات لوازم خانگی و ارزآوری از اولویت های اصلی وزارت صمت بوده اما براساس گفته های عباس هاشمی؛ دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نوسانات نرخ ارز، تامین برخی از مواد اولیه و لزوم رفع تعهد ارزی مشکلاتی را برای صادرات لوازم خانگی به وجود آورده است و این سوال پیش می آید که آیا زیر ساخت های لازم برای صادرات لوازم خانگی به سایر مناطق به ویژه کشورهای همسابه فراهم شده است؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان این نشست عنوان کرد که برنامه ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که در سال آینده شاهد رشد 50 درصدی صادرات نسبت به واردات باشیم.

چوب های لای چرخ صادرات لوازم خانگی

صادرات لوازم خانگی

رشد صادرات نسبت به واردات و موفقیت در این بخش زمانی محقق می شود که شرایط برای تولیدکنندگان لوازم خانگی فراهم شده و زیرساخت های موجود تغییر کند از طرفی دیگر موضوع کیفیت لوازم خانگی نیز باید حل شود.

کیفیت یکی از مولفه های اصلی صادرات به شمار می رود و به گفته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، عدم تامین برخی از مواد اولیه نظیر پلیمر ABS منجر شده تا بر روی کیفیت نهایی محصول اثر بگذارد.

تولید کنندگان لوازم خانگی در جریان نمایشگاه لوازم خانگی امسال بارها به بالا بودن قیمت مواد اولیه و چالش هایی برای تامین مس، ورق فولادی و شیشه اشاره کردند و این در حالی است که ایران یکی از صادرکنندگان شیشه بوده اما در بازار داخلی شیشه بیشتر از قیمت جهانی عرضه می شود و یا کشورمان بستر تولید مس در جهان است.

البته در کنار موانع داخلی که بر سر راه صادرات لوازم خانگی وجود دارد چالش های خارجی دیگری نیز است که از جمله می توان از مشکلات نقل و انتقال ارز، کاهش قدرت خرید مردم در خاورمیانه و عدم ثبات اقتصادی و سیاسی به دلیل جنگ های داخلی نام برد.

ایران به دلیل نیروی کار ارزان و پایین بودن ارزش پول ملی و هم چنین حمل و نقل و انرژی نسبتا ارزان دارای مزیت است اما بهبود وضعیت پتروشیمی و حل مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه، برقراری مشوق های صادراتی، اختصاص وام های کم بهره به تولیدکنندگان، ارتباط با بانک های خارجی، تسهیل حمل و نقل و الگوبرداری از کشورهای موفق در این بخش می تواند راهکارهای پیشنهادی باشد که در نهایت رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معشیت مردم را به همراه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟